INF

با خروج آمریکا از پیمان مشهور INF، مشخص می شود بخشی از دکترین فعلی موشکی آمریکا یک کپی از برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران است که تا برد ۲۰۰۰ کیلومتری برای درگیری با اهداف مختلف طراحی شده است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، در یک سال اخیر شاهد بروز یک تحول بسیار مهم در روابط بین روسیه و آمریکا بودیم که اثرات آن در تجهیز و خریدهای آینده نیروهای مسلح بسیاری از کشورها از جمله برخی همسایگان ایران نیز قابل مشاهده خواهد بود که آن هم معلق شدن پیمان INF بین این دو کشور بوده است؛ پیمانی که در اواخر جنگ سرد بین شوروی سابق و آمریکا امضاء شده و موشک های کروز و بالستیک کوتاه برد و میان برد را نابود کرد. حالا با از بین رفتن این معاهده بین دو طرف، به زودی شاهد دور جدیدی از رقابت های تسلیحاتی بین این دو کشور خواهیم بود؛ مسئله ای که می تواند نه فقط روابط این دو کشور و بلکه به نوعی بر کل جهان اثر گذار باشد.

دولت ترامپ در اوایل فوریه (اواسط بهمن سال پیش) پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد INF را به حالت تعلیق درآورد و یک ماه بعد از آن نیز دولت روسیه با انجام اقدامی متقابل (تعلیق پیمان مذکور) به واشنگتن هشدار داد که حتی به قیمت لغو پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد حاضر به تحمل نقض این پیمان از سوی آمریکا نخواهد شد. در اوایل تیر ماه نیز اعضای شورای فدراسیون روسیه به اتفاق آرا به نفع قانون مرتبط با تعلیق پیمان منع استفاده از راکت های میانبرد و بُرد کوتاه — INF رأی دادند. ناتو نیز به صورت متقابل اعلام کرده که به این حرکت روسیه به صورت نظامی پاسخ خواهد داد.

آمریکا در ماه آگوست با آزمایش یک تیر موشک تاماهاوک زمین پرتاب رسما خروج خود از این پیمان را علنی کرده و نقطه پایانی بر پیمان INF قرار دارد. آمریکایی ها این موشک را یک کروز زمین پرتاب با برد بیش از ۵۰۰ کیلومتر اعلام کردند. به نظر می رسد موشک مورد نظر همان تاماهاوک مدل دریایی است که از پرتابگرهای عمودی ارتقا یافته برای شلیک زمینی پرتاب شده است.

آزمایش موشک کروز در آگوست ۲۰۱۹ در آمریکا

آزمایش موشک بالستیک توسط آمریکا

حرکت بعدی آمریکایی ها در این بخش آزمایش یک تیر موشک بالستیک زمین پرتاب کوتاه برد بود که حدودا یک هفته پیش در کالیفرنیا آزمایش شد. آمریکا به صورت رسمی پس از این آزمایش اعلام کرد که کار روی موشک جدید را از فوریه ۲۰۱۹ میلادی آغاز کرده است. درباره برد این موشک عددی به صورت دقیق مشخص نشده اما کارشناسان این موشک را در فاز برد بیش از ۵۰۰ و شاید حتی بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر قرار می دهند. تصاویر منتشر شده از موشک مورد نظر خیلی دقیق نیست و نمی توان به صورت خیلی دقیق برآوردی از این موشک جدید آمریکایی ارائه داد.

در عین حال برخی از کارشناسان اعتقاد دارند موشک مورد نظر با نگاهی به راکت Hera که در اصل برای ایجاد هدف بالستیک برای آزمایش سامانه های پاتریوت و تاد توسعه کرده بود ساخته شده است. البته در موشک مورد نظر می توان رگه هایی از طراحی موشک پرشینگ در بخش سر جنگی نیز مشاهده کرد که مشخصا در آینده نزدیک، اطلاعات بیشتری درباره این موشک منتشر خواهد شد. موشکی که توسط آمریکا آزمایش شد مشخصا نشان از یک تغییر فکری بسیار بزرگ در ذهن فرماندهان آمریکایی دارد و آنها را مجددا به سمت استفاده از موشک های بالستیک کوتاه برد و میان برد سوق داده است. البته این بار تفاوت در این جاست که خیلی خبری از کلاهک های اتمی نبوده و موشک های مورد نظر با ترکیبی از دقت و سر جنگی عادی به سمت اهداف حرکت خواهند کرد.

به نوعی می توان گفت بخشی از دکترین فعلی موشکی آمریکا یک کپی از برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران است که تا برد ۲۰۰۰ کیلومتری برای درگیری با اهداف مختلف انواع راکت ها و موشک های بالستیک و کروز را توسعه داده و به دنبال ترکیب دقت بالا و قدرت اصابت با سرهای جنگی شدید الانفجار رفته است.

INF از کجا آمد و چه کرد؟

دهه ۱۹۸۰ میلادی به عنوان آخرین دوره ده ساله جنگ سرد شاهد دوباره بالا گرفتن تنش بین شرق و غرب بود. در این سالها با روی کار آمدن رونالد ریگان در آمریکا این کشور سیاست های تسلیحاتی بسیار تهاجمی را در پی گرفته و دوباره آتش رقابت تسلیحاتی شعله ور شد. طرح ریگان موسوم به جنگ ستارگان که ترکیبی از سامانه های دفاع موشکی و تهاجم زمین و فضاپایه بود شوروی را مجبور کرد تا سرمایه گذاری شدیدی در بخش تسلیحاتی انجام دهد.

بیشتر بخوانیم:

کابوس موشکی «یوزی رابین» درباره فلج کردن اسرائیل محقق شد / ایران تنها دارنده «بالستیک نقطه‌زن» بدون نیاز به هدایت ماهواره‌ای +عکس

بخشی از این رقابت به نوعی به دهه ۱۹۷۰ باز می گردد. جایی که اتحاد شوروی با رونمایی و استقرار موشک اس اس ۲۰ به عنوان یک موشک بالستیک با برد ۵۵۰۰ کیلومتر و سه سرجنگی اتمی هر کدام با قدرت ۱۵۰ کیلوتن باعث نگرانی شدید در ناتو شد. در مقابل ناتو تصمیم گرفت تا موشک های آمریکایی پرشینگ را در اروپای غربی خصوصاً آلمان غربی مستقر کند.

موشک اس اس ۲۰ در سمت چپ و موشک پرشینگ در سمت راست

مقامات اروپایی به سمت کاهش بخشی از کلاهک های هسته ای از این قاره، تغییر موشک های پرشینگ ۱ با ۲ و همچنین استقرار مدل زمین پرتاب موشک کروز تاماهاوک در اروپای غربی رفتند و از طرف دیگر از آمریکا خواستند که مذاکرات با شوروی سابق برای کاهش موشک‌های میان برد را نیز آغاز کند.

پرشینگ ۱ و ۲، دو مدل از موشک‌های بالستیک میان برد ساخت ایالات متحده آمریکا بودند که در سالهای دهه ۱۹۸۰ میلادی در مرکز بحث‌های داغ کنترل تسلیحاتی بین شرق و غرب قرار داشتند. سرعتی نزدیک به ۸ برابر سرعت صوت، توان حمل کلاهک اتمی با قدرت ۵ تا ۸۰ کیلوتن، داشتن پیشران سوخت جامد و نصب شدن در روی پرتابگرهای متحرک و استقرار در آلمان غربی باعث شده بود بخش‌های زیادی از نقاط حیاتی در بخش غربی اتحاد شوروی در شعاع برد ۱۷۰۰ کیلومتری این موشک قرار بگیرند.

مدل زمین پرتاب موشک تاماهاوک

آمریکا و شوروی، مذاکره در خصوص محدودیت موشک‌های میان برد را در ابتدای دهه ۸۰ میلادی آغاز کردند. ریگان در شروع بحث ها مسئله طرح صفر- صفر را مطرح کرد که بر اساس آن کل موشک های میان برد زمین پایه کروز و بالستیک از اروپای شرقی و غربی جمعی آوری می شد. این طرح آنچنان به مزاق روسها خوش نیامد چرا که نیروی اتمی انگلیس و فرانسه که دو عضو ناتو بودند را در بر نمی گرفت. از طرفی شوروی پیشنهاد جمع آوری هم موشک ها و هم هواپیماهای با قابلیت حمل سلاح اتمی از اروپا را مطرح کرد که این پیشنهاد هم از طرف آمریکایی ها رد شد.

در نهایت دو طرف تا سال ۱۹۸۳ به مذاکرات بی نتیجه ادامه دادند و دور جدید مذاکرات بین ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۷ میلادی بین آمریکا و شوروی با واسطه گری نخست وزیر وقت انگلیس، مارگارت تاچر انجام شد. دو طرف سرانجام به تاریخ ۸ دسامبر ۱۹۸۷ میلادی توافق موسوم به پیمان INF را امضا کردند.

امضاء پیمان INF بین ریگان و گورباچف

بر اساس این توافق موشک های کروز و بالستیک زمین پرتاب دو طرف از برد ۵۰۰ الی ۵۵۰۰ کیلومتر نابود و هر گونه نگهداری، توسعه و آزمایش این موشک ها نیز ممنوع اعلام شد. موشک هایی پرشینگ ۱ و ۲ و موشک کروز تاماهاوک زمین پرتاب از طرف آمریکا و سامانه های موشکی: R-۱۲، R-۱۴، SS-۱۲، SS-۲۰، OTR-۲۳ Oka و موشک کروز زمین پرتاب RK-۵۵ از سمت شوروی در پروسه از بین رفتن قرار گرفتند. در تابستان ۱۹۹۱ میلادی ۲۶۹۲ موشک توسط دو طرف نابود شد و قرارداد به هدف های خود رسید. موشک های هوا و دریا پرتاب شامل این قرارداد نشدند.

چرا INF نابود شد؟

در سال ۲۰۰۷ میلادی، پوتین رییس جمهور روسیه در یک سخنرانی به مشکلات پیمان inf اشاره کرده و گفت که این پیمان نیاز به تغییراتی دارد زیرا باقی کشورها از آن پیروی نمی کنند. در این مرحله برخی کارشناسان این صحبت پوتین را اشاره وی به چین قلمداد کردند. روسها در سال ۲۰۰۷ اعلام کردند که در اعتراض به برنامه دفاع موشکی ناتو در اروپا، از پیمان ای ان اف خارج می شوند.

دلیل روسها در این بخش این بود که سامانه ایجیس زمین پایه و پرتابگرهای حامل موشک های ضد هوایی استاندارد ۳ که بهانه مقابله با تهدید موشکی ایران در اروپای شرقی قرار به توسعه داشتند با تغییراتی می توانند حامل موشک های کروز تاماهاوک نیز بشوند.

تاسیسات ایجیس زمین پایه آمریکا در رومانی

موشک های سری SSC-۸

از سال ۲۰۰۸ میلادی گزارش هایی مبنی بر آزمایش های مربوط به موشک کروز از سری SSC-۸ توسط روسیه منتشر شد. این موشک در حقیقت یک مدل توسعه یافته برای خانواده موشکی اسکندر است که بیشتر با مدل بالستیک آن شناخته شده است. سالها منابع آمریکایی نسبت به آزمایش و توسعه این موشک در روسیه هشدار دادند. این موشک کروز بردی در حدود ۳۴۰۰ کیلومتر دارد. دو طرف در اوایل سال ۲۰۱۹ میلادی گفتگوهایی را برای حل و فصل مسئله آغاز کردند که به بن بست رسید و در نتیجه در روز ۲ فوریه ۲۰۱۹ میلادی آمریکا خروج خود از این پیمان را اعلام کرد. روسیه نیز سپس خروج متقابل خود را از این پیمان اعلام کرد.

آیا چین هدف آمریکا برای خروج از INF بود؟

برخی از کارشناسان دلیل جالبی را برای خروج آمریکا از این پیمان اعلام می کنند. اعتقاد برخی بر این است که با توجه به توسعه شدید موشک های بالستیک و کروز کوتاه و میان برد توسط جمهوری خلق چین و بالا گرفتن تنش ها در منطقه شرق آسیا آمریکا نیاز دارد که با توسعه سیستم های مشابه با چین مقابله کند.

چین در سالهای اخیر علاوه بر تولید تعداد انبوهی از موشک های کروز و بالستیک در بردهای مختلف شدیداً بر روی بحث افزایش دقت این سامانه ها نیز فعال شده است. البته روسیه نیز به نوعی از داشتن همسایه ای با این حجم از موشک های متنوع با دقت بالا خوشحال نیست و مشخصاً به دنبال راه هایی می گردد که بتواند در صورت لزوم با این مسئله مقابله کند.

جهان پسا INF به کدام سو می رود؟

در حال حاضر روسیه از طرفی همچنان به توسعه موشک های SSC-۸ ادامه می دهد و آمریکا نیز اعلام کرده که در تابستان سال جاری یک موشک کروز زمین پرتاب با کشنده متحرک را با برد ۱۰۰۰ کیلومتر و توان حمل سر جنگی اتمی آزمایش می کند. کشور اوکراین نیز اعلام کرده که به دلیل از بین رفتن این پیمان برخی ملاحظات در خصوص موشک های میان برد را کنار گذاشته و به سمت توسعه آنها می رود.

مشخصاً از بین رفتن این پیمان دیر یا زود باعث به وجود آمدن یک رقابت تسلیحاتی جدید در حوزه موشکی بین کشورهای مختلف خواهد شد که مباحث مربوط به اشاعه فناوری ها در این حوزه و البته صادرات مدل هایی از این موشک ها با برد کمتر نیز در سالهای آینده بیشتر مطرح خواهد بود. طبیعتا بحث کشف و مقابله با این شکل جدید از تهدیدات چالش جدیدی است که مشخصاً در سالهای آینده رو به روی نیروهای مسلح ما خصوصاً در بخش پدافند هوایی قرار خواهد گرفت که خوشبختانه با رونمایی و عملیاتی شدن سامانه هایی چون تلاش و باور ۳۷۳ مشخص شد در این زمینه، نقشه راه مناسبی در صنایع دفاعی کشورمان وجود دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 54
  • در انتظار بررسی: 8
  • غیر قابل انتشار: 95
  • US ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۹
    عجب اعتماد به نفسی داره تیتر این خبر
    • IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
      عجب جولانی میدن دوستان!! آلبانی نشین....
    • مهدی IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
      91 17
      موشک تریدنت آمریکا میتونه 8 الی 14 کلاهک هسته ای حمل کنه سرعتش 24 ماخ هست و هیچ پدافندی نمیتونه با موشکی با چنین سرعتی درگیر بشه نه اس سیصد نه اس چهارصد نه اس پونصد. برد موشک به یازده هزار کیلومتر میرسه و از داخل زیردریایی شلیک میشه هر زیردریایی کلاس اوهایو 24 موشک تریدنت حمل میکنه. این موشک سی سال پیش ساخته شده
    • IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
      نظراتی خوندم پر از حقارت!! اینایی که از جد پدریشون تا به حال چکمه های انگلیسی ها و آمریکایی ها رو لیس می زدن یه سوال می پرسم جواب بدن. این ابرقدرتتون!! :)))))) تو کل تاریخ دویست 300 ساله اش که همه اش هم درگیر جنگ بوده، میشه یه دونه، فقط یکی ( حتی لحظه ای ) رو بگید که تو یکی از جنگ هاش پیروز شده؟ خب بدبخت ها اینا با طالبان که یه گروهه، یه گروه، امروز بعد از 18 سال میزنن تو سرشون که صلح کنن.. اونی که رئیس جمهورشونه و فرمانده، وقتی زدیم تو سر پهپادشون اومد تشکر کرد که اون یکی رو نزدیم، 30 سال پیش مهدوی با یه قایق ناوتون رو فرستاد زیر آب، 30 سال پیش!!.. پس ببندین اون مغزهای مستعمره شده و دهان های لجن رو که بوی گند فاسد شده شون تهران رو برداشته.. بای بای چمکه لیس ها :)
    • ناشناس IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
      7 11
      یعنی امریکا و رژیم صهیونیسم با این همه پز و موشک و ... نمیتونه جلو چندتا چریک بچه مسلمان غزه رو بگیره؟ واقعا ادم تعجب میکنه :)) . همه تجهیزاتشون با یک زمین لرزه و طوفان از بین میره میگی نه حالا ببین . بورو آیه های قران بخون . ما هم باید آماده تر از همیشه پیشرفت کنیم و نفوذی هارو بندازیم بیرون .
    • DE ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
      50 12
      ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۹ جوابتو با منفی‌ها گرفتی؟
    • IR ۰۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
      4 30
      آلمانی بی هویت یه مسلمان فقط بنده خداست نه بنده مردم و عبد ناس یا عبد الشیطان
  • استراتژیست نظامی IR ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
    آمریکا فقط اراده کنه یه صبح تا ظهر که هیچ ! در کسری از ثانیه ایران رو با خاک یکسان کرده منتهی فعلا داره خویشتنداری میکنه . هزاران هزار کلاهک هسته ای مدرن در برابر چارتا تکه آهن پاره موزه ای دوران شوروی . اینم که میبینید هی موشک موشک میکنن برای اینه که شما یه تیرکمون سنگی هم بدی دست بچه خطر داره .
    • IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
      56 67
      زبونی وحقارت تا این حد؟
    • IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
      66 89
      خیلی فیلم های امریکایی میبینی و خالی بندی های انها را باور کردی ؟ یا مواد مخدر میزنی و فراموش کردی سربازان امریکایی در افغانستان و عراق به چه غلط کردنی افتادند و خبر نداری امریکا یک کشور ورشکسته است ؟و تا چند وقت دیگر مثل شوروری فرومیپاشد
    • محمد IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
      33 51
      اگر منظور شما ICBM هست، ایران هم می تواند، گرچه با دقت کمتر از آمریکاییها. اگر منظور SLBM هست که ایران فاصله تکنولوژیکی با این فناوری نداره، فقط تامین اعتبار لازمه. اگر حرف از کلاهک هسته ای باشد، با به کار افتادن نیروگاههای هسته ای ایران هم توان پاسخگویی دارد گرچه ضعیف تر. مرحله سخت یعنی 20 درصد و اتصال سانتریفیوژها در ایران انجام شده قبلا. پس ایران همچین لقمه راحتی هم نیست
    • علی IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
      بنظر شما اون موقع که با سلاح هسته ای حمله کنه واکنش کشور های جهان چی هست بنظرت؟ آیا اونموقع اگر ایران سلاح هسته ای تولید کنه و باهاش به مقابله با آمریکا رو بیاره کسی دیگه یکطرفه ایران رو محکوم نمیکنه. آیا اونموقع که آمریکا 100 تا بمب هسته ای زد به ایران. ایران دو تا زد به نیویورک و واشنگتن اونموقع میدونی کی ضرر بیشتر کرده؟. آیا اونموقع که حمله های هسته ای شروع شد احتمال نمیدند که کره شمالی و دشمنان دیرینه آمریکا از این فرصت استفاده کنند و آمریکا رو بزنند؟ . بله اینها چیز هایی هست که آمریکایی ها میدونند و دست به حمله این چنینی نمیزنند. شما برو تیله بازیت رو بکن به این مسائل هم فکر نکن.
    • سیامک IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
      51 83
      اگر این اسمی که برروی خود گذاشته ای معنیش را می فهمیدی این چرندیات را نمی گفتی اقای استراتژیست چند ماه پیش نخواندی بزرگترین پهباد امریکا که می خواست نسل جدید هواپیماهای جنگی بلوک غرب شود با موشک ایرانی منهدم شد اگر ایمان داشتم که نفوذی نیستی که هستی چون پیشرفت کشورت را به سخره گرفته ای و از ان تر سوهای قهاری فقط اینرا برایت بگویم جنوبی ترین نقطه اسراییل تا شمالی ترین نقطه اش در عرض 2 دقیقه با خاک یکسان می شود بدان و بگوش باش
    • IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
      16 62
      تیرکمون سنگیو خوب گفتی ، ایول. مشرقیای عزیز آب بریزید.
    • Smdave IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
      آمریکا اگه اراده داشت سر موشکاش پودر خشک میزاشت تو کسریییییی از ثانیه جنگلاش موقع اتیش سوزی خاموش میکرد که میلیارد دلاری خسارت نمی دید. یا تو کسرییییییی از ثانیه به داد شهرهای طوفان زده قبل از رسیدن طوفان می رسید. شما ها رو یه تور زیارتی باید برد امریکا رو بیینید
    • محمد CA ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
      لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم آمریکا و بزرگتر و کوچکتر از اون هیچ کاری رو بر خلاف اراده خداوند متعال نمی‌توانند انجام دهند. فقط خداست که قادر به انجام هر کاریست که اراده کند. این یعنی "توحید"، اصل مسلم و غیرقابل انکار.
    • محسن121 IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
      68 9
      شما را هم باید مثل آقای ظریف یک مانور ببرند تا متوجه بشی چه بگویی کافیه نگاهی به پهبادهای آمریکا از RQ تا گلوبال هاوک بینداز
    • رحیم اب منگل IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
      11 49
      شاگرد مکتب ظریف و روحانی
    • خوزستان IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
      11 84
      خاک بر سرت وطن فروش واقعا اگر اینجوری هم باشه که میگی که البته نیست چون تمام کشورها در تولید سلاح پیسرفت کردند واقعا ادم بدبخت و حقیری هستی
    • IR ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
      5 33
      بابا استراتژیست ... خود یارو گفته فلان ترلیون دلارمون تو جنگ عراق فنا شد. باختیم. تو بمب اتمی شو به رخ ما میکشی؟؟ تو جنگ عراق اتم نداشتن که فلان ترلیون شون دود نشه؟؟
    • ج د ا IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
      2 7
      احمق کثیف چکمه لیس اگر آمریکا آنقدر که تو میگی قوی بود حتما تا حالا ماها رو ترکونده بود ، چهل ساله داره خویشتنداری میکنه؟ احمق نجس اگر تو آمریکا بودی و ندیدی ما ایارن بودیم و دیدیم هشت سال هر چه در چنته داشت از طریق صدام علیه ایارن انجام داد . حالا که ما تبدیل به قدرت اول منطقه شدیم امثال توی چکمه لیس آمریکایی ها دارید تخریب میکنید تا ما اراجیف ذهن بیمار شما را باور کنیم . کلا و حاشا که ما مثل شما چکمه لیس بیگانه نیستیم
  • IR ۰۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
    54 35
    آمریکا هر نوع موشکی که دلش بخواد میسازه اون موقع که شما برای ملی شدن نفت دست و پنجه نرم میکردید اینا روی ماه نشستن خیلی قشنگ 40 سال عقبیم ازشون
    • IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
      26 16
      همه از روی دست ما کپی می کنن و از ما یاد می گیرند اما نمی دونم چرا خودمان از دست خودمان یاد نمی گیریم ...
    • عطا IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
      27 72
      دوست عزیز تا کنون هیچ انسانی نتوانسته به ماه قدم بگذاراه سالهاست خود آمریکائیها اعتراف کردن که در جریان جنگ سرد برای ایجاد فشار به شوروی سابق مجبور شدن یک نماش در بیابانهای تگزاس راه بندازن و بگن سفینه به ماه اعزا کردن . در واقع یک دروغ رو به خوردن جهان دادن
  • IR ۰۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
    70 57
    خود ایران از کره شمالی و چین و روسیه ترقه میخره بعد امریکا اومده از ایران چیو تقلید کرده؟
  • رحمت عیددی IR ۰۳:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
    59 69
    صرف نظر از قدمت و سطح تکنولوژیکی صنعت موشکی آمریکا و همچنین دکترین نظامیش از آنجاییکه در راهبرد موشکی آمریکا موشک بالستیک عموما بعنوان حامل کلاهکهای اتمی تعریف میشد لذا در بحث دقت و هدفیابی نیاز آنچنانی در حد نقطه زنی نداشت و دقتی مثلا در حد ۵۰۰ متر هم کاملا کافی بود،از طرفی هم هدفگذاری اصلی عموم طرحهای اینچنینی آمریکا ایران است و اثرگذاری راهبردی برنامه موشکی ایران هم برای آمریکا کاملا روشن است اما ایران در زمینه دقت و هدفیابی عموما غیر متعارف موشکهای متعارف خود بسیار پیشرفته و جلوتر از سطح استاندارد جهانی است بماند که همزمان برنامه ضد بالستیکی مختص خود را نیز همسطح برنامه بالستیکیش پیش برده و کلا در هردو زمینه صاحب سبک وتجربه است،مقابله به مثل و همطرازی با قدرت راهبردی موشکی ایران به غیر از چالشهای مذکور و بحث مالی که البته بسیار سنگین است برای کشوری همچون آمریکا با اقتصادی در لبه پرتگاه دور از دسترس مینماید حداقل بسیار سخت و زمانبر است،احتمالا داشتن توانایی در این زمینه در یک سایز خیلی کوچکتر برای خود و همچنین برخورداری متحدین خصوصا در خاور میانه از این توانایی راهبردی و تجمیع همه اینها برای مقابله با ایران بیشتر مد نظر است
  • IR ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
    54 26
    سال 1960 که اولین بالستیک ها رو میساختن هم کپی بود؟
    • حمزه IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
      32 17
      بله از روی دست المان نازی.
    • محمد کاظم NL ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
      24 50
      اره عزیز دل از رو دست آلمانها کپی کردن این رو دیگه طالبان هم خبر داره
  • IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
    84 27
    واقعا خنده دار است کپی امریکا از ایران!!
    • IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
      18 63
      بله کپی امریکا از ایران یه زمانی صرف بود برای نابودی یه هدف با برد 1500 کیلومتر حجم تخریب معین از جنگنده استفاده کنی. اما رشد الکترونیک نیمه رسانا جوری شده پیشرفته ترین جنگنده ها قابل شناسایی هستند یا خواهند شد. هزینه سنگین تولید و نگه داری جنگنده برای یه بازه ده سال شایدم کمتر تا شناسایی شدن توسط رادار اصلا توجیه نداره. عوضش موشک نه راکت درست کن هزارتا ده هزار تا حداقل برای سرنگونیش چند میلیون دلار باید دود شه بخوره هدفت زدی. این پیش بینی درستی از دکترین نظامی ایران بوده
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
    12 27
    به نظرم بدترین فاجعه رخ داده اینطور که برنامه های موشکی پیش میره کشورها خیلی خطرناک میشن چون هر جنگی شروع بشه همان روزهای اول دوتاکشور پودرمیشن . همون ساعات اولیه جنگ دوتاکشورهزاران موشک به سمت همدیگه پرتاپ میکنن که مهارشون غیر ممکنه
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
    16 6
    چرا خودتا به خریت زدی؟!!!!!!!!
    • DE ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
      72 11
      حقوقمو میدن خب باید هر چی میگن بگم چشم
  • مهدی GB ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
    77 22
    روحت شاد گوبلز!!! اینا زدن رو دستت!!! بابا اونا ازین مزخرفات گذشتن رفتن به سمت لیزر بعد شما به اونا درس یاد میدید؟؟؟ دفاع موشکی لیزریشون که کامل تحت پوشش گرفت ببینم این آهن پاره هاتون چیکار میخوان بکنن!!!
    • Smdave IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
      10 6
      لیزر بگو با انرژی پالس بی نهایت,فمتوثانیه نه آتوثانیه اصلا هرچی دوست داری پهنای زمانیش کمتر.اسپات سایز سانتی متری تو ده هزار متری و و و و. همه اینا واسه جت و موشک کروز کاربرد داره. نه موشکی که از خاک خودت رفته بالا بوستراش چند صد کیلومتر اونورتر جدا شده و لحظه اخر یک کلاهک با سرعت بالای 10 ماخ شیرجه میره. فرض فرض هم سیکر بتونه کلاهک بگیره کارد پنیر نیست که باید سطح داغش کنه تا خود کلاهک بترکه. سرموشک صدمدل سرامیک حرارتی نوری که اتفاقا تحت یه شرایط نور لیزر برعکس سردشم میکنه
  • DE ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
    64 11
    مشرق با همین تیترها دلتو خوش کن. اعتماد به نفس کاذب
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
    10 16
    با چه جراتی عکس کاریکاتور عمو پوتین رو گذاشتید
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
    4 4
    عجب حرفی زد
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
    86 14
    ۰۹:۱۶ ایران الان داره..... گشنه گی میکنه چطور میخواد نیویورگ و واشنگتن رابزنه.خخخخخخخخ
    • سیامک IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
      12 86
      همین افراد مثل شما باعث استعمار کشورمان توسط انگلیس شد اگر دانشمندان ایرانی و جهان سوم را از جمعیت دانشمند امریکا کم کنید کسی نمی ماند خودمان را باور منیم و اگر شما احمقید دیگران را احمق نشمرید
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
    52 8
    حالا فعلا خوزستانتونو آب برد برو اونو درست کن اگه راست میگی
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
    71 12
    اگه آمریکا به ایران حمله کنه همه جهان پشتشن ما چی؟؟؟؟؟؟؟؟ ونزوئلا.
    • DE ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
      3 48
      پوتین
    • IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
      3 9
      اینقدر سقوط ؟! فراموشش کردی ، خودت رو هم دیگه نمی شناسی ! برو دوباره معنی : إن ینصرکم الله فلا غلالب لکم رو مرور کن ، هر چند ...
  • رضا IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
    80 14
    کشوری که 50 سال پیش موشک ساترن 5 بزرگترین موشک جهان رو ساخته از روی ایران تقلید کرده عجب!
    • DE ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
      5 21
      بله، نگویید نمیشود بگویید میشود تا بشود
  • عمار DE ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
    7 56
    وقتی به حرفهای ولی فقیه گوش کنه حتی ابر قدرت جهان هم مثل یه توله سگ دنبال ما حرکت میکنه
  • سعید IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
    17 69
    لجن های آلبانیایی
  • RU ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
    25 9
    برو بینیم بابا!!!!نود و نه درصد علم مهندسی دنیا زیردست امریکائی ها متولد شده بعد شما میگی اونا اومدن از ما دارن کپی میزنن؟؟!!خخخخخخخخخخ
  • IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
    32 10
    اسکول های مشرقی شما میخوایید خودتونا با قدرت بزرگ دنیا ینی امریکا مقایسه کنید!!!!!!!!خخخخخ
    • IR ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
      3 61
      اسکل تویی که فک می کنی هالیوود یعنی قدرت :)))))))) یه دونه حسین فهمیده رو کل طایفه ات می ارزه
  • IR ۰۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
    12 63
    انگار کاربران یگان سایبری منافقین مقر آلبانی به طرز احمقانه ای اومدن اینجا مشرق رو مسخره کردن به خاطر تیتر دقیق و درستش. خدمت این همزبانان احمقمون عرض میکنم که من طبق اطلاعات دقیق حتی بعضا دقیقتر از مشرق میگم خوشبختانه یا متاسفانه از شانس توزرد و بد شما وطنفروشهای نادان این تیتر مشرق کاملا صحیح و درسته! کسانی که دستی بر آتش مسائل عملیاتی(نه مسائل تبلیغاتی و آزمایشگاهی) در حوزه نظامی و دفاعی مربوطه دارن میدونن چی میگم و داستان چیه. حالا هی تو تیرانا واسه خودتون تلقین درمانی کنید :) و برید چندروز باقیمانده عمر خودتونو با آمریکای احمق و منگل و در حال افول و زوال خوش باشید :)
  • علی IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    0 0
    به نام خدایی که از همه ی بمب های اتم بزرگ تر است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس