کد خبر 1313571
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۵
متن کامل مصوبه رتبه‌بندی معلمان/ «راند پایانی» در شورای نگهبان

لایحه رتبه‌بندی معلمان پس از کش و قوس‌های فراوان بالاخره در مجلس تصویب و وارد راند پایانی در شورای نگهبان شد.

به گزارش مشرق، بررسی لایحه رتبه بندی معلمان پس از کش و قوس‌های فراوان بین صحن مجلس و کمیسیون آموزش و تحقیقات بالاخره امروز (چهارشنبه ۲۴ آذرماه) در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

حدود یک ماه قبل ۳ ماده از این لایحه در مجلس به تصویب رسید اما به دلیل برخی اختلاف نظرهای دولت و مجلس در مورد بار مالی رتبه بندی معلمان، لایحه به کمیسیون آموزش بازگشت.

در جلسه روز چهارشنبه بررسی ۵ ماده باقی مانده از این لایحه در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

مجلس با محدودیت تخصیص رتبه‌های پنج‌گانه به معلمان مخالفت کرد

نمایندگان ماده ۷ این لایحه را حذف کردند در ماده ۷ سقف تخصیص رتبه‌های پنج‌گانه معلمان به شرح زیر تعیین شده بود:

تخصیص رتبه‌های پنجگانه به نحوی خواهد بود که با اجرای نظام رتبه بندی معلمان و احراز شرایط براساس ماده (۴) این قانون، همواره در هر استان حداقل سی درصد (۳۰%) از معلمان مشمول در آموزشیار معلم، حداقل سی درصد (۳۰%) در رتبه مربی معلم، حداکثر بیست درصد (۲۰%) در رتبه استادیارمعلم، حداکثر ده درصد (۱۰%) در رتبه دانشیارمعلم و حداکثر ده درصد (۱۰%) در رتبه استادمعلم قرار گیرند.

لذا ۴ ماده از این لایحه به شرح زیر به تصویب رسید:

معیارها و شاخص‌های موثر در فرآیند رتبه‌بندی معلمان تعیین شد

ماده ۴: فرآیند رتبه بندی برای کلیه معلمان بر مبنای امتیازات ناشی از دوره‌های ضمن خدمت، سنوات تحصیلی در دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر و شهید رجایی، شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای، عملکرد رقابتی، دانش تخصصی- تربیتی، پژوهشی، خلاقیت و نوآوری، سنوات تجربه معلمی، سوابق مدیریتی در آموزش و پرورش، آخرین مدرک تحصیلی و کسب امتیازات لازم در نظام رتبه بندی معلمان در یکی از رتبه‌های ماده (۳) این قانون و مطابق آیین نامه اجرایی این قانون، حداکثر تا پایان سال ۱۴۰۰ انجام می‌شود.

تبصره: این ماده افرادی که با عناوین شغلی مندرج در بند (۱) ماده (۲) این قانون، در پست‌های اداری وزارت آموزش و پرورش اشتغال دارند، کماکان معلم هستند.

میزان سنوات خدمت برای افزایش رتبه معلمان را مشخص شد

ماه ۵: کسب رتبه‌های بالاتر مستلزم حداقل پنج سال خدمت در هر یک از رتبه‌ها و کسب سایر شرایط لازم تعیین شده در آیین نامه اجرایی این قانون خواهد بود.

تبصره ۱: دوره خدمت در هر رتبه برای معلمان شاغل در دوره ابتدایی، مدارس استثنایی و مناطق محروم، مرزی و عشایری، به ازای هر سال خدمت ۳ ماه از سقف رتبه کاهش می‌یابد.

تبصره ۲: دوره خدمت در هر رتبه برای نخبگان موضوع آیین نامه احراز استعدادهای برتر و نخبگی مصوب ۱۳۸۵/۶/۱۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی، صرفاً برای یکبار حداقل سه سال می‌باشد.

تبصره ۳: حداقل سابقه خدمت معلمی برای کسب رتبه‌های دانشیار معلم و استاد معلم به ترتیب (۱۵) و(۲۱) سال است و ارفاقات مذکور در تبصره‌های (۱) و (۲) این ماده، از این مدت کسر می‌شود.

میزان افزایش حقوق معلمان را براساس لایحه نظام رتبه بندی تعیین شد

ماده ۶: در اجرای بند (۶) سیاست‌های کلی نظام اداری ابلاغی مقام معظم رهبری و تبصره (۳) ماده (۲۹) قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، حقوق و مزایای معلمان پس از اعمال رتبه‌های مندرج در ماده (۳) این قانون، به شکل زیر می‌باشد:

۱- برای معلمان با رتبه آموزشیار معلم ده درصد (۱۰%)، مربی معلم پانزده درصد (۱۵%) علاوه بر افزایش رتبه قبلی، استادیار معلم دوازده درصد (۱۲%) علاوه بر افزایش رتبه‌های قبلی، دانشیار معلم ده درصد (۱۰%) علاوه بر افزایش رتبه‌های قبلی و استاد معلم پنج درصد (۵%) علاوه بر افزایش رتبه‌های قبلی، به مجموع حقوق، مزایا و فوق العاده‌های مستمر و ارقام مندرج در احکام کارگزینی معلمان، افزوده می‌شود.

۲- پس از اعمال بند (۱) این ماده، چنانچه حقوق و فوق العاده‌های هریک از معلمان از هشتاد درصد (۸۰%) مجموع حقوق و فوق العاده‌های هیات علمی مربی پایه یک دانشگاه تهران، کمتر باشد، مابه‌التفاوت تا سقف مذکور تحت عنوان «تفاوت تطبیق» در احکام کارگزینی آنان درج خواهد شد.

تبصره ۱- افرایش پرداختی ناشی از اجرای این قانون، تحت عنوان «فوق‌العاده رتبه بندی» و «تفاوت تطبیق» همه ساله متناسب با تغییرات حقوق و فوق العاده‌های هیات علمی مربی پایه یک دانشگاه تهران محاسبه می‌شود و مشمول کسور بازنشستگی نیز می‌گردد.

تبصره ۲- دولت مکلف است همه امتیازات و درصدهای موضوع فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری را برابر سایر کارکنان دولت، به مشمولین این قانون اختصاص دهد و فوق‌العاده رتبه بندی موضوع این ماده علاوه بر امتیازات و درصدهای مزبور می‌باشد.

تبصره ۳- افرایش پرداختی ناشی از اجرای این قانون، از تاریخ ۳۱/‏۰۶/‏۱۴۰۰‬ در سقف یکصد و بیست و پنج هزار میلیارد ریال (۱۲۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) پرداخت می‌شود و از ابتدای سال ۱۴۰۱ منوط به پیش بینی بار مالی در قوانین بودجه سنواتی، به صورت کامل اعمال خواهد شد.

اعضای هیات ممیزه رتبه بندی معلمان مشخص شدند

ماده ۸: آیین نامه اجرایی این قانون در خصوص نحوه تشکیل هیات‌های ممیزه مرکزی، استانی، شهرستانی و منطقه‌ای، چگونگی تعیین امتیاز معلمان برای رتبه بندی، شرایط کسب، ارتقاء، توقف و تنزل رتبه و جزئیات تعیین میزان فوق‌العاده رتبه بندی حسب امتیازات حاصله، حداکثر ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این قانون، توسط وزارت آموزش و پرورش و دو نفر از اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی به انتخاب کمیسیون (به عنوان ناظر) با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه می‌شود و به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    7 0
    دولت پولی برای پرداخت این افزایش بی دلیل و بی حساب کتاب نداره و تنها از طریق فروش اموال شاید بتونه این بودجه را تامین کنه. حالا این اموال تا کی جواب بده خدا میدونه
    • IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
      0 2
      دولت پول ندارن ؟ عیبی ندارد حقوق بقیه کارمند دولت را کم کنه برسونه به آموزش و پرورشی ها . مثلاً حقوق ۵۲ میلیونی استادان دانشگاه بشه ۵ میلیون ، به خدا همه معلم ها راضی می شوند.
    • IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
      3 0
      بابا بی خیال .علم از ثروت بهتره ها.خودتون می‌گفتین.
  • IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    8 2
    به جای اینکه به دیگران پول بدین برای بیکاران شغل ایجاد کنید حداقل بیمه کنید آه و نفرین بیکاران بر گردنتون آمین یا رب العالمین
  • IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    8 3
    به جای دادن باج به عده ای همیشه معترض اونها رو اخراج میکردید و تعدای جوان بیکار را جایگزین و میدید که چطور حاضرن با نصف حقوق فعلی معلم ها کار کنند. حالا بابد منتظر ادامه اعتراضات سایر ارگان ها و سازمان ها و دادن باج های بعدی باشید.
    • هاشمی IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
      2 2
      اگر قدری مطالعه داشتید میفهمیدی که این قانونی هست که چندین سال اجرا نشده. حالا اگر این وضعیت برای کارکنان دیگر بود تا الان اجرا شده بود. آرزو میکنم اگر شرایط را داشتی معلم بشی بعدا متوجه خیلی از مسائل میشی البته اگر متوجه بشی
  • IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    7 0
    بابا ۵۰درصد مردم(کم درامد،بیکاری،بی بیمه،بیگار،قرارداد موقت وبلاتکلیفی،فقیر...شدند ازبس پول دادید به این ها که درحکومت ودولت ومجلس وهمه جا پارتی دارند
  • IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    4 4
    این تبیعیض بی معنی برای معلمین که درحالت عادی از نظرزمان کاری یک سوم سایر مردم وکارمندان کارمیکنن فاجعه رقم میزنه چرامردم باید تاوان تورم ناشی ازافزایش حقوق معلمها روبدن جلوی طرح عجیب گرفته بشه
    • IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
      1 3
      کارمندان که روزی ۱۰ دقیقه هم کار نمی کنند باز خدا پدر معلم را بیامرزد.
  • IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    2 2
    بیش از ده سال است معلمان این خواست به حق را داشتند.
  • IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    3 2
    معلمها سرجمع درسال ۴ماه هم کارنمی کنن الان دوساله هم که توخونه هستن وازنظرعلمی رتبه های بسیار بد کنکور استخدام اموزش پرورش میشن اطرافیان ما که رتبه های بالای ۳۰۰۰۰بودن جذب اموزش پرورش شدن حالا بقیه مردم بدبخت که درامدشون یک چهارم معلمها هم نیست چراباید تورم ناشی ازافزایش حقوق اینها رو تحمل کنن
    • IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
      0 3
      اون وقت چرا شما نتوانستید با رتبه های بالا تر جذب آموزش و پرورش شوید؟
    • ناشناس IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
      0 2
      پسر خوب رتبه های جذب آموزش وپرورش از۳۰۰۰ تا ۷۰۰۰ هست در هرهفته ومنطقه ای بعد ازسه رشته پزشکی دندان داروسازی فرهنگیان جزو پرطرفدار هاست حتی از پرستاری هم بالاتر هست من بارتبه ۳۲۰۰ منطقه ۱ وارد شدم به دانشگاه فرهنگیان پس لطفا تحقیق کن
    • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
      1 0
      اره من ادمی میشناسم که ۱۴ سال طول کشید دیپلم بگیره لیسانس تربیت بدنی رو۸ساله تمام کرد وشد معلم ورزش الان هم با این حقوق وحشتناک داره به ریش ماها که فارغ التحصیل امیرکبیر هستیم می خندن وخیرسرمون تو ۲۶ سالگی فوق روتموم کردیم ولی الان سنمون رسیده به ۳۳ سال وهرشرکتی میریم با حقوق ۳تا ۵ میلیون بعد مدتی تعدیل نیرو میکنن ودوباره به نقطه صفر میرسیم دقیقا چرندیاتی که نوشتن رتبه ۳۰۰۰تا ۷۰۰۰ دروغ وفرافکنی هست رتبه ۳۰۰۰ قطعا دررشته تجربی معلمی روانتخاب نمیکنه چقدر برخی کامنتها پراست ارعقده وقتی نتونستین دانشگاه رتبه خوب بیارید اما حالا درجایگاهی که حقتان نیست با ۳ماه درسال کارکردن حقوق انچنانی میگیرید پس سکوت کنید تا مورد نفرین مردم قرارنگیرید
  • دومینوی سقوط اقتصاد ایران IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    2 0
    اخیرا یه بنده خدایی به نام مالک شریعتی در نامه ای به رئیسی از دومینوی سقوط اقتصاد ایران سخن گفته بود : همه چیز از طرح تحول در نظام سلامت در دولت یازدهم آغاز شد. این طرح با بودجه سرسام آور شکست خورد، اما میراث شومی که از خود به جا گذاشت افزایش هنگفت در دریافتی پزشکان متخصص بود؛ بدون آنکه چیز زیادی عاید مردم شود و عملا فاصله طبقاتی را افزایش داد. *** متعاقب آن، پزشکان عمومی تقاضای افزایش حقوق و پرکردن فاصله دریافتی خود را با پزشکان متخصص مطرح کردند که سازمان برنامه و بودجه وقت، بصورت غیرقانونی و بدون اخذ مجوز از سوی مجلس و خود سرانه مبالغی را تحت عناوین من در آوردی پرداخت کرد. ****سپس اعضای هیات علمی غیربالینی دانشگاههای علوم پزشکی احساس خسارت کردند و درخواست افزایش حقوق دادند و دولت روحانی هم در لایحه بودجه ۱۴۰۰ بعضا تا ۳۰۰% بودجه دانشگاههای علوم پزشکی را افزایش داد که حذف و یا تعدیل جدی آن در مجلس میسر نشد.........
  • م ر IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    1 3
    چشم حسود کور
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    1 0
    مدرسه ها بسته است تعطیله..بعد اینکه اعتراضات تون به نتیجه رسید و سیر شدین بیایین کرکره مدرسه ها را بدین بالا و کرکره بازار را تا ظهر بسته نگدارین یا شاگرد بگیرین واسه مغازه هاتون/.بچه های مردم همینجوری هم افت تحصیلی زیادی دارن...معلم دلسوز و غیر مادی ما
  • IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    3 0
    شاید تو تهران این واقعیت به چشم نیاد اما در شهرستان تمام فرهنگیان و معلمین کاسب بازاری هستن و وضع مالی اونها از میانگین جامعه خودشون خیلی بالاتر و بهتر هست و اکثرا باداشتن خانه و ماشین زندگی لاکچری دارن
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    2 0
    تواستان سیستان کرمان کهکلویه چهارمحال خراسان جنوبی کردستان و... شاید بیش از۵۰درصد.مردم درامد ماهیانه خانوارشان به ۲میلیون هم نمیرسه وقتی تورم ناشی ازاین افزایش حقوق اتفاق بیفته ایا فروشنده ها میگن تورم فقط برای معلم ها ومردمی که درامد پایین دارین یا اصلا بیکارهستین برای شما افزایش قیمت نداریم؟!!!!!!!این چه شاهکاری بود که مجلس کرد چون تعدادمعلمها هم زیاده قطعا تورم زیادی با چاپ پول برای پرداخت حقوق اینها اتفاق میفته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس