پاشینیان خواستار استقرار هیأت سازمان ملل در گذرگاه لاچین شد

نخست‌وزیر ارمنستان با انتقاد از سیاست‌های جمهوری آذربایجان در انسداد گذرگاه لاچین، خواستار استقرار هیأت حقیقت‌یاب سازمان ملل یا سازمان امنیت و همکاری اروپا در قره‌باغ کوهستانی و گذرگاه لاچین شد.

به گزارش مشرق، «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان امروز (پنجشنبه) با انتقاد از انسداد گذرگاه لاچین، از هیأت حقیقت‌یاب سازمان ملل یا سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) درخواست کرد که در قره‌باغ کوهستانی و گذرگاه لاچین مستقر شوند.

وبگاه «آرمن پرس» در این خصوص گزارش کرد پاشینیان با تأکید بر این که تداوم انسداد گذرگاه لاچین به بحران انسانی بیشتر ختم می‌شود، گفت: «شاهدیم که بحران انسانی در اطراف قره‌باغ کوهستانی واکنش بین‌المللی نسبتاً گسترده‌ای را به دنبال داشته است. دیروز بحث بسیار مهمی در شورای امنیت سازمان ملل در مورد این موضوع صورت گرفت. کشورهای مختلف و سازمان‌های بین‌المللی همچنان به بیان ارزیابی‌های شفاف خود در مورد وضعیت فعلی ادامه می‌دهند».

پاشینیان سپس با قدردانی از درخواست جوامع بین‌الملل برای بازگشایی گذرگاه لاچین گفت: «ما باید تلاش‌های متحد خود را در این مسیر بیشتر کنیم. اقدامات جامعه بین‌المللی در حل مناقشه قره‌باغ کوهستانی باید به طور قابل توجهی افزایش یابد».

وی سپس خواستار استقرار کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل در گذرگاه لاچین شد و در این خصوص گفت: «باید فعالانه در جهت اعزام یک هیأت حقیقت‌یاب از سازمان ملل یا سازمان امنیت و همکاری اروپا یا گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا به قره‌باغ کوهستانی و به گذرگاه لاچین همکاری کنیم».

پاشینیان که در نشست کابینه ارمنستان سخنرانی می‌کرد، همچنین تصریح کرد: که بحران گذرگاه لاچین از هفته گذشته حل نشده و تنها مسئله‌ای که رفع شده،‌ ازسرگیری عرضه گاز طبیعی به قره‌باغ کوهستانی است.

وی در این خصوص گفت: «وضعیت انسانی در قره‌باغ کوهستانی به دلیل محاصره غیرقانونی گذرگاه لاچین توسط (جمهوری) آذربایجان به شدت متشنج است. صدها خانواده همچنان از هم جدا شده‌اند و برخلاف میل خود در اطراف منطقه محاصره حضور دارند. کمبود برخی از کالاهای ضروری از جمله مواد غذایی در قره‌باغ کوهستانی مشاهده می‌شود».

نخست‌وزیر ارمنستان سپس ادامه داد: « اقدامات جمهوری آذربایجان در بستن گذرگاه لاچین غیرقانونی است و به شدت ناقض تعهدات بین‌المللی این کشور، یعنی مفاد بیانیه سه‌جانبه نهم نوامبر ۲۰۲۰ است».

محاصره گذرگاه لاچین موجب شده که بسیاری از ساکنان این منطقه ارمنی‌نشین با مشکل کمبود سوخت مواجه شوند. این اقدام جمهوری آذربایجان واکنش‌های منفی زیادی به همراه داشته و حتی اعضای کنگره آمریکا نیز خواستار بازگشایی این گذرگاه شده‌اند.

باکو طی روزهای گذشته به دلایل واهی مسیر مهم لاچین به قره‌باغ کوهستانی را مسدود کرده است. این تنها مسیر دسترسی ارمنستان به این منطقه است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • یاحسین TR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    4 2
    پاشینیان بیجا کرد ....
    • IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      0 0
      درودبرهمه ملیت هاوکشورهاولعنت به هرچی قوم گراوتجزیه طلب
  • IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    1 5
    به امیدبازگشت اراضی تاریخی به ایران عزیزوسکوت ابدی دشمنان کوچک ایران زمین
  • IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    6 6
    به امیدبازگشت اراضی تاریخی به ایران عزیزوسکوت ابدی دشمنان کوچک ایران زمین
    • IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      0 3
      انشاا..
  • IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    1 3
    ایران شمالی آماده الحاق به ایران
  • IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    1 2
    پاینده دوستی ایران وروسیه وارمنستان وتاجیکستان وسوریه ویونان وعراق و...
    • IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
      0 1
      درودبرایران ومتحدانش
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    1 1
    محترمانه بگم پاشولیان و اربابانش شکر می خورند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس