کد خبر 1300942
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۷
تحرکات مشکوک آمریکا در پایگاه «الحریر» عراق

یک منبع آگاه امنیتی عراق از تحرکات جدید و مشکوک آمریکا در مرزهای مشترک عراق و سوریه و انتقال تجهیزات نظامی و لجستیکی جدید از سوریه به پایگاه «الحریر» در منطقه کردستان خبر داد.

به گزارش مشرق، یک منبع آگاه امنیتی عراق، امروز (چهارشنبه، ۱۷ نوامبر)، از تحرکات جدید نیروهای آمریکا در مرزهای مشترک عراق و سوریه از جهت منطقه کردستان خبر داد.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تصریح کرد: ارتش آمریکا، اقدام به انتقال تجهیزات نظامی جدید از سوریه به عراق و به طور مشخص، پایگاه «الحریر» در استان اربیل کرده است.

این منبع که خواست نامش فاش نشود، افزود: پهپادهای شناسایی در مرزهای مشترک عراق و سوریه، طی روزهای گذشته، انتقال تجهیزات و خودروهای نظامی ارتش آمریکا از طریق گذرگاه «فیشخابور» سوریه و عبور آن‌ها از استان دهوک و انتقال به پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه کردستان عراق را رصد و ثبت کرده‌اند.

نزدیک به ده روز پیش نیز منابع رسانه‌ای اعلام کردند که آمریکا، کاروانی متشکل ۲۷۰ کامیون را از پایگاه غیرقانونی خود در فرودگاه نظامی خراب الجیر در حومه حسکه به سمت شمال عراق از طریق گذرگاه غیرقانونی انتقال داده است و این یکی از بزرگترین عملیات انتقال تجهیزات نظامی و لجستیک از سوی اشغالگران آمریکایی به منطقه کردستان، در سالهای اخیر محسوب می‌شود.

این در حالی است که فرماندهی عملیات مشترک ارتش عراق می‌گوید که آمریکایی‌ها تنها در بخش محدودی از پایگاه عین الاسد در استان الانبار و الحریر در منطقه کردستان حضور دارند و بخش اعظمی از این پایگاه‌ها تحت فرماندهی نیروهای ارتش عراق و  پیشمرگه است».

با وجود انجام چندین دور مذاکره راهبردی میان بغداد و واشنگتن برای پایان دادن به حضور نظامی آمریکا در عراق به دلیل پایان نبرد با داعش، و نیز تصویب طرح اخراج همه نظامیان خارجی از خاک عراق در پارلمان این کشور،   آمریکا هنوز با نقض این مصوبه در خاک عراق حضور دارد. هرچند که مقامات مسئول عراقی از آغاز روند خروج نظامیان آمریکایی خبرداده‌اند و هر از چند گاهی خبر عقب‌نشینی چندین یگان رزمی آمریکا رسانه‌ای می‌شود.

پارلمان عراق در دی ماه سال ۹۸، در پی اقدام جنایتکارانه آمریکا در ترور سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و «ابومهدی المهندس» نائب رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق، طرح اخراج نظامیان آمریکایی از خاک این کشور را تصویب کرد.

مقامات آمریکایی نیز اظهارات ضد و نقیضی در این خصوص به زبان می‌آورند. در حالی که برخی مقامات از گفت‌وگوی جدی با مقامات عراق برای خروج نیروهای رزمی از عراق و اهتمام ورزیدن واشنگتن به این امر سخن می‌گویند، برخی مقامات نیز مانند ژنرال «کنت مک‌کنزی»   فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده موسوم به «سنتکام» می‌گوید که کشورش شمار نیروهای خود در عراق را کاهش نخواهد داد و این امر به خواست بغداد است و «عراق خواستار باقی‌ماندن ماست و ما شمار نیروها در آن را کاهش نخواهیم داد».

تحلیلگران بر این باورند که گزارش‌ها و تحلیل‌های رسانه‌های آمریکایی در کنار رصد تحرکات آمریکا در عراق مانند ورود گسترده کاروان‌های لجستیکی آمریکایی به خاک این کشور، صرف مبالغ هنگفت برای انجام عملیات توسعه ساختمانهای پایگاه هوایی عین الاسد واقع در غرب عراق، اظهارات برخی مقامات عالیرتبه سیاسی و نظامی عراقی مبنی بر نیاز به آمریکا برای مبارزه با تروریسم، نشان می‌دهد که شاید صرفا ماموریت نیروهای آمریکایی در عراق تغییر کند و این نیروها از کشور خارج نخواهند شد.

با این وجود «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق که در نشست‌های دور چهارم گفت‌وگوی راهبردی با آمریکا در واشنگتن حضور داشت تاکید دارد که  دولت عراق به طرف آمریکایی تاکید کرده که نیازی به نیروهای رزمی خارجی در خاکش ندارد و «روز ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱، طعم خاصی خواهد داشت».

لذا انتظار می‌رود که دست‌کم روند خروج یگان‌های رزمی آمریکا از عراق هرچند به صورت سمبلیک تا پایان سال ۲۰۲۱، طبق وعده‌ای که بغداد می‌دهد، به پایان برسد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    1 0
    امریکا در حال تجهیز کردستان عراق است و عملیات پوششی بجای صهیون انجام می دهد . به جای درگیری مستقیم بدنبال ساخت جنگ قومیتی است . بازنده ملت کرد هستند .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس