لیست بلند بالایی از مطالبات برای رفع تحریم‌ها داریم/ سوخت تولیدی، اکسید نمی‌شود

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: لیست بلند بالایی از مطالبات برای رفع تحریم‌ها داریم. ممکن است طرف مقابل درباره برخی از آنها نظر داشته باشد.

به گزارش مشرق، ابوالفضل عمویی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در برنامه «سلام تهران» در خصوص شهادت حسن ایرلو سفیر ایران در یمن در پی کارشکنی‌های رژیم آل سعود، گفت: شهادت سفیر ایران در یمن، مظلومیت مردم یمن را به طور دیگری فریاد زد. مردم یمن ۶ سال است که تحت فشار، بمباران‌های شدید و محاصره ائتلاف خودساخته‌ای به رهبری عربستان هستند. برخلاف پیگیری‌های بین‌المللی برای ایجاد راه‌حل سیاسی و پیگیری‌های ایران، هیچ همکاری از جانب عربستان سعودی صورت نمی‌گیرد.

واسطه‌گری عمان و عراق برای بازگشت شهید ایرلو به ایران

این نماینده مجلس یکی از نمونه‌های تداوم فشار عربستان در یمن را نحوه ورود و خروج سفیر ما به یمن عنوان و تصریح کرد: عربستان زمینه را برای حضور دیپلمات‌ها بسته است، زیرا دیپلمات‌ها این فرصت را دارند که وضعیت‌ را گزارش کنند. طبق اظهارات بین‌المللی، یمن متحمل بزرگ‌ترین بحران انسانی در قرن ۲۱ است. عربستان در این شرایط، اجازه سفر به نمایندگان خارجی به یمن را نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه شهید ایرلو بیش‌ از یک هفته با کرونا دست و پنجه نرم کرد، اما به دلیل امکانات محدود بهداشتی و شرایط سخت درمانی با افت اکسیژن خون مواجه شد، گفت: بعد از این مرحله، احیاء صورت گرفت؛ تلاش می‌شد تا یک راه‌حل برای خروج او از یمن پیدا شود. طبق کنوانسیون ۱۹۷۱ و ۱۹۷۳ وین، دیپلمات‌ها و مقامات خارجی، حقوقی دارند که با عنوان مصونیت شناخته می‌شود و یکی از بندهای آن امکان تردد نمایندگان به محل خدمت و محل زندگی آنهاست؛ اما این حق از سفیر ایران و دیگر دیپلمات‌های حاضر در یمن گرفته شده است و فرودگاه صنعا دائماً بمباران می‌شود. به طوری که برای تردد یک هواپیما باید سعودی‌ها مجوز بدهند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به پیگیری‌های ایران برای انتقال شهید ایرلو به داخل کشور، ابراز داشت: با کشور عمان وارد مذاکره شدیم تا آنها شهید ایرلو را به ایران منتقل کنند و یا اینکه از طرف کشور خودمان هواپیما ارسال شود. در نهایت میانجی‌گری عراق مؤثر واقع شد و جابجایی صورت گرفت؛ اما دیگر خیلی دیر شده بود. یکی از مهمترین مباحثی که تا آخرین دور مذاکرات ما با عربستان از طریق میانجی‌گری عراق مطرح شد، حقوق کنسولی بود؛ زیرا ما پیش‌تر با فاجعه منا مواجه شدیم و همچنین در مقطعی هم حجاج اذیت شدند. در یک برهه با پرداخت غرامت، مسئله را آرام کردند؛ اما درباره شهید ایرلو، ایران هیچگونه مماشاتی ندارد و حتماً پیگیری خواهیم کرد؛ از وزارت خارجه هم خواستار پیگیری هستیم.

آغاز دور هشتم مذاکرات از هفته آینده/ سوخت تولیدی، اکسید نمی‌شود

عمویی در بخش دیگری از سخنانش در برنامه «سلام تهران»، با اشاره به شش دوره مذاکرات برجامی در دولت قبل، که طرفین به متون پایه‌ای رسیدند که بخش‌هایی از آن هنوز قطعی نشده است، گفت: با روی کار آمدن دولت جدید در ایران، مذاکرات قبلی مرور و نظراتی به آن اضافه شد. در ابتدای آذر تیم جدید مذاکرات ایران به وین رفتند. اصلاحاتی بر متون اولیه وین انجام شده است و بحث بر سر این بود که متن‌های پایه چه محتوایی دارند. در این دوره ۲ متن اصلی که مربوط به رفع تحریم‌ها و مسئله هسته‌ای است، ارائه و متن هسته‌ای به عنوان مبنای گفتگو پذیرفته شد. متن رفع تحریم‌ها هم به عنوان ایده طرف ایرانی مورد قبول بود، نهایتاً اصلاحات طرف ایرانی وارد متن دوم شد؛ الان یک متن پایه وجود دارد که می‌توان گفت ۱۲ موضوع دارد و برخی از موضوعاتش مورد اختلاف است. یعنی متنی که تقریباً ۸۰ درصد آن شکل گرفته و قسمت‌هایی از عباراتش نیاز به مذاکره دارد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه از دور بعدی مذاکرات که از هفته بعد آغاز می‌شود، وارد موضوعات چالشی مانند رفع تحریم‌ها می‌شویم، تصریح کرد: لیست بلند بالایی از مطالبات برای رفع تحریم‌ها داریم. ممکن است طرف مقابل مذاکره درباره برخی از آنها نظر داشته باشد.

وی درباره نظرهای مطرح شده در خصوص اورانیوم غنی شده ایران نیز گفت: طبق متن توافق سال ۲۰۱۵ میلادی، ایران نباید بیش از ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده ۷.۳ درصد داشته باشد، اما اورانیوم غنی شده بیشتری در کشور وجود دارد، که نگاه ما این است که ظرفیت‌ها برای تبدیل آن به میله سوخت ایجاد شود. در این صورت دیگر درصد آن بالا و پایین نمی‌شود و فقط داخل رآکتورها قرار می‌گیرد تا انرژی تولید کند. ممکن است طرف مذاکره بگوید که باید در اولین فرصت این اورانیوم را از کشور خارج و آنجا به میله سوخت تبدیل کنید، که این موضوع مورد پذیرش ما نیست و باید درباره‌اش گفتگو شود.

مصادیق این موضوع در ۸ تا ۱۰ موضوع دیگر هم وجود دارد که باید درباره آن صحبت کرد. اما تمام این‌ها یک مجموعه بسته است و بستگی به نحوه صحبت و توافق دارد.

آمریکا و اروپا بیشتر از ایران عجله دارند/ از پیک تحریم‌ها عبور کرده‌ایم

نماینده مردم تهران با اشاره به صحبت‌های اروپایی‌ها و معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان پیرامون مذاکرات وین، در پاسخ به اینکه آیا دوره هشتم، دوره امضای توافق‌نامه خواهد بود یا خیر؟، گفت: مذاکره پشت میز، یک موضوع و مذاکره در فضای رسانه‌ای موضوعی دیگر است. یعنی طرفین با ایجاد بازی رسانه‌ای در بیرون سعی می‌کنند که با فضای رسانه‌ای روی طرف مقابل خود اثر بگذارند که درک این مسئله هوشمندی نیاز دارد. موضع رسانه‌ای اروپا و آمریکا این است که زمان محدودی داریم، اما واقعیت این است که مردم ما ۴ سال است که دوره جدید تحریم‌ها را تحمل می‌کنند؛ یعنی از پیک تحریم‌ها عبور کردیم و وضع کشور در فروش نفت و دسترسی به منابع مالی نسبت به قبل خیلی بهتر شده است. هر چند مشکلات اقتصادی همچنان برقرار است و تأثیر روند جدید مذاکرات باید در اقتصاد مردم نمایان باشد، اما تحریم وضع سینوسی دارد و کشور ما الان از پیک آن عبور کرده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بخش عمده‌ای از درآمد کشور را حاصل فروش نفت دانست و اظهار داشت: سال گذشته و حتی قبل‌تر از آن، فروش نفت روزانه ایران کمتر از ۴۰۰ هزار بشکه بود، اما الان این میزان دو برابر شده، یعنی وضع بهتر است؛ اما تا تأثیر مستقیم آن روی اقتصاد مردم مشاهده شود، به زمان بیشتریی نیاز است. مجلس یازدهم از ابتدای فعالیت خود دو رویکرد خنثی‌سازی و کمک به لغو تحریم‌ها را در دستور کار قرار داده است.

عمویی با تأکید بر اینکه سعی می‌کنیم که با تکیه بر توانمندی داخلی از تکانه‌های تحریم در امان باشیم، گفت: تحریم یک امر ظالمانه و غیرانسانی است؛ اما مسئله این است که نیازمند مذاکره قدرتمند هستیم. پاراگراف ۲۹ برجام، هدف مذاکرات را عادی‌سازی تجارت خارجی ایران عنوان می‌کند و تیم مذاکره‌کننده ما هم به دنبال همین است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    0 0
    كدام غرامت را از سعودى گرفتيم ؟!
  • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    1 0
    درخواست ما از دولت و مجلس، مقاومت مقتدرانه در برابر فشار غرب، و مقابله به مثل زیر است: 1- سیاست قطعی اعلام شده از طرف امام خامنه ای در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، کلمه به کلمه و مو به مو به طور شجاعانه اجرا گردد. 2- آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کند. 3- آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان باید هزینه‌ ی تمام خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتشان در برجام وارد کرده اند، بپردازند. 4- کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. 5- هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد، هر چند لازم است، اما کافی و پذیرفته نیست. 6- انجام این موارد باید دقیقاً مورد راستی‌آزمایی طولانی مدت قرار گیرد. 7- تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی پذیرفته گردد و صنعت هسته‌ای با سرعت تمام در هر سطح و میزان مورد نیاز ممکن توسعه یابد. دوربین‌های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در واقع آژانس جاسوسی صهیونیست‌ها از تأسیسات هسته‌ای است، جمع آوری گردد و اجازه حضور به این جاسوسان صهیونیست ها در کشور داده نشود، تا مجدداً شاهد ترور دانشمندان هسته‌ای یا خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نباشیم. 8- شرط‌هایی فراتر از لغو تحریم ها در تقابل با سیاست‌های استکباری ظالمانه غرب از جمله خروج آن ها از منطقه و عدم حمایت آن ها از رژیم صهیونیستی گذاشته شود، همان گونه که آن‌ها بعد از شش سال عمل نکردن به تعهدات خود در لغو تحریم‌ها شروط جدید هم اضافه می‌کنند. 9- مکانیسم ماشه باید از برجام حذف گردد تا آمریکا نتواند با بازگشت صوری به برجام، از این امتیاز یک طرفه به ضرر ما سوء استفاده کند. 10- مذاکرات نباید فرسایشی و بی ثمر باشد، لذا باید برای انجام موارد فوق ضرب الاجل قرار داد و مذاکرات را تا زمان انجام موارد اشاره شده در عمل، هر یک سال یک بار در روز امضای برجام، به حال تعلیق در آورد. 11- همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم ها، و حذف دلار از چرخه ی اقتصاد کشور باشد.
  • IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    0 0
    درجنگهاى گذشته وقتى مهاجم به دروازه بسته شهر ويا قلعه مواجه ميشد براى مجازات مردمان درون انرا محاصره ميكرد تا اننها را به تسليم وادارد واكر انرانتيجه بخش نمى ديد دست از محاصره برميداشت اقاى بايدن هزينه هاى درونى باز گشت به نخواهد پرداخت وايران هم اجازه نمى دهدبرجام جامع تر طولانى ترشود پسبرجام نمى تواند احياء شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس