کد خبر 1310296
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۱
جاده هراز ترافیک نمایه

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران توضیحاتی درباره جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی، آلودگی هوا،‌ میزان تردد خودروهای سنگین در پایتخت، احداث مراکز معاینه فنی جدید وسایر مسائل این حوزه ارائه داد

به گزارش مشرق، آلودگی هوا دست از سر تهران بر نمی‌دارد. طی یک ماه گذشته تاکنون پایتخت به شدت آلوده شده و به غلظت ذرات معلق افزوده شده است. شاخص آلودگی هوا در حال حاضر بر اساس اعلام شرکت کنترل آلودگی هوا بر روی عدد ۱۱۰ قرار گرفته و  هوای تهران آلوده است. همچنین شاخص کیفیت هوا در ۲۴ ساعت گذشته بر روی عدد ۱۵۷ قرار داشت و هوای تهران قابل قبول بود.

پایتخت از ابتدای سال ۲ روز هوای پاک، ۱۹۴ روز هوای قابل قبول، ۵۹روز هوای ناسالم برای گروه های حساس جامعه و ۶ روز آلوده برای همه افراد داشته است.این در حالی است که تهران در مدت مشابه سال پیش ۱۵ روز هوای پاک، ۱۷۵ روز هوای قابل قبول، ۶۹ روز هوای ناسالم برای گروه های حساس جامعه و ۲ روز آلوده برای همه افراد داشته است.

انجام معاینه فنی در کنترل و پایش وضعیت سلامت و ایمنی خودروها بسیار حائز اهمیت است و نقش موثری هم در کاهش آلودگی هوا دارد. این موضوع در بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران مورد توجه قرار گرفته و روز به روز به آمار این مراکز افزوده شده است اما با این وجود آلودگی هوا همچنان در شهرهایی مانند تهران در حال جولان است.

درباره  موضوعات مختلف مرتبط با آلودگی هوا و معاینه فنی خودروها در شهر تهران، از جمله اجرای طرح مشترک پلیس و معاینه فنی، راهکارهای اصلی مقابله با آلودگی هوا،‌میزان مراجعات به مراکز معاینه فنی،‌ احداث مراکز جدید معاینه فنی،‌میزان تردد خودروهای سنگین در پایتخت و بررسی معاینه فنی آنها، جرائم خودروهای فاقد معاینه فنی و آمار مراجعات به مراکز معاینه فنی و ... با حسین مقدم مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران به بحث و گفت‌وگو نشستیم که جزئیات آن به شرح ذیل است:

وقتی جریمه‌شدن مقرون به صرفه است!

مراجعه ۱ میلیون و ۱۱۱ هزار دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی شهر تهران طی ۹ ماه

از ابتدای سال جاری چند خودرو معاینه فنی آنها انجام گرفته و نتایج آزمون‌هاو تست ارزیابی خودروها چگونه بوده است؟

از ابتدای سال تا پانزدهم آذر ۱ میلیون و ۱۱۱ هزار دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کرده که در مقایسه با سال گذشته میزان مراجعات تغییر چندانی نداشته است. از آمار اعلامی، ۸۳۷ هزار دستگاه خودرو مربوط به مراجعات  اول  بوده که ۱۴ درصد از آن در آزمون آلایندگی گازهای خروجی از اگزوز،۹ درصد در آزمون همراستایی چرخ ها، ۴درصد کمک فنر، ۱۱ درصد تست ترمز و ۱۴ درصد عیوب ظاهری مردود شده‌اند. همچنین در مجموع ۳۱ درصد از خودروها به علت نقص فنی موفق به اخذ معاینه فنی در مراجعه اول نشده‌اند.

۱۵۹ هزار گواهی مربوط به معاینه فنی برتر است

چه تعداد خودرو در پایتخت داری گواهی معاینه فنی برترند؟

همچنین از ابتدای سال تاکنون ۷۹۵ هزار گواهی معاینه فنی صادر شده که از این تعداد، ۱۵۹هزار گواهی مربوط به معاینه فنی برتر است. در مجموع در حدود ۲۰ درصد از خودروهای مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی شهر تهران دارای معاینه فنی برتر هستند.

در حال حاضر معاینه فنی برتر در ۹ مرکز منتخب بیهقی، سراج، آبشناسان، دماوند، الغدیر، شقایق، نیایش، چمران و خاوران انجام شده و این مراکز منتخب به استناد ضوابط قانونی و ممیزی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران دارای گواهی صلاحیت صدور معاینه فنی برتر است. خودروها می‌توانند بصورت اختیاری در صورت احراز شرایط لازم نسبت به اخذ معاینه فنی معمولی و یا برتر اقدام کرده و با اخذ معاینه فنی برتر از تخفیف ۳۰ درصدی عوارض تردد در طرح کاهش و ترافیک استفاده کنند. همچنین تفاوت معاینه فی برتر و عادی تنها در فرآیند آزمون آلایندگی خودرو بوده و از لحاظ هزینه پرداختی یکسان است.

آلودگی هوا بیماری مهلک و کشنده اما قابل علاج

هوای تهران طی یک ماه اخیر به شدت آلوده شده و غلظت ذرات معلق افزایش یافته است راهکار به نظر شما چیست و  بررسی معاینه فنی خودروها و توقیف خودروهای دودزا چقدر در کاهش این معضل موثر است؟

ما هر سال مشکل آلودگی هوا را به ویژه در فصل پاییز داریم که این مسأله همچون بیماری مهلک و کشنده است در حالی که علاج دارد امسال هم این قضیه مستثنی نیست و در وارونگی دما در فصل پاییز و زمستان تهران به شدت آلوده شده است البته سایر کلانشهرهای کشور هم با این مشکل مواجه هستند.

طبق مصوبات کارگروه مواقع اضطرار آلودگی هوای استان تهران پلیس مکلف است که برخورد شدید با خودروهای دودزا وآلاینده داشته باشد که این مسأله امسال با شدت بیشتری توسط پلیس مورد توجه قرار گرفته و گزارشاتی هم در این راستا ارائه شده است.

وقتی جریمه‌شدن مقرون به صرفه است!

توقیف خودروهای دودزا حتی با وجود گواهی معاینه فنی

خودروهای دودزا فک پلاک می‌شوند و دستور اعزام به تعمیرگاه دریافت می‌کنند. حتی برخی از این خودروهای دودزا گواهی معاینه فنی دارند ولی طبق قانون در صورت دودزا بودن پلیس معاینه فنی آنها را ابطال می‌کند و باید رفع مشکل خودروی آنها صورت گیرد.

آلودگی را نمی‌تواند الساعه از هوا جمع کرد/ کنترل‌ها در طول سال به صورت مستمر باید انجام گیرد

علیرغم این مسأله این اقدام ناکافی است و متأسفانه امسال هم وارد شرایط اضطرار آلودگی هوا شده‌ایم اقدامات کوچک هم می‌تواند اثربخش باشد ولی باید همه مسائل در کنار هم دیده شود.آلودگی را نمی‌تواند الساعه از هوا جمع کرد اگر امروز دستور برخورد با خودروهای دودزا داده شود اثرش همین الان نیست و کنترل‌ها در طول سال به صورت مستمر باید انجام گیرد و برخوردها در یک برهه و اقدامات تنها در یک محدوده زمانی توسط دستگاه‌های مختلف اثربخش نیست.

وقتی جریمه‌شدن مقرون به صرفه است!

فک پلاک ۳۷۳ مورد خودروی دودزای مرئی فقط در آبان/ روزانه ۸۰ تا ۱۰۰ هزار خودروی فاقد معاینه فنی در تهران شناسایی و اعمال قانون می‌شوند

۳۷۳ مورد خودروی دودزای مرئی فقط در آبان توسط  پلیس مورد برخورد قرار گرفته و روزانه ۸۰ تا ۱۰۰ هزار خودروی فاقد معاینه فنی در تهران شناسایی و اعمال قانون می‌شوند. ناگفته نماند که این ۳۷۳ مورد خودروی دودزای مرئی فک پلاک می‌شوند و معاینه فنی اگر داشته باشند هم ابطال خواهد شد. خوشبختانه امسال پلیس به شدت پای کار آمده و هر خودروی دودزای تهران را توقیف می‌کند.

 جریمه‌های مربوط به خودروهای دودزا و یا خودروهای فاقد معاینه‌فنی بازدارنده نیست/جریمه شدن برای برخی مقرون به صرفه است

بسیاری معتقدند میزان جریمه‌های مربوط به خودروهای فاقد معاینه فنی بازدارندگی ندارد نظر شما در این زمینه چگونه است؟

به نظر من جریمه‌های مربوط به خودروهای دودزا و یا خودروهای فاقد معاینه‌فنی بازدارنده نیست جریمه باید متناسب با جرم باشد به هر حال خودروهای دودزایی که در سطح شهر تردد می‌کند آسیب‌های زیادی به سلامت مردم و اقتصاد و اجتماع می‌گذارد.بدون تردید ۵۰ هزار تومان جریمه برای بسیاری از رانندگان به ویژه راننده‌های خودروهای سنگین بازدارنده نیست آنها می‌گویند به طور مثال تردد یک روز برای آنها چند میلیون تومان درآمد دارد و ۵۰ هزار تومان جریمه برای تردد در سطح شهر قطعاً مقرون به صرفه است.

وقتی جریمه‌شدن مقرون به صرفه است!

 طرح معاینه فنی کنار جاده‌ای با همکاری پلیس/ توقف  ۲۷۵۸ خودروی سنگین در تهران

درباره طرح مشترک شهرداری و پلیس برای برخورد با خودروهای سنگین دوزا بگویید و نتایج این طرح را چگونه ارزیابی می کنید؟

با پلیس راهور برنامه‌ای را به صورت مشترک در مورد خودروهای سنگین تحت عنوان طرح معاینه فنی کنار جاده‌ای در نظر گرفته‌ایم و به صورت تصادفی کامیون‌ها از منظر آلایندگی متوقف و وضعیت آنها بررسی می‌شود که آیا معاینه فنی دارند یا نه؟ این طرح از ۲۶ اردیبهشت امسال کلید خورده که تا ۱۵ آذر ۲۷۵۸ خودرو به صورت تصادفی متوقف و بررسی شده است که این برنامه همچنان ادامه خواهد داشت و  از این تعداد خودروهای متوقف شده ۶۱۴ مورد فاقد معاینه فنی و ۲۱۶۰ مورد دارای معاینه فنی بوده‌اند.

۱۹ درصد از خودروهای سنگین در تست آلایندگی مردود می‌شوند 

نتیجه این ارزیابی نشان می‌دهد ۱۹ درصد از این خودروها در تست آلایندگی مردود می‌شوند و این فرقی ندارد که معاینه فنی داشته‌اند یا نداشته‌اند و از این نمونه جامعه آماری ۲۲ درصد فاقد معاینه فنی و به طور کلی ۱۹ درصد در آزمون آلایندگی مردود شده‌اند.

بیش از ۱۰۰ هزار تردد خودروی سنگین در پایتخت به صورت شبانه‌روزی داریم 

آماری از میزان تردد خودروهای سنگین در تهران دارید؟

بیش از ۱۰۰ هزار تردد خودروی سنگین در پایتخت به صورت شبانه‌روزی داریم که تا ۱۲۰ هزار مورد در روز هم گزارش شده است.

دو نقش شهرداری در کاهش آلودگی هوا/  مدیریت واحد

نقش و سهم شهرداری تهران در مقابله با آلودگی هوا چقدر است؟

حدود ۲۵ دستگاه دولتی و نهاد عمومی متولی مقابله با آلودگی هوا هستند و شهرداری در این میان کمترین وظیفه را دارد چرا که احداث مراکز معاینه فنی و ارائه گزارش آلودگی هوا توسط شرکت کنترل کیفیت هوا سهم شهرداری تهران است و این سهم در کاهش آلودگی هوا نقش پررنگی نسبت به سایر دستگاه‌ها ندارد و زمانی می‌توان خوش‌بین به بهبود وضعیت هوا شد که ۲۵ دستگاه در قالب یک مدیریت واحد کار کنند.

 آلودگی هوا در تهران در حال حاضر در شرایط اضطرار است/ هنوز به مرحله بحران نرسیده‌ایم

آلودگی هوا در تهران در حال حاضر به ویژه در روزهای اخیر در حالت اضطرار است و هنوز به مرحله بحران نرسیده‌ایم و برای اینکه در سیاست‌های کلان کشور بتوانیم با آلودگی هوا مقابله کنیم باید مدیریت واحد با توان اجرایی باشد و از این طریق به دستگاه‌های نظارتی پاسخ داده شود تا زمانی که این مدیریت واحد نباشد و بودجه ویژه اختصاص داده نشود تهران نجات نمی‌یابد.

راهکارهای مقابله با آلودگی هوا اجرا نشده است/ لازم نیست چرخ را دوباره از اول اختراع کنیم /راه علاج بیماری حاد آلودگی هوا است

در کشورهای مختلف اروپایی،‌آمریکای لاتین و حتی خاور دور برنامه‌هایی جهت مقابله با آلودگی هوا اجرا شده است بسیاری از کشورها وضعیت مشابه تهران داشتند ولی با برنامه‌ریزی میان‌مدت به نتایج خوبی رسیده‌اند لازم نیست چرخ را دوباره از اول اختراع کنیم راهکارها مشخص است فقط باید اجرایی شود. آموزش به مردم، فرهنگ‌سازی، بهبود و توسعه حمل و نقل عمومی، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و موتورسیکلت‌های کاربراتوری، اختصاص بودجه ویژه، مدیریت واحد و اجرای جامع  قانون هوای پاک راه علاج بیماری حاد آلودگی هوا است که برای درمان باید مردم و مسؤولین با هم پای کار آیند نه اینکه چند ماه درگیر این قضیه باشیم و بعد آن را فراموش کنیم و به سراغ اولویت‌های دیگر برویم.

تداوم تسهیلات مراکز معاینه فنی به رانندگان تاکسی

تسهیلات مراکز معاینه فنی به رانندگان تاکسی ادامه دارد؟

بله، از ابتدای امسال هزینه مراجعه اول معاینه فنی تاکسی‌های شهر تهران در ۵ مرکز معاینه فنی بیهقی، شقایق، دماوند، چمران، نیایش رایگان است. خودروهای تاکسی در صورت داشتن پروانه تاکسیرانی معتبر که از طریق سامانه سیما تاکسی سازمان تاکسیرانی قابل استعلام و کنترل است می‌توانند سالانه در هر نوبت مراجعه به مراکز معاینه فنی اعلام شده از این طرح رایگان هزینه مراجعه اول استفاده کنند.

وقتی جریمه‌شدن مقرون به صرفه است!

هزینه مراجعه اول معاینه فنی خودروهای سبک مبلغ ۴۷ هزار تومان بوده و خودروهای تاکسی با عمر ۱۰ سال و کمتر طبق قانون و مصوبات دولت باید هر ۶ ماه یکبار و خودروهای تاکسی با عمر بالای ۱۰ سال هر ۳ ماه یک بار نسبت به اخذ معاینه فنی خودروی خود اقدام کنند. البته پذیرش خودروهای تاکسی در سایر مراکز معاینه فنی شهر تهران انجام می‌شود و رانندگان تاکسی در صورت تمایل به استفاده از طرح رایگان تنها باید به یکی از ۵ مرکز اعلامی مراجعه کنند.

کاهش ۶ درصدی مراجعات به مراکز معاینه فنی/ ۴۰ تا ۵۰ درصد مراکز معاینه فنی خالی‌تر از قبل بوده‌اند

پروژه‌های افزایش مراکز معاینه فنی پایتخت به کجا رسید؟

چندین پروژه برای افزایش مراکز معاینه فنی پایتخت در دستور کار است و در حال اجرا شدن است ولی باید توجه داشت که امسال علیرغم افزایش تعداد خودروها ۴۰ تا ۵۰ درصد مراکز معاینه فنی خالی‌تر از قبل بوده‌اند انتظار ما مراجعه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو بوده ولی طی ۸ ماهه امسال یک میلیون و ۵۰ هزار مورد محقق شده و این در مقایسه با ۸ ماهه پارسال ۶ درصد کمتر است.

وقتی جریمه‌شدن مقرون به صرفه است!

تنها ۵۰ درصد خودروهای تهران به مراکز معاینه فنی تهران مراجعه می‌کنند

 میزان مراجعات به مراکز معایه فنی تهران چقدر است؟

علت این موضوع این است که بسیاری از رانندگان برای انجام معاینه فنی خودروهایشان به خارج از تهران مراجعه می‌کنند در صورتی که باید از آنجایی که مسأله آلودگی هوا بسیار حائز اهمیت است معاینه فنی همه خودروهای پلاک تهران با کیفیت بالا در تهران دنبال شوند در حالی که در حال حاضر تنها ۵۰ درصد خودروهای تهران به مراکز معاینه فنی تهران مراجعه کرده و مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • عدالت خواه IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    0 0
    قیمت ماشین رو منطقی کنید تا مردم ،مجبور نباشن ماشین با عمر بالا سوار بشن ،هم هزینه برا مردم دارده هم آلودگی برای شهر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس