کد خبر 1298039
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۳
قیمت کلیه اقلام و کالاهای اساسی اعلام می شود

معاون سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان گفت: مطابق تصمیمات ستاد تنظیم بازار برای کلیه اقلام و کالاهای اساسی قیمت اعلام می شود

به گزارش مشرق، سید داود موسوی از اعلام قیمت‌ کالاهای مورد نظر به وزارت جهاد کشاورزی و اعلام آمادگی این سازمان برای قیمت‌گذاری سایر اقلام کشاورزی مورد نظر پس از ارایه پیشنهاد و آنالیز از سوی وزارت جهاد کشاورزی خبر داد و گفت: برای کالاهایی مانند برنج که تنوع کیفیت دارند، باید سقف قیمت اعلام شود.

معاون سازمان حمایت مصرف کندگان و تولید کنندگان در خصوص قیمت‌گذاری تثبیتی کالاهای اساسی گفت: بر اساس ماده ۲۱ قانون الحاق دولت مکلف است قیمت‌گذاری را محدود به برخی کالاهای اساسی حساس و ضروری نماید؛ پیش از این برخی کالاها مانند برنج وارداتی و شکر و... بر اساس سیاست‌های دولت (بحث رقابت و تغییر نرخ ارز و دیگر شرایط حاکم بر کشور) از قیمت‌گذاری تثبیتی خارج شده بودند که بر اساس تصمیمات جلسه ستاد تنظیم بازار و امکان نظارت بهینه مقرر شده مجددا در این خصوص بازنگری شود.

وی با اشاره به اینکه قیمت گذاری علاوه بر محصولات نهایی، برخی نهاده‌های تولید از قبیل جو ذرت و کنجاله را نیز شامل می‌شود، تصریح کرد: این قیمت گذاری و اطلاع‌رسانی درباره آن، علاوه بر کالا، در مورد نهاده‌های تولید که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شوند نیز اعمال می‌شود.

موسوی با بیان اینکه قیمت‌گذاری کالاهای کشاورزی با کالاهای صنعتی متفاوت است تصریح کرد: در صورت دریافت پیشنهاد و آنالیز از سوی وزارت جهاد، سازمان حمایت این آمادگی را دارد که در مدت زمان مشخص شده، نظر کارشناسی خود را در خصوص قیمت‌های مورد نظر اعلام کند.

طبق گفته موسوی، ظرف روز گذشته قیمت مصوب و تعیین شده کلیه کالاهای کشاورزی و اساسی به جز چند قلم باقیمانده به وزارت جهاد کشاورزی منعکس شده است و قیمت این اقلام عموما از طریق سامانه ۱۲۴ سازمان حمایت برای عموم اطلاع رسانی می شود.

وی ادامه داد: با توجه به مصوبات ستاد تنظیم بازار، وزارت جهاد کشاورزی باید نسبت به اطلاع رسانی اقلام کشاورزی اقدام کند.

موسوی همچنین از وجود ضوابط قیمت گذاری برای انواع کالاهای تولیدی و وارداتی خبر داد و گفت: این ضابطه ها صرفاً توسط سازمان حمایت مشخص نشده‌اند بلکه با حضور نمایندگان وزارتخانه‌های اقتصادی، سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و بخش خصوصی و ... تنظیم و مصوب شده است.

وی با تاکید بر تاثیر موارد مختلف و در نظر گرفتن هزینه های تولید در تعیین قیمت‌ها، خاطرنشان کرد: در بحث کالاهایی مانند گوشت قرمز و مرغ، ارقام و هزینه‌هایی که از طرف وزارت جهاد کشاورزی و تشکل‌های تولیدی ذیربط اعلام می شود، در نظر گرفته شده است و قیمت نهایی بر اساس ضریب مصرف اقلام و خوراک دام که وزارت جهاد کشاورزی اعلام می کند و نیز قیمت تمام شده خرید نهاده برای تولید کننده، تعیین می‌شود.

بر اساس توضیحات موسوی در صورت ضرورت به قیمت گذاری کالاهایی مانند برنج وارداتی و یا برنج تولید داخل که دارای تنوع کالا و کیفیت هستند، تعیین قیمت باید به صورت حداکثر قیمت قابل انتظار صورت گیرد تا سایر مارک‌های تجاری زیر سقف قیمت رقابت و تعیین قیمت کند.

وی در خصوص موضوع جایگزین شدن قیمت درب کارخانه به جای قیمت مصرف کننده بر روی کالاها گفت: با توجه به مشکلاتی که با ارائه تخفیفات غیرمتعارف و بالاتر از ۲۵ درصد ایجاد شده، پیشنهاد شد قیمت درب کارخانه به جای قیمت مصرف کننده درج شود که البته در حال حاضر موضوعی است که در ستاد تنظیم بازار مطرح شده و بحث تعیین قیمت مصوب مصرف کننده برای اقلام و کالاهای اساسی کشاورزی بوده است و مجزا از بحث درج قیمت درب کارخانه است که در دستور کار وزارت صنعت معدن و تجارت قرار دارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • 1 IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    0 0
    شما چه نرخ گذاری کنید چه نکنید کسی کاه بارتان نمی کند فایده ندارد هرجا یک قیمت و ان که نیاز دارد با قیمت بالاتر می خرد نظارتی وجود ندارد در زمان شاه طی نخست وزیری هویدا روحش شاد سیزده سال قیمت ها در شهر و روستا و دور و نزدیک یکسان بود بر عکس حالا مغازه با مغازه قیمتها متفاوت است
  • IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    0 0
    توی یک محله باچهار تا مغازه 40مدل نرخ از یک محصول می بینیم خانه از پای بست ویران است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس