کد خبر 1173736
تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۱

سانسوریا یکی از گیاهان پرطرفدار و شناخته شده است که بومی آفریقا علی الخصوص ماداگاسکار و جنوب آسیا می باشد. زیبایی انواع مختلف سانسوریا در کنار دوام این گیاه موجب شده که خرید سانسوریا همواره رونق داشته باشد. 

هر آنچه که می­بایست از نگهداری سانسوریا بدانید؟!

خرید سانسوریا از طریق وب سایت گلخانه ملک به سادگی امکان پذیر است. گلخانه ملک قیمت سانسوریا را به حداقل کاهش داده تا تمامی علاقه مندان به خرید سانسوریا بتوانند از این گیاه زیبا و بادوام تهیه کنند.

نگهداری انواع سانسوریا

· نور: انواع سانسوریا را در نور متوسط تا فراوان اما غیرمستقیم نگهداری کنید. پس از قلمه زدن سانسوریا نیز گیاه را در نور مستقیم قرار ندهید.

با این حال سانسوریا مقاومت بالایی در نور کم و نور شدید مستقیم دارد اما به آن علاقه ای ندارد.

· دما: دمای نگهداری انواع سانسوریا باید بیش از 8 درجه سانتی گراد باشد. بهترین دمای پرورش و نگهداری انواع سانسوریا بین 18 الی 32 درجه سانتی گراد است.

· آبیاری: یکی از نکاتی که باید در نگهداری انواع سانسوریا به شدت توجه کنید، آبیاری به اندازه است. محیط کشت غرقابی برای سانسوریا مناسب نیست. حتما بین دفعات آبیاری اجازه دهید تا خاک سانسوریا خشک شود سپس به آبیاری مجدد اقدام کنید. همچنین دقت کنید که آب بر روی برگ های سانسوریا نریزد.

· خاک: نکته ی مهم دیگر در نگهداری انواع سانسوریا، توجه به خاک آن است. سانسوریا خاک سبک و متخلخل را دوست دارد و از خاک غرق آب نفرت دارد.

بهتر است سانسوریا را در خاکی بکارید که به سرعت آب اضافه خود را پس دهد. هنگام خرید سانسوریا نیز گلدانی را انتخاب کنیدکه خاک سبک و متخلل داشته باشد.

· کوددهی: سانسوریا خاک خنثی تا قلیایی را می پسندد. از این رو از کود متعادل با نسبت 20-20-20 استفاده کنید. به این شکل که ماهی یک مرتبه با نصف غلظت توصیه شده توسط کارخانه سازنده از کود مدنظر به سانسوریا بدهید.

مصرف بهینه کود در نگهداری انواع سانسوریا نقش مهمی دارد و مانع آسیب رسیدن به گیاه می شود.

قلمه زدن سانسوریا

قلمه زدن سانسوریا همانند نگهداری از انواع سانسوریا سیار ساده است و به شما این امکان را می دهد تا تعداد گلدان های منزل خود را افزایش دهید یا سانسوریا جدید را به عنوان هدیه به عزیزانتان تقدیم کنید. در این مقاله سه روش از قلمه زدن سانسوریا را معرفی میکنیم.

· برش برگ و قلمه زدن سانسوریا در خاک

· برش برگ و قلمه زدن سانسوریا در آب

· قلمه زدن سانسوریا از طریق تقسیم ریزوم

قلمه زدن سانسوریا در خاک

در این بخش با نحوه قلمه زدن سانسوریا در خاک آشنا می شویم تا بتوانید گیاه خود را به سادگی در منزل قلمه زده و تکثیر کنید.

· در مرحله اول از قلمه زدن سانسوریا، یکی از برگ های سالم و سرحال سانسوریا را انتخاب کنید و از نزدیکی خاک با کمک قیچی تیز ببرید.

· سپس اجازه دهید سطح برگ جدا شده مقداری خشک شود. به این منظور یک الی دو روز برگ جداشده را خارج از آب و خاک نگه دارید.

هر آنچه که می­بایست از نگهداری سانسوریا بدانید؟!

· در مرحله دوم از قلمه زدن سانسوریا، برگ جدا شده را پس از گذشت مدت زمان یک الی دو روزه، در خاک مناسب  بکارید. علاوه بر خرید سانسوریا، می توانید خاک سبک مناسب کاشت آن را نیز از گلخانه ملک خریداری کنید.

· سپس خاک را کاملا آبیاری کنید البته دقت کنید که خاک غرق از آب نشود زیرا قلمه سانسوریا در محیط بسیار مرطوب می پوسد. خاک بسیار خشک نیز به قلمه آسیب می رساند.  

· پس از قلمه زدن سانسوریا، هر هفته خاک قلمه را چک کنید و اگر دو سانت بالای خاک خشک شده بود، حتما آن را آبیاری کنید.

هر آنچه که می­بایست از نگهداری سانسوریا بدانید؟!

· برخی افراد برگ های انواع گوناگون سانسوریا را در خاک کنار هم می کارند تا گیاهی متفاوت و جذاب پدید آورند!

قلمه زدن سانسوریا در آب

· جهت قلمه زدن سانسوریا در آب ابتدا یکی از برگ های سالم آن را انتخاب کنید و از نزدیک خاک با کمک قیچی تیز ببرید.

· سپس قسمت پایینی برگ را که با قیچی جدا کرده اید، مجددا با کمک قیچی تیز به شکل حرف انگلیسی V معکوس شده مطابق تصویر زیر ببرید و در شیشه ای از آب تمیز قرار دهید.

· آب درون شیشه باید قسمت V مانند برگ را حتما بپوشاند.

· پس از گذشت سه الی پنج هفته از زمان قلمه زدن سانسوریا، ریشه های گیاه در قسمت V مانند پدیدار می شوند.

· در این مرحله می توانید سانسوریا را در خاک بکارید یا اگر دوست دارید آن را هم چنان در آب پرورش دهید. به طور کل قلمه زدن سانسوریا در آب نیز بسیار ساده است.

قلمه زدن سانسوریا از طریق تقسیم ریزوم

· در این روش ابتدا قسمتی از سانسوریا را به کمک چاقو تیز یا قیچی به همراه ریشه از خاک بیرون آورید.

· سپس آن را در خاک جدید بکارید.

· اگر میخواهید گیاه جدید شما دقیقا از نظر ظاهری شبیه به گیاه مادر باشد از این روش قلمه زدن سانسوریا استفاده کنید.

آیا می دانستید!؟

گیاه سانسوریا در شب نوع خاصی از فتوسنتز را انجام می دهد که موجب انشار اکسیژن در طول شب می شود! برخلاف سایر گونه های گل های آپارتمانی که فقط در طول روز اکسیژن منتشر می کنند، گیاه سانسوریا در طول شب نیز به انتشار اکسیژن مشغول است!

اگر می­خواهید صفر تا صد تکثیر و قلمه زدن سانسوریا را به همراه فیلم آموزشی فرا گیرید، می­توانید به وب­سایت رسمی دپارتمان پژوهشی گلخانه ملک سری بزنید.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس