لاچین

در پی انسداد گذرگاه لاچین و قطع تنها راه ارتباطی ناگورنو – قره باغ،ساکنان این منطقه ارمنی‌نشین با کمبود بنزین، گازوئیل و گاز مایع مواجه شده و وادار به صرفه جویی در مصرف سوخت شده اند.

به گزارش مشرق، تارنمای این رسانه ارمنستانی (آرمن پرس) گزارش داد که مسئولان این منطقه به منظور اجتناب از وقوع بحران با صاحبان مشاغل و کسب و کار در زمینه صرفه جویی در مصرف سوخت به توافق رسیده اند.

در این راستا، پمپ بنزین ها اولویت را به سوخت‌گیری آمبولانس ها، وسایل نقلیه عمومی و خودروهای خدمات ویژه خواهند داد.

مسئولان جمهوری خود خوانده آرتساخ از شهروندان نیز خواسته اند تا در مصرف سوخت صرفه جویی کرده و خودروهای خود را تنها در مواقع ضروری به حرکت درآورند.

خبرگزاری تاس شب گذشته خبر داد که جمهوری آذربایجان در اقدامی ناگهانی گازرسانی به منطقه ارمنی نشین و کوهستانی قره باغ را قطع کرده است.

اواخر سال ۱۴۰۰ نیز باکو عرضه گاز به این منطقه را به حالت تعلیق درآورد و باعث ایجاد یک بحران سوخت برای ۱۲۰هزار ساکن آن شد.

«گِقام استپانیان» مسئول حقوق بشر جمهوری خودخوانده آرتساخ (ناگورنو – قره‌باغ) نیز اخیرا اعلام کرد که اتباع جمهوری آذربایجان گذرگاه لاچین را مسدود کرده و مانع از دسترسی ساکنین این منطقه به کمک های بشردوستانه شده اند.

این مقام حقوق بشری اضافه کرد که باکو به بهانه‌های محیط زیستی به دنبال ایجاد وحشت در میان ساکنین قره باغ است.

گذرگاه لاچین تنها جاده میان منطقه ارمنی نشین ناگورنو - قره باغ جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان است و بر اساس توافقنامه سه جانبه سال ۲۰۲۰ میان سه کشور ارمنستان، روسیه و جمهوری آذربایجان، صلح بانان روس بر آزادی رفت و آمد از این مسیر و دسترسی ساکنان قره باغ به ارمنستان نظارت می کنند.

پیشتر تارنمای آمریکایی اوراسیانت به نقل از یک مقام ارشد دولت آذربایجان که نام وی را فاش نساخت، نوشت که باکو تا ابد منتظر اجابت خواسته اش در زمینه تحویل گذرگاه زنگزور و خلع سلاح ارامنه قره باغ نمی ماند.

وی افزود: گزینه های دیپلماتیک تقریباً بی نتیجه بوده اند. اگر ما یک پست مرزی در ورودی لاچین احداث کنیم و تمامی این جریان را خاتمه دهیم چه رخ خواهد داد؟ بدون هوا چگونه می توان نفس کشید؟

اتحادیه اروپا و آمریکا در واکنش به انسداد این گذرگاه از باکو خواسته اند تا آزادی تردد در جاده لاچین را تضمین کند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ناشناس IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    39 3
    تعداد ساکنین ارمنی قره باغ حدود بیست هزار نفرند نه صدو بیست
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    9 13
    جمهوری باکو تنش میخاره
    • NL ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۴
      7 6
      جمهوری تهران مثل اینکه تن تون میخاره
    • IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۴
      2 1
      مثلا می خواهی چه غلطی بکنی؟
    • IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۴
      0 8
      خیلی باید برای همیشه این استان جداشده وپان تورکهاروخفه کرد
  • IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    48 3
    مشرق از عرمنیها جانی حمایت نکن فردا انتظار کمک از کشورها تورک و مسلمان براتون سخت خجالت اور نباشد آب به آسیاب مسیحیارو تمام کنید و در جای مناسب بایستید
  • یاحسین IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    35 4
    اگر برادران ارمنی پرست مشرق نیوز ناراحت نمی شوند باید بگویم ارامنه شیعه کش جز زبان زور نمی فهمند همانطور که با مشت و لگد قره باغ را تخلیه کردند با مشت و لگد گذرگاه زنگه زور را هم خواهتد داد ...
  • IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    0 7
    کشف ابرمنابع نفت و گاز در کویر ایران، قرباغ و ارمنستان را در نفت و گاز غرق میکنیم. امپراطوری بزرگ و قدرتمند ایران حامی دوستانش خواهد بود
  • IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    4 1
    کار خوبی کرده گاز رو اذربایجان میده برای ارمنستان دم تکون میدن مگه مرز کشورها بایدبر اساس قومیت ترسیم بشه
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۴
    45 2
    چطوره ارمنستان از طریق لاچین با قره باغ که اراضی ازربایجان است ارتباط داشته باشد ولی ازربایجان ازطریق زنگزور با نخجوان که اراضی خودش است ارتباط نداشته باشد
  • علی IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۴
    7 2
    آذربایجان میخاد بر دالانی که از خاک کسورش میگذره نظارت داشته باشه این خاریدن تنه؟ ارامنه دالان با نظارت خودشان هم به آذربایجان نمیدن انصافا اینجا ظالم کیه؟
  • IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۴
    1 4
    درودبرایران

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس