تامین هزینه‌های درمانی بازنشستگان با تامین اجتماعی است

علی دهقان کیا گفت: مصارف سازمان تامین اجتماعی شامل بخش درمان، بخش حقوق بازنشستگان و بخش اقدامات خدماتی است.

به گزارش مشرق، علی دهقان کیا رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان تهران درخصوص نحوه اداره صندوق‌های بازنشستگی گفت: این صندوق‌ها تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند. منابع مالی این صندوق‌ها و حقوقی که به بازنشستگان داده می‌شود توسط سازمان تامین اجتماعی تامین می‌شود. پرداخت هزینه‌های درمانی بازنشستگان هم باز بر عهده سازمان تامین اجتماعی است. البته در زمینه هزینه‌های درمانی ما با مشکلاتی روبرو هستیم. اما در هرحال مسوولیت اصلی در مورد تامین حقوق و هزینه‌های درمانی بازنشستگان برعهده سازمان تامین اجتماعی گذاشته شده است.

بیشتر بخوانید

وی ادامه داد: اما یک مقدار کارهای حاشیه‌ای باقی می‌ماند که با کمک کانون‌های بازنشستگی به انجام می‌رسد. از جمله‌ی این کارها مساله وام‌های بازنشستگان و قراردادهای بیمه تکمیلی این اقشار است. البته تا پیش از شیوع بیماری کرونا موضوع سفرهای زیارتی و سیاحتی بازنشستگان هم مطرح بود که از طریق کانون‌های بازنشستگی دنبال می‌شد. پیگیری مسائل، مطالبات و مشکلات بازنشستگان هم از طریق همین کانون‌ها به انجام می‌رسد. درواقع اموری از این دست به کانون‌های بازنشستگی مربوط می‌شود. اما دو مساله اصلی بازنشستگان یعنی پرداخت حقوق‌ها و تامین هزینه‌های درمانی بر عهده خود سازمان تامین اجتماعی است.

رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران درباره گمانه‌هایی که درمورد قرارگرفتن صندوق‌های بازنشستگی در آستانه ورشکستگی مطرح می‌شود گفت: سازمان تامین اجتماعی در درون ساختار خود یک بخش مربوط به منابع مالی دارد و یک بخش دیگری که مربوط به مصارف می‌شود. منابع مالی این سازمان از محل حق بیمه‌ای که از شاغلان دریافت می‌شود تامین می‌گردد. مصارف سازمان هم شامل بخش درمان، بخش حقوق بازنشستگان و بخش اقدامات خدماتی است. اما وقتی منابع با مصارف ناهمخوانی پیدا بکند سازمان تامین اجتماعی به مرور زمان دچار مشکل خواهد شد.

دهقان کیا اذعان داشت: بیست و شش قانون در دوره‌های گذشته در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده که بر اساس این قوانین پرداخت سهم بیمه کارفرما برعهده دولت گذاشته شده است. در یک جایی از این قوانین هم آمده که باید سه درصد از پرداخت‌های مالی به بازنشستگان توسط دولت انجام بشود. اما در دوره‌های اخیر دولت‌های ما از پرداخت این سه درصد هم سر باز زده اند. این را هم اضافه کنم که در بعضی جاها مثل صنایع نوسازی شاغلان بازنشسته با بیست و پنج سال سابقه می‌توانند حقوق سی روزه بگیرند. آن پنج سال تفاوت را گفته شده پنجاه درصدش را کارفرما و پنجاه درصد دیگر را دولت پرداخت کند.

وی افزود: اما باز شاهد بوده ایم در دوره‌های اخیر دولت‌های ما سهم خودشان را پرداخت نکرده اند. یعنی همین سهم پرداختی که برعهده دولت گذاشته شده و پرداختی انجام نشده در همین سال ۱۴۰۰ به صورت ماهانه چهار هزار و پانصد میلیون تومان از منابع مالی سازمان تامین اجتماعی برداشت می‌شود تا برای آن مهمان‌هایی که سر سفره تامین اجتماعی نشسته اند صرف شود. درواقع طبق آن بیست و شش قانونی که اشاره کردم سی و یک میلیون و دویست هزار نفر مهمان سفره تامین اجتماعی شده اند.

این مهمان‌ها با هفت درصد سر این سفره نشسته اند، اما خدمات سی درصدی را دریافت می‌کنند. مابه التفاوت این پرداخت‌ها مبلغ چهارهزار و پانصد میلیارد تومان در ماه است. دولت‌های گذشته به این موارد توجه نکردند و حالا دولت رقمی بیش از چهارصدهزارمیلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی بدهکاری دارد.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    0 0
    دستتون درد نکنه لطفا پول تامین اجتماعی را بدهید حلال مشکلات خداست ولی خدا شاهده بازنشستگان کارگری واقعا با سیلی صورت سرخ نگه داشتند ولی کم کم قدرت همون سیلی زدن به صورت را هم داریم از دست میدهیم با تورم و حقوق پایین حقوق بیشتر نمیخواهیم تورم بیارید پایین .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس