ظریف ناراحت

اظهارات متناقض دولتمردان درباره برجام و دستاوردهای آن، هر روز ابعاد جدیدی به خود می‌گیرد.

سرویس سیاست مشرق - «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه- ۲۳ تیر ۹۸- در نیویورک در پاسخ به این سؤال که اکنون در سالگرد تصویب برجام قرار داریم و اگر شما به چهار سال قبل برگردید باز هم برجام را امضا می‌کنید، گفت: «حتماً این کار را می‌کنم»!

مگر دیوانه‌اند!

این اظهارنظر در حالی است که وی پیش از این در اظهارنظرهای جداگانه، به اشتباه بودن رویکرد دولت در برجام اذعان کرده بود.

برای نمونه، ظریف- آذر ۹۵- با حضور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته بود: «من اعتراف می‌کنم که اشتباه کردم و به حرف جان کری اعتماد کردم، اگر استراتژی خودم را دنبال می‌کردم، اکنون با مشکل مواجه نمی‌شدم، می‌پذیرم که اشتباه کردم و مسئولیت آن را قبول می‌کنم، ما با صحبت و قول آقای کری اظهارنظر کردیم».

علاوه بر این، وی - شهریور ۹۷- در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان و در پاسخ به این سؤال خبرنگار که «اگر شما احساس می‌کردید آمریکا به تحریم‌ها اعتیاد دارد، چرا توافق را ادامه دادید؟» گفت: «این شاید یک اشتباه بوده است اما مشکل اینجا بود که احساس ما این بود ایالات متحده یاد گرفته که دست کم در مورد ایران، تحریم‌ها علی‌رغم ایجاد مشقت‌های اقتصادی، نتایج سیاسی مد نظر آنها را به بار نمی‌آورند و من فکر می‌کردم که آمریکایی‌ها این درس را یاد گرفته‌اند. متأسفانه، اشتباه می‌کردم».

وزیر امور خارجه همچنین- دی ۹۷- در مصاحبه با شبکه خبری «فونیکس» چین در پاسخ به این سئوال که «اگر سه سال پیش که برجام را امضا کردید می‌دانستید آمریکا از آن خارج می‌شود چکار می‌کردید؟» گفته بود: «اگر به سه سال قبل بر می‌گشتیم حتماً سختگیری بیشتری انجام می‌دادیم».

لازم به ذکر است که «روحانی» نیز -آبان ۹۶- گفته بود: «آمریکا با زبان و عمل می‌گوید که اهل مذاکره و تعهد نیست اما به برخی کشورهای شرق آسیا (کره شمالی) می‌گوید بیا با ما مذاکره کن؛ مگر دیوانه‌اند که با شما مذاکره کنند؟ شما به مذاکره‌ای که به تأیید سازمان ملل رسیده، پایبند نیستید».

علاوه بر این «علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی- شهریور ۹۵- گفته بود: «در بعد تحریم و مسائل دیگر سیاسی، امریکایی‌ها از شیوه نادرستی استفاده می‌کنند، اگر ما وقتی برجام را تنظیم می‌کردیم دقت بیشتری می‌کردیم این فرصت برای امریکا پیش نمی‌آمد که از این قابلیت تفسیر بودن سوء استفاده کند».

اعتراف اصلاح طلبان

در سال ۹۴ تیم مذاکره کننده به ریاست ظریف در اقدامی عجیب و نامتعارف پذیرفت که ایران به صورت پیش دستانه تعهدات خود را اجرا کند و پس از پایان تعهدات ایران، طرف مقابل از جمله آمریکا- که به قاتل زنجیره‌ای توافقات بین المللی مشهور است- اجرای تعهدات خود را آغاز کند!

بر همین اساس ویژگی‌های بدیهی یک توافق بین المللی از جمله توازن در اجرای تعهدات، همزمانی اجرای تعهدات، ضمانت اجرا و مکانیسم شکایت، پیش بینی عهدشکنی طرف مقابل و دریافت خسارت از طرف عهدشکن به هیچ عنوان در برجام رعایت نشد!

اصلاح طلبان در آن مقطع، بدون ارائه دلایل کارشناسی، با هیاهو به دفاع از برجام پرداخته و منتقدان را آماج فحاشی قرار دادند. اما این طیف در سالهای بعد به اشتباهات فاحش برجام اعتراف کرد.

تنها در یک نمونه، روزنامه اصلاح طلب «آرمان»- تیر ۹۸- در مطلبی نوشته بود: «متأسفانه برجام به شکلی تنظیم شده که هرگونه بی‌تعهدی ایران در مقابل برجام همراه با هزینه است و در مقابل اقدامات آمریکا و کشورهای اروپایی علیه برجام بدون هزینه و یا با هزینه‌های کمی همراه خواهد بود. در نتیجه اشکال از ذات برجام است... هنگامی که توافقی امضا می‌شود که ماهیت ساختاری ندارد و فاقد رویکردهای الزام‌آور برای طرف مقابل است و در نتیجه احتمال برگشت تحریم‌ها وجود دارد، طبیعی است که دستاورد قابل توجهی به دست نخواهد آمد».

در یک نمونه دیگر، روزنامه اصلاح طلب «اعتماد» - آذر ۹۷- در مطلبی نوشته بود: «متاسفانه در شرایط کنونی در مساله توافق هسته‌ای هیچ راه حل منفعت آوری در مقابل کشورمان وجود ندارد... متاسفانه در تیم کارشناسان مذاکره کننده ما تعداد کافی از متخصصان به ویژه در حوزه‌های مالی، تجاری و بانکی حضور نداشتند که خط به خط و بند و به بند توافق را دقیق و به طور تخصصی بررسی کنند تا امروز دچار چنین شرایط ناشی از بی تعهدی آمریکا و اروپا نشویم».

تبدیلِ یک توافق به مسئله حیثیتی!

مقامات دولت بارها با اذعان به دستاورد تقریباً هیچ برجام، تاکید کرده‌اند که آمریکا و اروپا به هیچ عنوان به تعهدات خود عمل نکرده‌اند.

در همین رابطه، ظریف- آذر ۹۷- در نشست بین المللی دوحه گفته بود: «نتایج برجام روی هواست».

اما با اینحال متاسفانه دولتمردان یک توافق تاکتیکی و مشروط را به مسئله‌ای حیثیتی و بلاشرط برای خود تبدیل کرده و لجوجانه می‌خواهند پای حرف خود بایستند و نپذیرند که مرتکب خطایی استراتژیک شده‌اند!

برجام نه تنها هیچ دستاوردی عاید مردم ایران نکرد، بلکه خسارت بزرگی را نیز در پی داشت. بتن ریزی در صنعت هسته‌ای و کوچک شدن سفره مردم تنها بخشی از خسارات برجام برای کشورمان است.

برجام، توافقی عبرت آموز است. متاسفانه دولتمردان در طول مذاکرات هسته‌ای و در مقطعی که زمان امتیازگیری از طرف مقابل بود، در اظهارنظری منفعلانه، پیام ضعف ارسال کرده و گفتند «امضای هر توافق بهتر از عدم توافق است»؛ دولت آقای روحانی درمرحله بعد پذیرفت که «توافق را به صورت یکطرفه، نامتوازن و غیرهمزمان اجرا کند»؛ مقامات ارشد دولت بارها تاکید کردند که «در روز اجرای برجام- دی ۹۴- تمامی تحریم‌ها یکباره لغو خواهد شد و نه تعلیق»؛ پس از آن دولتمردان و رسانه‌های اصلاح طلب «امضای وزیر خارجه آمریکا را تضمینِ اجرای برجام نامیدند»؛ در ادامه مقامات ارشد دولت تاکید کردند که «دولت بعدی آمریکا نمی‌تواند از برجام خارج شود» و... حالا گام‌های هرچند دیرگاه و لرزان دولت برای بازگشت به پیشابرجام، آغاز شده است اما همچنان امیدواری به معجزه اروپاییان پابرجا و سرعت گیر روند رو به جلوی کشور است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
    3 1
    هروقت اومدی پادگان یه چای شیرین طلبت
  • IR ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
    3 1
    گاهی اوقات ناهار باقالی پلو با ماهیچه است و گه گاه آبگوشت بزباش ...
  • صدا و سيما خائن DE ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
    0 7
    همين امشب گاندو رو تموم كردم ، واقعا دلم براي جيسون رضاييان كباب شد كه چطور بي اساس اذيتش كرديد ، خوب شد كه به آغوش خانواده بازگشت ، به نظرم جبهه اصلاحات بايد يك نهاد امنيتي مستقل تشكيل دهند ، محمد واقعي گاندو بايد در برجام بعدي تحويل CIA شود .
  • حسين IR ۰۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
    8 1
    با سلام اقاي ظريف فرموده اند اشتباه كردم ، أيا در سياست اشتباه و به بار اوردن خسارت هاي بي شمار بر ملت و مملكت بدون دريافت تاوان از كسي كه اشتباه كرده بايستي گذشت نمود و انرا بحساب كسب تجربه گذاشت ؟؟؟ اشتباه يا خيانت ؟؟؟؟؟؟
  • IR ۰۳:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
    9 0
    هرروز وزارت همچین فردی که حتی در حرفهای خودش هم ثبات ندارد یعنی خسارت محض به مردم و کشور
    • IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
      4 0
      امیر کبیر قلابی که فقط ضرر زد به کشور و مردمش
  • Montreal CA ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
    2 0
    خروج آمريكا از برجام يك فرصت استراتژيك براى ايران(1): هنوز مركب قرارداد برجام خشك نشده بود كه دولت اوباما تحر يمهاى جديدى عليه ايران را به بهانه برنامه موشكى و رفتار ايران در منطقه به اجرا گذاشت. دولت اوباما معتقد بود كه فشار تحريمهاى دولت او از بدو انتخابش تا سال ٢٠١١ ايران را به پاى ميز مذاكره كشانده است و نتيجه ان برجام بوده و اكنون كه برنامه اتمى ايران محدود شده است با اعمال دور جديد فشارها بر ايران زمينه را براى دور دوم مذاكرات كه شامل برنامه موشكى ايران و نفوذ منطقه اى ايران و يا به گفته خودشان رفتار ايران در منطقه هست را فراهم كنند. از بدو امضاى برجام عملأ ايران به تمام تعهداتش عمل كرد و ١٤ گزارش اژانس بين المللى اتمى اذهان به انجام تمام تعهدات از جانب ايران را داشت و حالا كه دستهاى ايران براى گسترش برنامه اتمى اش بسته شده ، دولت اوباما زمينه را فراهم ديد براى اعمال تحريمهاى بيشتر و فشار بيشتر بر ايران براى كشاندن ايران به پاى ميز مذاكره براى برجامى ديگر. دولت اوباما با اعمال تحريمهاى جديد و سرباز زدن از انجام تعهداتش عملأ به نتيجه دلخواه خود رسيد و اروپا هم به بهانه تحديد تحريمهاى آمريكا به شركتهاى اروپايى به هيچ يك از مفاد قرارداد و تعهدات خود عمل نكرد و هيچ قدمى براى كمك به اقتصاد ايران برنداشت. براى دومين بار در عرض يك دهه مذاكره كنندگان ايران پذيرفتند كه برنامه اتمى ايران محدود شود بدون هيچ مكانيزمى براى طرف مقابل كه به تعهدادش عمل كند. اين سناريو بخوبى پيش مى رفت تا زمانى كه دولت ترامپ به قدرت رسيد و بخاطر قولهاى انتخاباتى اقاى ترامپ با همكارى و همراهى دولت وقت فرانسه و انگليس از برجام خارج شد و اقدام به ايجاد فشار حد اكثر به ايران نمود. با اين اميد كه همانطور كه فشارهاى اقتصادى اوباما ايران را به پاى ميز مذاكره كشاند و برنامه اتمى ايران را متوقف كرد ، فشار حداكثر بر ايران برجامى جامع تر براى دولت ترامپ به ارمغان خواهد اورد و زمينه را براى انتخاب ترامپ براى دور دوم رياست جمهوري امريكا فراهم خواهد ساخت. اروپائيان هم با اين پيام كه خروج ايران ناقض قرار داد خواهد بود و با به حركت در اوردن اهرمهاى فشار خود مثل توقيف نفتكش ايران همسو با امريكا براى كشاندن ايران به پاى ميز مذاكره براى برجام دوم با گستاخى تمام اشكارا به همراهى خود با امريكا اقرار كردند.
  • Montreal CA ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
    3 0
    خروج آمريكا از برجام يك فرصت استراتژيك براى ايران(2): اين دومين باريست كه ايران توافق هسته اى با طرفهاى غربى خود امضا مى كند و در هر دو مورد به تمام تعهداتش عمل كرده و طرف مقابل از انجام تعهدادش سر باز زده. سخنرانى اقاى روحانى در مجلس شورا بعد از امضاى توافق اول هسته اى در سال ٢٠٠٤ نشان از اعتماد به طرف مقابل و ارزيابى غلت از علت فشار غرب به ايران را مى داد و ايشان معتقد بود كه اگر ايران توانائي غنى سازى داشت و چنان كه در سخنرانى خود در مجلس اذهان داشت "خر ما از پل گذشته بود" غرب ديگر كارى با ما نداشت. اين چيزى بجز ساده انديشى نبود. نتيجه اين ساده انديشى مذاكرات دوم بود كه برجام را به ارمغان اورد. در توافق اول (سال ٢٠٠٤) و توافق دوم (برجام) در صورت عدم اجراى تعهدات از جانب طرف مقابل مكانيزم مناسب و يا كم هزينه اى براى خروج ايران از اين توافقات وجود نداشت و زمانى كه اقاى احمدى نژاد دستور شروع مجدد برنامه هسته اى را داد، موج حملات رسانه اى غرب به ايران زمينه را در افكار عمومى جهان براى اعمال تحريمهاى جديد و ارجاع پرونده ايران به سازمان ملل بخاطر شكستن قرار داد را فراهم ساخت و ايران را بيش از پيش از جامعه بين المللى منزوى نمود. با توجه به اذهان جامعه جهانى و بخصوص برخى مطبوعات غرب به مقصر دانستن سياست دولت ترامپ در مقابله با ايران و خروج يكطرفه امريكا از برجام زمينه مناسبى براى خروج كم هزينه ايران را از برجام را فراهم نموده است. زمامداران ايران بايد بدانند كه ايران نمى تواند انتظار يك قراداد پاياپاى و عادلانه از غرب داشته باشد و تا زمانى كه ايران منافع منطقه اى، دفاعى و ملى خود را بر روى ميز مذاكره براى معامله نگذارد غرب براى گرفتن امتيازات بيشتر به فشار خود به ايران ادامه خواهد داد.
  • Montreal CA ۰۳:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
    0 0
    خروج آمريكا از برجام يك فرصت استراتژيك براى ايران(3): مسئله غرب و امريكا با ايران نه برنامه اتمى ايران است، نه موشكى و نفوض ايران در منطقه مى باشد. ترس غرب از حركت ايران به سمط خودكفائى و تبديل شدن به يك الگو براى كشورهاى در حال تو سعه مى باشد. هر چه ايران خودكفاتر شود و از يك كشور مصرف كننده به يك كشور صادر كننده تبديل شود سهم بازار غرب هر چقد ناچيز كمتر خواهد شد و با به حركت در امدن كشورهاى در حال توسعه ديگر از الگو سازى ايران غرب را به سوى ورشكستگى سياسى و اقتصادى سوق خواهد داد. اين حركتى لاك پشتيست كه چندين دهه به طول خواهد كشيد ولى در صورت موفقيت نتيجه اش ارمغان عدالت سياسي، اقتصادى و اجتماعى براى جهان در حال توسعه خواهد بود. خروج آمريكا از برجام قرارداد را بى اعتبار كرده است و عملان توانائى غرب براى اجراى مكانيزم ماشه از غرب سلب شده است و درنتيجه خروج ايران را از برجام را تسحيل كرده است و در نتيجه پيامدهاى خروج ايران از توافق هسته اى اول را به همراه نخواهد داشت. اين فرصتيست مناسب براى توسعه برنامه هسته اى صلح اميز ايران، تحكيم روابط سياسي اقتصادى با دولتهاى محور مقاومت و دوست منطقه اى و فرا منطقه اى، گسترش روابط اقتصادى و افزايش مبادلات تجارى با مكانيزم بارتر و در نتيجه كاهش فشار اقتصادى غرب و هم زمان افزايش هزينهاى غرب در منطقه زمينه را براى گرفتن امتيازات بيشتر و به حق ايران را از غرب فراهم خواهد نمود. بيش از يك مليارد جمعيت در شعاع ٢٠٠٠ كيلومترى مرزهاى ايران در كشورهاى همسايه و منطقه اى كه زندگى مى كنند كه سياست خصمانه با ايران ندارند و برخى هم در صف محور مقاومت مىباشند ، ايران فقط نياز به بخشى از اين بازار دارد براى توسعه تجارت پاياپاى و دور زدن تحريما ولى انجام چنين امرى مستلزم دولتمردانى توانمند كه معتقد به راه خودكفائى و استقلال ايران باشند.
  • محمد IR ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
    6 0
    بی شعوری تا کی؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
    9 1
    سپاه جان روحانی و دولتش رو هم توقیف کن
  • ناشناس IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
    6 0
    وقتی یک تیم ضعیف فوتبال بجای برد فقط میبازه خود به خود از لیگ و دسته وغیره میاد پایین ودست اخر منحل میشه تیم روحانی در حال منحل شدنه بیشتر از این تحقیرشون نکنیدبدبخت هارو گناه دارن
  • محسن IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
    0 6
    با سلام عزیزان دل این همه گیر ندین که ظریف آن موقع اینرا گفته الان اینو میگه. برین دنبال دزدها را معرفی کنین رسواشون کنین . خراب نمودن وزیر خارجه هر چند هم شما درست بگین کار جالبی نیست. به عنوان کارشناس سیاسی یه نظری گفته .
  • IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
    2 0
    وقتی همه ابروی خود را بر باد رفته می بینند به امید آنکه بشود سری بلند کرد به لجبازی از یک طرف و التماس برای بدست اوردن دل غربی ها از طرف دیگر روی می آورند اما مطمئن باشند هرچه به این طریق عمل کنند رورز به روز بدتر می شود و ابروی باقی مانده هم بر باد می رود
  • IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
    2 0
    هرکه سخن ناصحان نشنود به او آن رسد که به سنگ پشت رسید داستان زندگی دو مرغابی و لاک پشت در برکه اب
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
    2 0
    دیپلماسی دو رو دارد یکی ظاهر ژست و پز آن و دیگری هنر مقابله با حقه بازان مکار غربی و امریکایی . اولی را همه می آموزند اما دومی سردار سلیمانی ها می خواهد
  • علی IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
    4 0
    ترسو کسی نیست که از حیوانات وحشی بترسه ترسوترین آدمها کسیه که اشتباهش رو گردن نگریه.... آدم قوی همیشه از اشتباهاتش درس میگیره نه اینکه اصرار به اشتباهش داشته باشه.
  • DE ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
    3 0
    اگر به ۴ سال پیش برگردم، برجام را امضا می‌کنم// وملت اگر به ۶ سال پیش برگردند نه به کلید و نه به دسته ی کلید رای نمیدهند و شما بایستی کشکت را می ساءیدی جناب.
  • IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
    0 0
    ظریف الممالک

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس