کد خبر 1298614
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۱
حماسه 25 آبان اصفهان

رییس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان ویژه برنامه‌های ۲۵ آبان؛ روز حماسه و ایثار اصفهان را تشریح کرد.

به گزارش مشرق، رییس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان ویژه برنامه‌های ۲۵ آبان؛ روز حماسه و ایثار اصفهان را تشریح کرد.

نشست خبری ویژه برنامه‌های ۲۵ آبان، روز حماسه و ایثارِ مردم اصفهان ، صبح چهارشنبه ۱۹ آبانِ جاری با حضور اهالی رسانه در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار شد. در این مراسم، مجتبی شاهمرادی؛ معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی اصفهان با تاکید بر نقش پررنگ شهدای اصفهان، و به ویژه شهدای گرانقدر ۲۵ آبان، به تشریح رویکرد مدیریت شهری جدید در خصوص برنامه‌های فرهنگی مدنظر برای محلات اصفهان پرداخت و گفت:« با توجه به سیاست‌های فرهنگی اجتماعیِ دوره جدید مدیریت شهری، فضایی پر شور و نشاط در کوچه و خیابان‌های اصفهان هویدا خواهد شد. به همین منظور، رویدادهای مختلفی در این زمینه خواهیم داشت تا از سویی شاهد زیست فرهنگی خوبی در محلات باشیم و از سوی دیگر، نسل جدید با شعائر شهدا به خوبی آشنایی پیدا کنند.»

خروش «۳۷۰ رود بی‌پایان» در شهر شهیدان

*پرداختن به نقاط هویتی اصفهان

او باتاکید بر شناساندن نخبه‌های اصفهانی در همه عرصه‌ها و زمینه‌ها ادامه داد:« پرداختن به نقاط هویتی اصفهان از جمله وظایف ماست که برای این کار، رویدادهای بزرگی را با توجه به تجربه خوبی که سال گذشته در شناسایی خانواده‌های شهدا در محلات داشتیم، خواهیم داشت.» مجتی شاهمرادی ادامه داد:«رویکرد شهردار محترم در این دوره، رویکرد محله محوری و هدف ما، کارکردن در محلات است. به همین منظور، رویدادهای بزرگی را برای اجرا درنظرگرفته ایم به ویژه که در ۲۵ آبان سال گذشته با جستجوی خانواده های شهدای این ایام و تکربم بیت و خانواده شهدا، گام بلندی برای پاسداشت ارزش‌های دفاع مقدس و شهدا برداشته‌ایم.»

*خروش رود خورشید در شهر فیروزه

او افزود:« بدیهی است که تکریم بیت و خانواده شهدا جدای از تاکیدات دینی که در این زمینه وجود دارد، از این جهت که ساکنان محله خانواده شهدا را ملجا و پناه خود می دانند، باعث آشنایی نوجوانان با ایشان خواهد شد. ایجاد این شناخت برای ما بسیار مهم است و میدان امام شاهد رویدادی درخشنده خواهد بود که با همکاری بنیاد شهید و دیگر ارگان های دخیل، به بار خواهد نشست.» معاون شهردار اصفهان گفت:« در این راستا، برنامه «شهید کوچه ما روشنایی شهر است» به مدت یک هفته با محوریت بیت شهدا برگزار خواهد شد و امیدواریم ۳۷۰ چراغ به این واسطه روشن شود.»

خروش «۳۷۰ رود بی‌پایان» در شهر شهیدان

شاهمرادی ادامه داد: « تمرکز ما بر کل شهدای محلات است و همکاران ما نیز درصدد یافتن این خانواده ها هستند. قصد داریم به این واسطه، مراسم تجلیل از خانواده شهدا را داشته باشیم. این کار در همه محلات اصفهان صورت می گیرد و همزمان پل ۲۵ آبان آذین بندی خواهد شد. تلاش ما یادآوری این حماسه است تا در شهر دیده شود.»

*رخت حماسه بر تن میدان امام

او با تشریح اقدامات انجام شده در این زمینه افزود:« در این رابطه، تندیسی تولید شده که تقدیم خانواده ها خواهد شد. همچنین کتاب «شهید کوچه ما روشنایی شهر است» و سرودی در این زمینه تولید شده که از آن رونمایی خواهد شد تا شهر و نوجوانان ما با این مقوله به خوبی آشنا شوند.» رییس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان با اشاره به برگزاری برنامه «۳۷۰ رود بی‌پایان» ادامه داد:« مرکز این رویداد میدان امام(ره) است که به مدت ۴ شب برگزار خواهد شد. این رویداد چهارشبه، به صورت ترکیبی است که با همت گروه‌های مختلف نمایشی و موسیقی انجام می‌شود و فضاسازی مناسبی نیز در این زمینه انجام شده تا میدان امام رخت حماسه به تن کند. البته در این رابطه، تمامی اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از وارد آمدن هرگونه آسیب به این بنای تاریخی انجام شده است. همچنین حجره های طبقه فوقانی میدان مزین به نام شهدا و مبدل به حجره آنان خواهد شد. این برنامه هر روز از ساعت ۱۸ تا ۱۹، به مدت یک ساعت، با توجه به برودت هوا و محدودیت های رفت و آمدهای شبانه، در نظر گرفته شده است.»

خروش «۳۷۰ رود بی‌پایان» در شهر شهیدان

شاهمرادی گفت:« یک ماه است که برای هرچه بهتر برگزار شدن این برنامه در تلاش هستیم. همچنین با محوریت حوض میان میدان نیز، کارِ قابل توجهی انجام داده ایم. مخاطبان ویژه ما نوجوانان و جوانان هستند اما همه می توانند از این ویژه برنامه استفاده کنند.» او از همه خانواده های شهر دعوت کرد که در این ویژه برنامه حضور یابند.

*تولید دو اثر هنری توسط دو هنرمند اصفهانی

شاهمردای یادآور شد: «همچنین همزمان با این رویداد دو اثر توسط دو هنرمند شهر با موضوع حماسه و ایثار اصفهان تولید خواهد شد و معتقدیم باید برای اتفاقات اینچنین هرسال باید رویدادهایی برگزار کنیم و در کنار آن آثاری تولید و ماندگار شود.ما معتقدیم که هرسال باید این کار انجام شود و صدا و سیمای مرکز اصفهان نیز در این خصوص پوشش خوبی خواهد داشت.»

او در پایان سخنانش افرود:« امیدواریم به الگوی مناسبی برای اجرای برنامه های محله محور برسیم و امیدواریم که این برنامه ها در یک جا متمرکز نباشد و بتوانیم ۳۷۰ رود بی‌پایان را در تمامی محلات شهر جاری کنیم، البته با مدد از شهدا و نظرات خوب دوستان و همکاران در رسانه‌های استان و دیگر سازمان‌ها و ارگان ها.» رییس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در پایان با تاکید بر این که این ویژه برنامه آغاز برنامه های فرهنگی سازمان در دوره جدید است، گفت:«امیدواریم مورد قبول شهدا قرارگیرد.»

*شهدای آبان، چشم و چراغ اصفهان

در ادامه، مرتضی رشیدی؛ معاون اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان نیز از حساسیت های ویژه ای که برای برگزاری این ویژه برنامه در میدان امام در نظرگرفته شده خبر داد و گفت: «نزدیک به ۳۰۰ نفر درگیر این پروژه هستند، یک گروه سرود ۷۰ نفره نیز به اجرای برنامه خواهند پرداخت و سعی ما این است تا به کمک هنرهای تجسمی بتوانیم گوشه ای از مجاهدت های شهدای و دینمان به آنها را ادا کنیم.»

* سخت‌ترین قسمت کار رساندن خبر شهادت شهدا به خانواده‌های آنان بود

 اکبر علی‌یار، رییس ستاد شهدای اصفهان در سال ۶۱ نیز که به عنوان مهمان ویژه در این برنامه حضور داشت، باذکر خاطراتی از ۲۵ آبان سال ۶۱ در اصفهان گفت و افزود: «آن موقع شهدای شهرهای اصفهان یزد و چهارمحالِ بختیاری را به اصفهان می آورند و از اینجا برای انتقال به استان های دیگر توزیع می شدند. حدود بیست روز غسل و کفن شهدا به طول می انجامید و اکثر حانواده ها دو یا سه شهید داده بودند. سخت ترین قسمت کار اما رساندن خبرشهادت شهدا به خانواده های آنان بود.» او ادامه داد:«شهدا از گلستان شهدا تا میدان امام تشییع می شدند و محله‌ای نبود که مزین به تفت شهیدی نباشد. کوچه ای نبود که شهید نداشته باشد. خاطرم هست که برای شست و شو و کفن و دفن شهدا جا کم آورده بودیم و چند خانه را با هماهنگی مردم تخلیه کردیم.»

در پایان این نشست خبری از پوستر ویژه برنامه « ۳۷۰ رود بی‌پایان» رونمایی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس