کد خبر 1306774
تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۱
بیکاری نمایه

رئیس کمیسیون ویژه جهش تولید در مجلس با بیان اینکه در سال‌های اخیر این طور القا شده است که نرخ بیکاری رو به کاهش بوده، گفت: واقعیت این است که بیکاری رو به افزایش بوده است.

به گزارش مشرق، سید شمس‌الدین حسینی رئیس کمیسیون ویژه جهش تولید در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان قرائت گزارش نظارتی این کمیسیون درباره میزان تحقق بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۰ کل کشور در زمینه محرومیت‌زدایی و اشتغال، با اشاره به رشد اقتصادی منفی در سال‌های ۹۸ و ۹۹ و کاهش سرمایه‌گذاری اظهار داشت: در شرایط فعلی با تناقض‌های آماری مواجه هستیم که باعث می‌شود اطلاعات غلط به مردم داده شود.

وی در توضیح این نکته افزود: نرخ بیکاری در بهار سال ۹۸ حدود ۱۰.۹ درصد و در بهار ۹۹ حدود ۹.۸ درصد و در بهار ۱۴۰۰ حدود ۸.۸ درصد بوده است؛ این آمارها دروغ نیست اما وقتی کنکاش می‌کنیم متوجه می‌شویم که در تمام این سال‌ها نرخ مشارکت اقتصادی کاهش یافته است.

ببینید:

فیلم/ قالیباف: از معیشت مهمتر، حل بیکاری است

رئیس کمیسیون ویژه جهش تولید در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر نرخ مشارکت ۴۴ درصدی در سال ۹۸ حفظ می‌شد، وضعیت بیکاری امسال به مراتب بهتر بود؛ نرخ بیکاری در حال افزایش بوده است، مبادا با جادوی آمار القای کارآمدی به اقتصادی کنیم.

حسینی با تاکید بر اینکه اگر این واقعیت‌ها را در گزارش‌ها پنهان شود، سبب بی‌اعتمادی مردم می‌شود، تصریح کرد: نرخ بیکاری را با افزایش رشد اقتصادی می‌توان کاهش داد؛ برای افزایش نرخ رشد اقتصاد نیز باید نقدینگی به سمت سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های مولد هدایت شود.

وی با اشاره به افزایش ۴۰ درصدی رشد نقدینگی در مرداد ماه ۱۴۰۰ خاطرنشان کرد: بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه، اساسا برای این بوده است که با استفاده از منابع تعریف‌شده به سمت رشد اشتغال‌زا برویم و مکانیزم اصلی این تبصره نیز به سمت شفافیت و مؤثر بودن باید برود.

وی خاطرنشان کرد: در هنگام بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ متوجه شدیم که ارقام موضوع تبصره ۱۸ هر سال کاهش یافته است؛ در سال ۹۸، ۳ هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده و در سال ۹۹ نیز ۶۴۲ میلیارد تومان و این یعنی به نام اشتغال و به کام عدم شفافیت.

رئیس کمیسیون ویژه جهش تولید در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از وضعیت فعلی اجرای این تبصره گفت: قبول داریم که با تغییر دولت اتفاقات خوبی در این حوزه افتاده است، اما این باید ادامه یابد و در ۴ ماه باقیمانده از سال به اندازه ۸ ماه کار کنیم. اگر به نشست و برخاست‌های صرف اکتفا کنیم، نه خدا و نه مردم از ما راضی نخواهند بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    0 0
    اهل فن ميگويندنرخ بيكارى زير ده درصد عادى است به هرحال براى افراد بيكار بايد كاردرست كرد يا دربخش عمومى مثل دولت شهرداريا ايران خودرو بانكها و٠٠٠ ويابخش خصوصى مثل صنايع تحارت توزيع و٠٠٠ويا هم بيمه بيكارى داد پس بهتر است بيش ازنياز هردستگاه فعلا استخدام شوند تا بحران بيكارى فراتر نرود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس