کد خبر 1312854
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۳
بورل : روسیه اگر به اوکراین حمله کند، تحریم می شود

"جوسپ بورل" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد: وزیران خارجه اتحادیه اروپا توافق کردند که هر تهاجم روسیه به اوکراین منجر به تحریم‌های اقتصادی علیه مسکو خواهد شد.

به گزارش مشرق، بورل روز دوشنبه در جریان کنفرانس خبری در بروکسل گفت که اتحادیه اروپا در کنار اوکراین برای پشتیبانی از حاکمیت و یکپارچگی سرزمین این کشور می‌ایستد.

این دیپلمات ارشد اروپایی در خصوص عزم اروپایی‌ها در این خصوص تاکید کرد: تمام وزیران امروز بسیار صریح بودند که هر تهاجمی علیه اوکراین پیامدهای سیاسی و هزینه سنگین اقتصادی برای روسیه دارد.   

گروه هفت نیز روز یکشنبه با صدور بیانیه ای به روسیه هشدار داد چنانچه مسکو تصمیمی مبنی بر حمله به اوکراین بگیرد، با عواقب بزرگی مواجه می شود.

در پیش نویس این بیانیه آمده است : روسیه نباید شک داشته باشد که تشدید اقدامات نظامی در قبال اوکراین، (برای مسکو) عواقب بزرگ و هزینه سنگینی خواهد داشت.

نمایندگان گروه هفت در نشستی که در شهر لیورپول در شمال انگلیس برگزار شد، اعلام کردند که در محکوم کردن اقدامات نظامی روسیه در نزدیکی مرزهای اوکراین متحد هستند و مسکو را به تنش زدایی دعوت کردند.

این گروه در ادامه افزود : ما بر تعهد تزلزل ناپذیرمان بر حق حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین و همچنین حق هر کشور مستقلی برای تعیین آینده خود تاکید می کنیم.

گروه هفت متشکل از انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، کانادا و آمریکاست که نمایندگانی از اتحادیه اروپا را نیز در بر می گیرد.

روسیه بارها عنوان کرده اقدامات نظامی‌اش در مرز با اوکراین اقدامات عادی نظامی است اما آمریکا و متحدانش همچنان قصد دارند شرایط مرز روسیه با اوکراین را پر تنش جلوه دهند.

اوکراین از آمریکا خواسته است تا حمایت‌های امنیتی فوری از جمله تبادل اطلاعاتی در دستور کارش قرار دهد.

منطقه دونباس با ساکنان روس تبار در شرق اوکراین واقع شده است و از سال ۲۰۱۴ میلادی روس‌های این منطقه دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوگانسک تاسیس کرده و دولت‌های محلی مستقل از دولت اوکراین تشکیل داده‌اند.

روسیه بارها خواستار مذاکره دولت اوکراین با نمایندگان این دو منطقه برای دستیابی به توافق و حل و فصل اختلافات شده است اما کی یف، مسکو را به حمایت و تشویق جدایی طلبان متهم و مذاکره با نمایندگان این مناطق را رد می‌کند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    0 0
    در دلمون ظهور امام زمان ع را از خدا بخواهیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس