ویژه ها

اینکه تیم قبلی مذاکره‌کننده (به ریاست ظریف) نتوانست به نتیجه نهائی برسد، ناشی از دو عامل بود، یکی اعتماد بلاوجه دولت روحانی و شخص آقای ظریف به آمریکا و اروپا بود و دیگری بی عملی و عهدشکنی طرف غربی.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** اگر برجام احیا نشود، آمریکا به ایران حمله می کند!

روزنامه آرمان در مطلبی با عنوان «برجام احیا نشود پلن B را اجرا می‌کنند» نوشت: «آنچه که در صحنه عمل می‌بینیم تنگ‌تر شدن حلقه محاصره و اثرگذاری بیشتر تحریم‌های حداکثری در دوران بایدن بر تهران است...فقدان همکاری نظام بین‌الملل با ایران و محاصره منطقه‌ای تهران کامل‌تر شده است»

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «آمریکایی‌ها تلاش کرده‌اند که افکار عمومی را به این جهت سوق دهند که آمریکا همه فعالیت‌های خود را به انجام رسانده است که تهران پای میز مذاکره بازگردد و با تمام وجود خواهان آن بوده است که مذاکرات مثبت پیش رود. اکنون اگر ایران پای میز مذاکره حاضر شود و برجام را نپذیرد افکار عمومی را در جهت اعمال فشار بیشتر و رفتن به موقعیت پلنB آماده ساخته است».

در ادامه این مطلب آمده است: «از این سو آمریکا با موضع گیری مکنزی شخص سوم قدرت نظامی در ایالات متحده آمریکا برای اجرای حرکت نظامی بر علیه ایران هشدار می‌دهد و اینها همگی نشان دهنده وضعیت مبهم در باب مذاکرات است... رویکرد آمریکایی‌ها بر آن است که ایرانی که گفته نه جنگ  و نه مذاکره را اکنون به مذاکره باز می‌گرداند و اگر مذاکره آنگونه که می‌خواهد به انجام نرسد و ایران تعهداتی در این زمینه را نپذیرد به راحتی آن را به سمت جنگ سوق دهد. فلذا باید بگوییم که منطق موجود منطق بسیار سختی است».

اگر برجام احیا نشود، آمریکا به ایران حمله می‌کند! / مشکلات سیاست خارجی دولت روحانی به دلیل موانع داخلی بود

در روزهای گذشته روزنامه عبری‌زبان «اسرائیل هیوم» در گزارشی نوشت: «ائتلاف اسرائیل و کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس علیه ایران متلاشی شده است».

همچنین روزنامه صهیونیستی معاریو اخیرا در گزارشی نوشته است: «ایهود اولمرت نخست وزیر سابق اسرائیل روز شنبه گفت که اسرائیل هرگز به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله نخواهد کرد...ما از ۱۰ سال پیش به این نتیجه رسیده ایم که تخصیص بودجه و آماده سازی ارتش برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران، تنها هدر دادن میلیاردها دلار است».

در یک نمونه دیگر، در نیمه آبان سالجاری، «کسلی داونپورت»، مدیر بخش منع اشاعه در «انجمن کنترل تسلیحاتی» آمریکا در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت: «گزینه نظامی علیه ایران منتفی است. همچنین اثر تحریم‌ها علیه ایران کاهش یافته است».

این روزنامه اصلاح طلب مدعی شده است که ایران از رویکرد «نه به مذاکره» عقب نشینی کرده است. این ادعا در حالی است که ایران هیچگاه مذاکره را نفی نکرده است، بلکه صرفا مذاکره با آمریکا منتفی اعلام شده است.

در حال حاضر دولت بایدن با مشکلات عدیده داخلی و خارجی دست به گریبان است. آمریکا در سالهای اخیر در منطقه غرب آسیا نیز شکست ها و ناکامی های فراوانی را تجربه کرده است؛ از شکسته شدن کمر داعش در عراق و سوریه تا خروج خفت بار نیروهای آمریکا از افغانستان و وضعیت بغرنج آل سعود در مواجهه با انصارالله یمن.

اکنون تیم مذاکره کننده ایران با دست پُر به مذاکرات وین رفته است. با اینحال طیفی در داخل همراستا با اسرائیل و آمریکا و تروئیکای اروپا، پالس ضعف ارسال کرده و ایران را به امتیازدهی یکطرفه و طرف غربی را به تشدید گستاخی ترغیب می کند.

** مشکلات سیاست خارجی دولت روحانی به دلیل موانع داخلی بود

روزنامه جمهوری اسلامی در مطلبی با عنوان «مذاکرات وین و اراده سیاسی» نوشت: «اگر گروه قبلی مذاکره‌کننده نتوانست به نتیجه نهائی برسد به این دلیل بود که موانعی از داخل کشور بر سر راه داشت. آن موانع، مخصوص دولت قبلی و گروه قبلی مذاکره‌کننده بودند و دولت فعلی با آنها مواجه نیست. بنابراین، گروه مذاکره‌کننده جدید می‌تواند بدون برخورد با مانع به پیش برود و مذاکره را به نتیجه برساند. اگر این مذاکرات از همان نقطه که قبل از انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ رها شد ادامه پیدا کند، با توجه به اینکه موانع برداشته شده، قطعاً خیلی زود به نتیجه خواهد رسید».

در ادامه این مطلب آمده است: «یکی از عواملی که می‌تواند مذاکرات وین را سریع‌تر به نتیجه برساند، استفاده مذاکره‌کنندگان جدید از تجربیات گروه قبلی است. اعضاء آن گروه، افراد توانمندی بودند که با تسلط کامل بر موضوعات مورد مذاکره توانستند از منافع کشور دفاع کنند و راه را برای رفع تحریم‌ها هموار نمایند. خود اعضاء اصلی گروه مذاکره‌کننده قبلی نیز برای کمک به مسئولین جدید اعلام آمادگی کرده و مقامات جدید وزارت خارجه نیز بر ضرورت استفاده از تجربیات آنان تأکید نموده‌اند. اکنون زمان استفاده از این تجربیات ارزشمند است».

اگر برجام احیا نشود، آمریکا به ایران حمله می‌کند! / مشکلات سیاست خارجی دولت روحانی به دلیل موانع داخلی بود

این روزنامه اصلاح طلب مدعی شده است که «اگر گروه قبلی مذاکره‌کننده نتوانست به نتیجه نهائی برسد به این دلیل بود که موانعی از داخل کشور بر سر راه داشت»!؛ واقعیت این است که جریان اصلاح طلب، غایب همیشگی کلاس تاریخ است.

«محمد جواد ظریف» وزیر سابق امور خارجه - شهریور ۹۷- در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان و در پاسخ به این سؤال خبرنگار که «اگر شما احساس می‌کردید آمریکا به تحریم‌ها اعتیاد دارد، چرا توافق را ادامه دادید؟» گفت: «این شاید یک اشتباه بوده است اما مشکل اینجا بود که احساس ما این بود ایالات متحده یاد گرفته که دست کم در مورد ایران، تحریم‌ها علی‌رغم ایجاد مشقت‌های اقتصادی، نتایج سیاسی مد نظر آنها را به بار نمی‌آورند و من فکر می‌کردم که آمریکایی‌ها این درس را یاد گرفته‌اند.  متأسفانه، اشتباه می‌کردم».

اینکه گروه قبلی مذاکره‌کننده (به ریاست ظریف) نتوانست به نتیجه نهائی برسد، ناشی از دو عامل است، یکی اعتماد بلاوجه دولت روحانی و شخص آقای ظریف به آمریکا و اروپا بود و دیگری بی عملی و عهدشکنی طرف غربی بود.

حجت الاسلام  «سید محمود نبویان»  نماینده مجلس- ۲۵ آذر ۹۴- گفته بود: «فردای روز توافق، دکتر ظریف به مجلس آمد تا گزارش بدهد و اذعان کرد یکی از بزرگترین دستاوردهای ما این است که هیچ جای متن برجام، کلمه «تعلیق» (suspend) برای تحریم ها استفاده نشده و همه جا «لغو» تحریم ها آمده است و همانجا بنده در ۴ جای متن توافقنامه، کلمه «تعلیق/ suspend» را به ایشان نشان دادم که واکنش ظریف اینگونه بود: "عه! من اینجاها را ندیده بودم"».

«محمد جواد ظریف» در تابستان ۹۴ در نشست بررسی برجام در شورای راهبردی روابط خارجی تاکید کرد: «به شما اطمینان می‌دهم آمریکا نمی‌تواند از برجام خارج شود»! اما آمریکا در ۱۸ اردیبهشت ۹۷ بدون هیچ هزینه‌ای از برجام خارج شد.

«علی اکبر صالحی» رئیس سابق انرژی اتمی- شهریور ۹۵- گفت: «در بعد تحریم و مسائل دیگر سیاسی، امریکایی‌ها از شیوه نادرستی استفاده می‌کنند، اگر ما وقتی برجام را تنظیم می‌کردیم دقت بیشتری می‌کردیم این فرصت برای امریکا پیش نمی‌آمد که از این قابلیت تفسیر بودن سوء استفاده کند». همین اظهارنظر مصداقی است از اعتماد بلاوجه به آمریکا در دولت قبل که خسارت های زیادی بر جای گذاشت.

قطعا دولت سیزدهم و تیم مذاکره کننده فعلی باید از روش دولت قبل و تیم مذاکره کننده قبلی عبرت گرفته و آن را سرلوحه اقدامات خود قرار دهد.

** از تخطئه صنعت هسته ای تا ژست دلواپسی برای کشاورزان

روزنامه شرق در مطلبی با عنوان «زاینده رود تا ۵ سال دیگر احیا نمی شود» نوشت: «از ۱۵ ماه گذشته تاکنون، زاینده‌رود فقط ۲۰ روز برای کشاورزان شرق و غرب اصفهان جریان داشت و همین بهانه‌ای شد که از ۱۶ آبان ماه، کشاورزان بستر تفتیده و خشک زاینده‌رود را با برپاکردن خیمه‌های رنگی محل اعتراض خود قرار دهند».

در ادامه این مطلب آمده است: «اگرچه اعتراض کشاورزان یک دهه سابقه دارد، اما جمعه دو هفته پیش حضور هزاران نفر اصفهانی، با شعار احیای زاینده‌رود و اجرای مصوبات ۹ ماده‌ای این مطالبه را به روشی نو به جامعه مخابره کرد».

اگر برجام احیا نشود، آمریکا به ایران حمله می‌کند! / مشکلات سیاست خارجی دولت روحانی به دلیل موانع داخلی بود

رسانه های منتسب به جریان اصلاح طلب در روزهای اخیر به مسئله اعتراض کشاورزان در اصفهان پرداخته و این موضوع را در صدر اخبار و تحلیل های خود قرار دادند.

این در حالی است که طیف اصلاح طلب سالهاست که صنعت هسته ای و فواید بی شمار آن را مورد تخریب و تخطئه قرار داده است. حال سوال اینجاست که میان این دو مسئله، چه ارتباطی وجود دارد!؟

براساس مستندات و شواهد متعدد، صنعت هسته‌ای برای هر کشوری یک ضرورت است؛ هم برای انرژی، هم برای داروهای هسته‌ای و هم برای تبدیل آب دریا به آب شیرین، و همچنین برای بسیاری از نیازهای دیگر در زمینه‌ کشاورزی و غیر کشاورزی. به همین دلیل صنعت هسته‌ای در دنیا، یک صنعت پیشرفته محسوب می شود.

در حال حاضر علاوه بر کاهش بارش نزولات آسمانی در کشورمان، ضعف مدیریت منابع و الگوی نادرست مصرف نیز در تشدید کم آبی موثر بوده است. یکی از روش های مقابله با مسئله کم آبی، استفاده از آب دریا به عنوان منبع مصرفی آب است؛ روشی که اکنون در برخی کشورهای جهان در حال اجرا می باشد. بر همین اساس یکی از کاربردهای صنعت هسته ای، تبدیل آب دریا به آب شیرین است

در روزهای گذشته جریان تندرو اصلاح طلب با پاک کردن صورت مسئله، خود را حامی اصلی کشاورزان اصفهانی جا زدند. این در حالی است که این طیف با هجمه به صنعت هسته ای و محروم کردن کشور در بهره مندی از فواید انرژی هسته ای، موجب ظلم به مردم و از جمله کشاورزان عزیز کشورمان شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 53
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • سید IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    28 0
    اصلاح طلبان ....ـوع آور به گمان خود می خواهند با حربه سایه جنگ بر بالای سر ایران بار دیگر ملت را خام کرده و برای نحله ضالّه خود اعتباری نزد ملت دست و پا کنند! روزی نامه مسیح مهاجری هم به احتمال قریب به یقین منظورش از موانع داخلی برای دستیابی به یک توافق با غربی ها، همان برچیدن بساط ساخت موشک های نقطه زن و دوربرد و نیز قطع حمایت داخلی ایران از حزب اللّه لبنان و مقاومت سوریه و تعطیلی کامل صنعت هسته ای کشور است که خواست طرف مقابل بود! چون زبان دنیا را بلد بودند و انقلابیون ایران این زبان را نمی فهمند!!
    • سوخته IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      16 0
      ضربه ای که اصلاح طلب هاغرب پرستان به ایران زدند هیچ دشمن خارجی قادر نیست یک هزارم آن را بزند
    • IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      9 0
      آمریکا غلط خواهد کرد اگه بخواد به ایران حمله کنه
    • IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      11 1
      اگر خائنهای داخلی نباشند امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.
    • IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      7 0
      افساد طلبان 8 سال اقتصاد کشور و معیشت مردم را معطل برجام نافرجام کردند و تورم 1000 درصدی سر سفره مردم گذاشتن بازهم از رو نمی روند و خجالت نمی کشند !
    • IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      6 0
      تخریب برجام کار ترامپ بود احیای اون هم وظیفه امریکاست.
    • IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      3 0
      امریکا اگه قصدحمله داشت درزمان ترامپ اینکارومیکردنه اینکه الان خاورمیانه رو تاحدودی خالی کرده. دومأ اینها بلوف نظامی هست برای عقب راندن ایران. سومأحمله به کره شمالی که راحتترازایران هست ولی هیچ وقت اتفاق نیافتادچون امریکادیگه توان نظامیش کم شده پس هیچ غلطی نمیتواندبکند
    • سوخته IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      1 0
      آب توی سرت کنند آمریکایی ایرانی نما ( ش ر ق )
  • IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    18 0
    اون موقع که پشمی به کلاه آمریکا شیطان بزرگ ارباب افسادطلبان بود جرأت حمله به ایران رو پیدا نکرد حالا که یک رییس جمهور ... دارن و تا گردن تو مشکلات داخلی گیر کردن که دیگه حتی تخیل حمله به ایران رو هم نمیکنن و اگر افسادطلبان از این غصه که آمریکا دیگه نمی تونه به ایران حمله کنه دق کنند و دسته جمعی بمیرند رواست
    • IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      6 1
      امریکا اگر دست از پا خطا کند تل آویو و حیفا و تمام پایگاههای نظامی امریکا در منطقه را با خاک یکسان می کنیم.
    • IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      0 0
      دقیقا
  • اصغر IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    19 3
    روزی نامه شرق : " اگر برجام احیا نشود، آمریکا به ایران حمله می کند " پاسخ ملت ایران: " آمریکا به نویسنده این تیتر و به مدیر روزنامه شرق می‌خندد که جرات نگاه چپ هم به ایران داشته باشد" بسه یا بازم بگم؟؟!
    • IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      13 0
      استاد، خودشونم میدونن ، این حرفها برای اینه که ملت برن دلار و خونه تو ترکیه و اینا بخرن یا جنس بخرن انبار کنن و همه چی گرون بشه و جوّ بی اعتمادی به آینده در کشور بوجود بیارن!! رسانه ها و دولت هم که نشستن نگاه میکنن و مقابله به مثل نمیکنن.
    • سوخته IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      10 0
      ای کاش این روزنامه دیگر روزنامه ها از این دست را نابود می کردنند
    • IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      6 0
      لامصب پلن های امریکا رو هم از رو و زیر میز هک کرده . میگه اگر برجام احیا نشه امریکا به پلن B - حمله نظامی به ایران - عمل میکنه . مزخرف گویی های عجیب ! انگار روزنامه رو دادن دست یک بچه متنش رو بنوبسه .
    • IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      7 0
      امریکا جرئت حمله نظامی به ایران را ندارد اصلاح طلبان ترس موهوم خود را به مردم منتقل نکنند.
  • IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    14 1
    درخواست ما از دولت و مجلس، مقاومت مقتدرانه در برابر فشار غرب، و مقابله به مثل زیر است: 1- سیاست قطعی اعلام شده از طرف امام خامنه ای در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، کلمه به کلمه و مو به مو به طور شجاعانه اجرا گردد. 2- آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کند. 3- آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان باید هزینه‌ ی تمام خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتشان در برجام وارد کرده اند، بپردازند. 4- کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. 5- هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد، هر چند لازم است، اما کافی و پذیرفته نیست. 6- انجام این موارد باید دقیقاً مورد راستی‌آزمایی طولانی مدت قرار گیرد. 7- تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی پذیرفته گردد و صنعت هسته‌ای با سرعت تمام در هر سطح و میزان مورد نیاز ممکن توسعه یابد. دوربین‌های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در واقع آژانس جاسوسی صهیونیست‌ها از تأسیسات هسته‌ای است، جمع آوری گردد و اجازه حضور به این جاسوسان صهیونیست ها در کشور داده نشود، تا مجدداً شاهد ترور دانشمندان هسته‌ای یا خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نباشیم. 8- شرط‌هایی فراتر از لغو تحریم ها در تقابل با سیاست‌های استکباری ظالمانه غرب از جمله خروج آن ها از منطقه و عدم حمایت آن ها از رژیم صهیونیستی گذاشته شود، همان گونه که آن‌ها بعد از شش سال عمل نکردن به تعهدات خود در لغو تحریم‌ها شروط جدید هم اضافه می‌کنند. 9- مکانیسم ماشه باید از برجام حذف گردد تا آمریکا نتواند با بازگشت صوری به برجام، از این امتیاز یک طرفه به ضرر ما سوء استفاده کند. 10- مذاکرات نباید فرسایشی و بی ثمر باشد، لذا باید برای انجام موارد فوق ضرب الاجل قرار داد و مذاکرات را تا زمان انجام موارد اشاره شده در عمل، هر یک سال یک بار در روز امضای برجام، به حال تعلیق در آورد. 11- همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم ها، و حذف دلار از چرخه ی اقتصاد کشور باشد.
  • IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    15 0
    غلط کرده هر کی گفته آمریکا میخواد حمله کنه
  • NL ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    7 0
    اسم مذاکرات وین با اروپاییها مذاکرات رفع تحریمه نه مذاکرات برجام یا هسته ای! من تعجب میکن از روزنامه جمهوری اسلامی که خلاف منافع کشور و جمهوری اسلامی مطلب میزنه! برجام قبلا مذاکره شده و آمریکا و اروپا نقضش کردند.باید بصورت رسمی تذکر داده بشه به اینها این مذاکره رفع تحریمه فقط.
  • شاهد IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    16 0
    پیشنهاد می کنم روزنامه شرق . به روزنامه غرب تغییر نام بده . بیشتر بهش میخوره
    • سیروس IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      10 0
      عالی بود !
  • IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    5 1
    حمله کند تا ماهم به هیمنش پایان دهیم درست ماهم بیست سال عقب می افتیم ولی امریکا هم صدسال عقب خواهد افتاد
  • IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    6 0
    میوههای هشت ساله برجامی حسن روحانی یکی یکی دارد ببار مینشیند ترک فعل .خرابکاریها .خیانتها.وطن فروشیها .بدهیها بورس .مسعله برق وحالا اب.وبدنبالش موارد دیگر یکی یکی رخ می نمایاند وهرروز شاهد یک فاجعه خواهیم بود.خدا بر عذاب پیروان شیطان بیفزاید
  • آریو برزن سوئد IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    11 0
    «اگر برجام احیا نشود، آمریکا به ایران حمله می کند!». این چیزیست که امریکایها به شما یاد دادن تا شما مردم را با اون بترسونید. در واقع شما شدید میکروفون امریکا. اخه چقدر خیانت. اینقدر خائن در بین ما از کجا اومده.
  • US ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    7 0
    بسم رب الحسین ارواحناله الفداء آمریکا،تمام جهان باهم،از صدر تا ذیل،هیچ غلطی نمی توانند بکنند! والسلام علینا و علی عبادالله الصالحین
    • لاله IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      2 0
      بله
  • احمد IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    9 1
    اینکه می گویند اگه برجام نباشه آمریکا به ایران حمله می کنه دروغ بزرگیه اگه می توانست حمله کنه این 43 سال می کرد ، جای تاسف است که منافع حزبی وگروهی را به منافع ملی ترجیح می دهند
  • محمدرضا IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    7 0
    اگر آمریکا نتواند با دوز و کلک برجام را احیا کند، به نظرم اسرائیل باید عین عقرب خودش نیش بزنه تا نابود شود چون تمام این دست و پا زدن ها،برای نجات اسرائیل است ولی برای فلسطینی ها نصرمن الله و فتح قریب.
  • عبدالله IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    2 0
    آمریکا غلط کرده با نوکران داخلی اش! ما مرد جنگیم و از شهادت در راه دین خدا باکی نداریم.
  • !! IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    3 0
    ای خاک عالم بر سر شما غربزدگان ذلیل حقیر !!
  • مرصاد IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    2 0
    یعنی این غربزدگان بدبخت ذلیل ؛ واقعا نمی دانند که ؛ اگر اربابشان ؛ جرئت حمله به ایران را داشت ، لحظه ای درنگ نمیکرد ؟! یا اینکه خوب هم میدانند ، اما باز ؛ برای اربابشان نوکری میکنند ؟!
  • IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    2 0
    استکبار،آمریکا وغرب ازایران فقط ثبات، نفت وگاز مفت و غارت منابع،دخایر،معادن ومنابع...‌دنیارا به هرعنوانی مثل دموکراسی دروعین وانواع مداخلات میخواهند-اسرائیل اشغالگرهم فقط تامین وجودش دغارت را میخواهد-پس فقط مذاکره برای رفع تمام تحریمها،راستی آزمایی -وحضور آژانس وهرنوع مذاکره بعداز آن درصورتی که ایران خواست صورت خواهد گرفت ومگر خودشان دست از انواع(سلاحهای اتمز وکشتار جمعی وانواع مداخلات وعارتها وتحمیلها....دست بردارند
  • IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    2 0
    غلط میکنه
  • IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    2 0
    امریکا اگر می توانست به ایران یا هر کشور دیگری با برجام و بی برجام و هر جام و ناجام دیگری حمله می کرد مانند افغان و عراق ولیبی و00000.
  • اشنا IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    2 0
    اصلاح طلبان بخوانیدلیبرال‌هاهنوزدراوهام هالیوودی بسرمی برندحتی کشورهای کوچک اینروزها تهدیدات امریکاراجدی نمی گیرندنمونه اش یمنی ها برای دیدن اشاره عصای موسی به نیل بصیرت بایدداشت
  • IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    2 0
    اگر برجام احیا نشود، آمریکا به ایران حمله می کند خیلی علط می کند ما دستان آمریکا و مزدوران حلقه به گو‌ش و طوق در گردنشان را یکجا قطع می کنیم
  • عطاءالله IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    6 0
    افسادطلبان از ترس خودشون رو .....کردند.
  • GB ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    5 0
    آمریکا غلط میکند بهمراه ان عده احمقی که این ایده ی حمله را شایعه میکنند،
  • IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    5 0
    مرگ بر وطن فروش
  • DE ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    5 0
    اگر برجام احیا نشود، ما غربگداها به آمریکا میگیم به ایران حمله کند! / مشکلات سیاست خارجی دولت روحانی به دلیل موانع داخلی بود. بنا بود در اذای لغو بعضی تحریمها کل صنعت موشکی و دفاعی و تولید اسلحه را تعطیل کنیم و سپاه و بسیج و ارتش را تعطیل و همه جا را بتن ریزی کنیم و برجامهای بعدی را امضاء و سند ۲۰۳۰ را حتی در مساجد پیاده کنیم یک مشت تازه به دوران رسیده که زبان دیپلم باسی التماسی بلد نیستند نگذاشتند.
  • IR ۰۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    3 0
    زاینده رود دست اصلاح طلبان خاین رارو کرد عادت کردین به بیت المال لطمه بزنید
  • IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    3 0
    اگر آمریکا یا اسرائیل به ایران حمله کنند چه اتفاقی خواهد افتاد ؟ کدام طرف بیشترین ضرر را خواهد کرد ؟ شاید بتوانند تاسبسات هسته ای ویا اقتصادی ایران را تخریب کنند اما دانش هسته ای کسب شده را نمی توانند نابود کنند لذا ایران با لغو توافق هسته ای ساخت بمب اتمی در کوتاهترین زمان را در دستور کار خودقرار خواهد داد تمام پایگاههای آمریکا در منطفه نابود خواهند شد اسرائیل هدف حملات آخرالزمانی قرار خواهد گرفت و به عصر حجر برده خواهد شد و شاید برای همیشه نابود شود تنگه هرمز بسته خواهد شد جریان نفت از این تنگه قطع خواهد شد تمام تاسیسات صنعتی و نظامی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس متحد آمریکا نابود خواهند شد انتقال انرژی به غرب و سایر کشورهای توسعه یافته مختل خواهد شد قیمت نفت به بالاترین قیمت در تاریخ خود خواهد رسید اقتصاد دنیا دچار هرج و مرج خواهد شد و دهها تریلیون دلار به اقتصاد جهان زیان وارد خواهد شد و بسیار ضرر ها و تبعات منفی دیگر برای آمریکا و اروپا و متحدان منطقه ای آمریکا بوجود خواهد آمد که باعث خواهد شد امکان ماجراجویی نظامی آمریکا و اسرائیل علیه ایران را به صفر برساند غرب مجبور است با ایران کنار بیایند و ایران قدرتمند هسته ای را بپذیریند
  • محمدرضا IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    3 0
    اون روزی که سفارت آمریکا را تصرف کردیم و هنوز ارتشی کارا و سپاهی پنج گانه نداشتم پدر داخل هم جنگ داخلی با منافقین و گروهک‌های معاند داشتیم آمریکا نتوانست غلطی کند حالا که جنگنده داریم و می‌سازیم موشک نقطه زن داریم و می‌سازیم ارتش و سپاه آماده وبا انگیزه داریم وهدف گذاری هم کردیم و منتظریم که آمریکا چپ نگاه کند تا چشمش را کور کنیم.........
  • اکبر تاجی IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    1 0
    چون زن بچه آقایون تو امریکا زندگی می کنند .میترسند
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    0 0
    نرسیدن برجام ب نتیجه مطلوب بعلت یک عدم شناخت مسئولین قبلی از سابقه امریکا و دو داشتن " بایس". منظور از بایس تمایل و علاقه که در اثر ارتباط و یا منافع ایجاد شده است و ربطی ب صلاح کشور ندارد، تعلق خاطر است که باعث جانب داری از گروه و یا کشوری میشود. متاسفانه این بایس در دولت قبل وجود داشت و هنوز هم دارد. لذا پیشنهاد میکنم نظر انها را اگر مایلید بشنوید و لی بهیچ وجه مبنا ندانیدو اشتباهات انها را تکرار نکنید.
  • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    0 0
    نتیجه غربگرایی و مذاکره با غرب شد گرانی و نابودی اقتصاد و مرگ مردم با برجام پزشکی(ورود داروها و واکسن های مشکوک) چرا دوباره مذاکره؟!
  • IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    0 0
    هدف اصلى كدخدا تقسيم كشورهاى هدف درمنطقه ازجمله كشورما است تحت هرعنوانى كه شدنى باشد از جمله برجام دموكراسى حقوق بشر اصلاح طلبان ساده لوح تهديد ميكنند اگر از طريق به خيابان ريختن طيف شان مراد حاصل نشودامريكا با حمله نظامى هدفش را عملى خواهد كرد به گفته ديگران خدايا انكه را عقل ندادى چه دادى
  • IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    0 0
    غلط کردنند
  • IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    0 0
    آمریکا هنوز ساختمانهای دوقلوش ازیادشون نرفته
  • IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    0 0
    اول رفع تحریم وراست ازمایی بعد تله برجامی را به خیال خووشون امضا کنند
  • IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    0 0
    آمریکا غلط میکند
  • IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    0 0
    غلط میکنه
  • IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    0 0
    امریکا به حمایت نیاز دارد.پیاده نضام شیطان به خط موقع تلافی حمایت غرب از انها رسیده نظام فریب حمله به طالبان را که نخورد باید درمذاکرات به کمک کدخدا بشتابیم تا حق نون ونمک حمایت او در انتخابات رااز ما جبران کنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس