نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه آغاز شد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما در خصوص مذاکرات وین هیچ گفتگوی مستقیمی با آمریکا انجام ندادیم و برخی پیام‌ها به واسطه «انریکه مورا» رد و بدل شده است.

به گزارش مشرق، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به واکنش به اظهارات جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا در خصوص ارسال پیام مستقیم به تهران گفت: در خصوص گفتگوهای وین هیچ صحبت مستقیمی با آمریکا طی این‌ ماه‌ها که مذاکرات در وین در جریان بوده، انجام نشده است.

وی ادامه داد: برخی پیام‌ها به واسطه آقای «انریکه مورا» به صورت مکتوب و غیرمکتوب از ابتدای مذاکرات در وین درباره موضوعات مذاکراتی دریافت و جواب آن‌ها نیز در جا داده شده است.

موضوع بازداشت ۹ شهروند کرد ایرانی در ترکیه در دست پیگیری است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص بازداشت ۹ شهروند کرد ایرانی توسط ترکیه و تحویل آنها به معارضان سوریه نیز گفت: جزئیاتی که شما گفتید تأیید نمی‌شود.

خطیب‌زاده ادامه داد: درباره چندین شهروند ایرانی که به ادعای ترکیه ورود غیرقانونی به این کشور داشته‌اند، گفتگو شده است. در سفر وزیر خارجه ترکیه به تهران نیز در این باره گفتگوهایی صورت گرفت شد و همچنان این موضوع در دست پیگیری است.

روابط ایران و انصارالله یمن همچنان مستحکم است

وی در واکنش به اخبار منتشر شده در خصوص سفیر ایران در یمن گفت: روابط ایران و انصارالله مستحکم است. ایران کماکان به مردم یمن متعهد است و با همه ابزارهای سیاسی و اقتصادی به آنها کمک می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: آقای ایرلو (سفیر ایران در یمن) احتیاج به رسیدگی فوری پزشکی داشت و چندین کشور در منطقه از جمله عراق در این زمینه به ما کمک کردند. زمانی که حال آقای ایرلو بهتر شد، اطلاع‌رسانی‌ها انجام خواهد شد.

دو متن جدید توافق شده در مذاکرات وین بدست آمده است

خطیب‌زاده در واکنش به رویکرد سه کشور اروپایی در حین مذاکرات وین نیز گفت: سه کشور اروپایی وارد کارزارهای رسانه‌ای شدند و اطلاعات غلط و برساخته به رسانه‌ها می‌دهند.

وی ادامه داد: ما امروز دو متن توافق شده جدید داریم که ماحصل گفتگوهای بسیار فشرده‌ای است که طی چند روز گذشته در وین همراه با تنفس چند روزه به دست آمده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: متن‌هایی است که نظرات ایران به همراه متون قبلی در آن لحاظ شده است و الان می‌توانیم براساس آن به گفتگوهای آتی ادامه دهیم. اگر طرف‌های مقابل با همین رویکرد که وارد شدند از ابتدا وارد می‌شدند زودتر می‌توانستیم به این متون برسیم.

واکنش به یک ادعای آمریکا

خطیب‌زاده درخصوص ادعای آمریکا مبنی بر اسکان ایران به سران القاعده تصریح کرد: این‌ها ادعاهایی است که به صورت ادواری وجود دارد و هر از چندگاهی منتشر می‌شود و پاسخ این ادعاهای بی‌اساس ضروری نیست.

نصب دوربین‌ها در سایت کرج؛ بعد از چک‌های امنیتی

وی درخصوص نصب دوربین‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مجتمع کرج نیز گفت: از روزی که خرابکاری‌ها در کرج اتفاق افتاد به آژانس گفتیم باید اقداماتی صورت گیرد و بررسی‌های امنیتی و قضائی انجام شود و باید مجرم محکوم شود. طبیعتاً وقتی چک‌های امنیتی و فنی درباره دوربین‌ها صورت بگیرد می‌تواند این دوربین‌ها نصب شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: در سفر آقای گروسی توافقات کاملی انجام شده بود اما به دلیل برخی مشکلات و نقاط اختلافی، اعلام نشد. بعد از سفر آقای کمالوندی به وین و گفتگوهایی که صورت گرفت، وقتی مقدمات فراهم شد، ایران اعلام کرد دوربین‌ها مجدد نصب می‌شوند.

خطیب‌زاده اضافه کرد: مادامی که روابط ایران و آژانس اتمی در چارچوب فنی بماند هیچ مشکلی نیست. در چارچوب فنی، آسمان بسیار آفتابی و صاف است.

باید ۳۰ تا ۴۰ رایزن بازرگانی به سفارتخانه‌ها اعزام کنیم

وی در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت افزایش رایزن‌های اقتصادی و بازرگانی در راستای توسعه دیپلماسی اقتصادی نیز اظهار داشت: دو نوع کارشناس در سفارتخانه‌ها وجود دارند که حوزه‌های دیپلماسی اقتصادی را پیگیری می‌کنند که یکی از آن‌ها رایزنان بازرگانی هستند که توسط وزارت صمت منصوب می‌شوند و ما باید حضور آنها را تسهیل کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: برآورد ما این است که طی چند ماه آینده، وزارت صمت به سرعت از این وضعیت خارج شود تا ما بتوانیم ۳۰ تا ۴۰ نفر از وابستگان بازرگانی را اعزام کنیم.

برای مذاکرات ایران و عربستان منتظر پاسخ ریاض هستیم

خطیب‌زاده در خصوص مذاکرات ایران و عربستان نیز گفت: تحولی در این زمینه نداشتیم. همچنان منتظر پاسخ ریاض هستیم. پیشرفت مذاکرات منوط به جدیت طرف مقابل خواهد بود.

وی ادامه داد: ریاض را به راه‌حل‌های سیاسی و دیپلماتیک و عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها دعوت می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص مذاکرات ایران و عربستان گفت: دور پنجم گفتگوهای ایران و عربستان برگزار نشده است.

انگلیس به جای پرداخت بدهی، فقط حرف می‌زند

خطیب‌زاده در موضوع بدهی انگلیس به ایران نیز تصریح کرد: متأسفانه دولت انگلیس تا امروز جز حرف، کاری صورت نداده است. لندن هر چند در بیان، بدهی قطعی خودش را اعلام می‌کند اما در عمل هرگاه به بهانه‌ای این‌ها را منوط به موضوع دیگری می‌کند.

وی تصریح کرد: تا مادامی که این بدهی پرداخت نشود، این پرونده مهم در روابط دو کشور باز خواهد بود.

پیگیری ابعاد قضائی پرونده ترور شهید سلیمانی

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص آخرین وضعیت پرونده شهید سلیمانی نیز گفت: هفته آینده در آستانه سالگرد شهادت سردار سلیمانی نکات دقیق‌تری را عرض خواهم کرد.

خطیب‌زاده افزود: ما در سطوح دوجانبه در ابعاد قضائی و کیفری در فضای بین‌المللی و در مراودات با کشورهای مختلف طی ماه‌های گذشته، دستورکار مشخصی را پیگیری کردیم.

تمام فعالیت‌های هسته‌ای ایران با اطلاع آژانس انجام شده است

وی در واکنش به مطلب منتشر شده در روزنامه کیهان در خصوص اینکه اگر مذاکرات به نتیجه نرسد غنی سازی ۹۰ درصد را انجام می‌دهیم، گفت: ایران به عنوان عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همواره به تعهداتش، ذیل پادمان و NPT، پایبند بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: ایران عضو این معاهده بین‌المللی است و هر آنچه انجام داده در چارچوب و منطبق با بندهای تعهدات بین‌المللی بوده است. آژانس از کلیه اقدامات ما اطلاع داشته است.

خطیب‌زاده اضافه کرد: همه فعالیت‌ها و اقدامات ما در چارچوب مقررات آژانس اتمی بوده است.

وی افزود: سطح، میزان و کیفیت غنی‌سازی منطبق بر نیازهای برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران صورت می‌گیرد. همه این اقدامات با اطلاع آژانس انجام شده است و در آینده نیز چنین خواهد بود.

آمریکا پیشنهاد ملموسی در مذاکرات ارائه نداده است

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به پیشنهادات آمریکا در مذاکرات وین افزود: بر خلاف آنچه امروز آمریکا بیان می‌کند، هیچ پیشنهاد یا متن ملموسی به ۱+۴ ارائه نکرده است. این مساله بر روی نیت آمریکا علامت سوال بزرگی می‌گذارد.

خطیب‌زاده تصریح کرد: در خصوص آغاز گفتگوهای وین، ایران آمادگی دارد براساس توافقی که صورت می‌گیرد و «انریکه مورا» اعلام می‌کند به گفتگوها ادامه دهد. ما تمام انرژی خود را صرف می‌کنیم که به توافق برسیم.

وی افزود: اگر طرف مقابل با پیشنهادات ملموس به وین بیاید در کمترین زمان ممکن می‌توانیم به توافق برسیم.

امیرعبداللهیان این هفته به باکو سفر می‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سفر وزیر امور خارجه کشورمان به باکو نیز اظهار داشت: دعوت از قبل وجود داشت و این برنامه در دستور کار است و اگر هماهنگ شود، آخر این هفته این سفر کوتاه انجام خواهد شد.

جزئیات خنثی‌سازی تحریم‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود

خطیب‌زاده در پاسخ به سوال در خصوص اخباری مبنی بر دریافت پیام‌های مثبت از سوی کشورهای منطقه و جزئیاتی از خنثی‌سازی تحریم‌ها گفت: بیش از آن چیزی که هفته پیش گفتم نمی‌توانم مطلبی اضافه کنم.

وی ادامه داد: در گفتگوی معاون دیپلماسی اقتصادی نیز برخی نکات درباره راه‌های مواصلاتی و ترانزیتی اشاره شد. هر زمان لازم باشد اطلاع رسانی خواهم کرد.

پیام ایران به تهدیدات صهیونیست‌ها روشن است

خطیب‌زاده در واکنش به تهدیدات رژیم صهیونیستی نیز گفت: ریشه این رژیم در ترور و بی‌ثباتی است. آنچه توسط فرمانده نظامی ایران گفته شده است قاطع و روشن بود. بسیار برای نظام بین‌الملل تأسف برانگیز است که یک رژیم غاصب که دارای کلاهک‌های هسته‌ای است و در عمر نکبت بار خود چه میزان از ترور، جنگ و خونریزی را انجام داده است، کشوری در این پهنه گیتی که تمدن ساز است را تهدید می‌کند.

وی افزود: پاسخ‌های ما در فضای نظامی و امنیتی کوبنده بوده است و پیام نیروهای مسلح ما روشن است. توصیه می‌کنم آنهایی که داعیه حقوق بین‌المللی را دارند به این توجه کنند که رژیم اشغالگر قدس چه اقداماتی را صورت می‌دهد.

آمریکا برای عضویت در برجام، در مسیر قطعنامه ۲۲۳۱ قرار گیرد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ۱+۴ درباره خروج آمریکا از برجام موضع واحدی دارد. روش مقامات آمریکایی بر ما پوشیده نیست. از تلاش‌هایشان برای این‌که کشورهای اروپایی را در ارکستر مصنوعی علیه ایران ترغیب کنند اطلاع داریم.

خطیب‌زاده افزود: این‌ها مسیرهای اشتباهی است که واشنگتن می‌رود. آزموده را آزمودن خطاست. مسیر فشار حداکثری به شکست حداکثری انجامیده و مسیر کارزارهای رسانه‌ای و تصمیم در اتاق‌های بسته نیز همین است.

وی افزود: تنها مسیری که آمریکا باید طی کند تا بلیت عضویت در برجام را بگیرد، مسیری در راستای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام است.

تاریخی برای سفر رئیس‌جمهور به امارات تعیین نشده است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر حجت‌الاسلام رئیسی به امارات نیز گفت: هنوز تاریخی در این زمینه تعیین نشده است.

خطیب‌زاده مجدداً در پاسخ به سوالی درباره وضعیت حسن ایرلو سفیر ایران در یمن و بازگشت وی به صنعاء نیز اظهار داشت: آقای ایرلو امروز در وضعیت پایداری از نظر سلامتی هستند. وضعیت کرونای ایشان حاد بوده و باید تحت مراقبت‌های ویژه باشد و امیدواریم سلامت خود را هر چه زودتر به دست بیاورد و به مأموریت بازگردد.

در طول مذاکرات همواره به نتیجه فکر می‌کنیم

وی درخصوص خوش‌بینی به آینده مذاکرات نیز گفت: ما در عملیات‌های روانی برای اعلام خوش‌بینی و بدبینی وارد نمی‌شویم. برخی از این اعلام‌ها بخشی از عملیات‌های روانی است که در معماری طرف‌های آمریکایی و اروپایی انجام می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ما در طول مذاکرات همواره به نتیجه فکر می‌کنیم ولی به نیات طرف مقابل و آمریکا و متأسفانه برخی کشورهای تروئیکا اعتماد نداریم. راه درست این است که از قضاوت زودهنگام اجتناب کنیم و همه توان را بگذاریم که به نتیجه برسیم.

خطیب‌زاده همچنین افزود: ما با این امید به مذاکرات می‌رویم که اگر طرف مقابل با اراده رفع تحریم‌ها به صورت مؤثر و راستی آزمایی وارد شود، به نتیجه برسیم.

گفتگوی وزرای خارجه ایران و عربستان در پاکستان

وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص گفتگو بین وزیر امور خارجه کشورمان و وزیر امور خارجه عربستان‌سعودی در اجلاس فوق‌العاده وزرای خارجه عضو سازمان همکاری اسلامی تصریح کرد: احوالپرسی سرپایی بین آقای امیرعبداللهیان و وزیر خارجه عربستان در حاشیه نشست سازمان همکاری اسلامی در اسلام آباد انجام شده است.

ادامه مذاکرات بعد از کریسمس آغاز می‌شود

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در خصوص زمان آغاز مذاکرات گفت: درباره پایان گفتگوهای وین، صحبت‌هایی میان طرف‌ها انجام شده است. برخی طرف‌ها نظرشان این بود تا جمعه باشد و بعد از کریسمس بیایند.

وی تاکید کرد: آقای مورا زمان از سرگیری مذاکرات را اعلام می‌کند.

مسیر آینده افغانستان از تشکیل یک دولت فراگیر می‌گذرد

خطیب‌زاده در واکنش به تصویر منتشر شده از دیدار وزیر امور خارجه کشورمان و وزیر امور خارجه طالبان گفت: چنین گفتگوهایی در حاشیه اجلاس‌های بین‌المللی کاملاً طبیعی است. گفتگویی از طرف وزیر خارجه هیأت سرپرستی افغانستان با امیرعبداللهیان به صورت مختصر انجام شد و عکس آن را همه دیدند.

وی با بیان اینکه تأکید اولیه ما مردم افغانستان است، گفت: تمامی تلاش خود را در تهران و در اسلام آباد برای ارائه کمک‌های بین‌المللی به مردم افغانستان انجام دادیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: به هیأت سرپرستی افغانستان به صراحت گفتیم و در پاکستان نیز همه هیأت‌ها گفتند که مسیر آینده افغانستان از طریق یک دولت شمول‌گرا از همه قومیت‌ها در افغانستان می‌گذرد.

جامعه جهانی خروج آمریکا از برجام را فراموش نکرده است

خطیب‌زاده همچنین در واکنش به اظهارات مقامات آمریکایی نیز تصریح کرد: آمریکا الان موضوعیتی در برجام ندارد. زمانی که ترامپ گردن‌کشانه از برجام خارج شد تصویری تاریخی به جا گذاشت.

وی ادامه داد: اگر سیاستمداران و تصمیم گیران آمریکا دچار آلزایمر هستند، همه نظام بین الملل آن روز را به خاطر دارند. بیش از سه سال است آمریکا لحظه به لحظه بر ملت ایران فشارهای غیرقانونی و یکجانبه آورده و تحریم‌ها را اعمال کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: آمریکا تمام انرژی خود را صرف این می‌کند که عضو برجام به حساب بیاید.

تلاش می‌کنیم سند همکاری ایران و ترکیه قبل از سفر اردوغان امضا شود

خطیب‌زاده در خصوص آخرین وضعیت سند همکاری بین ایران و ترکیه گفت: این طرح در سفر آقای چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه به تهران بیان شد.

وی ادامه داد: دو طرف در حال انجام مقدمات سفر آقای اردوغان به تهران هستند و اگر بتوانیم پیش از سفر این متون را نهایی کنیم، در این سفر امضا خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ماحسون IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
    1 0
    غربی ها باز دهانشان باز کردند برای لطمه به روابط ایران ویمن، من شرایط بود میرفتم یمن حرف مفتم نمیزنم
  • CA ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
    2 1
    چه افتخار مهمی. واقعا اینقدر آمریکا ترسناک هست ؟! خب نتیجه عدم مذاکرات مستقیم همین بن بست مذاکرات و‌پراید ۱۸۶ میلیونی نیست
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
    4 1
    تا زمانی که تمام تحریم ها لغو نشده است و راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی پذیرفته گردد و صنعت هسته‌ای باید با سرعت تمام در هر سطح و میزان مورد نیاز ممکن توسعه یابد. در شرائطی که طرف های برجامی طی 6 سال به طور پیوسته بر خلاف تعهدات خود عمل کرده اند، چه دلیلی وجود دارد که ما تصاویر تأسیسات هسته ای را به طور پیوسته حفظ کنیم؟! ما به دوربین های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در واقع آژانس جاسوسی صهیونیست‌ها از تأسیسات هسته‌ای است، اطمینان نداریم. این دوربین ها باید جمع آوری گردد و اجازه ی حضور به این جاسوسان صهیونیست ها در کشور داده نشود، تا مجدداً شاهد ترور دانشمندان هسته‌ای یا خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نباشیم. با توجه به پیشرفت فناوری احتمال دارد در این دوربین ها فرستنده-گیرنده هایی کار گذاشته شده باشد که تا زمانی که سیگنال کد شده ای را دریافت ننموده اند هیچ ارسالی انجام ندهند و با دریافت کد، تصاویر را ارسال نمایند یا اقدامات خرابکارانه ی دیگری را انجام دهند؛ در نتیجه بررسی‌های دقیق حفاظتی و امنیتی در زمان نصب کفایت نمی کند. این که نمونه ای را در اختیار قرار دهند نیز کاملاً مضحک است، زیرا ممکن است دوربین هایی که نصب می کنند با آن نمونه متفاوت باشد. در هر حال اگر قرار است کار اشتباه ضبط پیوسته ی تصاویر، که یک عقب نشینی فاحش در برابر دشمن غیر قابل اعتماد است، صورت گیرد، حداقل این کار باید توسط دوربین های خودمان انجام شود و آژانس باید این را بپذیرد.
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
    3 1
    درخواست ما از دولت و مجلس، مقاومت مقتدرانه در برابر فشار غرب، و مقابله به مثل زیر است: 1- سیاست قطعی اعلام شده از طرف امام خامنه ای در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، کلمه به کلمه و مو به مو به طور شجاعانه اجرا گردد. 2- آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کند. 3- آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان باید هزینه‌ ی تمام خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتشان در برجام وارد کرده اند، بپردازند. 4- کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. 5- هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد، هر چند لازم است، اما کافی و پذیرفته نیست. 6- انجام این موارد باید دقیقاً مورد راستی‌آزمایی طولانی مدت قرار گیرد. 7- تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی پذیرفته گردد و صنعت هسته‌ای با سرعت تمام در هر سطح و میزان مورد نیاز ممکن توسعه یابد. دوربین‌های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در واقع آژانس جاسوسی صهیونیست‌ها از تأسیسات هسته‌ای است، جمع آوری گردد و اجازه حضور به این جاسوسان صهیونیست ها در کشور داده نشود، تا مجدداً شاهد ترور دانشمندان هسته‌ای یا خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نباشیم. 8- شرط‌هایی فراتر از لغو تحریم ها در تقابل با سیاست‌های استکباری ظالمانه غرب از جمله خروج آن ها از منطقه و عدم حمایت آن ها از رژیم صهیونیستی گذاشته شود، همان گونه که آن‌ها بعد از شش سال عمل نکردن به تعهدات خود در لغو تحریم‌ها شروط جدید هم اضافه می‌کنند. 9- مکانیسم ماشه باید از برجام حذف گردد تا آمریکا نتواند با بازگشت صوری به برجام، از این امتیاز یک طرفه به ضرر ما سوء استفاده کند. 10- مذاکرات نباید فرسایشی و بی ثمر باشد، لذا باید برای انجام موارد فوق ضرب الاجل قرار داد و مذاکرات را تا زمان انجام موارد اشاره شده در عمل، هر یک سال یک بار در روز امضای برجام، به حال تعلیق در آورد. 11- همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم ها، و حذف دلار از چرخه ی اقتصاد کشور باشد.
    • IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
      0 1
      امر دیگه ای ندارید قربان؟
    • ناشناس IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
      0 2
      بشین تا بشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس