کد خبر 1298363
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۹

به گزارش مشرق، محمد ایمانی، فعال رسانه‌ای در کانال تلگرامی خود نوشت: حذف ارز 4200تومانی، هم ضرورت دارد و هم بدون تامین الزامات آن، نقض غرض است.
گفتن اینکه 60 میلیارد دلار در 3 سال هدر رفت اما گرانی مهار نشد و رانت چند صد هزار میلیاردی را برای رانت خواران فراهم کرد، کفایت نمی کند.
شرط حذف یارانه پنهان، ارائه یارانه هدفمند صرفا به دهک های واقعا نیازمند است و پیش نیاز چنین کاری، شناسایی دهک ها و خانواده هاست.
ضمنا پیشاپیش باید راه بهانه جویی و آثار روانی چنان کاری در ایجاد تورم جدید هم بسته شده باشد.
حذف رانت از ارز دولتی، اقدام درستی است؛ اما ذیل اصلاحات اقتصادی کلان تر (از جمله هدفمند سازی پرداخت یارانه‌، اصلاح نظام های مالیاتی و بانکی، اصلاح ساختار بودجه شرکت های دولتی، نظام توزیع، بهره‌وری، و تقویت پول ملی) می گنجد.
این اصلاحات، کل به هم پیوسته است و باید ذیل راهبرد کلان اجرایی شود؛ و گرنه ابتر می ماند یا حتی به نقض غرض منجر می شود.
حکایت برخی اتفاقات که در سه دهه گذشته به نام اصلاحات اقتصادی رخ داد، حکایت آن دو نفری بود که یکی زمین را می کند و خاکش را خالی می کرد، و دومی همان خاک ها را داخل گودال می ریخت! نفر سومی هم بود که باید لوله را کار می گذاشت اما سر کار نیامده بود.
برخی بحران های اقتصادی  و اجتماعی در دولت های مدعی سازندگی و اصلاحات و اعتدال ( و تا حدودی دولت مدعی عدالت و مهرورزی)، به دلیل همین عدم تمهید مقدمات رخ داد. البته سهم لیبرال ها و کاپتالیست ها و اشرافیت سیاسی، در این بحران سازی منحصر به فرد است.
همان ها در دوره دولت نهم، به جای این که از هدفمند سازی یارانه ها حمایت کنند، چنان غوغای سیاسی و رسانه ای به راه انداختند که دولت منفعل شد و یارانه 45 هزار تومانی را علی السویه به همه داد و همان رویه غلط بعد از گذشت بیش از یک دهه همچنان برقرار است!
تلخ و گزنده این که وقتی کارشناسان در دولت سابق خواستار شناسایی دهک های برخوردار و حذف یارانه آنها شدند، مدیران ارشد دولت گفتند ما به حساب و زندگی افراد سرک نمی کشیم!

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    1 3
    باز هم گرونی؟ از رئیسی بعیده... درسته مردم دهک های پایین یارانه جدیدی میگیرن، اما خسته شدیم از مشاهده «باز گرونی». لطفا بذار قبلی ها هضم شه. تنش دوباره وارد نکنین
  • محمد شنس IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    0 3
    خیر
  • حسین IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    3 0
    اری
  • IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    0 1
    بهتر است دولت مابه التفاوت ریالی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را به حلقه آخر تولید یعنی کشتارگاههای مرغ و کارخانه های روغن نباتی بدهد تا هم رانت ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود و هم قیمت کالاهای اساسی افزایش نیابد یا روش دیگر دادن یارانه کالایی با کالا کارت است
  • IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    2 0
    آری؛ ولی با مدیریت خلاق در کاربرد
  • حسین DE ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    2 0
    اری
  • GB ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    6 0
    ما در ایران ارز دولتی نداریم. ارز ۴۲۰۰ تومنی ارز دولتی نیست بلکه ارز دولتیهاست. دولتی ها با این ارز کالا وارد می کنند و به ملت ایران به قیمت ۳۰۰۰۰ تومن می فروشند. این ارز دولتیها هیچ وقت کنار گذاشته نخواهد شد.
  • CA ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    0 2
    خیر
  • IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    2 0
    درود بر شما کاملا متین است گفتار شما
  • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    2 0
    مشکل کشور ما نداشتن نظارت هست چون نظارت نداریم راحت ترین راه را که همان پاک کردن صورت مساله هست را انجام می دهیم شما باز هم با حذف ارز ۴۲۰۰ مجدد راه و مسیر همان است مگر اینکه نظارت شدید و سبستمی انجام شود
  • IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    0 0
    اگر مشکل دولت فساد حاصل از ارز 4200 تومانی است با دادن یارانه آن بحساب همه خانوارهای ایرانی مشکل حل می شود اما اگر مشکل تامین بودجه باشد در آن صورت می توان به هفت دهک یارانه 200 هزار تومانی پرداخت نمود و باقی برای تامین بودجه باقی بماند
  • IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    1 0
    در صورت پرداخت یارانه مرغ و روغن و گوشت یعنی کالاهای اساسی به مردم باید قیمت این کالا باید کنترل شود وگرنه 110 تومن یارانه بدهید و قیمت مرغ کیلویی 110 تومن بشود کشور از هم می پاشد مثلا یارانه نان 4500 تومان است و در زمان برقراری یارانه نان به قیمت 100 تومان بود الان یارانه نان ثابت مانده اما قیمت نان 250 تومان شده است !!!!!
  • DE ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    2 0
    تلخ و گزنده این که وقتی کارشناسان در دولت سابق خواستار شناسایی دهک های برخوردار و حذف یارانه آنها شدند، مدیران ارشد دولت گفتند ما به حساب و زندگی افراد سرک نمی کشیم چون ریزش رای دارد و مردم عصبانی میشوند و به ما رای نمیدهند. خب بنا نبود یارانه محرومین قطع شود که .میدانیم محرومین به ماچه آنها که به ما رای نمیدهند ما حزب اشرافی و غربگراها و اصلاحطمعکاران حامی قشر پرخوار و کم کار هستیم‌که بیشترین یارانه پنهان را هم آشکارا میگیرن. هرکه بامش بیش برفش بیشتر - خون مکنده میزند هی نیشتر ! عجب ! کجاش تعجب داشت ؟ این قسمت آخر مصرع اولش. عجب
  • IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    0 0
    طرح خوبی است
  • مختار IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    1 0
    ۵۰ درصد این گرانی ها بخاطر سقوط ارزش پول ملی ما هست و ۵۰ درصد دیگه بخاطر دلالبازی و بی تدبیری و خیانت و نبود نظارت درست و نالایقی مسئولین اگر این دو درست نمی شود که خیلی هم سخت است اصلاح این دو مورد پس یه کار دیگه ای بکنیم بیایم پول ریال خودمان را برای چند سال کنار بگذاریم و با پول یکی از کشورهای همسایه یا یورو کار کنیم حقوق با همین پول جدید بدیم تمام خرید و فروش و هزینه ها و دستمزدها و غیره همه اش با همین پول انجام بدیم!🤣
  • IR ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    0 0
    اگریارانه را نقدی به حساب مردم بریزن و بازاررا کنترل کنن خوب است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس