کد خبر 131100
تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۶

محمدرضا سنگری گفت: نکته مشترک شاعران سفر کرده انقلاب، صراحت و بی‌پروایی در دفاع از ارزش‌ها و سینه‌سپر کردن در مقابل ضد ارزش‌هاست.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، همایش راویان صبح (نکوداشت یاران سفر کرده شعر انقلاب اسلامی) شامگاه گذشته در سالن رضوان بسیج سازمان صدا و سیما برگزار شد.

جعفری: شعر در تاریخ این سرزمین توانمندترین رسانه در فرهنگسازی و انتقال مواریث فرهنگی بوده است

جعفری رئیس بسیج سازمان صدا و سیما و شورای گسترش ادبیات مقاومت در این مراسم ضمن اشاره به شعر و اینکه توانمندترین رسانه در فرهنگ‌سازی و انتقال مواریث، شعر بوده است گفت: شعر در طول تاریخ پرافتخار این سرزمین توانمندترین رسانه در فرهنگسازی و انتقال مواریث فرهنگی بوده است. ملت ما هویت تاریخی و شخصیت فرهنگی و اخلاقی خود را تنها از پنجره شعر به تماشا نشسته‌ است.

به گفته وی: امروزه هم علی‌رغم رقبای رسانه‌ای جدی کماکان شعر جایگاه بلند و تاریخی خود را در تعالی، تعمیق و تحکیم فرهنگ دینی حفظ کرده است.

رئیس شورای گسترش ادبیات مقاومت در ادامه از شعر به عنوان پیشگام‌ترین هنر یاد کرد و گفت: شعر پیشگام‌ترین هنر در جریان انقلاب و دفاع مقدس بوده است، چه در ترویج و چه نهادینه کردن ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب، فرهنگ شهادت و ایثار و بر همین اساس رهبر فرزانه انقلاب اسلامی فرمودند شعر انقلاب میدان‌دار ارائه گفتمان و ارزش‌های انقلاب اسلامی است.

 

همایش راویان صبح نکوداشت یاران سفرکرده شعر انقلاب اسلامی

 

مشاور سازمان رئیس صدا و سیما ابراز داشت: خوشبختانه شعر انقلاب اکنون به جریانی مؤثر و پردامنه تبدیل شده که می‌توان آن را تألیف کرده و مؤلفه‌های آن رابرشمرد و این ممکن نبوده است به جز مجاهدت‌های تمام شاعران انقلاب خصوصاً پیشگامان و جریان‌سازان شعر انقلاب که بسیاری از آنها همچنان پرشور و خستگی‌ناپذیر در عرصه حاضرند و به تداوم انجام رسالت تاریخی خویش مشغول و تعدادی از آنها هم خصوصاً در دهه اخیر از میان ما کوچ کرده‌اند که ما در این مراسم از آنها به عنوان یاران سفرکرده شعر انقلاب اسلامی یاد می‌کنیم.

وی در خاتمه سخنان خود اینگونه افزود که: شاعران بزرگی که این همایش معنوی برای نکوداشت یاد و  خاطره آنان و با حضور شما گرامیان و مشعل‌داران شعر انقلاب برپا شده، شاعرانی بودند که آنچه یک ملت از شاعرش انتظار دارد را در کارنامه درخشان شعرشان به این ملت و تاریخ سراسر افتخار این سرزمین الهی تقدیم کردند؛ بحمدلله ملت ایران به حق قدرشناس آنها بوده و خواهد بود.

 سنگری: جامعه‌ای که پاسداشت بزرگان را برگزار نکند، بزرگ نخواهد شد

در ادامه این مراسم محمدرضا سنگری شاعر و پژوهشگر ضمن تبریک روزهای خجسته ماه شعبان گفت: حضرت اباعبدال(ع)له را باید سید شاعران دانست، اباالفضل عباس(ع) هم شاعری است محکم‌تر از شاعری ایشان که بارها در این راستا سخن گفتیم. وقتی حضرت ابوالفضل(ع) وارد شریعه شد، در آب که نگاه می‌کرد حسین علیه‌السلام را می‌دید، پس باید دید در آب می‌توان یابید.

وی گفت: ‌امام سجاد هم شاعر است، کتاب صحیفه سجادیه را زبور آل محمد نامیدند و اگر به شیوه شعر امروز قرار باشد برش‌هایی به صحیفه بزنیم، به گمان من از هریک از برش‌ها، شعری سپید و نیمایی می‌توان بیرون کشید.

این شاعر در ادامه ضمن اشاره به اینکه بازشناسی و بازکاوی به گونه‌ای ادبیات و شعر انقلاب در پرتو چهره‌ های بزرگی که طنین وجودشان در نسل‌های پسین قابل احساس است، افزود: باید پرسید پس از گذشت چند سال این برنامه را برگزار می‌کنیم؟ در پاسخ می‌گویم این برنامه را 26 سال پس از سلمان، 21 سال پس از استاد اوستا، 20 سال پس از سپیده کاشانی، 8 پس از سیدحسن حسینی، 9 سال پس از نصرالله مردانی، 19 سال پس از شهادت احمد زارعی، 3 سال پس از استاد شاهرخی، 4 سال پس از قیصر امین‌پور و 6 سال پس از محمدرضا آقاسی؛ بر این باورم پاسداشت این چهره‌های بزرگ، پاسداشت چهره‌ها و شعائر الهی است، باید دانست که پاس بزرگان رسیدن به بزرگی است. جامعه‌ای که پاسداشت بزرگان را برگزار نکند، بزرگ نخواهد شد.

این پژوهشگر ضمن گلایه از دیر برگزار شدن همایش شاعران سفرکرده انقلاب، اظهار داشت: قطعاً دین ما به این بزرگان ادا نخواهد شد، اما اینگونه مراسم باید تداوم بیشتری داشته باشد، نکته دیگر اینکه ما چهره‌های بسیاری داریم که باید اینگونه همایش‌ها را نیز برای آنها برگزار کنیم. چندی پیش به همت فرهنگستان، کتاب پزشکیان چاپ شد، شاید اگر سروده‌های این شاعر را بخوانیم دریابیم این شاعر در سال‌های ابتدای انقلاب در چه افقی سیر می‌کرده است.

به گفته سنگری، زنده‌یاد تیمور ترنج، شفق، سیدغلامرضا رحم‌دل، گلشن کردستانی، محمدخلیل جمالی و... افرادی هستند که باید برای آنها نیز مراسمی برگزار کرد. تقریباً آشنایی بنده با همه این چهره‌های بزرگ در جبهه بود.

سنگری در ادامه ضمن اشاره به مواردی خاطرنشان کرد: تبیین هویت شعر انقلاب اسلامی را در پرتو بازشناسی این چهره‌ها می‌توان به دست آورد. شعر انقلاب پس از گذشت سه دهه به اینجا رسیده، بنده ادعا می‌کنم در برخی عرصه‌ها از تمامی گذشته تاریخی شعری جلوتر افتاده‌ایم، چرا که در برخی نقاط که گذشته ادبی ما حفره‌ها و خلأهایی داشت، آنها را جبران کرده‌ایم، اما بس که تولید پی‌درپی وجود دارد فرصت عشق‌بازی با آثار را نمی‌یابیم.

 

شعرخوانی حسین اسرافیلی در همایش راویان صبح نکوداشت یاران سفرکرده شعر انقلاب اسلامی

 

وی به خصوصیت مرحوم شاهرخی اشاره کرد و گفت:‌ شاهرخی بسیار از اشعار عمان سامانی را حفظ کرده بود و عنوان می‌کرد بسیاری از اشعار نیز از خاطرم رفته است.

این شاعر در ادامه بیان کرد: ما در پرتو طرح چهره‌های بزرگ به نظریه شعر انقلاب باید بپردازیم، در فضایی که انکار می‌کنند و ناباوران وجود دارند، این مسئولیت خطیر برعهده ماست.

سنگری ادامه داد: برخی از آثار شاعران شناسانده نشده و ما نیز برای شناساندن آن تلاش نکردیم؛ «مشت درنمای درشت» اثر سیدحسن حسینی بی‌بدیل است، نیازمند آنیم این آثار را بشناسیم و برای هریک مجالی فراهم کنیم. باید میزگرد برگزار و آثار این بزرگان را در آن طرح کنیم.

وی درباره مرحوم احمد زارعی اینگونه سخن گفت که: احمد زارعی نسل دوم انقلاب و گستره خراسان بزرگ را پرورش داده و این منطقه تحت تأثیر حس و شور ایشان بود. وی همان زمان بحث نظریه ادبی انقلاب را مطرح کرد.

سنگری در خاتمه به ویژگی شاعران سفر کرده انقلاب اشاره کردو اظهار داشت: این شاعران به جای اطلاعات عاطفی و عرفانی، تجربه‌های عاطفی و عرفانی را مطرح می‌کردند. شاعران سفرکرده انقلاب سکوت نکردند و نکته مشترک این شاعران صراحت و بی‌پروایی در دفاع از ارزش‌ها و سینه‌سپر کردن در مقابل ضدارزش‌هاست. این شاعران دین‌شناس بوده و باورهای عمیق دینی داشتند.

حاشیه‌های مراسم:

* این مراسم قرار بود از ساعت 17 آغاز شود اما با یک ساعت تاخیر برنامه با پخش‌ نماهنگ آغاز شد.

* در این مراسم علی اصغر جعفری مشاور رئیس سازمان صدا و سیما، رئیس مرکز بسیج صدا و سیما و شورای گسترش ادبیات مقاومت و حجت‌الاسلام و المسلمین موسوی مقدم، قائم مقام سازمان صدا و سیما حضور داشتند.

* در پایان این مراسم از کتاب «راویان صبح» و 10 کلیپ رونمایی شد.

* در ادامه این مراسم اسرافیلی در سوگ مهرداد اوستا شعری سروده بود که آن را به همراه دو بیت شعر درباره قیصر امین‌پور تقدیم حاضران کرد.

* 10 کلیپ از مهرداد اوستا، محمود شاهرخی، نصرالله مردانی، سیدحسن حسینی، احمد زارعی، قیصر امین‌پور، طاهره صفارزاده، سپیده کاشانی، سلمان هراتی و محمدرضا آغاصی برای حاضران پخش شد.

* محمدحسین نعمتی و علی داوودی از دیگر میهمانانی بودند که در این همایش شعر خواندند.

* سردار بهروز اثباتی، عباس براتی‌پور، حسین اسرافیلی و سعید حدادیان از میهمانان ویژه این مراسم بودند.

* صادق رحمانی از دیگر شاعران حاضری بود که در این مراسم شعر خواند و از شعر و شعرا اینگونه یاد کرد که: در بین همه هنرمندان، شاعران از همه مظلوم‌ترند، اما گاه مردانی سعی می‌کنند غبار مظلومیت را بزدایند، ازاین رو از برگزارکنندگان این همایش که غباری را زدوده‌اند سپاسگزارم.

رحمانی در ادامه غزلی در مورد نیمه شعبان، دفاع مقدس و حضرت عباس علمدار کربلا قرائت کرد.

در ادامه مجری برنامه پیام تسلیت مقام معظم رهبری که در روز درگذشت سیدحسن حسینی منتشر شده بود، قرائت کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس