سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران سعید خطیب زاده نمایه

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که ۹ تبعه ایرانی مفقود شده‌ با پیگیرهای وزارت امور خارجه، سفارتخانه‌های ایران در ترکیه و سوریه و سفارتخانه های این دو کشور در تهران امروز از مرز رازی وارد کشور می شوند.

به گزارش مشرق، سعید خطیب‌زاده امروز اعلام کرد که ۹ تبعه ایرانی که با هدف مهاجرت به ترکیه سفر کرده و در این سفر دچار مشکلاتی شده بودند در چارچوب همکاری دولت ایران و ترکیه امروز (شنبه) از مرز رازی وارد کشور می شوند. 

وی افزود: وزارت امور خارجه، سفرای ایران در ترکیه و سوریه و سفارتخانه های ترکیه و سوریه در ایران به منظور کمک به بازگشت این افراد به دامن خانواده هایشان همکاری کردند.

شهریورماه امسال، خبرهایی در برخی رسانه‌ها مبنی بر بازداشت ۹ تبعه ایرانی توسط پلیس ترکیه و تحویل آنها به گروه‌های تروریستی در شمال سوریه منتشر شد. آن‌گونه که در برخی رسانه‌ها آمده بود این ۹ نفر از منطقه هورامان و شهر پاوه هستند.

بیشتر بخوانید:

مسافران خارجی غیر ایرانی مبتلا به کرونا، دیپورت می‌شوند

پیگیری‌ها حاکی از این بود که این ۹ نفر به قصد اخذ پناهندگی در ترکیه حضور داشتند و پس از بازداشت توسط دولت ترکیه، خودشان را «کُرد سوری» معرفی کرده‌ و دولت ترکیه نیز آنها را به گروه‌های تروریستی در سوریه تحویل داده است. حتی در این مدت اخباری منتشر شد مبنی بر این‌که گروه مذکور با خانواده این افراد تماس گرفته و خواستار دریافت ۲ هزار دلار در ازای آزادی هر یک از آنها شده‌اند.

آن‌گونه که در رسانه‌ها آمده بود اسامی آنها «مبین ولدبیگی»، «فردین درویشی پور»، «افشار رستمی»، «هدایت رخزادی زردوئی»، «مسعود حیدری»، «سیاوش پاک‌سرشت»، «بهمن شادروان»، «سعید احمدی» و «سامران خضرپور» است.

بیشتر بخوانید:

۵ زندانی بین ایران و ترکیه در ماکو تبادل شد

از آن زمان، خانواده‌های این افراد اقدام به برگزاری تجمع مقابل وزارت امور خارجه و همچنین سفارت ترکیه در تهران کرده‌اند. این موضوع همچنین از سوی خبرنگاران در نشست‌های هفتگی سخنگوی دستگاه دیپلماسی مورد سؤال قرار گرفت. 

۲۶ مهر ماه خبرنگاری در نشست هفتگی با «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه درباره پیگیری‌ها در خصوص ۹ تبعه کُرد ایرانی سؤال کرد که وی پاسخ داد: ما هیچ موضوعی را بدون پیگیری رها نکرده و نمی‌کنیم. در موضوعات مرزی همواره یک‌سری دقایقی وجود دارد که باید بر اساس دقایق عمل کرد. گزارش‌های ضد و نقیض همواره وجود داشته است. مرزبانان ما جلسات مشترک داشتند و موضوع در تهران و آنکارا در دست پیگیری است. در این موضوع و یکی دو موضوع دیگر مرزی در حال صحبت هستیم.

باز ۲۹ آذرماه این سؤال در نشست هفتگی با خطیب‌زاده مطرح شد مبنی بر بازداشت ۹ شهروند کرد ایرانی توسط پلیس ترکیه و تحویل آنها به گروه‌های تروریستی در سوریه نیز گفت: جزئیاتی که شما گفتید تأیید نمی‌شود. درباره چندین شهروند ایران که به خاطر ورود غیرقانونی یا ادعای ترکیه مبنی بر ورود غیرقانونی آنها موضوعاتی مطرح شده که در سفر وزیر خارجه ترکیه به تهران به عنوان یکی از موضوعات در دستورکار گفت‌وگوها درباره آن صحبت و قرار شد نیروهای مرزبانی با هم این کار را جلو ببرند. سفارت ایران در آنکارا نیز در این خصوص یادداشت داده و دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل مربوطه این موضوع را پیگیری کرده‌اند و همچنان این موضوع در دست پیگیری است.

در تماسی که با سعید خطیب‌زاده داشت در این باره سؤال کرد که وی توضیح داد: وزات امور خارجه و بخش کنسولی، بعد از اطلاع از این قضیه از سوی خانواده‌های این افراد، موضوع را از طریق سفارت ترکیه در تهران و همچنین سفارت ایران در آنکارا مورد پیگیری قرار داد و در این راستا نیز یادداشت کسب اطلاع از وضعیت آنها را به طرف ترکیه تحویل داد.

وی با بیان این‌که این موضوع در دستورکار و پیگیری جدی است، خاطرنشان کرد: علاوه بر این از طریق سفارت ایران در دمشق نیز موضوع را از جهات ذیربط در دستورکار قرار داده و با جدیت در حال پیگیری هستیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    3 0
    فراد از داخل همین نه نفر چنتایی میان مرز و خرابکاری میکنن
  • مینا IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    0 0
    آخی چقدر دلشون برا ایران وطنشون تنگ شده حتما
  • IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    0 0
    آقای خطیب زاده چرا به استان لیدیه ایران لقب کشور را میدهی؟؟؟؟
  • IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    0 0
    الحمدلله
  • IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    0 0
    قرنطینه بشن اول از لحاظ کرونا
  • IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    0 0
    کاخ رییس جمهوری رجب نژادپرست را حسینیه میکنیم.
  • مهدی IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    0 0
    کشور مملکت رئیس جمهوریخواه آقای خطیب زاده یعنی به اندازه تو نمیدونن تو نژاد پرست افکارتون فقط قتل عامه همین از درگاه خدا شرم کن توبه کن شیطانو ازخودت دور کن برگرد به راه انسانیت
    • IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
      0 0
      ترکیه نژادپرست کلکسیون سر دارد اگر مدافعان حرم نبودند مردم ایران اسیر بودند
    • IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
      0 0
      ایران شلاق خدا بر صورت ترکیه ی نژادپرست ها است.
    • ناش IR ۰۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
      0 0
      نژادپرستی محکوم است
  • IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    0 0
    ترکیه بخاطر اینکه ما آذری ها را ترک نامیده باید از ما عذرخواهی کند.
  • IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    0 0
    ترکیه بخاطر اینکه ما آذری ها را ترک نامیده باید از ما عذرخواهی کند.
  • IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    0 0
    امریکا بخاطر نابودی ایران از ارمنستان گدشته است. آری همه دعواهای دنیا برسر ایران است. زیرا این فقط ایران است که میتواند مقابل استکبار بایستد.
    • IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
      0 0
      وقتی اولین امپراطوری بشر مدرن یعنی همان مادهای آریایی نام قوم آذری را در عالم بالا بردند. هنوز مغولها نبودند
  • IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
    0 0
    چی بگم
  • IR ۰۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
    0 0
    مشرق یه عده کامنتو تکراری چاپ میکنی اونم این مطالب چرت پرتو وضعیت روحیتون خرابه فکری به حال خرابتون بکنید اینجا رسانه نیست
    • IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
      0 0
      شما فعلا برو جلوی آلب ارسلان شاه ایرانی تعظیم کن به بقیه کاری نداشته باش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس