کد خبر 1297134
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۵
افزایش ۱۱ درصدی بدهی عمومی عربستان

عربستان با وجود افزایش قیمت نفت به دنبال استقراض وام جدید و انتشار اوراق قرضه اسلامی است که این امر منجر به افزایش ۱۱ درصدی بدهی عمومی آن می‌شود.

به گزارش مشرق، یک موسسه بین‌المللی روز سه شنبه فاش کرد که عربستان سعودی با وجود افزایش قیمت نفت، دوباره به بازارهای بدهی متوسل شده تا وام جدیدی استقراض کند.

پایگاه خبری عربی ۲۱ نوشت: قیمت نفت خام از ابتدای سال جاری تاکنون نزدیک به ۶۰ درصد افزایش یافته ، زیرا تقاضای جهانی پس از شیوع ویروس کرونا بهبود یافته است.

قراردادهای نفت خام برنت، استاندارد جهانی، معاملات روز دوشنبه را با ۶۹ سنت یا ۰.۸۳ درصد افزایش به پایان رساند و به ۸۳.۴۳ دلار در هر بشکه رسید، در حالی که قراردادهای نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۶۶ سنت یا ۰.۸۱ درصد بسته شد.

ببینید:

فیلم/ انگلیس شریک جرم عربستان

براساس گزارش رویترز « اینترنشنال فاینانس ریویو» که اطلاعاتی در مورد درآمد ثابت ارائه می‌دهد و متخصص در تحقیقات بازار مالی است، اعلام کرد که عربستان سعودی فروش اوراق قرضه دلاری آمریکا از جمله اوراق قرضه اسلامی را آغاز کرده است.

فروش بدهی برنامه ریزی شده شامل یک اوراق قرضه ۳۰ ساله معمولی با حدود ۳.۶ درصد و یک اوراق نه و نیم ساله یا اوراق قرضه اسلامی با حدود ۱۱۰ واحد پایه در اوراق خزانه ایالات متحده است.

روز سه شنبه، منابعی به رویترز گفتند که عربستان سعودی در حال مذاکره با بانک‌ها برای اصلاح شرایط وام ۱۶ میلیارد دلاری سررسید سال ۲۰۲۳ و احتمال کاهش حجم این وام است، در حالی که بزرگترین صادرکننده نفت جهان به دنبال کاهش بدهی‌های دولتی موجود است.

چهار منبع آگاه افزودند که مذاکرات میان وزارت مالی عربستان و بانک‌ها در مراحل اولیه است و هنوز تصمیمی اتخاذ نشده است.

مرکز ملی مدیریت بدهی عربستان سعودی ماه گذشته اعلام کرد که این کشور ۸.۵ میلیارد ریال (۲.۲۷ میلیارد دلار) در اکتبر برنامه انتشار اوراق قرضه اسلامی صادر کرده است.

این مرکز افزود که این انتشار در دو بخش انجام می‌شود ، اولین مبلغ ۳.۹۰۵ میلیارد ریال و سررسید آن در سال ۲۰۲۹ است در حالی که دوم مبلغ ۴.۵۹۵ میلیارد ریال و سررسید آن در سال ۲۰۳۳ است.

اوراق قرضه اسلامی به گونه‌ای ساختار یافته است که برای سرمایه گذاران سودآوری ایجاد می‌کند. آنها با رعایت اصول شرع که منافع را منع می‌کند، صادر و معامله می‌شوند. ارزش اوراق در پایان دوره بازپرداخت می‌شود و خریدار پول سرمایه گذاری خود را پس می‌گیرد.

پیش از این عربستان سعودی اعلام کرد بودجه ۹۹۰ میلیارد ریالی (۲۶۳.۹۱ میلیارد دلار) آن در ۲۰۲۱، حدود ۷ درصد کمتر از هزینه‌های آن در سال جاری میلادی است. بزرگترین صادر کننده نفت دنیا به دنبال مهار کسری بودجه بزرگی است که به خاطر کاهش درآمدهای نفتی و بحران کرونا ایجاد شده است.

ریاض انتظار دارد بدهی عمومی آن در ۲۰۲۱ تا ۹۳۷ میلیارد ریال افزایش یابد. این رقم در سال ۲۰۲۰ برابر با ۸۵۴ میلیارد ریال بود.

رسانه‌ها پیش از این اعلام کردند که بدهی عربستان سعودی در شش سال گذشته ۲۱ برابر شده و این کشور از زمان به قدرت رسیدن ملک «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی ، نیم تریلیون دلار از دست داده است.

عربستان سال گذشته اقداماتی مانند سه برابر شدن مالیات بر ارزش افزوده و لغو هزینه کمک هزینه زندگی را با هدف افزایش منابع دولت که با کاهش تاریخی قیمت نفت خالی شده بود، اعمال کرد و درآمدهای غیرنفتی نیز تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا کاهش یافت.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس