کلم بروکلی از جمله گیاهان پرخاصیتی است که زادگاه آن ایتالیا است. قبل از شروع مقاله بهتر است بگوییم که اگر قصد خرید کود از هر نوعی یا خرید بذر سبزیجات گرفته تا خرید بذر کاکتوس را دارید می‌توانید به وبسایت نازبو مراجعه کنید.

کلم بروکلی به جز طعم آن که چندان پرطرفدار نیست نقطه ضعف دیگری ندارد. البته کلم بروکلی طعم ناخوشایندی ندارد، فقط خوشمزه نیست که حتی این عقیده هم نزد برخی طرفداران پروپاقرص کلم بروکلی قابل قبول نیست. اما شما نباید به خوردن کلم بروکلی به چشم یک تفریح نگاه کنید. بیشتر در اینجا خواص کلم بروکلی است که دلیل محکمی است برای شما برای میل کردن آن. اما اگر می‌خواهید لذت خوردن یک غذای سالم را دوچندان کنید، چه ایده‌ای بهتر از این که آن را خودتان بکارید.

همه چیز در مورد کلم بروکلی؛ از کاشت تا مراقبت‌های بعد از آن

ما در این مقاله که حدودا 7 دقیقه مطالعه آن از شما زمان خواهد گرفت به شما آموزش خواهیم داد که چگونه به دو روش کاشت با بذر کلم بروکلی بکارید. همچنین در انتهای مقاله به روش‌های مراقبت از کلم بروکلی خواهیم پرداخت.

کاشت کلم بروکلی

معمولا کلم بروکلی را در بهار یا پاییز می‌کارند. بروکلی به اصطلاح فصل سرد، در دمای 7 تا 29 درجه سانتی گراد رشد می‌کند و به نور خورشید نیاز داشته و مشکلی با آن ندارد. خاک بروکلی بهتر است کمی قلیایی باشد، اما خاکتان اسیدی است می‌توانید کمی آهک به آن اضافه کنید تا مناسب برای کاشت کلم بروکلی شود. برای کاشت کلم بروکلی بایدمراحل زیر را طی کنید:

خاک را برای کاشت کلم بروکلی آزمایش کنید

PH خاک کلم بروکلی باید عددی بین 6 تا 7 باشد. برای اینکه بتوانید اسیدیته را تنظیم کنید، می‌توانید مواد مغذی به خاک اضافه کنید. کار دیگری که باید انجام دهید این است که در طول دوره کاشت کلم بروکلی خاک را به صورت دوره‌ای باید چک کنید، دلیل آن علاوه بر پی بردن به اسیدیته خاک این است که متوجه می‌شوید آیا مواد مغذی لازم برای رشد کلم بروکلی در خاک موجود است یا خیر؛ به این کار اصلاح کردن خاک می‌گویند:

· ابتدا از سایت نازبو دستور تست PH خاک را دریافت کنید.

· حال که PH خاک را تست کردید معیار خود برای اسیدی بودن یا نبودن آن را عدد 6 در نظر بگیرید. اگر PH خاک کمتر از 6 بود با اضافه کردن کمپوست اسیدی یا مخلوط گلدانی سطح  PH آن را به بالای 6 برسانید.

· اگر PH خاک بیشتر از 7 بود، کمی گوگرد گرانوله را با خاک مخلوط کنید تا عدد PH به عدد مناسب آن یعنی بین 6 تا 7 بازگردد.

اطمینان حاصل کردن از حاصلخیز بودن خاک

حال که خاک را برای کاشت کلم بروکلی آزمایش کردید، نوبت آن فرا می‌رسد که به سراغ این بروید که اطمینان حاصل کنید خاک برای کاشت کلم بروکلی به خوبی زهکشی می‌شود و حاصلخیز است. اگر خاک حاصلیر نیست یا به خوبی زهکش نمی‌شود برای حاصلخیز کردن آن می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

· اگر خاک در معرض آب فراوان است از جعبه چوبی کاشت استفاده کنید. ترجیحا جنس چوب آن از سرو باشد، چرا که چوب آن در مقابل آب مقاوم است.

· اگر خاک دارای وضعیت مناسبی نیست می‌توانید از کود آلی با نیتروژن فراوان استفاده کنید. همچنین برای اضافه کردن مواد مغذی به خاک می‌توانید به آن کمپوست بالغ اضافه کنید.

· می‌توانید از کودهای ارگانیک مانند کود کنجاله، پنبه‌دانه یا موارد مشابه آن برای کاشت نیز استفاده کنید.

نور مناسب برای رشد کلم بروکلی، نور کامل است. البته اگر در ساعاتی از روز سایه بر روی آن بیافتد نیز مشکلی پیش نمی‌آید، اما ترجیتان بر این باشد که کلم بروکلی در نور کامل قرار بگیرد.

همه چیز در مورد کلم بروکلی؛ از کاشت تا مراقبت‌های بعد از آن

کاشت بذرهای کلم بروکلی در فضای باز

بهترین زمان برای کاشت بذر کلم بروکلی، دو تا سه هفته قبل از آخرین یخبندان بهاره است. بهترین زمان برای برداشت آن نیز از 85 تا 100 روز قبل از آخرین یخبندان پاییزه است. بذرها را در بیرون و به طور مستقیم بکارید.

اگر قصد دارید کلم بروکلی را در داخل خانه بکارید از پیت‌ یا سایر گلدان‌های کوچک مخصوص نشا استفاده کنید. بذر را در این گلدان‌ها کاشته و آن‌ها را در یک اتاق آفتابی نگه دارید.

همچنین می‌توانید ابتدا آن‌ها را در داخل کاشته و دو تا سه هفته قبل از آخرین یخبندان آن را به باغ منتقل کنید. اگر از گلدان‌های جداگانه یا سینی نشا استفاده کرده‌اید نیاز به تنک کردن آن‌ها ندارید. با اصطلاح تنک شما را آشنا خواهیم کرد.

از ردیف‌های عریض استفاده کنید

ردیف‌هایتان را به فاصله 90 سانتی متر از یکدیگر انتخاب کنید. گودال‌هایی با عمق 30 تا 60 سانتی متر حفر کرده و در هر گودال چند بذر کلم بروکلی قرار دهید. فراموش نکنید که حتما روی بذرها را با خاک بپوشانید.

اگر از کاشت در فضای بیرون بهره می‌برید با یک چنگک به آرامی روی بذرها را با خاک بپوشانید تا به بذرها آسیبی نرسد. اگر از گلدان یا پیت استفاه می‌کنید می‌توانید به آرامی و با انگشت خاک را بر روی بذرها بریزید.

آبیاری کردن بذرهای کلم بروکلی را فراموش نکنید. خاک آن باید به طور مرتب خیس باشد. اگر از تجربه کاشت در منزل لذت می‌برید می‌توانید از اسپری کردن آب به سطح خاک و تماشای رشد کلم بروکلی‌هایتان نهایت انرژی مثبت را دریافت کنید.

تنظیم دما برای رشد کلم بروکلی‌ها

تنظیم کردن دما برای رشد کلم بروکلی‌ها بسیار حائز اهمیت است. اگر این گیاه را در بیرون کشت می‌کنید حتما از مالچ ارگانیک استفاده کنید. مالچ‌های ارگانیک از کمپوست‌های بالغ تهیه می‌شوند. همچنین می‌توانید از پوست و برگ درختان استفاده کنید.

اگر بالعکس کلم بروکلی را در دمای خنک کشت می‌کنید برای گرم نگه داشتن خاک از پلاستیک‌ استفاده کنید.

تنک کردن نهال‌های بیرونی کلم بروکلی را فراموش نکنید

این مرحله بسیار مهم است. چرا که اگر این کار را انجام ندهید به طرز بی‌رویه‌ای کلم بروکلی‌ها رشد خواهند کرد. زمانی که ارتفاع نشاهای آن‌ها به 2.5 سانتی متر رسید شروع به چیدن بخش‌های اضافه و ناسالم گیاه کلم بروکلی بپردازید.

مراقبت‌های کلم بروکلی

موارد زیر را برای رشد کلم بروکلی در نظر بگیرید:

· خاک کلم بروکلی بهتر است همیشه مرطوب باشد. به طور میانگین 2 تا 4 بار آب باید به این گیاه در هفته برسانید.

· اگر از کاشت کلم بروکلی در فضای بیرون لذت می‌برید می‌توانید از باران‌سنج برای سنجش میزان آبی که کلم بروکلی دریافت می‌کند استفاده کنید.

· نکته مهم دیگر این است که رطوبت هنگام آبیاری نباید به تاج‌های کلم بروکلی برسد. چرا که این کار باعث کپک زدن آن می‌شود.

· در هوای گرم و خشک طبیعی است که نیاز داشته باشید میزان آبیاری را افزایش دهید.

· حدود سه هفته پس از کاشت شروع به کود دادن به کلم بروکلی‌ها کنید. زمای که برگهای گیاه کلم بروکلی به تدریج قابل ملاحظه شدند از کودهای آلی غنی شده با نیتروژن استفاده کنید.

· سعی کنید تا حد ممکن با احتیاط با خاک کلم بروکلی رفتار کنید. چرا که ریشه آن‌ها بسیار کم عمق است و ممکن است آسیب ببیند.

نتیجه‌گیری

حال که با روش کاشت و مراقبت‌های کلم بروکلی آشنا شدید، می‌توانید به راحتی بذر خود را از https://www.nazboo.com  سفارش داده و از کشت آن لذت ببرید. از این گیاه می‌توانید در غذاهای مختلف مخصوصا سالادها استفاده کنید. امیدواریم از خواندن ای مقاله نهایت لذت را برده باشید.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس