واکسن‌های کرونا حالا رقیب تازه‌ای را پیش روی خود می‌بینند! پس از انتشار واریانت‌های آلفا، بتا، گاما و دلتا، حالا اومیکرون پنجمین واریانتی است که در لیست واریانت‌های نگران‌کننده سازمان جهانی بهداشت قرار گرفت.

سازمان جهانی بهداشت، واریانت جدید از ویروس عامل کووید-۱۹ را با نام Omicron در لیست واریانت‌های نگران‌کننده  خود قرار داد.

این روزها خبر از تزریق دوز سوم واکسن کرونا به گوش می‌رسد، این خبر همراه با چالش‌هایی برای تمام افراد جامعه است، چالش‌هایی نظیر دانستن بهترین زمان تزریق دوز سوم یا دوز باقی مانده واکسن کرونا، خطرناک بودن یا نبودن دوز سوم واکسن کرونا، انتخاب بهترین واکسن کرونا جهت تزریق دوز سوم یا دوز بوستر و ... همگی جزو داغ‌ترین بحث‌های این روزها است.

مشرق نیوز در این مقاله قصد دارد تا شما را با "دوز سوم" واکسن کرونا آشنا سازد و به سوالات مهم پیرامون دوز تقویتی یا دوز سوم واکسن پاسخ دهد.

اومیکرون و واکسن‌های کرونا؛ کدام واکسن مناسب تزریق دوز سوم است؟

آشنایی با "دوز بوستر" یا "دوز تقویتی" واکسن کرونا

دوز بوستر یا دوز تقویتی واکسن کرونا، در واقع دوز سوم واکسن است که در افرادی که قبلاً دو دوز واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند، به بهبود ایمنی ناشی از دو دوز قبلی کمک می‌کند. در حقیقت دوز سوم واکسن کرونا کمک می‌کند تا در درازمدت محافظت و ایمنی در برابر بیماری شدید کووید-19 حفظ شود.

دوز تقویتی واکسن کرونا باعث تکثیر سلول‌های B می‌شود که آنتی بادی می‌سازند و سطح ایمنی را یک بار دیگر افزایش می‌دهد. اگرچه با گذشت زمان، تعداد آن‌ها دوباره کاهش می‌یابد، اما مجموعه سلول‌های ایمنی از قبل بیشتر خواهد شد.

این یعنی ایمنی حاصل از دوز سوم واکسن کرونا منجر به واکنش سریع‌تر و قوی‌تر در دفعات بعدی مقابله با ویروس و دوام طولانی‌تر ایمنی بدن می‌شود.

تفاوت کرونای امیکرون با کرونای دلتا چیست؟

سازمان جهانی بهداشت بعد از واریانت‌های آلفا، بتا، گاما و دلتا، پنجمین واریانت کرونا را با نام اومیکرون در لیست واریانت‌های نگران‌کننده قرار داد. طبق اعلام کارشناسان این سازمان در روزهای ابتدایی شناسایی اومیکرون، این واریانت دارای تعداد زیادی جهش است که برخی از آن‌ها نگران‌کننده هستند.

اومیکرون و واکسن‌های کرونا؛ کدام واکسن مناسب تزریق دوز سوم است؟

اومیکرون چقدر نگران‌کننده است؟

هنوز برای پاسخ گفتن به این پرسش، زود است؛ ویروس‌ها همیشه جهش می‌یابند، با تغییراتی که گاهی ویروس را ضعیف‌تر می‌کند یا گاهی آن را در فرار از آنتی‌بادی‌ها و بیماری‌زایی ماهرتر می‌کند. واکسن‌های کرونا نشان داده‌اند که در برابر انواع قبلی مؤثر هستند.

اولین گزارش‌ها از کرونای اومیکرون از افراد جوان بوده که به دلیل سن پایین‌تر معمولاً علائم خفیف با کرونا نشان می‌دهند. با این حال، امکان بیماری شدید با همه انواع قبلی ویروس مانند نوع دلتا وجود داشته است.

موارد شدیدتر بیماری کرونا و میزان بستری‌ها با تاخیر چند هفته ای مشخص خواهد شد. طبق گزارش‌ها از Gauteng آفریقای جنوبی، تعداد پذیرش در بیمارستان به خاطر کووید-19 از میانگین 18 مورد در روز در اوایل نوامبر به 61 نفر در روز در اواخر ماه افزایش یافت.

اگر علاقه‌مند به دانستن اطلاعات بیشتری در رابطه با کرونای اومیکرون هستید، مطالعه مقاله «کرونای اومیکرون در ایران» توصیه می‌شود.

تفاوت علائم عفونت با کرونای امیکرون

هم اکنون اطلاعات کافی برای اظهارنظر درباره تفاوت علائم در عفونت با این نوع ویروس کرونا نسبت به بقیه سویه‌ها مانند دلتا وجود ندارد.

اولین گزارش‌ها از کرونای اومیکرون از میان دانشجویان بوده که به دلیل سن پایین‌تر معمولاً علائم خفیف با کرونا نشان می‌دهند. با این حال، امکان بیماری شدید با همه انواع قبلی ویروس مانند نوع دلتا وجود داشته است.

واکسن، همچنان بهترین راه حفاظت در برابر اومیکرون

نتیجه این تحقیق در آفریقای جنوبی، با وجود کم بودن نمونه‌ها، مثبت است و نشان می‌دهد، تزریق دز سوم واکسن در کنار ایمنی قبلی از واکسیناسیون اولیه یا سابقه عفونت قبلی کرونا می‌تواند تا حد خوبی در برابر اومیکرون ایمنی و محافظت ایجاد کند.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا هم توصیه می کند که واکسن‌ها بهترین اقدام بهداشت عمومی برای محافظت از مردم در برابر کرونا، انتقال آن و کاهش احتمال ظهور انواع جدید مانند اومیکرون هستند. واکسن‌های کووید-۱۹ در پیشگیری از بیماری‌های شدید، بستری شدن در بیمارستان و مرگ بسیار مؤثر هستند.

دز سوم واکسن کرونا و کرونا اومیکرون

تزریق دز سوم یا دز تقویتی واکسن کرونا با این شواهد و دلایل ضروری است. از نگاه کارشناسان دلیلی بر ناتوانی واکسن‌های موجود در پیشگیری از بیماری شدید کرونا اومیکرون وجود ندارد. تاکنون شواهد محکمی که نشان دهد واکسن‌های کرونا باید به دلیل اُمیکرون تغییر کنند، به دست نیامده است. هرچند، بسیاری از تولیدکنندگان واکسن برای به‌روز کردن واکسن خود آماده‌اند.

درباره واکسن اسپایکوژن

واکسن‌های با پلتفرم پروتئین نوترکیب، مانند واکسن اسپایکوژن از ایمنی بالایی برخوردارند که سابقه طولانی استفاده از آن در ساخت انواع واکسن‌ها مانند واکسن آنفلوانزا، هپاتیت، HPV و داروهایی چون انسولین آن را به خوبی نشان می‌دهد.

نگرانی کمتری درباره عوارض جانبی ناشی از واکسن‌های پروتئین نوترکیب (مانند واکسن اسپایکوژن) وجود دارد، زیرا با واکسن‌هایی مانند اسپایکوژن، تنها عوارض خفیف و کم‌خطر رخ می‌دهد.

بر مبنای مطالعات قبلی، استفاده از واکسن با تکنولوژی متفاوت از تکنولوژی واکسن در دو دز قبلی، باعث تولید ایمنی پایدارتر و قوی‌تر در برابر ویروس کرونا می‌شود.

ویژگی اسپایکوژن این است که دارای تکنولوژی متفاوت از تکنولوژی واکسن‌های تزریق شده در 2 دوز قبلی است که این موضوع در کنار ایمنی بالای آن، واکسن اسپایکوژن را به گزینه‌ای مناسب برای تزریق دز تقویتی تبدیل می‌کند.

برای باخبر شدن از مراکز تزریق واکسن سیناژن وارد صفحه «مراکز تزریق اسپایکوژن» شوید.

اومیکرون و واکسن‌های کرونا؛ کدام واکسن مناسب تزریق دوز سوم است؟

ایمنی‌زایی دز تقویتی واکسن علیه اومیکرون

شواهد اولیه حاکی از این است که خطر عفونت مجدد ممکن است با اومیکرون افزایش یابد، این یعنی افرادی که قبلاً بیماری کرونا داشته‌اند یا واکسینه شدند، می‌توانند آسان‌تر با اومیکرون دوباره آلوده شوند.

انواع (واریانت‌های) جدید ویروس کرونا مانند دلتا یا اومیکرون می‌توانند از توانایی واکسن‌ها برای جلوگیری از بیماری کووید-19 بکاهند. بعضی تحقیقات و آمارها هم نشان داده که سطح ایمنی ناشی از واکسن‌ها با گذشت زمان و چندین ماه پس از تزریق دوز دوم، رو به کاهش می‌رود.

چرا باید دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کنیم؟

علاوه بر بعضی تحقیقات و آمارها که کاهش ایمنی ناشی از واکسن‌ها را با گذشت زمان و پس از چندین ماه نشان داده است، دو دغدغه جدی برای تزریق دوز سوم واکسن کرونا مطرح شده است:

· بروز انواع (واریانت‌های) جدید ویروس کرونا مانند "دلتا" که ممکن است اثربخشی واکسن‌ها در برابر آن‌ها کمتر شود و قدرت انتقال بیشتری داشته باشند.

· پاسخ کمتر دستگاه ایمنی به واکسن در جمعیت‌های خاص و آسیب‌پذیری مانند سالمندان، افراد مبتلا به نقص یا سرکوب ایمنی و افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مزمن مانند سرطان و دیابت.

آیا تزریق دوز سوم واکسن کرونا خطرناک است؟

بعضی از افراد تصور دارند که پس از تزریق دو دوز از واکسن کرونا، تزریق دوز سوم می‌تواند برای بدن آن‌ها مضراتی به همراه داشته باشد و در آینده با مشکلات جدی مواجه خواهند شد. این تصور هیچ گونه پایه و اساس علمی ندارد و تصوری غلط به حساب می‌آید، چرا که تزریق دوز باقی مانده یا دوز سوم واکسن اکنون برای افزایش ایمنی حاصل از دو دوز قبلی واکسن در گروه‌های خاصی از افراد توصیه می‌شود.

اگر به اطلاعات بیشتری جهت تصمیم‌گیری در انتخاب واکسن اسپایکوژن به عنوان دوز سوم (بوستر) واکسن کرونا نیاز دارید، کافیست از وب سایت رسمی واکسن سیناژن، مقاله "اسپایکوژن، انتخابی مناسب برای دوز بوستر" را مطالعه فرمایید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس