کد خبر 1306195
تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰
ابرماشین‌ ناشناخته سیزتا V۱۶T

نام V۱۶T نشان می‌دهد که این ابرماشین به پیشرانهٔ شانزده سیلندر مجهز است. این موتور ۶ لیتری که به‌صورت عرضی در میانهٔ شاسی یعنی جلوتر از محور عقب و پشت صندلی‌ها نصب شده است.

به گزارش مشرق،‌ دنیای ابرماشین‌ها با نام‌های مشهوری مثل بوگاتی، فراری، لامبورگینی و مک‌لارن گره خورده است اما در این دنیا خودروهایی هم وجود داشته و دارند که شاید تاکنون نام آن‌ها را نشنیده باشید. یکی از این خودروها، سیزتا V۱۶T است (Cizeta V۱۶T). این یک ابرماشین ایتالیایی است که از طریق سرمایه‌گذاری مشترک بین یک مهندس خودرو بنام «کلودیو زامپولی» و یک آهنگساز بنام «جورجو مورودر» متولد شد. این خودرو توسط گروهی از کارکنان سابق لامبورگینی توسعه یافت و توسط «مارچلو گاندینی» طراحی شد.

بیشتر بخوانید

شاسی بلند چری معرفی شد +عکس

سیزتا V۱۶T برای اولین بار در سال ۱۹۸۸ معرفی شد.دههٔ ۸۰ دوره‌ای عالی برای ابرماشین‌های چشمگیر بود. در آن زمان، فراری مدل جسورانهٔ تستاروسا و F۴۰ توربوشارژ را داشت، پورشه مدل نوآورانهٔ ۹۵۹ را ارائه کرده بود، لامبورگینی همچنان در حال بهبود کانتاش بود و هم‌زمان روی توسعهٔ دیابلو کار می‌کرد و بوگاتی هم که در دههٔ ۶۰ از دنیای خودرو محو شده بود در سال ۱۹۸۷ به لطف کارآفرین ایتالیایی «رومانو آرتیولی» بازگشت.

ابرماشین‌ ناشناخته سیزتا V۱۶T +عکس

«کلودیو زامپولی» هم ایتالیایی دیگری بود که به صنعت ابرماشین‌ها وارد شد. وی که قبلاً نمایندگی فروش فراری را داشت، با همکاری «جورجو مورودر» شرکت سیزتا (چیزتا) اتومبیل را تأسیس کرد.

ابرماشین‌ ناشناخته سیزتا V۱۶T +عکس

قوای محرکه

نام V۱۶T نشان می‌دهد که این ابرماشین به پیشرانهٔ شانزده سیلندر مجهز است. این موتور ۶ لیتری که به‌صورت عرضی در میانهٔ شاسی یعنی جلوتر از محور عقب و پشت صندلی‌ها نصب شده است، بلوک آلومینیومی و چهار سر سیلندر دارد.

ابرماشین‌ ناشناخته سیزتا V۱۶T +عکس

این پیشرانه درواقع بر اساس موتور V۸ میل‌لنگ تخت لامبورگینی اوراکو ساخته شده و در تعدادی از قطعات مثل سر سیلندرها و میل‌لنگ با آن مشترک است.

ابرماشین‌ ناشناخته سیزتا V۱۶T +عکس

این موتور شانزده سیلندر ۵۶۰ اسب بخار قدرت و ۵۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد که هرچند شاید امروزه قدرت زیادی به نظر نرسد اما برای سال ۱۹۸۸ که فراری تستاروسا تنها ۳۹۰ اسب بخار قدرت داشت، رقم چشمگیری بود. این نیرو از طریق یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به چرخ‌های عقب منتقل می‌شد.

ابرماشین‌ ناشناخته سیزتا V۱۶T +عکس

ویژگی‌ها

V۱۶T تنها محصول سیزتا بود و علیرغم تولید محدود و حضور کوتاه‌مدت در بازار، به دلیل طراحی بحث‌برانگیز و پیشرانهٔ عظیم شانزده سیلندر سروصدای زیادی به راه انداخت. ازآنجایی‌که V۱۶T توسط گاندینی طراحی شده بود یعنی همان کسی که لامبورگینی کانتاش و دیابلو را طراحی کرده بود، نمای جلویی آن شباهت بسیار زیادی به دیابلو داشت اما دیگر قسمت‌ها طراحی منحصربه‌فردی داشتند که حتی امروز هم جذاب به نظر می‌رسند.

ابرماشین‌ ناشناخته سیزتا V۱۶T +عکس

یکی از ویژگی‌های ظاهری جالب این خودرو برخورداری از چهار چراغ جلوی مخفی است که در زمان باز بودن نمای منحصربه‌فردی دارند. V۱۶T ظرف ۴.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسید و می‌توانست به حداکثر سرعت ۳۲۸ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

ابرماشین‌ ناشناخته سیزتا V۱۶T +عکس

تولید

تولید سیزتا V۱۶T از سال ۱۹۹۱ آغاز شد و هرچند در ابتدا پیش‌بینی می‌شد هرماه یک دستگاه از آن ساخته شود اما تا پایان تولید در سال ۱۹۹۵ تنها ۱۲ دستگاه از آن ساخته شد که یکی از آن‌ها هم پروتوتایپ بود. V۱۶T در آن زمان با قیمت ۶۵۰ هزار دلار به فروش می‌رسید که قیمت بسیار بالایی بود و همین موضوع باعث ورشکستگی سیزتا شد. بااین‌حال، زامپولی به ایالات‌متحده نقل‌مکان کرد و در کالیفرنیا دوباره شرکت سیزتا اتومبیل را بنیان نهاد.

ابرماشین‌ ناشناخته سیزتا V۱۶T +عکس

وی به فعالیت خود ادامه داد و دو دستگاه V۱۶T دیگر در سال‌های ۱۹۹۹ و ۲۰۰۳ به تولید رساند که یکی کوپه و دیگر اسپایدر بود. به گفتهٔ زامپولی، این خودرو از نظر تئوری همچنان در حال تولید است و با سفارش خریداران ساخته می‌شود.

ابرماشین‌ ناشناخته سیزتا V۱۶T +عکس

حراج

حال قرار است در ژانویهٔ آینده یک نمونهٔ بی‌نظیر از V۱۶T به حراج گذاشته شود. شماره شاسی این خودرو ۰۰۱ است که یعنی اولین نمونهٔ ساخته شده از V۱۶T محسوب می‌شود. این همان خودرویی است که برای اولین بار در ۵ دسامبر سال ۱۹۸۸ در رویدادی در لس‌آنجلس رونمایی عمومی شد و بعداً در نمایشگاه‌های خودروی لس‌آنجلس و ژنو سال ۱۹۸۹ هم به نمایش درآمد. این V۱۶T ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد که آن‌را از نمونه‌های تولیدی بعدی متمایز می‌کند.

ابرماشین‌ ناشناخته سیزتا V۱۶T +عکس

به‌عنوان‌مثال، ورودی‌های هوای جانبی آن بزرگ‌تر است و کابین منحصربه‌فردی هم دارد. این ابرماشین توسط RM Sotheby به حراج گذاشته می‌شود و به‌طور کامل بازسازی شده است. یکی دیگر از ویژگی‌های خاص این V۱۶T این است که در ابتدا متعلق به جورجو مورودر بوده است یعنی کسی که به ساخت این ابرماشین کمک کرد.

ابرماشین‌ ناشناخته سیزتا V۱۶T +عکس

مشخصات فنی

Cizeta V۱۶T

معرفی ۱۹۸۸
تولید ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۵
ترکیب موتور وسط
پیشرانه ۶.۰ لیتری V۱۶
قدرت ۵۶۰ اسب بخار
گشتاور ۵۴۰ نیوتن متر
گیربکس ۵ سرعته دستی
محور محرک عقب
شتاب صفرتاصد ۴.۵ ثانیه
حداکثر سرعت ۳۲۸ کیلومتر بر ساعت
وزن ۱۷۰۰ کیلوگرم
طول ۴,۴۴۵ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۶۹۴ میلی‌متر
ظرفیت سرنشین ۲ نفر

منبع: پدال

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • DE ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    1 0
    ابرماشین‌ ناشناخته سیزتاV۱۶T سیرتا پیاز. حال روزینامه های اجاره ای برجامی قبلی تیتر میزنند به ابر ماشین ناشناخته سیزتاV۱۶T امیر کبیر ماشین ها....
  • IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    1 0
    به درد نمی خوره- نه زه بغل در داره نه وانتش هست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس