نکات انتخاب گلدان مناسب برای گیاه آپارتمانی

اگر نمی‌دانید گلدان مناسب گیاه آپارتمانی شما کدام است، با این مطلب، همراه و ضمن یادگیری نکات انتخاب گلدان مناسب، با گلدان‌های زیبا و پرطرفدار نیز آشنا شوید.

به گزارش مشرق، یکی از راه‌های نشان دهنده علاقه ما به گیاه خانگی‌ خود، قرار دادن آن در گلدانی زیبا و مناسب است. زمانی که گیاه جدیدی تهیه می‌کنیم، معمولا در گلدانی پلاستیکی قرار داشته است که نه جلوه زیبایی دارد و نه معمولا مناسب نگهداری گیاه است.

نکات انتخاب گلدان مناسب برای گیاه آپارتمانی

خرید گلدان زیبا نه‌ تنها باعث بهتر شدن ظاهر گیاه شما و زیباتر جلوه کردن آن، بلکه باعث حال بهتر و انرژی مضاعف برای شما نیز می‌شود. یک گلدان زیبا می‌تواند مرکز ثقل برای خانه یا اتاق شما باشد. معمولا در انتخاب گلدان جدید برای گیاه خانگی تنها به زیبایی توجه می‌شود و این که گلدان چقدر مناسب گیاه ما است، فراموش می‌شود.

انتخاب یک گلدان زیبا، اما اشتباه، نه‌ تنها کمکی به گیاه ما نمی‌کند، بلکه ممکن است باعث مرگ آن نیز شود. در این مطلب نکاتی مرور شده‌اند که در انتخاب یک گلدان مناسب برای گیاه خانگی تأثیرگذار هستند.

در این‌جا به معرفی گلدان‌های مختلف پرداخته شده و ویژگی‌های هر کدام گفته شده است. اگر نمی‌دانید گلدان مناسب برای گیاه شما کدام است، با این مطلب همراه شوید.

نکات مهم انتخاب گلدان مناسب و نگهداری از آن

پیش از این که زیبایی گلدان را مد نظر قرار دهید، باید به چند نکته کلیدی و مهم توجه کنید. نکاتی مانند اندازه، زهکشی و حتی جنس گلدان که می‌توانند تأثیر زیادی در سلامت گیاه شما بگذارند.
۱. اندازه گلدان، یک عامل مهم در انتخاب گلدان مناسب
نخستین گام برای انتخاب یک گلدان مناسب این است که اندازه مناسب برای گیاه خود را تشخیص دهید.
بر اساس یک قاعده کلی اگر گیاه شما در گلدانی با قطر زیر ۲۵ سانتی‌متر زندگی می‌کند، باید موقع خرید، گلدانی برای آن در نظر بگیرید که ۳ تا ۵ سانتی‌متر در قطر، از گلدان قبلی گیاه بزرگ‌تر باشد و اگر گیاه شما در گلدانی بالای ۲۵ سانتی‌متر زندگی می‌کند، گلدانی برای آن درنظر بگیرید که ۵ تا ۸ سانتی‌متر بزرگ‌تر باشد.
به‌ عنوان‌ مثال، اگر زاموفیلیایی خریده‌اید که در یک گلدان پلاستیکی با قطر ۱۰ سانتی‌متر زندگی کرده است، می‌توانید آن را به گلدانی با اندازه قطر ۱۲ سانتی‌متر یا نزدیک به آن منتقل کنید یا مثلا اگر فیلودندرونی تهیه کردید که در گلدانی با قطر ۳۰ سانتی‌متر زندگی می‌کند، می‌توانید آن را به گلدانی با قطر ۳۵ سانتی‌متر منتقل کنید.
شاید برای شما سؤال باشد یا وسوسه شده باشید که چرا از اول، گلدانی بسیار بزرگ‌تر انتخاب نکنید که سال‌ها خیالتان راحت باشد. این کار به دو دلیل اشتباه است:
دلیل نخست آن است که گیاهان رشد کندی دارند و سال‌ها گیاهی کوچک درون گلدانی بزرگ زندگی می‌کند که هیچ نمای زیبا و قشنگی نخواهد داشت.
دلیل دوم نیز آن است که گلدان بزرگ‌تر یعنی خاک بیشتر که این خاک بیشتر نیز، نیاز به آب بیشتر هم دارد. در نتیجه حجم بالای خاک، این خاک دیرتر خشک می‌شود و در نهایت، گیاه شما با ریشه‌های کمی که نسبت به اندازه گلدان دارد، بیش‌ از حد درون این خاک خیس می‌ماند و در نتیجه، ریشه‌های گیاه دچار پوسیدگی یا بیماری‌های قارچی می‌شوند.
در مقابل، گلدان بسیار کوچک نیز مناسب گیاه شما نیست و باعث می‌شود گیاه شما نتواند رشد خود را ادامه دهد؛ زیرا ریشه‌ها فضای کافی برای رشد را ندارند و در نتیجه، گیاه شما نمی‌تواند منابع غذایی را از خاک دریافت کند.

نکات انتخاب گلدان مناسب برای گیاه آپارتمانی

گلدان و گیاه آپارتمانی
۲. عامل کلیدی زهکشی در انتخاب گلدان مناسب
دومین نکته از نکات مهم تهیه گلدان مناسب، زهکشی است. همیشه گلدانی را انتخاب کنید که در کف آن سوراخ‌های تخلیه آب وجود داشته باشند. این سوراخ‌ها باعث می‌شوند تا آب اضافی از زیر گلدان خارج شود و درون خاک باقی نماند.
همچنین، تخلیه آب اضافی باعث می‌شود تا خاک، سبک‌تر و جریان هوا درون خاک برقرار شود. وجود جریان هوا و اکسیژن در اطراف ریشه، بسیار مهم است و باعث جلوگیری از ایجاد قارچ یا باکتری می‌شود.
با این‌ حال، اگر گلدانی دیدید که واقعا آن را دوست داشتید و سوراخ تخلیه آب نداشت، نگران نباشید. هنوز راهی وجود دارد؛ نخستین راه این است که خودتان کف آن را با مته و دریل سوراخ کنید، اما اگر این امکان نیز وجود نداشت، باید سراغ راه دوم بروید که البته کمی کار شما را سخت‌تر می‌کند.
برای این راه باید گلدانی کمی کوچک‌تر از گلدان اصلی تهیه کنید که سوراخ تخلیه آب داشته باشد و گیاه خود را در آن بکارید. سپس، گلدان کوچک‌تر را در گلدان بزرگ‌تر قرار دهید، طوری که دیگر دیده نشود.
حالا برای آبیاری، باید گلدان کوچک‌تر را بیرون بیاورید، آب بدهید، اجازه دهید آب اضافی خارج شود و سپس، آن را دوباره به گلدان اصلی منتقل کنید. این روش، به‌خصوص برای گیاهانی که آب کمتری نیاز دارند، بسیار مناسب است.

نکات انتخاب گلدان مناسب برای گیاه آپارتمانی

گیاهان آپارتمانی
۳. سبک دلخواه خود را پیدا کنید
وقتی دو عامل مهم اندازه و سوراخ زهکشی را بررسی کردید و خیالتان راحت شد، زمان آن فرا رسیده است نوعی از گلدان را انتخاب کنید که با طراحی داخلی فضای شما همخوانی داشته باشد و البته شما نیز آن را دوست داشته باشید. بین انواع گلدان‌، محبوب‌ترین نوع، گلدان‌های سرامیکی هستند. این گلدان‌ها در طرح‌ها، رنگ‌ها و اندازه‌های مختلف پیدا می‌شوند.
پس از آن، گلدان‌های سفالی قرار دارند. این گلدان‌ها جذاب و البته سنگین هستند. همچنین این گلدان‌ها زودتر از گلدان‌های دیگر خشک می‌شوند و گلدان‌های مناسب برای گیاهانی مانند ساکولنت‌ها، کاکتوس‌ها و ارکیده‌ها به‌شمار می‌روند. همین مسأله باعث می‌شود گلدان‌های سفالی در دوره‌های کوتاه‌تری نیاز به آبیاری پیدا کنند و همچنین، تمیز کردن آن‌ها سخت‌تر باشد.
گلدان‌های پلاستیکی و فایبرگلس نیز خوب هستند. طرح‌ها و رنگ‌های این نوع گلدان‌ها نسبت به گلدان‌های سرامیکی و سفالی بسیار بیشتر است، وزن کمی دارند، به راحتی تمیز می‌شوند و البته ارزان‌تر هستند.
این گلدان‌ها به‌خاطر جنسی که دارند، آب کمتری نسبت به نوع سفالی می‌خواهند. گلدان‌های پلاستیکی برای قرار دادن گیاه روی طاقچه‌ها یا جاهایی که وزن زیادی را نمی‌توانند تحمل کنند، بسیار مناسب‌ هستند.
علاوه‌ بر گلدان‌های یاد شده، گلدان‌های چوبی، شیشه‌ای، فلزی، حصیری یا لعابی نیز در بازار موجود هستند که در صورت تمایل برای نگهداری از گیاه خود می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

نکات انتخاب گلدان مناسب برای گیاه آپارتمانی

گیاهان آپارتمانی
۴. تمیز نگه داشتن گلدان
پس از انتخاب گلدان مناسب، تمیز نگه داشتن آن یک عامل مهم است که باید به آن توجه داشته باشید؛ زیرا پاکیزه نگه‌ داشتن گلدان تأثیر مهمی در جلوگیری از آفت و بیماری دارد. همچنین، اگر می‌خواهید از گلدانی قدیمی دوباره استفاده کنید، بسیار مهم است که بیرون و درون آن را به‌ خوبی تمیز کنید.
اگر به گلدان‌های سفالی و قدیمی خود دقت کنید، لایه‌ای سفید رنگ را می‌بینید که در دیواره‌های آن جمع شده است. این لایه سفید همان رسوباتی بوده که از تبخیر آب حاصل شده است. برای خلاص شدن از دست این رسوبات، باید گلدان خود را با کمک محلول سرکه، آب و سیم ظرف‌شویی یا برس بسیار زبر بشویید.
سپس، گلدان را برای بیست دقیقه در محلولی از آب و مایع سفید کننده (یک قسمت مایع سفید کننده و ۹ قسمت آب) قرار دهید. این کار باعث می‌شود که باکتری‌های مضر، قارچ‌ها یا تخم حشراتی که احیانا درون گلدان باقی مانده‌اند، از بین بروند. در نهایت، گلدان را آبکشی و پس از خشک شدن استفاده کنید.
برای گلدان‌های پلاستیکی نیز می‌توانید از پارچه‌ای تمیز، آب گرم و صابون استفاده کنید. در نهایت، وقتی ظاهر گلدان از خاک و آلودگی پاکیزه شد، آن را مانند همان روشی که بالاتر گفته شد، در محلول آب و مایع سفید کننده قرار دهید و سپس آب‌کشی کنید.

نکات انتخاب گلدان مناسب برای گیاه آپارتمانی

یاهان خانگی با گلدان‌های زیبا
معرفی چند گلدان زیبا
حالا که متوجه شدیم یک گلدان مناسب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد، در این‌جا چند نوع گلدان زیبا معرفی می‌شوند.
۱. گلدان سرامیکی کروی
گلدانی به سبک مینیمال، ساده و زیبا! این نوع گلدان از جنس سرامیک است، در کف آن سوراخ تخلیه آب وجود دارد و به همراه آن سینی زیر گلدان را نیز دریافت می‌کنید تا مجموعه‌ای زیبا و یک‌دست داشته باشید. اگر اهل ساده‌گرایی هستید، این گلدان برای شما مناسب است.

نکات انتخاب گلدان مناسب برای گیاه آپارتمانی

گلدان‌های سرامیکی کروی
۲. گلدان مواد عالی استوانه‌ای، یک گلدان مناسب و عالی برای گیاهانی که به خاک خشک‌تری نیاز دارند
این گلدان، جنسی متخلخل دارد و آب در آن با سرعت بیشتری خشک می‌شود. گلدان مواد عالی، مناسب گیاهانی است که به خاک خشک‌تری نیاز دارند و ترجیح می‌دهند مدت کمتری در خاک بسیار مرطوب بمانند.
این محصول در دو اندازه مختلف ارائه می‌شود که هر کدام دو رنگ سفید و طوسی دارند. سبک ساده این گلدان باعث می‌شود تا مناسب هر فضایی باشد و زیبایی گیاه شما را چند برابر کند.

نکات انتخاب گلدان مناسب برای گیاه آپارتمانی

گلدان‌های آبی
۳. گلدان بتنی مخروطی
اگر به دنبال گلدانی هستید که رنگ‌های زنده و جذابی داشته باشد، این نوع گلدان یک انتخاب مناسب برای شماست. رنگ‌های شاد و چشمگیر این گلدان در کنار جنس بتنی و مقاومی که دارد، انتخاب را بسیار ساده می‌کند.
کافی است رنگ‌بندی محیط داخلی خود را در نظر بگیرید، یکی از این گلدان‌ها را سفارش بدهید، سپس گیاه خود را به خانه جدید آن منتقل کنید و هر دوی شما خوشحال و خندان شوید.

نکات انتخاب گلدان مناسب برای گیاه آپارتمانی

گلدان بتنی مخروطی
۴. گلدان بتنی استوانه‌ای، یک گلدان مناسب و مقاوم
اگر طرفدار طرح مخروطی نیستید، نگران نباشید. طرح استوانه‌ای این گلدان با ۳ اندازه مختلف و رنگ‌های کلاسیکی که دارد، بیشتر سلیقه‌ها را راضی می‌کند. با توجه به اندازه گیاه خود و فضای در دسترسی که دارید، گلدان مناسب خود را انتخاب کنید و از زیبایی آن لذت ببرید.

نکات انتخاب گلدان مناسب برای گیاه آپارتمانی

گلدان بتنی استوانه‌ای
۵. گلدان سرامیکی هنری
گلدان سرامیکی هنری، مناسب کسانی است که گیاهی کوچک دارند و طرفدار طرح‌های فانتزی‌تر هستند. پایه زیر این گلدان باعث می‌شود که خیال شما بابت آب اضافه خارج شده از زیر آن راحت باشد و با خیال راحت، گیاه خود را آبیاری کنید. همچنین، رنگ‌بندی جذابی که این نوع گلدان‌ها دارند، کار شما را برای هم‌رنگ کردن آن با محیط اتاق راحت‌تر می‌کند.

نکات انتخاب گلدان مناسب برای گیاه آپارتمانی

یک گلدان سرامیکی هنری زیبا
۶. گلدان فلزی استوانه‌ای
گلدان‌های فلزی استوانه‌ای، سبک و دارای رنگ‌های شاد و چشمگیر هستند که اگر آن‌ها را در کنار یکدیگر قرار دهید، رنگین‌کمانی از رنگ‌ها را خواهید داشت. این نوع گلدان‌ها برای آویزان کردن بسیار مناسب‌اند، زیرا بسیار سبک هستند و در میان آن‌ها معمولا شیاری قرار دارد که به‌راحتی می‌توانید طنابی دور آن بپیچید و نگران سُر خوردن آن نباشید.
پرسش‌های پرتکرار درباره انتخاب گلدان مناسب
آیا جنس گلدان در مراقبت از گیاه، تأثیرگذار است؟
بله، موادی که در ساخت گلدان به‌ کار می‌روند، می‌توانند در نگهداری گیاه تأثیرگذار باشند؛ به‌ عنوان‌ مثال، گلدان سفالی زودتر از گلدان پلاستیکی خشک می‌شود؛ از این‌رو به زهکشی بهتر خاک بیشتر کمک می‌کند و گیاه شما بیشتر به آبیاری نیاز خواهد داشت.
چه گلدانی برای گیاه من مناسب است؟
این موضوع کاملا به گیاه شما بستگی دارد؛ اگر گیاه شما به آب کم و گردش هوای زیاد نیاز دارد، می‌توانید از گلدان سفالی استفاده کنید، اما اگر نیاز دارید که گیاه خود را به‌طور مداوم جابجا کنید، به سراغ گلدان‌های پلاستیکی یا فلزی بروید که وزن کمتری دارند. گیاهان بسیار بزرگ، بهتر است در گلدان‌های سفالی زندگی کنند.
اندازه گلدان مناسب برای گیاه من چقدر است؟
بر اساس یک قاعده کلی، بهتر است همیشه گلدانی را انتخاب کنید که یک سایز (اندازه) از گلدان قبلی یا توپ ریشه گیاه، بزرگ‌تر باشد. گلدان بسیار بزرگ، باعث دیرتر خشک شدن خاک و گلدان بسیار کوچک، باعث جلوگیری از رشد ریشه‌ها می‌شود و به گیاه آسیب می‌زند.
گلدان سرامیکی بهتر است یا پلاستیکی؟
بر خلاف سفال و رس، گلدان‌های پلاستیکی متخلخل نیستند. یعنی اجازه نمی‌دهند رطوبت یا اکسیژن از جداره‌های آن داخل یا خارج شود. به‌ همین‌ خاطر، رطوبت در گلدان‌های پلاستیکی حدود ۲ برابر بیشتر ماندگار می‌شود. از این‌رو، اگر معمولا در آبیاری گیاهان خود فراموشکار هستید، گلدان‌های پلاستیکی برای شما بهتر هستند.
کدام گیاهان، گلدان سرامیکی را دوست دارند؟
برای گلدان‌های سرامیکی، سفالی یا بتنی، بهتر است گیاهی را انتخاب کنید که خاکی تقریبا مرطوب را دوست داشته باشد. بعضی از گیاهان، مانند پوتوس، فیلودندرون و ارکیده، ترجیح می‌دهند خاک آن‌ها مرطوب باشد، اما این رطوبت خیلی ماندگار و زیاد نباشد.
آیا گلدان باید سوراخ داشته باشد؟
وجود سوراخ در کف گلدان، نکته بسیار مهمی است. این سوراخ باعث می‌شود که آب اضافه از زیر گلدان خارج شود و داخل آن باقی نماند. گفتنی است که آب اضافه ماندن در خاک گلدان، به ریشه گیاه شما آسیب می‌زند. از این‌رو، اگر گلدان شما سوراخ ندارد، با یک دریل یا ابزار مشابه، آن را سوراخ کنید.
گلدان را چگونه زهکشی کنیم؟
برای این کار، باید از خاکی مناسب استفاده کنید. به‌ این‌ منظور، خاک برگ و خاک گلدان، انتخاب‌های مناسب هستند، زیرا معمولا بافت درشت دارند. همچنین می‌توانید از شن یا سنگ‌ریزه در کف گلدان نیز استفاده کنید یا در سوراخ‌های کف گلدان، تکه‌ای سنگ یا تکه‌ای شکسته از گلدان دیگر بگذارید. این کار باعث می‌شود که ضمن خارج نشدن خاک گلدان، آب اضافی نیز در گلدان باقی نماند.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس