درگیری

درگیری‌ها در مرزهای شرقی ارمنستان همچنان ادامه دارند. پارلمان ارمنستان از کشته شدن ۱۵ سرباز ارمنی در پی درگیری با نیروهای جمهوری آذربایجان در مرزها خبر داد.

به گزارش مشرق به نقل از آر تی، پارلمان ارمنستان در سایه نگرانی‌ها از درگیری‌های مجدد که از سال گذشته به دو کشور درگرفته اعلام کرد، در پی درگیری با نیروهای جمهوری آذربایجان ۱۵ سرباز ارمنی کشته شدند.

همچنین وزارت دفاع ارمنستان فاش کرد، نیروهای آذربایجان ۱۲ سرباز ارمنی را اسیر کردند.

وزارت دفاع ارمنستان اظهار کرد: حمله نیروهای آذربایجان به مواضع نیروهای ارمنی منجر به تعدادی کشته و زخمی شد. همچنین  ایروان کنترل دو منطقه نظامی را از دست داده است.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد، ارمنستان در درگیری‌هایی که هم‌چنان با آذربایجان در جریان است متحمل تلفات انسانی شده است.

وزارت دفاع ارمنستان پیشتر در بیانیه‌ای گفت: حوالی ساعت ۱۳ به وقت محلی، یگان‌های نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان با حمله به مواضع ارمنستان، اقدام به عملیات تحریک‌آمیز دیگر در امتداد مرزهای شرقی ارمنستان این کشور کردند.

خبرگزاری آرم تایمز ارمنستان گزارش داد: درگیری بر سر مواضع نیروهای ارمنی در کوه "زیزرناک کار" بالا گرفته است.

به گزارش این خبرگزاری، تبادل آتش زمانی آغاز شد که نیروهای جمهوری آذربایجان از نیروهای ارمنی خواستند تا مواضع خود را در این منطقه ترک کنند که با مخالفت نیروهای ارمنی روبرو شده و منجر به آغاز درگیری بین دو طرف شد.

وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد: یگان‌های نیروهای مسلح آذربایجان بار دیگر دست به اقدامات تحریک‌آمیز زده و به مواضع ما در مرزهای شرقی حمله کرده‌اند. دشمن از وسایل توپخانه، تجهیزات زرهی و سلاح‌های گرم با کالیبرهای مختلف استفاده می‌کند. طرف ارمنی نیز برای جلوگیری از پیش‌روی دشمن، دست به اقداماتی مشابه زده است.

دبیر شورای امنیت ازمنستان نیز از روسیه درخواست کمک کرده و گفت: از آنجا که این حمله (از سوی جمهوری آذربایجان)، علیه تمامیت ارضی ارمنستان است، ما از روسیه می‌خواهیم تا در چهارچوب قرارداد ۱۹۹۷، از ما دفاع کند. این یک درخواست شفاهی است و به صورت کتبی نیز ارائه خواهد شد.

وزارت دفاع ارمنستان در گزارشی گفت: نبردهای محلی در جریان است و دشمن (جمهوری آذربایجان) در آنها از توپخانه، وسایل نقلیه زرهی و سلاح‌های سبک با کالیبرهای مختلف استفاده می‌کند. اقدامات مناسب از طرف ارمنستان در حال انجام بوده و اوضاع توسط نیروهای مسلح ارمنی تحت کنترل است.

در این رابطه وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای جداگانه گفت، ارمنستان درباره تنش عمدی ایجاد شده بین دو کشور گناهکار است.

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان، ارمنستان را درباره تنش نظامی کنونی در مرزهای دو کشور مقصر دانست و آن را به انجام اقدامات تحریک‌آمیز عمدی متهم کرد.

این وزارتخانه افزود: در روزهای اخیر شاهد اقدامات تحریک‌آمیز تعمدی از سوی طرف ارمنی هستیم. بازدید غیرقانونی وزیر دفاع سابق ارمنستان از مناطق تحت کنترل نیروهای حافظ صلح روسیه که متعلق به آذربایجان است و نیز برگزاری نشست‌های نظامی در آنجا و استقرار ۶۰ نیروی مسلح ارمنستان در مسیری که به مواضع ارتش آذربایجان در گذرگاه لاچین منتهی می‌شود و نیز حملات متعدد نظامیان ارمنی به مواضع نیروهای مسلح آذربایجان در دو منطقه کلبجر و لاچین همه دال بر این هستند که طرف ارمنی در حال تحریک اوضاع به شکل عمدی است.

به گفته این وزارتخانه، تمام تدابیر ارمنستان نشان می‌دهد این کشور به تضمین امنیت و صلح در منطقه و ترسیم مرزها با آذربایجان توجه ندارد.

این وزارتخانه افزود: تنش کنونی در منطقه تنها یک اقدام تحریک آمیز نظامی جدید از سوی ارمنستان است. رهبری نظامی و سیاسی ارمنستان مسؤول مستقیم و اصلی این مساله هستند.

این افزایش تنش در مرزها یک سال پس از دور اخیر درگیری مسلحانه بین دو طرف در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ است.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    7 14
    الهام جون دوباره کرم ریختن رو شروع کرد.
  • IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    6 10
    یعنی خ.. بر سر روسیه با این هم پیمان بودنش اینا ببینیم عبرت بشه برامون ممکنه روسیه وچین دوستان استراتژیک ایران باشند اما اگه متحدمونم بودن این وضع ارمنستان متحد روس هاست باکو رو هم کسی دوست نداره ترکیه که میخواد اینا رو تیغ بزنه اسرائیلم عاشق چشم و ابروشون نیست از حرص ایران اینارو تسلیح کرده برا پایگاه جاسوسی هم بد نبوده تا الان ایران باید به خودش متکی باشه کسی دست دوستی دراز کردهم رد نکردیم تاالان ولی زبون باکو دراز شده باید یه چندتا چشمه غیر مستقیم نشون داد البته ارمنستانم تا الان گلی بر سرما نزده ولی خوب جسارت و بی احترامی باکو هم نداشته اون گرجستانم نباید فراموش کرد قضیه اوکراین و سوریه حل بشه سر سلاح به سمت ایناست
  • IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    4 5
    یعنی خ.. بر سر روسیه با این هم پیمان بودنش اینا ببینیم عبرت بشه برامون ممکنه روسیه وچین دوستان استراتژیک ایران باشند اما اگه متحدمونم بودن این وضع ارمنستان متحد روس هاست باکو رو هم کسی دوست نداره ترکیه که میخواد اینا رو تیغ بزنه اسرائیلم عاشق چشم و ابروشون نیست از حرص ایران اینارو تسلیح کرده برا پایگاه جاسوسی هم بد نبوده تا الان ایران باید به خودش متکی باشه کسی دست دوستی دراز کردهم رد نکردیم تاالان ولی زبون باکو دراز شده باید یه چندتا چشمه غیر مستقیم نشون داد البته ارمنستانم تا الان گلی بر سرما نزده ولی خوب جسارت و بی احترامی باکو هم نداشته اون گرجستانم نباید فراموش کرد قضیه اوکراین و سوریه حل بشه سر سلاح به سمت ایناست
  • بختیاری IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    12 0
    ظاهرا مشکلات این دو کشور با اتفاقات سوریه بین روسیه و ترکیه رابطه مستقیم دارد.خدا به داد مردم بیچاره برسد.
  • GB ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    15 10
    تن ارمنستان میخاره ..
  • م US ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    3 10
    ارمنستان زیاد شلوغ کاری کند
  • IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    12 6
    عرمنستان داره با آتش بازی میکنه فک کردن بچه بازیه نقره داغ میشی پاشیک
  • FR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    12 10
    روسیه هیچ قراردادی مبنی بر حفاضت از ارمنیها در قره باغ ندارد برید خونتون به خوبی و خوشی زندگی کنید
  • ازاد IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    2 3
    اینا ادم بشو نیستند باید مشت اهنین بالای سرشون باشه کثافتهای بی دین اشغال ارمنی
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    2 6
    خوب ارمنی ها با رای بالا به رئیس جمهوری که در جنگ شکست خورد رای به پیوستن به ترکیه داده اند یعنی فروش ارمنستان و این خبر یعنی ایران باید خود را در آغوش توران بزرگ باید ببیند البته بعد از سقوط اردوغان
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    1 6
    گروه بزرگی از مردم ارمنستان تحت نفوذ شبکه های جورج سوروس صهیونیست اعتقاد یافته اند تنها راه رشد اقتصادی آنان جدایی از روسیه و پیوستن به ترکیه و آذربایجان و اسرائیل است ایران در این بخش چه اقدامی انجام داده است دریغ از افتتاح یک شبکه رادیویی یا تلویزیونی برای شیعیان مخالف دولت باکو آیا برگزاری رزمایش خیبر کافی است !!!!
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    0 5
    گرچه بسته شدن مرزهای ارمنستان باعث قطع چند میلیارد دلار درآمد ایران می شود روسیه خواهان اخراج سفیر اسرائیل از خاک ارمنستان و باز گرداندن پایگاه نظامی روسیه به ارمنستان است اگر پاشینیان به مقاومت خائنانه و وطن فروشانه خود ادامه دهد ایران در حمایت از این کشور تنها می ماند شاید ایران مجبور از تنها گذاشتن این تن لش بشود
  • IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    1 3
    این جتگ الکی است برای اقناع افکار عمومی ارمنستان پاشینیان فروش ارمنستان را خیلی پیشتر به ترکیه انجام داده است روسیه دنبال تنبیه ارمنستان توسط آذربایجان است
  • DE ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    3 3
    سگ اسرائیل دوباره فعال شده و پاچه میگیره .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس