کاهش ۸.۶ میلیارد دلاری ذخایر ارزی عربستان در ماه گذشته

ذخایر ارزی عربستان سعودی در ماه گذشته میلادی ۸.۶ میلیارد دلار کاهش یافت.

به گزارش مشرق، دارایی‌های ذخیره  ارزی عربستان سعودی  در پایان ژانویه گذشته، ۱.۹ درصد معادل ۳۲.۲ میلیارد ریال (۸.۶ میلیارد دلار) کاهش یافت.

بر اساس گزارش منتشر شده توسط بانک مرکزی عربستان سعودی، دارایی‌های ذخیره ارزی  عربستان حدود ۱.۶۷۵ تریلیون ریال (۴۴۶.۸ میلیارد دلار) ثبت کرد که در مقایسه با ۱.۷۰۸ تریلیون ریال (۴۵۵.۴ میلیارد دلار) در پایان دسامبر گذشته بود.

بیشتر بخوانید:

سقوط بورس عربستان پس از تصمیم بن‌سلمان درباره «آرامکو»

به گزارش الخلیج الجدید، بانک سعودی دلیل کاهش دارایی‌های ذخیره خارجی را توضیح نداده است، اما درآمدهای عربستان سعودی که به نفت وابسته است، تحت تأثیر کاهش قیمت و تقاضای نفت خام به دلیل شیوع ویروس کرونا قرار گرفت و ذخایر این کشور به پایین‌ترین سطح در ۱۰ سال گذشته رسید.

به طور سالانه، دارایی‌های  ذخیره خارجی عربستان در پایان ژانویه ۰.۷ درصد، معادل ۱۲.۵ میلیارد ریال (۳.۳۳ میلیارد دلار) کاهش یافت، پس از اینکه در پایان ماه مشابه سال ۲۰۲۱ به ۱.۶۸۸ تریلیون ریال (۴۴۴.۵ میلیارد دلار) رسید.

دارایی‌های ذخیره خارجی بانک مرکزی عربستان تا دسامبر گذشته ۱.۹ درصد به صورت ماهانه کاهش یافت و به ۱۷۰۷.۶ میلیارد ریال (۴۵۵.۴ میلیارد دلار) رسید که حدود ۹ میلیارد دلار کاهش داشت.

عربستان سعودی در مارس و آوریل سال۲۰۲۰، ۵۰ میلیارد دلار ذخایر خارجی خود را از دست داد که طی این ماه‌ها ، ۱۵۰ میلیارد ریال (۴۰ میلیارد دلار) از ذخایر خارجی بانک مرکزی برداشت شد و به تأمین هزینه‌های صندوق سرمایه‌گذاری اختصاص یافت. این اقدام موجب کاهش ذخایر خارجی شد و هدف از آن حمایت از طرح‌های سرمایه‌گذاری بود تا بتواند در شرایطی که تمامی کشورهای جهان با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند در بازارهای بین‌المللی سرمایه گذاری و از این فرصت سوء استفاده کند.

عربستان سعودی توزیع دارایی‌های ذخیره خود از ارزهای خارجی یا حتی ماهیت دارایی‌ها به صورت نقدی یا اوراق قرضه را اعلام نمی‌کند. با این حال، وزارت خزانه‌داری آمریکا از سرمایه‌گذاری ماهانه کشورها در اسناد خزانه و اوراق قرضه خود، از جمله عربستان سعودی که تا نوامبر گذشته ۱۱۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده بود، خبر می‌دهد.

عربستان سعودی هشتمین کسری بودجه متوالی خود را به میزان ۲۲.۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ به ثبت رساند.

 تورم در عربستان سعودی در ژانویه گذشته در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته حدود ۱.۲ درصد به طور سالانه افزایش یافت که همان نرخ افزایش ثبت شده در دسامبر گذشته است.

ذخایر دولت در بانک مرکزی عربستان طی چهار سال کاهش یافت، پس از اینکه در سال ۲۰۱۹ به ۴۷۰ میلیارد ریال رسید، در سال ۲۰۲۰ به ۳۵۹ میلیارد ریال و سپس در سال ۲۰۲۱ به ۳۵۰ میلیارد ریال کاهش یافت.

داده‌های دولتی در عربستان نشان می‌دهد که بدهی‌های این کشور طی ۶ سال و از زمان قدرت گرفتن«سلمان بن عبدالعزیز»پادشاه عربستان از سال ۲۰۱۵ به بیش از نیم تریلیون دلار رسیده و ۲۱ برابر شده است.

همچنین وزارت دارایی عربستان اعلام کرد انتظار می‌رود بدهی ملی این کشور در سال ۲۰۲۲، ۹۸۹ میلیارد ریال معادل ۲۶۴ میلیارد دلار یا ۳۱٫۳ درصد تولید ناخالص داخلی آن افزایش یابد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • NL ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    2 0
    -خدایا ما منتظر شاهِ جهانیم---------- اللهم العجل لولیک الفرج ___(فارغ از متن این خبر) لطفا برای ظهور امام زمان ع دعا کنیم.---العجل العجل العجل یا مولانا یا صاحب الزمان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس