کد خبر 1315140
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۰

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: اندیشکده کارنگی در یادداشتی به سه دیدگاه مخالف احیای توافق هسته‌ای اشاره کرده است:

۱- بخشی از نیروهای سیاسی در ایران که با توجه به تجربه ترامپ به آمریکا بی‌اعتمادتر شده‌اند و معتقدند احیای توافق بدون ضمانت و هم‌چنین بدون پرداخت غرامت، بی‌فایده است.

۲- عربستان، اسرائیل و دیگر متحدان آمریکا که معتقدند پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران بسیار فراتر از محدودیت‌های برجامی بوده و توافق پیشین دیگر پاسخ‌گو نیست. پس باید درصدد توافق دیگری بود.

۳- مخالفان ایران در ساختار قدرت آمریکا اعم از نومحافظه‌کاران کنگره و لابی‌های سیاسی مانند بنیاد دفاع از دمکراسی‌ها که خواستار براندازی حکومت و افزایش فشارهای اقتصادی، امنیتی و نظامی بر ایران هستند.

 در یادداشت کارنگی آمده است ایران به بیش از آنچه از برجام اولیه دریافت کرده «نیاز دارد»، اما آمریکا به دلیل ملاحظات سیاسی داخلی قادر به برآورده‌کردن آن نیست. بنابراین در صورت شکست توافق سه احتمال وجود دارد:

۱- ادامه برنامه هسته‌ای برای نزدیکی به نقطه گریز توسط ایران و افزایش تحریم‌ها و حتی ارسال پرونده ایران از شورای حکام به شورای امنیت توسط آمریکا و اروپا. در این صورت وضعیت ناپایدار و در آستانه بحران خواهد بود.

۲- ایران سلاح هسته‌ای را خواهد ساخت و مورد حمله نظامی آمریکا و اسرائیل قرار خواهد گرفت. این نبرد نه فقط ایران و آمریکا که اسرائیل، عربستان و دیگر همسایگان عرب ایران را نیز درگیر خواهد کرد. 

۳- ایران به این نتیجه برسد که مواد قابل شکافت و هم‌چنین سانتریفیوژهای نسل جدید را نیز کنار بگذارد و توافق برجام‌پلاس شکل بگیرد که طبق آن روند پایدار کاهش تحریم‌ها آغاز شود.

تحلیل اندیشکده کارنگی در حالی است که ایران هیچ گاه میز مذاکره را ترک نکرده و از آخرین فرصت ها برای عمل به تعهدات خود و حفظ توافق هسته ای بهره گرفته است. باید توجه کرد که تمام مسئولیت شرایط کنونی بر عهده دولت ایالات متحده بعنوان ناقض اولیه توافق است. دولت بایدن می باید در صدد جبران بدعهدی گذشته برآید و مسئولیت اقدامات اشتباه ایالات متحده را بپذیرد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • عبدالله مومن IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    6 0
    این مقالات. چیزی بجز توجیه زیاده خواهی آمریکا و اسقاطیل نیست که برای استفاده مزدوران داخلی شیطان بزرگ نوشته می شود و شما آن را انتشار می دهید.
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    5 0
    این تحلیل و امثال این تحلیل ها هم یکی از ابزار های فشار رسانه ای آمریکاست. میخوان در قالب تحلیل تهدید کنن . جهود ها مثل سگ میترسن و جرات حمله به ایران رو ندارن چه با آمریکا چه بی آمریکا
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    4 0
    اینکه جنگ میشه یا نه رو از سیاسیون نپرسید. از نظامی ها بپرسید اون ها واقعیت میدانی رو میفهمن. نظامی های آمریکایی و اسراییلی بارها به سیاسیونشون در رابطه با تبعات سنگین حمله نظامی به ایران هشدار دادند. پس جنگی در کار نیست. اینها لات کوچه خلوتن وارد جنگ با تلفات بالا نمیشن
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    0 0
    امریکا و عربستان و اسرائیل. چند صباحی دیگر. قلدران زور و سرمایه ، تزویر نیستند
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    0 0
    به امید گزینه دوم
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    3 1
    درخواست ما از دولت و مجلس، مقاومت مقتدرانه در برابر فشار غرب، و مقابله به مثل زیر است: 1- سیاست قطعی اعلام شده از طرف امام خامنه ای در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، کلمه به کلمه و مو به مو به طور شجاعانه اجرا گردد. 2- آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کند. 3- آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان باید هزینه‌ ی تمام خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتشان در برجام وارد کرده اند، بپردازند. 4- کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. 5- هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد، هر چند لازم است، اما کافی و پذیرفته نیست. 6- انجام این موارد باید دقیقاً مورد راستی‌آزمایی طولانی مدت قرار گیرد. 7- تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی پذیرفته گردد و صنعت هسته‌ای با سرعت تمام در هر سطح و میزان مورد نیاز ممکن توسعه یابد. دوربین‌های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در واقع آژانس جاسوسی صهیونیست‌ها از تأسیسات هسته‌ای است، جمع آوری گردد و اجازه حضور به این جاسوسان صهیونیست ها در کشور داده نشود، تا مجدداً شاهد ترور دانشمندان هسته‌ای یا خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نباشیم. 8- شرط‌هایی فراتر از لغو تحریم ها در تقابل با سیاست‌های استکباری ظالمانه غرب از جمله خروج آن ها از منطقه و عدم حمایت آن ها از رژیم صهیونیستی گذاشته شود، همان گونه که آن‌ها بعد از شش سال عمل نکردن به تعهدات خود در لغو تحریم‌ها شروط جدید هم اضافه می‌کنند. 9- مکانیسم ماشه باید از برجام حذف گردد تا آمریکا نتواند با بازگشت صوری به برجام، از این امتیاز یک طرفه به ضرر ما سوء استفاده کند. 10- مذاکرات نباید فرسایشی و بی ثمر باشد، لذا باید برای انجام موارد فوق ضرب الاجل قرار داد و مذاکرات را تا زمان انجام موارد اشاره شده در عمل، هر یک سال یک بار در روز امضای برجام، به حال تعلیق در آورد. 11- همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم ها، و حذف دلار از چرخه ی اقتصاد کشور باشد.
  • FR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    1 0
    این البته تحلیل نبود یک جور نقشه راه تهدید امیز بود !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس