ویژه ها

طیفی که در سالهای گذشته آب خوردن مردم را هم به برجام ربط داده بود،حالا زاینده رود را به سیاست خارجی مرتبط کرده است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با  «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** چون «مرگ بر آمریکا» گفتیم زاینده رود خشک شد

روزنامه آرمان در یادداشتی با عنوان «مساله زاینده رود و نگاه سیاستمداران» به قلم «محمدتقی فاضل میبدی» فعال اصلاح طلب نوشت:«حدود نیم قرن است که ما در حال نابودکردن و زوال تمدن کهن اسلامی هستیم. چرا نیم قرن ؟ برای این که در این مدت پایه‌های این تمدن ریزش کرده و از درون پوک می‌شود؛ یعنی خشکاندن آب‌های زیر زمینی و قنات‌هایی که از مظاهر باشکوه این تمدن تاریخی بود... در ادبیات سیاسی و اجتماعی ما شعار مرگ بر این و آن از مفهوم سازی الگوی مصرف، به‌ویژه مصرف آب، مهمتر بود».

این فعال اصلاح طلب در ادامه نوشت:«اعتراضی که در کف تفتیده زاینده رود صورت گرفت، ممکن است در آن جا پایان نیابد. اگر تدبیر جدی صورت نگیرد، با بحران بزرگتری مواجه خواهیم بود. اگر دقیق مدیریت نکنیم مساله آب ما را با بحران‌های بزرگتری مواجه خواهد کرد. تا دیرنشده بیاییم دست از برخی رویکردها و شعارها برداریم و تمام هم و غم خود را در جهت نجات مردم ایران به کار بریم».

در ادامه این مطلب آمده است:«تا سیاست خارجی ما با تیغ تجدیدنظر، جراحی نگردد، نه تنها بحران آب که هیچ بحرانی درست حل نخواهد شد. امید است مذاکره پیش‌رو طوری در چرخه دیپلماسی قرار گیرد، که سایه شوم تحریم‌ها از سر این مردم کنار برود».

چون «مرگ بر آمریکا» گفتیم زاینده‌رود خشک شد/ در دولت رئیسی تغییر خاصی رخ نداده است

ربط دادن مسائلی که هیچ ارتباطی به یکدیگر ندارد، خود مهارتی می خواهد که افراطیون اصلاح طلب از آن برخوردار هستند. این جماعت در سالهای گذشته آب خوردن مردم را هم به برجام ربط داد و حالا زاینده رود را به سیاست خارجی مرتبط کرده است.

نویسنده یادداشت مذکور اینگونه القاء کرده که رویکرد ایران در سیاست خارجی و به خصوص در مسئله استکبارستیزی که در قالب شعار «مرگ بر آمریکا» تجلی پیدا کرد، از علل اصلی خشک شدن زاینده رود است.

این دقیقا مشابه استدلال برخی سلبریتی ها در سالهای گذشته است که وقوع سیل و زلزله در برخی از نقاط کشور را نتیجه شعار مرگ بر آمریکا و خشم زمین از این شعار قلمداد می کردند.

متاسفانه سطح دانش برخی افراطیون اصلاح طلب دقیقا همانند برخی سلبریتی ها، بسیار پایین است و این فقدان تحلیل و دانش، در نهایت توهین به فهم و شعور مردم را در پی دارد.

در روزهای گذشته «رحمت الله فیروزی» نماینده مردم نطنز در مجلس شورای اسلامی، از پیگیری مشکل زاینده رود در دولت رئیسی تقدیر کرد و گفت:«در سایه بی توجهی دولت گذشته، مسئله زاینده رود به مشکل ملی تبدیل شده و تنش های اجتماعی را در پی داشته است».

همچنین در روزهای گذشته «سیدرضا مرتضوی» استاندار اصفهان در گفت‌وگویی در خصوص نتایج سفر وزیر نیرو به اصفهان و تصمیمات اتخاذ شده برای کشاورزان گفت:« قرار شد برای تکمیل سامانه دوم تامین آب شرب اصفهان تامین اعتبار به میزان حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان انجام شود، همچنین برای اینکه بتوانیم از خروجی تصفیه‌خانه‌های شمال و جنوب برای کشاورزی استفاده کنیم مقرر شد طرح‌های تکمیلی که منجر به استفاده بهتر خواهد شد اجرا شود که قرار شد برای هر یک ۴۰۰ میلیارد تامین اعتبار شود. مقرر شد با محوریت وزیر نیرو، کارگروه احیای زاینده‌رود برنامه‌ریزی را شروع کند و جلسات مستمری را داشته باشیم».

طبق اعلام مدیر بهره‌برداری سد زاینده‌رود حجم فعلی آب در سد زاینده‌رود ۱۷۹ میلیون مترمکعب است و ۸۶ درصد حجم سد خالی از آب است.

لازم به ذکر است که فاضل میبدی پیش از این در اظهارنظری تأمل برانگیز گفته بود «امام حسین(ع) در روز عاشورا پیغام فرستاد که بیایید صلح کنیم»؛ حالا شخصی که از ماجرای عاشورا درس مذاکره و صلح گرفته بود، ماجرای زاینده رود را به سیاست خارجی ربط می دهد.  

افراطیون اصلاح طلب، رویکرد مقتدرانه و باصلابت در مقابل دشمن را جنگ طلبی و تنش زایی تفسیر کرده و رویکرد حقارت و ذلت و تسلیم شدن در مقابل زیاده خواهی دشمن را نیز تعامل و صلح طلبی جا می زند.

این در حالی است که رویکرد مقتدرانه بر پایه «مقاومت» قطعا بازدارنده و شرافتمندانه است و در سوی مقابل، تسلیم، مایه ننگ و خسارت مضاعف. بر همین اساس آنها که از دفاع در برابر دشمن شانه خالی کنند یا نسخه کوتاه آمدن بپیچند، باید هزینه های چند ده برابری را به جان بخرند و قطعا خسارت آن به مردم تحمیل می شود.

** در دولت رئیسی تغییر خاصی رخ نداده است

روزنامه جمهوری اسلامی در مطلبی با عنوان «ارزیابی عملکرد 100 روزه دولت سیزدهم» نوشت:«با گذشت بیش از 100 روز از آغاز به کار دولت سیزدهم تغییر خاصی در حوزه های سیاسی، اقتصادی و نیز بین الملل رخ نداده است».

در ادامه این مطلب آمده است:«در این 100 روز البته سرعت واکسیناسیون افزایش یافت که این موضوع حاصل افزایش واردات واکسن کرونا از خارج بود که غالبا در دولت روحانی سفارش داده شده بود».

چون «مرگ بر آمریکا» گفتیم زاینده‌رود خشک شد/ در دولت رئیسی تغییر خاصی رخ نداده است

جریان اصلاح طلب به صورت مداوم دولت سیزدهم را مورد هجمه قرار داده و در پی آن است که اینگونه القاء کند که در دولت جدید هیچ اقدام مثبتی انجام نشده و اگر اقدام مثبتی نیز صورت گرفته، نتیجه عملکرد خوب دولت روحانی است.

ترخیص کالاهای اساسی از گمرک، باز پرداخت ماهیانه حداقل ده هزار میلیارد تومان سود اوراق سر رسید شده‌ای که توسط دولت روحانی فروخته شده بود، اقدام جهادی در راه‌اندازی برخی کارخانه‌های تعطیل و نیمه تعطیل، شتاب روزافزون در واکسیناسیون کرونا و کاهش شدید آمار فوتی ها و مبتلایان، خلع ید کارخانه هفت تپه و احقاق حقوق کارگران، کلید زدن طرح مسکن ملی.

همچنین تصمیم به لغو افزایش قیمت خودرو، مدیریت بحران جایگاه‌های سوخت در ماجرای اخلال بنزینی و افزایش ۲۳ درصدی جوجه‌ریزی با توجه به رابطه مستقیم قیمت گوشت مرغ با میزان تولید و عرضه آن که زمینه‌ساز کاهش قیمت و تعادل بازار گوشت مرغ کشور در چهار ماه پایانی سال خواهد شد، از دیگر اقدامات دولت رئیسی در ماههای اخیر است.

علاوه بر این، شواهد و مستندات حکایت از آن دارد که سفرهای استانی و بازدیدهای میدانی رئیس جمهور، رضایتمندی مردم را در پی داشته است؛ اما قطعا برای آنکه این سفرها و بازدیدها به ثمر بنشیند و قاطبه مردم طعم شیرین آن را بچشند، دستگاه‌های اجرایی موظف هستند تا با جدیت اجرای مصوبات سفرهای استانی را تا مرحله نهایی پیگیری کنند.

لازم به ذکر است که روحانی علیرغم آنکه در سال ۹۲ وعده گشایش اقتصادی ۱۰۰ روزه را داده بود به هیچ عنوان به آن عمل نکرد. روحانی در ۲۲ فروردین ۹۶ – در هفته های پایانی دولت اول- در نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره وعده گشایش اقتصادی 100 روزه گفته بود:« آدمی که عقل نداشته باشد می‌گوید در ۱۰۰ روز مشکلات را حل می‌کند. مشکلات باید قدم به قدم حل شود».

نکته قابل تأمل اینجاست که روحانی علیرغم انکار وعده ۱۰۰ روزه در هفته های پایانی دولت اول، در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ نیز این وعده را تکرار کرد!

رسانه های اصلاح طلب در اقدامی هماهنگ از یکسو میراث شوم دولت قبل را سانسور و انکار کرده و از سوی دیگر طوری القا می کنند که دولت سیزدهم باید در مدت زمان ۲ الی ۳ ماه فتح الفتوح عظیم اقتصادی را رقم بزند.

انگار نه انگار که دولت قبل کلید پاستور را با تورم ۴۳ درصدی به دولت سیزدهم تحویل داد. و انگار نه انگار که دولت قبل دلار را با قیمت حدود ۳ هزارتومان تحویل گرفت و در همان دولت قیمت دلار تا ۳۲ هزارتومان نیز افزایش یافت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 39
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    21 7
    ماملت تازنده ایم مرگ برامریکامیگوییم ننگ به اصلاح طلبها
    • حجت MD ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      0 0
      فاضل میبدی
    • سعید MD ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      6 1
      اقای مسیح مهاجری در این صد روز کم کرونا شکسته نشد نامردی و بی انصافی حدی دارد شرم کنید
    • علی MD ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      5 1
      ظاهرا متن روزنامه های جمهوری و ارمان ضد ا نقلاب و ضد خط امام خمینی وشهدا
  • IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    15 4
    آمريکا خدای اصلاحات)(()((((()))
  • IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    16 4
    مرگ بر ضد ولایت فقیه مرگ بر امریکا مرگ بر خوارج
  • IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    15 4
    فاضل میبدی به معنای واقعی کلمه مثل بقیه افسادطلبان جاهل و جهلش هم از نوع جهل مرکب است
  • IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    13 4
    مشرق جون میدونین چرا طی روزهای اخیر بسیاری از شبکه های ماهواره ای فارسی زبان و برخی شبکه های مجازی دارن به دقت و به ظاهر از روی دلسوزی برای مردم ایران ! وضعیت درآمدهای دولت دکتر رئیسی رو بررسی می کنن ؟ بعله بالاخره معلوم شد چون اینا به همراه برخی نفوذی های دولت قبلی بدجوری برای سه ماه اول دولت رئیسی نقشه کشیده بودن و می خواستن با بدهکار کردن این دولت و حواله کردن بدهی های عمدی دولت قبلی به خیال خودشون اقتصاد کشور رو به ورشکستگی بکشونن و دستگاه تبلیغاتی خودشونم واسه همین وضعیت فعال کنن ولی بدجوری خیط شدن ! اینا خیال کردن با هزینه تراشی های وحشتناکی که در اواخر دولت قبلی واسه اقتصاد کشور تراشیدن می تونن دولت رئیسی رو تو همین سه ماه اول زمینگیر کنن ولی دولت سیزدهم با کار و تلاش شبانه روزی و افزایش واقعی صادرات و درآمدهای نفتی ، جلوگیری از فرار مالیاتی دانه درشتها ،فروش اوراق قرضه ، جلوگیری از ریخت و پاش و حیف و میل بیت المال و بازپس گیری بخشی از دارائیهای بلوکه شده ایران با اقتدار و عزت با قدرت تونست تو همین سه ماه اول سال اقتصاد کشور رو اداره کنه و نه تنها موفق شد بلکه افقهای روشنی واسه چند ماه و چند سال آینده هم روشن شده بخاطر همین این شبکه های خارجی دارن با تحلیل درآمدهای دولت رئیسی به نوعی عصبانیت خودشونو نشون میدن ! اینا فکر همه چیزو کرده بودن بجز معجزه کار جهادی و همچنین کمک خداوند که به برکت داشتن نیت خیر و تلاش صادقانه در راه خدا و خدمت به خلق خدا به دست اومد و انشاالله تداوم خواهد داشت و این شبکه ها و دشمن یه بار دیگه دماغشون به خاک مالیده شد. به این میگن تحقق همون شعار اصلی دکتر رئیسی که ما می توانیم و ما از اصحاب ما می توانیم هستیم. این اولین تبدیل شعار رئیسی به عمل بود و مردم به مرور زمان تحقق همه شعارها و برنامه های دولت رئیسی را به عینه خواهند دید.
  • حیدر صالح IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    9 3
    بی....تر و.....تر از این جماعت اصلاحچی در کل کهکشان پیدا نمیشه
  • IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    15 2
    هاشمی رفسنجانی که فتته ی ۸۸ را ایجاد کرد و کروبی و موسوی را تحریک و تشویق می‌کرد که به خیابان بریزند و شعار تقلب سر بدهندو.......حسن روحانی را تو پاچه ملت کرد.
  • ... IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    3 1
    خخخخ
  • IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    7 1
    توی اسلام تولی و تبری داریم.
  • IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    12 2
    این احمق نگفت زاینده رود به خاطر گناه خودتان و بی‌تدبیری دولت‌های گذشته باز خودتان خشک شد نه با مرگ بر ظالمی که در قرآن امده
  • IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    10 3
    شعار مرگ بر آمریکا ریشۀ قرآنی دارد؛ «وَ الَّذینَ کَفَرُوا فَتَعْساً لَهُمْ»
  • IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    7 1
    آیه‌ای در سورۀ محمد(ص) است. در این آیه خداوند متعال می‌فرماید: «وَ الَّذینَ کَفَرُوا فَتَعْساً لَهُمْ وَ أَضَلَّ أَعْمالَهُم» (محمد/۸) یعنی کسانی که کافر شدند و با دین مقابله می‌کنند؛ مرگ بر آنان باد. دقیقاً معنای فارسی «فَتَعْساً لَهُمْ» این است: «مرگ بر آنان باد» و یعنی «نابود باشند». در اینجا «مرگ» حتی معنای ظاهری را نمی‌دهد، بلکه مرگ به معنای «نابودی» است.
  • یاور انقلاب IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    16 1
    حاج اقا میبدی ، در این 43 سال بعد از انقلاب چند سال مملکت در اختیار هم مسلکان شما بود ؟ در این مدت یکبار به این مسائل اشاره نموده اید؟ بس کنید بازیهای سیاسی را کمی به فکر اخر عاقبت خود باشید . راستی در دیگر کشورها اتش سوزی جنگلها مانند اسپانیا و امریکا و کانادا ، زلزله ، قتل عام بومیان کانادا و امریکا ، گرسنگی مردم یمن و افغانستان و...مرگ به چه کسی گفته اند ؟ خدایا خائنین باین ملت را ریشه کن کن .
  • IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    7 0
    «وَ الَّذینَ کَفَرُوا فَتَعْساً لَهُمْ وَ أَضَلَّ أَعْمالَهُم» (محمد/۸) یعنی کسانی که کافر شدند و با دین مقابله می‌کنند؛ مرگ بر آنان باد.
  • IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    13 1
    بچه گیرآوردی،روزنامه جمهوری اسلامی؟اگرواکسنها تودوره روحانی خریده شده بودن پس چراواردنمی شدن؟حتماتورودروایسی کرونابودن یاباکرونامذاکره کرده بودن و روتضمین امضاش حساب کرده بودن
  • IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    10 1
    چندجلدقرآن به اصلاح طلباهدیه بدین شایدخوندن وفهمیدن مرگ برظالمان وستمگران و...ریشه قرآنی داره.
  • IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    15 1
    خدا از حسن روحانی نگذره
  • IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    0 3
    چی بگم
  • امیر IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    8 0
    .... این فاضل میبدی کیه؟؟ موتوریه؟؟
  • IR ۰۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    3 0
    یک بررسی راجع به چاه های غیر مجاز و حتی مجاز صورت بگیره . بقولی معلوم میشه کلاه چه کسانی پشم داره یا نه
  • IR ۰۵:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    3 2
    چون روزی صد میلیون لیتر بنزین سوزاندید و چون در ایران برابر با چین گاز مصرف کردیم،،زاینده رودها خشک شدند.
  • IR ۰۶:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    4 0
    مشخصه مردیکه مثل اربابش بایدن به شدت آلزایمری اون هم سه پیچ.
  • مهران JP ۰۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    6 0
    با سلام من اصفهانیم. مرگ بر آمریکا و ننگ بر اصلاح طلبهای غربگرا.
  • IR ۰۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    5 0
    سلام یدالله فوق ایدیهم این جماعت افساد طلب خدارو قبول دارن؟ اب سدهارو رها نمی کردن دامها وکشاورزی مردم تو خوزستان داشت تلف می شد.می گفتند تا شهریور بیشتر اب نداریم. اصلا پاییز خشکی پیش بینی می کنیم. حالا تو آبان واذر با این بارندگی ها دماغشون خیلی سوخته
  • IR ۰۷:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    2 0
    قال.شیطان الرجیم.: اگه خدا شیطان را طرد نمیکرد اگهپیامبران درمقابل کافران نمی ایستادند اگه امامان با ظالمین سازش کرده بودند اگه ما مقابل طاغوت قد علم نمی کردیم اگه با امریکا کنار می امدیم اگه از اصلاح طلبان پیروی میکردیم الان زاینده رود اب داشت!
  • IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    4 0
    چون اصلاح طلبان اصفهانی مرگ بر امریکا نگفتند و فساد هم در این شهر که زمانی بسیار مقید و مذهبی بود فزونی یافت در نتیجه خدا هم که در جای حق نشسته از فرستادن باران به اصفهان خودداری کرد . به همین سادگی ...
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    7 0
    خشکی زاینده رود علتش غارت آب وفساد صنایع ومعادن
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    4 0
    حرف رایگان زده
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    5 0
    خشک شدن زاینده رود و....فقط علتش(خیانت،فساد،غارت،وبی عدالتی پارتی بازی .)هست
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    5 0
    اصلاحطلبها ترسوی بیغیرتند که تمام مسئله شان تسلیم شدن ایران است ننگ
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    7 0
    در 200 سال اخیر استکبار تا توانسته از احساسات دینی مردم بصورت اشاعه خرافات سوء استفاده نموده است. اکنون هم دزدی اب اصفهان را توسط خاتمی به یزد را بجای اوردن اب از دریا عمان .بنام گفتن مرگ بر امریکا جا می زند. نوکران امریکا با هر ترفندی می خواهند در باور های مذهبی امریکا را مقدس سازند. این اولین بار است . که احساسات مذهبی و روحانیون ضد استکبار شده اند
  • سلمان نطنزی IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    0 0
    فاضلاب میبدی سبب هدر رفتن آب زاینده رود شد امثال این افراد سبب شدند محمد خاتمی آب را جهت سرامیک شهرش سرقت کند که کشاورزان اصفهانی بیکار شوند تا هم شهری هایش به نان و نوایی برسند
  • مهدی IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    1 0
    صاحبان قدرت در دولت 11 و 12 اگر کاری بلد بودید و می توانستید کشور را از قطعی برق و مشکل آب و سایر مشکلات نجات دهید و یا لااقل مشکلات را کم کنید، همان زمان که قدرت داشتید انجام می دادید. الآن میخواهید که گند کار گذشته خود را بپوشانید.
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    0 0
    روزنامه جمهوری که لفظ اسلامی حیفه به این روزنامه داد داره تبدیل میشه به روزنامه بنی صدر
  • DE ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    0 0
    کلا مرگ بر امریکا خوب نیست آدم بگه‌. آخه شما با اصلاح تبه کارها و غربگداها مشکل داری چرا مرگ به اربابشون میگی خب عصبانی میشن .چون اربابشون بهشون گفته حیف نونها شما را‌ما بیش از ۴۰ ساله پروروندیم کلی میلیارد میلیارد خرج کردیم...عرضه نداشتید مردم ایران را شستشوی مغزی کنید به ما فحش ندهند و‌مرگ بر امریکا نگویند . آخه کل دنیا یاد گرفت. حتی امریکایی ها توو امریکا مرگ بر امریکا میگن پرچم امریکا را‌پاره‌ میکنند مجسمه های امریکا را میکشن پایین همه اش تقصیر این مرگ بر امریکای ایرانه که اصلاح طلبها عرضه نداشتند تعطیلش کنند. بودجه تون را قطع میکنم
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    0 0
    افتاب پرست باشی نه اصلاح طلب

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس