امیرعبداللهیان نمایه

وزیر امور خارجه گفت: شب گذشته به توافق خوبی با آژانس دست پیدا کردیم که می‌تواند برخی نگرانی‌های ادعایی درخصوص برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران را بر طرف کند.

به گزارش مشرق، آخرین روز گردهمایی سفرا و رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه امروز (چهارشنبه) با حضور حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و معاونان این وزارتخانه برگزار شد.

این گردهمایی از روز شنبه ۲۰ آذر ماه در محل وزارت خارجه برگزار شد. در این مدت ضمن حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، وزرای مرتبط با امور اقتصادی، گردشگری، نیرو، نفت و ... حضور یافتند و به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند و سفرا نیز نظرات و مشکلاتشان را بیان کردند.

* اکنون انبارهای وزارت بهداشت و جمعیت هلال احمر ظرفیت پذیرش واکسن‌های وارداتی جدید را ندارد

امیرعبداللهیان در نشست اختتامیه امروز به ارائه جمع بندی خود از همایش و بازخوردهای آن پرداخت و با تأکید بر اهمیت نشست‌های برگزار شده، عنوان کرد: با توجه به حضور قریب یک دوم اعضای کابینه در طول هفته، از همین حالا برگزاری جلسات در بخش‌های ذیربط دولت برای بررسی مشکلات و راهکارهای ارائه شده از سوی روسای نمایندگی‌های ایران آغاز شده و کارگروه هایی نیز در این خصوص تشکیل شده است. 

رئیس دستگاه دیپلماسی واردات واکسن را در شرایط همه گیری کرونا، اولین آزمون نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور در آغاز به کار دولت سیزدهم برشمرد و افزود: خوشبختانه امروز با پیگیری‌ها و تلاش‌های جهادی صورت گرفته، بیش از ۸۰ درصد مردم کشور واکسینه شده‌اند. علاوه بر کشورهایی مانند چین، که بیشترین سهم از واکسن‌های وارداتی را به خود اختصاص داد و کوبا که در زمینه انتقال تکنولوژی برای تولید مشترک با کشور ما همکاری داشت، از کشورهای فراوان دیگری نیز واکسن وارد شد به نحوی که اکنون انبارهای وزارت بهداشت و جمعیت هلال احمر ظرفیت پذیرش واکسن‌های وارداتی جدید را ندارد.  

وی حرکت در راستای کمک به تامین جنبه‌های معیشتی و نیازهای جامعه، به گونه‌ای که اثر آن در زندگی و سفره مردم مشخص باشد را دومین ماموریت محوله دولت به وزارت امور خارجه خواند و گفت: در این حوزه نیز حرکت جهادی در مجموعه وزارت امور خارجه، در داخل کشور و در نمایندگی‌های خارج آغاز شده است. 

وزیر امور خارجه همچنین بیان کرد: برنامه دولت سیزدهم توسعه راهبردی در داخل کشور، فارغ از نتیجه مذاکرات با دولت‌های دیگر است که سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های ما همه توان و ظرفیت خود را در این راستا به کار خواهند گرفت.

* گفت‌وگوهای عزتمندانه با جدیت و سخت کوشی تیم مذاکره کننده دنبال می‌شود

امیرعبداللهیان در بخش دیگری از سخنان خود به گفت‌وگوهای جاری در وین بین ایران و گروه ۱+۴ اشاره کرد و گفت: گفت‌وگوهای عزتمندانه از ابتدای عمر دولت در دستورکار بوده و کماکان نیز همین رویکرد با جدیت و سخت کوشی تیم مذاکره کننده دنبال می‌شود. 

* شب گذشته به توافق خوبی با آژانس دست پیدا کردیم 

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به نحوه تعامل ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی و اینکه این سازمان بین‌المللی در مقاطعی از ابزار فنی برای تاثیرگذاری سیاسی بر گفتگوهای وین استفاده کرده، افزود: شب گذشته به توافق خوبی با آژانس دست پیدا کردیم.

وی ادامه داد: با این‌که همه گزارش‌های فنی و غیرسیاسی آژانس بارها تایید می‌کند بر صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و همکاری سازمان انرژی اتمی و آژانس، ولی متاسفانه همانطوری که در سفر اخیر به گروسی در تهران گفته شد آژانس یک انحراف اساسی از ماموریتش دارد و آن اینکه به جای تمرکز بر مسائل فنی بر مسائل سیاسی بعضا متمرکز می‌شود و این مشکلاتی را در عرصه همکاری‌های آژانس و سازمان انرژی اتمی ما ایجاد می‌کند.

امیرعبداللهیان بیان کرد: ما در روزهای گذشته چنین مشکلی را داشتیم و آژانس سعی کرد از ابزار فنی برای اعمال فشار سیاسی و تاثیرگذاری بر مذاکرات وین بهره بگیرد، ولی در راستای تداوم گفت‌وگوهای دیپلماتیک حضور هیأت ایرانی از سازمان انرژی اتمی در وین به توافقی دست پیدا کردیم که هم برخی ادعاها و نگرانی‌هایی که آژانس بیان می‌کرد برطرف شود و هم در ادامه کار بتوانیم همکاری‌ها را بیش از گذشته و در چارچوب مقررات ادامه دهیم.

لازم به ذکر است سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه شب گذشته به پرس.تی.وی گفته بود که گفت‌وگوهای جاری بین محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی و رافائل گروسی مدیرکل آژانس، منجر به پیشرفت و کاهش شکاف‌ها بر سر چندین موضوع مورد نظر طرفین شده است.

وی همچنین گفته بود که«نمی‌خواهم وارد جزئیات شوم، اما می‌توانم پیش‌بینی کنم که دو طرف به زودی به تفاهم برسند».

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی دیروز (سه‌شنبه) در جمع خبرنگاران درباره مذاکرات ایران با آژانس و اینکه آیا در پی سفر اخیر رافائل گروسی مدیرکل آژانس توافقی که قرار بود حاصل شود، محقق شده؟ گفت: گفت‌وگوهایی که با گروسی کردیم همان بحث کرج است که در حال گفت‌وگو هستیم و هنوز به انتها نرسیده و بیشتر در چارچوب فشار سیاسی و عملیات روانی حداکثری است، تا منطق و ضوابط. امیدوارم کشور هر چه زودتر از این مرحله عبور کند.

حسین امیرعبداللهیان بامداد پنجشنبه ۱۸ آذر ماه در گفت‌وگوی تلفنی با «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته بود: ما همواره با آژانس همکاری نزدیک داریم و در همین راستا یک هیأت از سازمان انرژی اتمی ایران برای دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی راهی وین است.

لازم به ذکر است سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه هشتم آذر ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره سفر اخیر گروسی به تهران گفته بود: سفر گروسی به تهران در چارچوب همکاری‌های  فنی ایران و آژانس انجام شد و گفت‌وگوهای خوبی در سطوح مختلف انجام شد و این گفت‌وگوها ناتمام ماند، به خاطر اینکه در برخی واژه‌ها و مفاهیم به توافق قطعی نرسیدیم ولی بندهای توافقی تقریبا نهایی شده و هیأت ایران طی روزهای آتی برای نهایی کردن متن با آژانس جلساتی را خواهد داشت و مراودات بین دو طرف در سطوح مختلف ادامه خواهد یافت.

* طرف‌های مقابل پذیرفته‌اند متن‌های پیشنهادی جدید ایران هم روی میز باشد

امیرعبداللهیان برخی ادعاهای مطرح شده در خصوص وجود خواسته‌های فرابرجامی در متون پیشنهاد شده از سوی تیم مذاکره کننده کشورمان را کذب محض خواند و گفت: این متون کاملا مبتنی بر برجام است و هیچ چیز فرابرجامی در آنها نیست. این متنها نتیجه ده‌ها ساعت بحث و گفت‌وگو در مرکز است و رویکرد ما رفع کامل تحریم‌های برجامی در مقابل رفع نگرانی‌های مورد ادعای طرف‌های مقابل در خصوص برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران است. 

وزیر امور خارجه بیان کرد: هم اکنون در وین بر روی دو سری از متون گفت‌وگو می شود؛ متن اول حاصل ۶ دور اول گفتگوهاست. در عین حال طرف‌های مقابل پذیرفته‌اند متن‌های پیشنهادی جدید ایران هم روی میز باشد، تا از بحث و تلفیق همه اینها یک متن جمع بندی شده واحد به دست آید. در نهایت نیز این فرآیند باید به بازگشت طرف‌های مقابل به تعهداتشان منتهی شود.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که طرف‌های مقابل با حسن نیت و با نگاه به حل مسئله به تلاش‌های خود ادامه دهند و تاکید کرد: ما خوشبین هستیم در شرایطی که طرف مقابل واقع بینانه عمل کند، بتوانیم به پیشرفت در این دور از مذاکرات نائل آییم.

دور هفتم مذاکرات در دولت جدید ایران (دولت سیزدهم) دوشنبه هشتم آذر ماه با برگزاری نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام آغاز شد و توافق شد که کارگروه رفع تحریم‌ها روز سه‌شنبه برگزار شود و بعد از آن هم کارگروه هسته‌ای در سطح کارشناسان تشکیل جلسه داد و در نهایت چهارشنبه شب دهم آذر ماه هیأت ایرانی به ریاست علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه دو سند به طرف مقابل ارائه کرد شامل رفع تحریم‌ها و موضوعات هسته‌ای. در پی درخواست طرف اروپایی برای مشورت با پایتخت‌ها تنفسی در این مذاکرات ایجاد و دوباره روز (پنجشنبه) ۱۸ آذر ماه با برگزاری نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام این مذاکرات از سر گرفته شد که هنوز هم در وین در جریان است. روز یکشنبه نیز جلسه کارگروه کارشناسی سوم در خصوص ترتیبات اجرایی در هتل کوبورگ برگزار شد. این مذاکرات از روز یکشنبه تاکنون در وین در جریان است.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • امیر IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    1 0
    ....
  • DE ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    2 0
    ای بابا ، ، چقدر جالبید شماها
    • FR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
      0 0
      جناب وزیر هنوز کلاه بزرگ را ندیدی ... غرب بین خودشان ترحم ندارن، ببین چه به سر خود فرانسه اوردن با قرارداد زیر دریایی ….
    • DE ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
      1 0
      ببین چه به سر خود فرانسه اوردن با قرارداد زیر دریایی …./ خب ما هم به همین خاطر باهاشون قرارداد زیردریایی نمیبندیم قرارداد رو دریایی میبندیم که کلاه سرمون نگذارن...
  • IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    4 0
    دوربین نصب کرد که
  • IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    1 0
    ایرا باید ضرب العجل تعیین کنه برای برداشتن تحریمها.برعکس شده! با پررویی برای ایران ضرب العجل میذارن غربیها.
    • IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
      0 1
      ضرب الاجل چی آخه؟
    • NL ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
      1 0
      ضرب العجل غنی سازی نود درصد و خروج از ان پی تی طبق معاهده برجام
    • NL ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
      0 0
      ضرب الاجل غنی سازی نود درصد و خروج از ان پی تی طبق معاهده برجام
  • IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    5 0
    خدارو شکر دیگه جاسوس حساب نمیشن
  • IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    3 1
    مطالبه فرابرجامی نداریم یعنی همون جسد متعفن یا همان خسران محض برا ما خیلی هم خوبه
  • IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    1 4
    - همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم ها، و حذف دلار از چرخه ی اقتصاد کشور باشد.
    • IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
      1 1
      دست شما درد نکنه بالاخره فرمان ۱۵ ماده ای رو مختصر و مفید نوشتی
    • IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
      1 1
      اینها که میگی تخیلیه و عملی نیست.وگرنه تا حالا اجرا شده بود.
  • ایرانی US ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    2 1
    جناب فقط و فقط وقتی از توافق خوب صحبت کن که تحریم ها برداشته شده باشند و مردم در ارامش و رفاه زندگی کنند.
    • تک سوار DE ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
      0 0
      ارامشی که بر روی توافق بنا شده باشه می شه همون هشت سال گذشته. رفاه و رفع تحریم از طریق توافق حاصل نمی شه. اگه می خواست بشه قاجار از همه شما بیشتر توافق کرد.
  • سربدار IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    1 0
    جناب آقای باقری خیلی مراقب باشید
  • IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    6 1
    وقتي برجام و توافق با آژانس با گذشت زمان مشمول تغيير ماهيت از خيانت به عزت ميشه
  • DE ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    7 1
    الان چجوری باید ماست مالی کنی مشرق ؟
  • DE ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    4 1
    سریع تمام شرایطو قبول کنین اون برجامم امضا کنین بیاین وقت نردمم نگیرین
  • عباد IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    1 0
    جناب وزیر چرا اجازه دادین دور بین ها فعال بشه
  • ... IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    3 0
    چی شد برگشتید به برجام. من مطمئنم عقب نشینی وحشتناکی در راه است.
  • IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    0 0
    ممنون مشرق
  • IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    3 0
    عجب اقتداری ؟
  • GB ۰۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    0 0
    توافق خوب؟
  • DE ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    2 0
    آقای امیر عبداللهیان میشه بفرمایید این توافق خوب با آژانس چه خوبی برای ما داشته؟
    • DE ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
      1 0
      ما را عند معرفت عند مهربانی و عند بخشش و عند باتربیتدار بودن نشان داده بیده .
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    2 0
    چی شد آنهایی که می‌گفتید برجام بده، حالا وزیر خارجه دولت محبوبتان میگوید ما خواسته فرا فرجامی نداریم، یعنی چی یعنی نهایت خواسته ما برجام است. به قول روحانی چه جور آب و صابون بیاریم تا روتون را بشورید؟
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    1 0
    چه سکوتی در مشرق حکمفرماست
  • DE ۰۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
    0 0
    به توافق خوبی با آژانس رسیدیم بهش گفتیم دوربین و نصب دوربین از تو برق و دیوار و ستون از ما وصل کن مینیم چی میبینی. در مذاکرات جدید باید به امریکا بگویند ما احتیاج نداریم ثابت کنیم که بمب میساریم یانه تو که تهمت میزنی باید ثابت کنی که ما بمب میسازیم یا نه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس