ویژه ها

آمریکا از یکسو می‌گوید ایران نمی‌تواند اورانیوم غنی شده بالای ۳.۷ درصد تولید کند، و از سوی دیگر آشکارا و مستقیم چند تن اورانیوم با غنای بالای ۹۰ درصد را به استرالیا منتقل می‌کند!

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با    «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** نباید درباره «لغو تحریم ها» و «تضمین» به آمریکا گیر بدهیم

روزنامه آرمان در یادداشتی به قلم «جاوید قربان اوغلی» فعال اصلاح طلب و دیپلمات سابق نوشت: «اگر چنانچه ایران اصرار و فشار بیش از حد را روی مسئله لغو همه تحریم‌ها، آنهایی که حتی مرتبط با برجام نیست، عقب نشینی یا اصرارنکند یا زیاد به مسئله تضمین گیر ندهد، امیدواری رسیدن به تفاهم در پرتوی نیت و اراده آمریکایی‌ها وجود دارد...  پیشنهاد این است که ایران... نرمش لازم را داشته باشد و به زبان دیگر سرسختی بیش از حد در مواردی که امکان تحققش در میز مذاکره نیست را کنار بگذارد و از انعطاف مثبت برخوردار باشد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «چنانچه این مسیر طولانی مذاکره غیرمستقیم، تبدیل به مسیر کوتاه‌تر مذاکره مستقیم با آمریکا شود، شاید زودتر به نتیجه برسیم...آن‌طور که به عنوان یک کارشناس، آمریکایی‌ها را رصد کردم، تمایل دارند که مذاکرات به نتیجه برسد و سیگنال‌های مثبتی هم در رابطه با لغو تحریم‌های مرتبط با برجام داده‌اند».

نباید درباره «لغو تحریم‌ها» و «تضمین» به آمریکا گیر بدهیم/ حامیان «سلفی حقارت» از منش شهید مدرس می‌گویند!

آمریکا به صورت غیرقانونی ایران را تحریم کرده و با حیله گری، برچسب های مختلفی بر تحریم ها زده است. از تروریسم و حقوق بشر تا سلاح های کشتارجمعی و هسته ای. این در حالی است که دولت آمریکا حامی اصلی تروریسم بوده و یدطولایی در جنایت و آدم کشی دارد و دولتی است که بمب شیمیایی را بر سر مردم ژاپن انداخت و در اقصی نقاط جهان به جنایت اقدام کرده است.

حالا مقامات ارشد ایران در وین تاکید دارند که آمریکا باید تمامی تحریم های ضدایرانی را به صورت دائمی لغو کند.

با اینحال در این سو، برخی فعالین و رسانه های اصلاح طلب با دفاع از این اقدام ضدایرانی آمریکا مدعی هستند که نباید برای لغو تحریم ها و اخذ تضمین پافشاری کنیم و به عبارتی نباید زیادی به آمریکا «گیر بدهیم»!

همین طیف تاکید دارد که ایران باید برای نشان دادن حسن نیت، غنی سازی ۲۰ درصد و بالاتر را متوقف کرده و صرفا تحریم ها با برچسب هسته ای را مدنظر قرار دهد.

این در حالی است که آمریکا با امضای برجام به جای رفع تحریم های هسته ای، برچسب تحریم ها را عوض کرد و آن را به تحریم های تسلیحاتی، تروریسم، حقوق بشری و...تغییر داد. براساس مستندات موجود ۶ سال مذاکره دولت سابق با سه دولت آمریکا (اوباما، ترامپ و بایدن) به هیچ سرانجامی جز تعطیلی بخش عمده برنامه هسته‌ای و دو برابر شدن تحریم‌ها نینجامید.

دو راهکار در مقابل این رفتار زورگویانه و غارتگرانه آمریکا و تروئیکای اروپا وجود دارد. اول اینکه با زبان اقتدار و به عبارتی با زبان زور در مقابل آمریکا و اروپا حاضر شویم و از انفعال و امتیازدهی یکطرفه بپرهیزیم. دوم اینکه، رویکرد بسیار مهم «خنثی سازی تحریم» را به صورت جدی و مستمر پی بگیریم.

** اصرار اصلاح طلبان بر تضعیف ایران و ترساندن مردم

«علی ماجدی» عضو تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات سعدآباد در دولت اصلاحات و سفیر ایران در آلمان در دولت روحانی، در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت: «فقط این طور نیست که ما ابزار داشته باشیم. طرف مقابل هم ابزارها و خواسته‌های خود را دارد. ما می‌توانیم غنی‌سازی ۶۰ یا حتی ۹۰ درصدی را روی میز بگذاریم و طرف مقابل هم به سوی تحریم بیشتر و درخواست برای گفت‌وگوهای منطقه‌ای و موشکی برود اما اگر می‌خواهیم گفت‌وگوها به نتیجه برسد، باید بدانیم که اینها کمکی به مذاکرات نمی‌کند بلکه تنها باعث می‌شود زمان گفت‌وگوها به درازا بکشد».

وی در ادامه گفت: «ما نباید یادمان برود که در چه وضعیتی بودیم. اگر این مذاکرات به نتیجه نرسد و ما بخواهیم برجام را کنار بگذاریم، همان نتیجه‌ای را شاهد خواهیم بود که در دوره آقای احمدی‌نژاد تجربه کردیم. ما ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد رفته بودیم. تشدید اختلافات با آژانس می‌تواند مذاکرات را به خطر بیندازد و معتقدم شکست گفت‌وگوهای وین به نفع هیچ کس نیست».

نباید درباره «لغو تحریم‌ها» و «تضمین» به آمریکا گیر بدهیم/ حامیان «سلفی حقارت» از منش شهید مدرس می‌گویند!

از نگاه دولت تروریست و غارتگر آمریکا، دنیا به ۲ بخش تقسیم می شود، کشورهای سلطه گر و کشورهای سلطه پذیر. یه این نمونه توجه کنید؛ آمریکا از یکسو می‌گوید ایران نمی‌تواند اورانیوم غنی شده بالای ۳.۷ درصد تولید کند، و از سوی دیگر آشکارا و مستقیم چند تن اورانیوم با غنای بالای ۹۰ درصد را به استرالیا منتقل می‌کند!

با اینحال ایران تاکید دارد که به دلیل اهمیت صنعت هسته ای و کاربرد آن در برق رسانی، تأمین آب شیرین، تأمین دارو برای بیماران خاص و...کشورمان غنی سازی تا ۶۰ درصد را کلید زده و همزمان با آژانس انرژی اتمی نیز همکاری دارد.

اما با اینکه آمریکا به دلیل آلودگی به غارتگری و زورگویی، خواهان محروم کردن ایران از صنعت بسیار مهم هسته ای است، عده ای در داخل به موضع زورگویانه آمریکا ضریب داده و آن را موجه جلوه می دهند.

جالب اینجاست که این دیپلمات سابق مدعی است که اگر ایران غنی سازی ۶۰ یا ۹۰ درصد را روی میز بگذارد، طرف آمریکایی نیز موضوعات موشکی و منطقه ای را پیش بکشد. اصلا مشخص نیست که چرا وی خواسته مشروع و منطقی ایران را با خواسته زورگویانه و غارتگرانه آمریکا در یک کفه ترازو قرار می دهد.

علی ماجدی عضو تیم مذاکره کننده در توافق سعدآباد بوده است. همان توافقی که هیچ دستاوردی برای کشورمان نداشت و نه تنها تحریم ها را رفع نکرد، بلکه به تعطیلی صنعت هسته ای در آن مقطع نیز منجر شد.

اصلاح طلبان اصرار دارند که ایران یکطرفه به آمریکا امتیاز داده و هیچ انتظاری نیز از طرف مقابل نداشته باشد. به نظر شما؛ آیا این رویکرد صرفا نشانه سهل اندیشی و غفلت است، یا مصداق خیانت و وطن فروشی است!؟

لازم به ذکر است که وقتی آقای اسدی، دیپلمات ایرانی در دولت روحانی به دلایل واهی و به صورت غیر قانونی در آلمان بازداشت شد، علی ماجدی سفیر وقت ایران در آن کشور بوده است و در مصاحبه ای، از این اقدام غیرقانونی و ضدایرانی دولت آلمان دفاع کرد!  

** حامیان «سلفی حقارت» از منش شهید مدرس می گویند!

روزنامه جمهوری اسلامی در مطلبی با عنوان «مجلس بی مدرس» نوشت: «هرچند در تمام دوره‌های مجلس شورای اسلامی تاکنون افراد صالح و شایسته‌ای که تلاش می‌کنند راه مدرس را بروند نیز وجود داشته و دارند ولی متأسفانه جمع‌بندی عملکرد مجلس در دوره‌های اخیر، نشان‌دهنده دور شدن آن از راه و روش شهید مدرس است...اگر بخواهیم با معیار آزادگی درباره عملکرد مجلس در دوره‌های اخیر نظر بدهیم باید با صراحت به این واقعیت تلخ اعتراف کنیم که جای مدرس در مجلس شورای اسلامی کاملاً خالی است».

در ادامه این مطلب آمده است: «مجلس شورای اسلامی زمانی به یک مجلس در تراز نظام جمهوری اسلامی تبدیل خواهد شد که نمایندگانی پاکدست، آزاد، مقید به ارزش‌ها، عامل به آرمان‌ها، خادم مردم، ساده‌زیست و شجاع در آن جمع شوند و در مسیر حفاظت از منافع و مصالح کشور و ملت هیچ چیز را سد راه خود ندانند. اگر روزی مجلس به این جایگاه برسد، می‌توان ادعا کرد که در مسیر مدرس قرار گرفته است».

نباید درباره «لغو تحریم‌ها» و «تضمین» به آمریکا گیر بدهیم/ حامیان «سلفی حقارت» از منش شهید مدرس می‌گویند!

رسانه های منتسب به جریان اصلاح طلب از یکسو اقدامات مثبت صورت گرفته توسط طیف مقابل را انکار کرده و از سوی دیگر اقدامات تأمل برانگیز همقطاران خود را سانسور و بزک می کنند. این رویکرد، مصداق اتّم «رفتار قبیله ای» و باندی است.

جریان اصلاح طلب در مجلس دهم با «لیست امید» در انتخابات شرکت کرد و در برخی حوزه های انتخابیه و از جمله تهران، تمام کرسی های مجلس را تصاحب کرد. اعضای لیست امید در مجلس فراکسیونی را تحت عنوان «فراکسیون امید» تشکیل دادند. اما این فراکسیون علیرغم وعده های رنگارنگ، به هیچ عنوان به مطالبات مردم رسیدگی نکرده و به دفعات به حاشیه سازی و پرداختن به مسائل دست چندم اقدام کرد.

در نهایت مردم در انتخابات مجلس یازدهم، به لیست اصلاح طلبان «نه» گفتند. بر همین اساس برای نمونه در حوزه انتخابیه تهران، محمدباقر قالیباف به عنوان سرلیست وحدت، حدود یک میلیون و سیصدهزار رای کسب کرد و مجید انصاری به عنوان سرلیست اصلاحات با وجود تبلیغات سنگین و گسترده، فقط حدود ۷۰ هزار رای کسب کرد.

اعضای فراکسیون امید در مجلس دهم مواردی از جمله «سلفی حقارت با دیپلمات زن اروپایی»، «تشکیل کمیته رفع حصر و مظلوم نمایی از لیدرهای فتنه ۸۸»، «جشن تولد صفحه اینستاگرامی»، «حمایت از مدیران نجومی بگیر»، «حمایت از قرارداد خسارت بار توتال»، «عملکرد بسیار ضعیف در خصوص برجام» و...را در کارنامه ۴ ساله خود ثبت کرد.

برای نمونه، «محمود صادقی» از اعضای فراکسیون امید مجلس دهم علیرغم آنکه مردم با مشکلات مختلف از جمله مشکلات معیشتی دست و پنجه نرم می کردند، در توئیتی تأمل برانگیز نوشت: «در اهواز، زاهدان، کرمانشاه، ملایر، همدان، اصفهان و...منتظر بودم مردم از ریزگردها، فقر، بیکاری و...شِکوه کنند اما رفع حصر خواسته اصلی بود»!

و اما در مجلس یازدهم از بهار ۹۹ تاکنون اقدامات بسیار مهمی صورت گرفته است. طرح «تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار» با هدف حذف امضاهای طلایی و شکستن حلقه بسته اعطای مجوزها، طرح جهش تولید و تامین مسکن، تصویب حذف امکان اخذ پروانه وکالت بدون آزمون توسط قضات بازنشسته و نمایندگان مجلس، طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها» و قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تنها بخش کوچکی از اقدامات مثبت مجلس یازدهم است.

لازم به ذکر است که در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، جوانان در آستانه ازدواج و زوجین جوان، درمان زوجین نابارور، حمایت های دوران بارداری و شیردهی، تولد فرزند اول، تولد فرزند دوم به بعد و تولد چندقلوها مورد پوشش قرار گرفته و مشوق های اقتصادی و تسهیلات شغلی برای جوانان عزیز کشورمان در نظر گرفته شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • حسین IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    33 1
    مشرق ؛چرابه این روزنامه هایارانه داده می شه؟چرااینهاتذکرداده نمی شه؟
    • سوخته IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      7 0
      لعنت خدا بر خائنین داخلی از جمله روزنامه های خائن اعتماد و شرق و خائنین دیگر
    • شهاب IR ۰۵:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      2 0
      مشرق بنظرت سرکار نیستیم مگه میشه یه انسان یا یه روزنامه عملا به نفع یه کشور دیگه قلم بزنن ولی فردا صبح مجددا روزنامه جدید چاپ کنن یا ما کشوری خیلییی خیلییی آزادی شدیم....
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    9 1
    ** نباید درباره «لغو تحریم ها» و «تضمین» به آمریکا گیر بدهیم اوغلی جان بهرحال ما آمریکا را از اسب غرورش پائین می کشیم.شما لطفا زیاد حرص نخورید برای قلبتان مضر است. یک بار دیدی دور بجان شما سکته نزنی . فعلا ما به شما بابت این خزعبلات نیاز داریم . مواظب قلب خودت که مثل تحریم ها ترک برداشته باش.!!!!؟؟؟؟/
  • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    2 9
    الان که همه چی دست خودتونه به اصلاح طلبا چه کار دارین عرضه دارین و با وجدانین به فکر معیشت و زندگی و رفاه مردم باشین .
    • سید IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      11 1
      وقتی یک حامی سرخورده اصلاح طلبان و روحانی هنوز دوست دارد اظهار وجود کند می شود این جناب 15:45
    • سید IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      9 1
      وقتی یک حامی سرخورده اصلاح طلبان و روحانی هنوز دوست دارد اظهار وجود کند می شود این جناب 15:45
  • IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    12 1
    درخواست ما از دولت و مجلس، مقاومت مقتدرانه در برابر فشار غرب، و مقابله به مثل زیر است: 1- سیاست قطعی اعلام شده از طرف امام خامنه ای در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، کلمه به کلمه و مو به مو به طور شجاعانه اجرا گردد. 2- آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کند. 3- آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان باید هزینه‌ ی تمام خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتشان در برجام وارد کرده اند، بپردازند. 4- کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. 5- هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد، هر چند لازم است، اما کافی و پذیرفته نیست. 6- انجام این موارد باید دقیقاً مورد راستی‌آزمایی طولانی مدت قرار گیرد. 7- تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی پذیرفته گردد و صنعت هسته‌ای با سرعت تمام در هر سطح و میزان مورد نیاز ممکن توسعه یابد. دوربین‌های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در واقع آژانس جاسوسی صهیونیست‌ها از تأسیسات هسته‌ای است، جمع آوری گردد و اجازه حضور به این جاسوسان صهیونیست ها در کشور داده نشود، تا مجدداً شاهد ترور دانشمندان هسته‌ای یا خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نباشیم. 8- شرط‌هایی فراتر از لغو تحریم ها در تقابل با سیاست‌های استکباری ظالمانه غرب از جمله خروج آن ها از منطقه و عدم حمایت آن ها از رژیم صهیونیستی گذاشته شود، همان گونه که آن‌ها بعد از شش سال عمل نکردن به تعهدات خود در لغو تحریم‌ها شروط جدید هم اضافه می‌کنند.
    • DE ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      1 4
      شماها کی هستید ؟؟
  • سید IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    8 1
    خلاصه تفکر اصلاح طلبی را در سخنان علی ماجدی و جاوید قربان اوغلی می بینیم یکی گمان می کند یانکی ها هنوز هم چیزهایی برای تحریم و تهدید و تحدید دارند و دیگری ترس از یانکی ها از حرف حرف کلمات و کلمه کلمه جملاتش می بارد!
    • سید IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      7 0
      مشرق دوست باوفایم بنازم
  • IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    9 1
    عموسام اوغلی، لطفا ساکت
  • DE ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    13 1
    جناب اقای جاوید قربان اوغلی نرمش در مقابل امریکا و ... نشانه ضعف می باشد. فراموش نکنید که از تعهدات داوطلبان ایرانی که برای خودشیرینی مذاکره کنندگان قبلی شد => برای ایران تبدیل به وظیفه و تعهد واقغی شد.
  • صدق IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    2 0
    خاک عالم
  • داوود IR ۰۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    2 0
    اینا اگه زمان جنگ یه کاره ای بودن صدام تا همدان و مرکزی پیشروی می کرد، یه مشت...و ترسو و ناامید به فضل خداوند الان زبان باز کردن،
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    1 0
    امريكا متوجه شده كه اقتصاد مقاومتى دركشوردرحال اجرايى شدن است واين به معنى بى اثر شدن حربه تحريم وخلع سلاح امريكا است ما داريم بخودمان تضمين ميدهيم امريكا دلواپس تحقق اين مهم است
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    1 0
    صفات مدرس دقیقأ همان هایی هستند که روزنامه جمهوری اسلامی و جناح آن کاملأ از آن صفات بی بهره و در اکثر قریب به اتفاق موارد صد و هشتاد درجه با آن ارزش ها زاویه دارند. حقه بازی و شارلاتانیزم اصلاحاتچی ها انتها ندارد و فی الواقع باید از آزادی که جمهوری اسلامی در اختیار آنها قرار داده که در روزی نامه هایشان از قعر تاریخ سرک بکشند و ذات خبیث خود را دوباره عیان کنند ممنون بود.
  • امیر IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    0 0
    اونهایی که قدری مسائل را دنبال میکنن،عمده افراد باصطلاح خواص رو و پرونده و روحیات و سبک زندگی شون رو می‌شناسن، لذا به به این زنجیره ای ها توصیه می‌کنیم بیش از این با این خزعبلات و اراجیف وطن فروشانه گند سوابق مفتضح خودشون رو در نیاورند، باندازه کافی، مفتضح و رسوا مورد شناسایی مردم واقع شدید، نزدیک سی سال هر گندی خواستید به این مملکت زدید و تمام خطوط قرمز نظام و مصالح مملکت و ملت و رهنمودهای رهبری رو زیز پا گذاشتید، عجالتا یک چهارسال و شاید هم بفضل خدا هشت سال هم استراحت کرده و دهان نجنبانید و رهنمود ندهید و تحلیل نکنید و بزور خودتون رو وارد حیطه هایی که فعلا هیچ مسئولیت و صلاحیتی در آنها ندارید نکنید، بعد از سی سال، دیگه قانونا وقت بازنشستگی و تنفس و استراحته، بگذارید تیم جدید جوان و پر انرژی غیر اشرافی و دارای تک تابعیت ایران عزیز و فاقد گرین کارت و آقازاده و رانت
  • Aliostad IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    0 0
    سلام. خدا وکیلی خودتون خجالت نمی کشید یا قدرت تشخیص مردم رو درک نمیکنید هشت سال بله قربان گوی آمریکا بودن چه امتیازی دادند.جز اینکه تحریم ها بیشتر شد.صنعت هسته ای چندین سال به عقب برگشت.شهید فخری زاده دادیم.ووو انقدر که شما کوتاه آمدید که ملت احساس حقارت کردند همه مردم ایران باور دارند هر چیزی که کسب کردیم و بدست آوردیم فقط از راه اقتدار بدست آوردیم توی همین چند ماه از دولت جدید هم مردم تفاوت التماس و اقتدار را خیلی بهتر از قبل درک میکنند
  • IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    0 0
    باشه
  • DE ۰۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    0 0
    نباید درباره «لغو تحریم‌ها» و «تضمین» به آمریکا گیر بدهیم.چون ما ۸ سال میرفتیم پیششون دیکته میکردند ما مینوشتیم ایران را اینطوری میشناسن حالا اگه گیر بدهید فکر میکنند شما از کره مریخ اومدید که به قوانین ارباب رعیت وارد نیستید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس