کد خبر 1316925
تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۴
باید اومیکرون را جدی بگیریم

رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی ایران با بیان اینکه باید اومیکرون را جدی بگیریم درباره زمان تزریق دوز سوم واکسن‌کرونا توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش مشرق؛ علیرضا ناجی در برنامه «طبیب» با تأکید بر اینکه باید "اومیکرون" را جدی بگیریم، اظهار کرد: برای اینکه اتفاقات پیک‌های گذشته تکرار نشود باید به موقع برای اِعمال و بازگشت محدودیت‌ها اقدام کرده و اجازه گردش به ویروس ندهیم، ضمن اینکه واکسیناسیون نیز باید کماکان با قدرت ادامه پیدا کند.

رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی درباره ماهیت اومیکرون گفت: ویروس عامل کووید ۱۹ در طول پاندمی تغییرات زیادی کرد و اصطلاحا گونه‌های مختلفی ایجاد کرد که اومیکرون آخرین آن است که خودش نیز جهش‌های بسیاری پیدا کرده است. ضمن اینکه خصوصیات منحصر به فرد و ویژه‌ای هم کسب کرده، به طور کلی در جهش‌ها ویروس‌ها بیشتر به سمت بدتر شدن رفتند. یعنی هم سرعت انتقال بیشتری پیدا کردند و هم به نوعی سعی دارند از حلقه ایمنی‌زایی‌ بدن ما رد شوند، برای همین باید مورد توجه قرار گیرند.

وی ادامه داد: باید بدانیم هر چه این ویروس بیشتر در بدن افراد بچرخد احتمال جهش‌ها هم بیشتر می‌شود. خصوصیت اومیکرون نیز سرعت انتشار بسیار بالای آن است چنان‌که در انگلستان در طول دو روز دو برابر شده، یعنی سرعت انتقال آن پنج برابر دلتاست، اما خصوصیت و تفاوت دیگر آن این است که تغییرات روی پروتئین سطح ویروس باعث شده بتواند از سیستم ایمنی ما فرار کند، لذا افراد با وجود اینکه قبلا به کرونا مبتلا شدند و یا با وجود واکسیناسیون هم ممکن است به آن مبتلا شوند.

این متخصص همچنین یادآور شد: درست است ویروس با تغییراتی که کرده نسبت به واکسن مقاوم شده، اما باز هم نمی‌توان ایمنی‌زایی واکسن را انکار کرد زیرا ما تأثیرات واکسن را به عینه شاهد هستیم، یعنی با اینکه اومیکرون نسبت به سایر گونه‌ها مقاوم‌تر شده اما باز هم همچنان توصیه زدن واکسن به ویژه دوز بوستر (تقویتی) در افراد ۱۸ سال به بالاست که از هر اقدامی ضروری‌تر است چون همین اقدام قطعا چرخش ویروس را کاهش خواهد داد.

ناجی با تأکید براینکه باید اومیکرون جدی گرفته شود، تصریح کرد: هر چه ویروس تکثیر شود خصوصیات جدیدتری کسب می‌کند، الان خود گونه دلتا ۲۵ زیرشاخه و اومیکرون نیز در این مدت کوتاه سه زیرشاخه تولید کرده، این تغییرات به خودی خود به وجود نمی‌آید، ما نباید بگذاریم که اومیکرون آنقدر بچرخد که گونه‌های جدید تولید کند، الان شاید آن را خیلی جدی نگیریم و بگوییم خطرناک نیست که البته این هم پس از دو ماه با تحقیقات مشخص می‌شود، اما باید بدانیم که هر چقدر میزان عفونت ویروس بالا برود به همان نسبت میزان افرادی که بستری می‌شوند و به همان نسبت مرگ‌ومیر هم بیشتر می‌شود. ‌

وی افزود: پس باید به هر نحوی که می‌توانیم جلوی گردش ویروس را با رعایت کردن پروتکل‌های بهداشتی، اقدامات جدی و واکسیناسیون بالای ۱۲ سال، بگیریم، همچنین اِعمال محدودیت‌ها بسیار مهم است، یعنی اجازه ندهیم همان اتفاقی که در پیک‌های چهارم و پنجم افتاد و برخی از تصمیمات منجر به این شد که ویروس بچرخد دوباره تکرار شود، الان که می‌دانیم اومیکرون آمده باید خیلی منطقی و هوشمندانه با موضوع برخورد کنیم که این اتفاق‌ها نیفتد.

این استاد ویروس‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه کیت‌ها و تست‌های تشخیصی موجود در کشور اومیکرون را نیز شناسایی می‌کنند، اظهار کرد: برخی شایعات هست که کیت‌های موجود این گونه جدید را تشخیص نمی‌دهند که این صحت ندارد اما اینکه مردم بدانند به چه گونه‌ای مبتلا شدند برای تصمیم‌گیران بهداشتی مهم است که وزارت بهداشت با روش‌های خاص آن را انجام می‌دهد و لزومی ندارد که مثلا خود افراد در زمان تست بدانند که به کدام گونه مبتلا هستند.

ناجی با تأکید براینکه از دورهمی‌ها پرهیز کنیم و با توجه به مقتضیات موجود در جمع‌ها و میهمانی‌ها شرکت نکنیم، در خصوص اینکه افراد در دوز بوستر از واکسن با نوع دیگری استفاده کنند، توضیح داد: مطالعات جدیدی شده که اگر در دوز اول و دوم و بوستر از دو نوع مخالف مثلا سینوفارم و آسترازنکا استفاده شود، ایمنی‌زایی بیشتر شده و تأثیر بیشتری خواهد داشت، کسانی که واکسن‌های غیرفعال مثل سینوفارم، بهارات و برکت زدند به فاصله سه ماه از دوز دوم می‌توانند دوز بوستر را دریافت کنند، اما در دسته‌ای که آسترازنکا و اسپوتنیک زدند این عدد ۶ ماه است که البته در دستورالعمل جدید به چهار ماه کاهش یافته است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس