ژنرال سابق آمریکایی: دولت بایدن اشتیاق بیشتری از ایران برای توافق دارد

"جک کین" تحلیلگر ارشد شبکه تلویزیونی فاکس نیوز و ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا اظهار داشت: فکر می کنم دولت جو بایدن از ایران اشتیاق بیشتری برای دستیابی به توافق دارد.

به گزارش مشرق، این تحلیلگر ارشد شبکه تلویزیونی تندوری فاکس نیوز آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی در گفت و گو با این شبکه تلویزیونی افزود فکر می کنم دولت بایدن از ایران اشتیاق بیشتری برای دستیابی به توافق دارد و این بخشی از مشکل است.

 این ژنرال بازنشسته آمریکایی اضافه کرد: در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ نیز که توافق اصلی حاصل شد، وضع به همین شکل بود. دلیل اینکه این توافق، آن زمان نیز بشدت مورد انتقاد قرار گرفت این بود که آمریکا بسیار مشتاق بود به هر قیمتی به توافق برسد و اکنون نیز تا حدی در همین شرایط هستیم.

  وی تصریح کرد اکنون ایرانی ها مشغول غنی سازی در سطح ۶۰ درصد هستند درحالی که آنها براساس توافق اصلی باید کمتر از ۴ درصد غنی سازی می کردند. آنها همچنین ده تا ۱۲ برابر بیشتر از آنچه توافق اصلی مشخص کرده است اورانیوم ذخیره کرده اند. بنابراین آمریکا سعی می کند ایرانی ها را به توافق بازگرداند اما ایران از موضع خود کوتاه نمی آید و تنها به دنبال لغو تمام تحریم ها است.

تحلیلگر ارشد شبکه تندروی فاکس نیوز آمریکا ادامه داد دولت بایدن  این گرایش را دارد که تمام اقداماتی را که دولت ترامپ انجام داده است، رد کند.  فکر می کنم کارزار فشار حداکثری و تحریم ها علیه ایران تاثیر زیادی بر اقتصاد آنها داشت اما آنها به میز مذاکره بازنگشتند و منتظر این بودند که ببینند ترامپ دوباره انتخاب می شود یا نه.

این ژنرال سابق آمریکایی با اشاره به ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در ژانویه ۲۰۲۰ مدعی شد که آمریکا در دوره ترامپ با همکاری متحدان حوزه خلیج فارس و توافق سازش آنها با رژیم اسرائیل، در قویترین موضع در چند سال اخیر در خاورمیانه بود.

وی در عین حال افزود اما دولت جدید آمریکا از همه آنها عقب نشینی کرد و این باعث تاسف است. ما اکنون در این مذاکرات در موضع بالاتری قرار نداریم.

هشتمین دور مذاکرات ایران و ۱+۴ برای لغو تحریم های ضد ایرانی از روز دوشنبه ششم دی (۲۷ دسامبر) در وین اتریش با برگزاری نشست کمیسیون مشترک به ریاست علی باقری مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا آغاز شده است.

علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در آستانه برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام گفت که به نتیجه گفت‌وگوهایی که درباره رفع تحریم ها در وین جریان دارد خوش‌بین است.

علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران همچنین گفته است هرچقدر طرف مقابل ما آمادگی جدی‌تری برای لغو تحریم‌ها داشته باشد و اراده جدی تری برای پذیرش سازوکارهای مد نظر جمهوری اسلامی ایران در لغو تحریم‌ها داشته باشد  به ویژه در دو موضوع راستی آزمایی و تضمین در مدت زمان کوتاه‌تری می‌توانیم به توافق دست پیدا کنیم.

او با این حال تاکید دارد، در صورتی که توافق حاصل شود ابتدا طرف نقض کننده برجام یعنی ایالات متحده آمریکا باید تحریم را لغو کند و جمهوری اسلامی ایران پس از انجام راستی‌ازمایی، اقدامات هسته‌ای را در چارچوب توافق صورت خواهد داد.

باقری چهارشنبه شب پس از پایان جلسات با طرف‌های مقابل، روند مذاکرات را مثبت ارزیابی کرد و به خبرنگاران گفت که گفت‌وگوها خوب پیش می‌رود.
روز گذشته نیز میخائیل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه گفت که فاکتورها و پیش‌نیازهای لازم برای موفقیت مذاکرات وجود دارد و شانس دست یابی به توافق زیاد است.

درحالی که هیات‌ها تا رسیدن به نتیجه نهایی مصمم به ادامه مذاکرات هستند اما به خاطر سال جدید میلادی ۲۰۲۲ گفت‌وگوها از روز جمعه به مدت سه روز متوقف و از دوشنبه آینده پیگیری می‌شود.

برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پس از ۱۳ سال مذاکرات بین‌المللی فشرده، در تاریخ ۲۳ تیرماه ۱۳۹۴ (۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵) منعقد شد. برجام یک هفته بعد با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید و به عنوان ضمیمه الف به قطعنامه مذکور پیوست شد.

اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از این توافق در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

اجرای نامتوازنِ برجام از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، نهایتاً در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ می ۲۰۱۹) شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.

جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است اگر سایر طرف‌های باقی‌مانده در برجام تصمیم بگیرند تعهدات خود را مطابق با توافق اجرا کنند، گام‌های مربوط به کاهش تعهدات برجامی ایران قابل بازگشت خواهد بود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    0 0
    برجام باعث رسوایی امریکاواستکبارغربیان وسرعت دادن به افولشان شده است.
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    1 0
    درخواست ما از دولت و مجلس، مقاومت مقتدرانه در برابر فشار غرب، و مقابله به مثل زیر است: 1- سیاست قطعی اعلام شده از طرف امام خامنه ای در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، کلمه به کلمه و مو به مو به طور شجاعانه اجرا گردد. 2- آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کند. 3- آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان باید هزینه‌ ی تمام خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتشان در برجام وارد کرده اند، بپردازند. 4- کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. 5- هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد، هر چند لازم است، اما کافی و پذیرفته نیست. 6- انجام این موارد باید دقیقاً مورد راستی‌آزمایی طولانی مدت قرار گیرد. 7- تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی پذیرفته گردد و صنعت هسته‌ای با سرعت تمام در هر سطح و میزان مورد نیاز ممکن توسعه یابد. دوربین‌های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در واقع آژانس جاسوسی صهیونیست‌ها از تأسیسات هسته‌ای است، جمع آوری گردد و اجازه حضور به این جاسوسان صهیونیست ها در کشور داده نشود، تا مجدداً شاهد ترور دانشمندان هسته‌ای یا خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نباشیم. 8- شرط‌هایی فراتر از لغو تحریم ها در تقابل با سیاست‌های استکباری ظالمانه غرب از جمله خروج آن ها از منطقه و عدم حمایت آن ها از رژیم صهیونیستی گذاشته شود، همان گونه که آن‌ها بعد از شش سال عمل نکردن به تعهدات خود در لغو تحریم‌ها شروط جدید هم اضافه می‌کنند. 9- مکانیسم ماشه باید از برجام حذف گردد تا آمریکا نتواند با بازگشت صوری به برجام، از این امتیاز یک طرفه به ضرر ما سوء استفاده کند. 10- مذاکرات نباید فرسایشی و بی ثمر باشد، لذا باید برای انجام موارد فوق ضرب الاجل قرار داد و مذاکرات را تا زمان انجام موارد اشاره شده در عمل، هر یک سال یک بار در روز امضای برجام، به حال تعلیق در آورد. 11- همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم ها، و حذف دلار از چرخه ی اقتصاد کشور باشد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس