کد خبر 1307149
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۹
آهنگ رشد قیمت مسکن در سال جاری کند شد + جدول

در حالی وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده ۴۵۰ میلیون تومان تسهیلات احداث نهضت ملی مسکن برای متقاضیان تهرانی است که در حال حاضر برخی واحدهای مسکن مهر بدون متقاضی بسیار ارزان تر در دسترس است.

به گزارش مشرق، شورای عالی مسکن اخیراً تصویب کرده تا تسهیلات احداث واحد مسکونی ذیل قانون جهش تولید مسکن در تهران ۴۵۰ میلیون تومان، در کلانشهرها ۴۰۰ میلیون تومان، در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر ۳۵۰ میلیون تومان، در سایر مناطق شهری ۳۰۰ میلیون تومان و در روستاها ۲۰۰ میلیون تومان باشد.

تسهیلات مذکور به حساب سازنده واریز شده و پس از اتمام دوره ساخت، به خریدار منتقل شده که دوره بازپرداخت آن ۲۰ ساله و نرخ سود این تسهیلات ۹ تا ۱۲ درصد است.

بیشتر بخوانید

ثبت نام ۱میلیون و ۷۱۳هزار نفر در نهضت ملی مسکن

هزینه تمام شده ساخت مسکن؛ شاید بیش از وام ۴۵۰ میلیون تومانی!

این در حالی است که معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی پیش از این اعلام کرده بود هنوز هزینه تمام شده ساخت مسکن در طرح نهضت ملی مسکن نهایی نشده و در صورتی که در پایان مراحل ساخت و ساز، هزینه تمام شده از رقم تسهیلات بیشتر شد، مابه التفاوت آن بر عهده متقاضی است و به عنوان آورده او محسوب می‌شود.

از سوی دیگر وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده آن دسته از متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن که به بانک‌های عامل برای تشکیل پرونده و افتتاح حساب معرفی می‌شوند، اگر در دهک‌های اول تا سوم باشند ۲۰ و سایر دهک‌ها ۴۰ میلیون تومان به عنوان مرحله اولیه آورده واریز کنند.

وزیر راه: فرمول هزینه ساخت را با کمک انبوه سازان تهیه می‌کنیم

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی روز چهارشنبه ۳ آذر در نشست با انبوه سازان درباره بحث قیمت‌گذاری واحدهای طرح نهضت ملی مسکن تصریح کرد: در کارگروه مشترکی شیوه‌نامه قیمتی تهیه می‌کنیم که هم انبوه‌ساز بتواند کار خود را انجام دهد و هم اینکه بتوانیم روندی را پیش بگیریم که فشار کمتری به مردم وارد شود.

طرح ملی مسکن؛ متری ۲.۷ میلیون تومان

در حالی هنوز فرمول هزینه تمام شده ساخت واحدهای مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن تهیه نشده که پیش از این در طرح اقدام ملی مسکن رقم هزینه احداث هر متر مربع واحد مسکونی از سوی سازمان برنامه و بودجه، ۲ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان بود که این رقم بر اساس فهرست بهای ۴ ماهه آخر سال گذشته (زمستان ۱۳۹۹) به متری ۲ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان افزایش یافت.

هر چند که بر اساس قراردادهای امضا شده میان یکی از دستگاه‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی با انبوه سازان برای ساخت مسکن در شهرهای کوچک که به این نهاد واگذار شده بود، امکان محاسبه هزینه ساخت در پایان قرارداد وجود داشت که به گفته برخی متقاضیان طرح ملی مسکن در شهرهای کوچک، پیمانکار به آنها اعلام کرده بود که احتمال رسیدن هزینه تمام شده ساخت به متری ۵ میلیون تومان هم وجود دارد.

قیمت تمام شده واحدهای نهضت ملی مسکن متری چند؟

از برآیند اظهارات مقامات ارشد وزارت راه و شهرسازی چنین برمی آید که در صورت اتمام ساخت مسکن در طرح نهضت ملی مسکن با رقمی بالاتر از رقم تسهیلات مصوب شورای عالی مسکن، متقاضی می‌بایست مابقی آن را تأمین کند.

به عنوان مثال اگر هزینه ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن در شهر جدید پرند که یکی از ۵ شهری است که در حال حاضر در سامانه ثمن (سامانه ثبت نام نهضت ملی مسکن) برای تهرانی‌ها امکان انتخاب وجود دارد، برای واحدهای ۱۰۰ متری به متری ۵ میلیون تومان منتهی شود، متقاضی باید علاوه بر بازپرداخت تسهیلات ۴۵۰ میلیون تومانی، آورده ۵۰ میلیون تومانی نیز واریز کند.

هر چند که با توجه به قیمت مصالح خصوصاً سیمان و میلگرد و نیز دستمزد نیروی انسانی، برخی انبوه سازان از احتمال افزایش قیمت تمام شده ساخت به متری ۶ میلیون تومان خبر می‌دهند.

در این صورت متقاضی باید ۱۵۰ میلیون تومان به عنوان آورده خود علاوه بر تسهیلات ۴۵۰ میلیون تومانی پرداخت کند که مجموعاً به ۶۰۰ میلیون تومان می‌رسد.

قیمت فروش واحدهای مسکن مهر پرند و هشتگرد کمتر از وام نهضت ملی مسکن

این هزینه‌ها در حالی است که در حال حاضر واحدهای مسکن مهر پرند با ارقام ۳۰۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان از ۷۵ تا ۱۰۰ متر در حال فروش هستند.

آپارتمان نوساز ۸۲ متری در پرند با پارکینگ و آسانسور ۳۰۰ میلیون تومان (متری ۳ میلیون و ۶۵۹ هزار تومان)، ۹۰ متری نوساز ۴۸۷ میلیون تومان، ۷۵ متری ۳۳۰ میلیون تومان، ۷۲ متری یک سال ساخت ۳۶۵ میلیون تومان و… در پلتفرم‌ها برای عرضه فایل شده اند.

در بسیاری از این فایل‌ها، فروشنده، قیمت عرصه (زمین) را نیز به شرکت عمران شهر جدید پرند پرداخت کرده است و این نرخ‌ها با احتساب هزینه عرصه، محاسبه شده اند؛ این در حالی است که در نهضت ملی مسکن، هزینه تمام شده ساخت بدون احتساب قیمت زمین محاسبه خواهد شد و اراضی در قالب ۹۹ ساله به خریدار عرضه می‌شوند.

در شهر جدید هشتگرد نیز واحدهای آپارتمانی مسکن مهر از ۲۵۰ تا ۳۵۰ و برخی واحدهای ویلایی از ۴۵۰ تا ۵۵۰ میلیون تومان در حال عرضه هستند.

همچنین آپارتمان‌های تحویل گرفته شده و کلیدنخورده مسکن مهر پردیس نیز با ارقامی بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان (برخی فازها) به فروش می‌رسد.

مثلاً واحد ۸۷ متری یک سال ساخت فاز ۱۱ با آسانسور، پارکینگ و انباری ۶۸۵ میلیون تومان، واحد ۸۷ متری تحویل امسال فاز ۱۱ به قیمت ۷۸۰ میلیون تومان، واحد ۸۸ متری فاز ۱۱ تحویل سال جاری ۶۵۰ میلیون تومان و… از سوی دارندگان این واحدها فایل شده است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    1 0
    مشکل عمده در انه که دولت واسه این ۴۰۰ میلیون وام و اقساط،چقد از ملت پول خواهد گرفت
  • ناشناس IR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    0 1
    شهرستان کلاله استان گلستان که اسمش جزو اسامی شهرهای اعلام شده نیست الان تکلیف ما چیه؟ اینجا کلی متقاضی داره دلمون خوش بود که قرار خونه دار شیم دست ما به جایی نمیرسه لطفا شما از مسئولین مربوطه پیگیری شید تا مشکل ما حل بشه‌ ( اجرتون با امام حسین)
  • معصومه اصغریان IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    1 0
    تاچندسال طول میکشه تحویل بدن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس