اجازه مازوت سوزی به صنایع در تهران داده می شود؟ - کراپ‌شده

تهران آلوده است. اخباری مبنی بر مازوت سوزی برخی صنایع شنیده می شوداما استانداری اعلام کرد اجازه مازوت سوزی حتی به قیمت تعطیلی صنایع هم داده نمی‌شود.

به گزارش مشرق، آبان آلوده ای را پشت سر گذاشتیم. آلودگی هوا در اکثر مواقع در نیمه دوم سال افزایش می یابد.

توسعه حمل و نقل عمومی و نوسازی ناوگان می تواند در کاهش آلودگی هوا نقش مهمی داشته باشد چرا که به گفته برخی کارشناسان متهم اصلی الودگی هوا منابع متحرک در شهر تهران هستند. 

سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در این باره می گوید: زمانی که معاون حمل و نقل در شهرداری تهران بودم اتوبوس‌های «بی‌آرتی» وارد ناوگان حمل و نقل درون شهری پایتخت شد که در حال حاضر و پس از گذشت چند سال این اتوبوس‌ها به سمت فرسودگی می‌روند.

اجازه مازوت‌سوزی به صنایع در تهران داده می‌شود؟

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: در حال مذاکره با شرکت‌های خودرو سازی داخلی هستیم تا بتوانیم این خودروها را برای شهر تهران تامین کنیم؛ همچنین باید ناوگان بسیار فرسوده شهر تهران نوسازی شود.
تشکری هاشمی در خصوص نوسازی تاکسی‌های شهر تهران می گوید: تقریبا ۵۰ درصد ناوگان تاکسی‌های شهر تهران فرسوده هستند که نزدیک ۳۵ هزار تاکسی در شهر تهران به سن فرسودگی رسیدن و در تلاش هستیم ۷ هزار دستگاه تاکسی را نوسازی کنیم.

 آلودگی هوای تهران، یک ابرچالش است و حل این مشکل نیازمند کار بین‌بخشی است. در قانون هوای پاک وظایف تمام‌دستگاه ها مشخص شده است.

علی روشنی، سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تهران  در این باره می گوید: بیش از ۲۰ دستگاه براساس قانون هوای پاک وظایفی بر عهده دارند و همه دستگاه‌های مکلف باید در جهت انجام وظایفشان تلاش کنند؛ البته ایجاد هماهنگی بین همه دستگاه‌ها در سطح ملی باید اتفاق بیفتد تا این ابر چالش زیست محیطی حل شود. 

به گفته این مقام‌مسوول،  مشکل آلودگی هوا یک شبه حل نمی‌شود، برخی از راه‌ حل‌های کاهش آلودگی هوا در بلندمدت به حل این مشکل کمک می‌کند مانند ارتقای کیفیت سوخت و بهره‌گیری از خودروی‌های هیبریدی.

اجازه مازوت‌سوزی به صنایع در تهران داده می‌شود؟

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تهران تاکید کرد:ما حدود  ۱۴ تا ۱۵ اکیپ گشت‌زنی داریم که شبانه‌روز از تمام واحدهای صنعتی بازدید می‌کنند از اول آبان تعداد پایش‌های زیست‌محیطی را افزایش و طی این مدت بسیاری از واحدهای آلاینده را کنترل کرده‌ و به آن‌ها اخطار داده‌ایم.

وی ادامه داد: بر اساس  قانون هوای پاک سازمان محیط زیست تا حدی می‌تواند کار نظارتی انجام دهد. کارگروه‌هایی در سطح اداره کل محیط زیست و استان تهران داریم حتی نیروهای گارد محیط زیست را وارد این مقوله کرده‌ایم؛ نیروهایی که باید از عرصه‌های طبیعی حفاظت کنند،‌ در حال حاضر در زمینه کنترل آلودگی بخش صنعت فعال هستند.

وی در خصوص  احتمال استفاده از گازوئیل پرگوگرد در ماه‌های اینده گفت:بر اساس رویکرد سازمان محیط زیست هیچ نیروگاهی نباید از مازوت و گازوئیل پرگوگرد استفاده کند و محیط زیست با واحدهای متخلف برخورد خواهد کرد.

مسوولان استانداری تهران تاکید دارند که اجازه مازوت سوزی حتی به قیمت تعطیلی صنایع هم داده نمی‌شود.

محسن منصوری استاندار تهران در این باره می گوید:بنا بود محدودیت‌هایی را اعمال کنیم اما خوشبختانه بخاطر وزش باد، شاخص آلودگی هوا تقلیل پیدا کرده و فعلاً نیاز به محدودیت نداریم.

استاندار تهران ادامه داد: در اطراف تهران حتی به قیمت تعطیلی صنایع اجازه مازوت سوزی را نمی‌دهیم و بین دوگانه محیط زیست و صنعت به نفع محیط زیست رأی می‌دهیم.

اجازه مازوت‌سوزی به صنایع در تهران داده می‌شود؟

 به گفته استاندار تهران، در صورت تشدید آلایندگی، ممنوعیت تردد خودروهای گازوئیلی اجرایی می شود؛ ضمن اینکه پلیس راهور باید نسبت به جلوگیری از تردد کلیه موتورسیکلت‌ها و خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی نیز اقدام کند.  

 وی به موضوع قانون هوای پاک اشاره کرد و گفت:همه مراکز و دستگاهها باید برای پیشگیری از الودگی هوا نظارت کنند و در صورتی که کاستی مشاهده شده نسبت به رفع ان اقدام کنند.

استاندار تهران تاکید کرد وظایف تمام دستگاه ها نسبت به حل مشکل آلودگی هوا مشخص شده و آیین نامه های برای شرایط اضطرار مشخص شده است برخی از دستگاه ها کم کاری دارند و از این رو وظیفه استانداری ایجاد ارتباط و تعامل سازنده و نظارت بر این مجموعه هاست.

 ترافیک و آلودگی‌های زیست محیطی، کیفیت زندگی در کلانشهر را کاهش داده است.مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران گفت: تأثیر حمل و نقل بر آلودگی هوا، سلامت جسمی و روحی شهروندان امری انکارناپذیر است. زمانی‌که یک فرد با روحیه و انرژی بالا وارد شبکه معابر شهر شود با اوج ترافیک صبحگاهی، انرژی خود را از دست می‌دهد و از لحاظ روحی آسیب می‌بیند؛ آلودگی هوا و صوتی در این زمان مزید بر علت می‌شود.

اجازه مازوت‌سوزی به صنایع در تهران داده می‌شود؟

شفیعی ادامه داد: ازدحام ترافیک و آلودگی‌های زیست محیطی، کیفیت زندگی در کلانشهر را کاهش داده است،  ما مسئولان حوزه حمل و نقل ترافیک بخش بسیاری از این مشکل را ناشی از عملکرد خود می‌دانیم و باید سعی کرد با کمک شهروندان مشکل را حل کرد. امید است همدلی که میان شهرداری و مجلس، منابع مالی جدیدی برای شهر ایجاد کند تا برهمین اساس بتوانیم مشکلاتی که در گذشته تشدید شده را تا حد قابل قبولی بهبود دهیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ضمن اشاره به پروژه‌های به بهره برداری نرسیده در گذشته، گفت: یک‌سری پروژه در گذشته پیشرفت قابل توجهی داشته اما هم اکنون متوقف شده و با بهره‌برداری از آن‌ها گشایشی در معابر و حمل و نقل عمومی اتفاق می‌افتد. تصور می‌شود در یک دوره کوتاه شش ماهه شهروندان بتوانند تغییری را

بر اساس این گزارش، برای رفع ترافیک و آلودگی هوا تنها راه حل علمی و اصولی افزایش سهم حمل و نقل عمومی در شهر تهران است.پدیده اینورژن  در شش ماهه دوم سال الودگی هوا را افزایش می دهد. آمار روزهای پاک در سنوات قبل نشان می‌دهد که طرح‌هایی چون شناور کردن ساعات آغاز به کار دستگاهها و ادارات دولتی و خصوصی، ایجاد محدوده طرح ترافیک،طرح زوج و فرد و تعطیلی عمومی عملاً نتوانسته مسئله ترافیک و آلودگی تهران را حل کند. 

در موضوع الودگی هوا وترافیک باید تمام‌دستگاه های مسوول وارد میدان شده تا بتوان این مشکل را برطرف کرد در غیر اینصورت رفع این مشکل از عهده یک سازمان یا نهاد برنمی اید البته دولت در این زمینه چراغ سبز نشان داده است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    0 0
    مشکل صنایع نیستند مشکل تعداد زیاد خودرو هستند ای کاش در اذر و دی بنزین سهمیه ای داده نشود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس