کد خبر 1295668
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۸
جفنگ‌بازی دیگری از هادی در نمایش خانگی

آثار قبلی منوچهر هادی باعث می‌شود مخاطب شبکه نمایش خانگی رغبتی برای دیدن سریال جدیدش نداشته باشد و آنچه از سوی هادی در این سال‌ها ساخته شده قطعاً نامش اثر هنری نیست.

به گزارش مشرق، روزنامه جوان نوشت: آثار قبلی منوچهر هادی باعث می‌شود مخاطب شبکه نمایش خانگی رغبتی برای دیدن سریال جدیدش نداشته باشد. دیدن عاشقانه، گیسو، دل، رحمان ۱۴۰۰ یا آینه بغل برای مخاطب کافی است تا بداند سازنده این آثار مخاطب را نه تنها جدی نگرفته بلکه دست‌کم گرفته است و آنچه از سوی هادی در این سال‌ها ساخته شده قطعاً نامش اثر هنری نیست.

از آنجا که اساساً فیلم و سریال‌های منوچهر هادی قابل نقد و بررسی و تحلیل هنری نیستند، می‌توان از چرایی و چگونگی بسازبفروشی هادی نوشت و از اینکه این کارگردان برایش هنر و کارگردانی مسئله نیست، با دیدن ۱۰ دقیقه از قسمت اول نیسان‌آبی خود را نمایان می‌کند. دیگر برای او نه میزانسن و نه فیلمنامه مهم است نه قادر است از بازیگرش بازی بگیرد! آنچه برای هادی و تهیه‌کننده جوانش که روزی کار روابط عمومی در سینما انجام می‌داده صرفاً درآمدزایی مطرح است و تبلیغات و زرق و برق برای این مقصود حرف اول را می‌زند. تهیه‌کننده با روابط پیشینی که داشته حالا می‌تواند در هر پیچ سینمایی تبلیغ سریالی را بکند که فاقد ارزش هنری است.

نیسان آبی قطعاً از جفنگ‌بازی یا لوده‌بازی با گرایشات منسوخ شده نوستالژیک می‌آید. چند فیلم در سینمای ایران وجود داشته که توانسته درباره دهه ۶۰ درست و با قاعده قصه بگوید؟ قطعاً نهنگ عنبر مهم‌ترین آنهاست و باید اشاره کنم به فیلم گیج‌گاه ساخته عادل تبریزی که در آن با وجود روایت درست داستانی در دهه ۶۰ نگاه به جمشید هاشم‌پور به عنوان یک اسطوره سینمایی بوده، اما در نیسان آبی همه چیز در سطح یک شوخی لوس و بی‌محتوا با جمشید هاشم‌پور است که دلیل حضورش در چنین سریالی مشخص نیست یا اینکه چگونه بهناز جعفری و حسین یاری حاضر شده‌اند در سریالی بازی کنند که آسیب بزرگی به کارنامه هنری آنهاست چراکه نیسان آبی حاصل جوزدگی و کلیشه‌سازی آن هم به بدترین شیوه روایی از دهه ۶۰ است.

نیسان آبی حاصل جمع بازیگرانی است که قطعاً با بداهه دیالوگ می‌گویند و ایجاد موقعیت‌های آن بر اساس تنزل سلیقه مخاطب است. علاقه هادی به مسائل جنسی و اروتیک در اینجا هم دیده می‌شود و نمی‌دانیم او چگونه فکر می‌کند و چرا متوجه نیست ایجاد چنین موقعیت‌های هجوی از مخاطب خنده نمی‌گیرد. این بار هم ابتذال در دیالوگ‌ها سرشار است و چگونه می‌شود آن را در جمع خانواده تماشا کرد؟ هادی اذعان دارد این سریال برای خانواده‌هاست تا آن‌ها بخندند! اما نیسان آبی جز در حد یک خزعبل کار دیگری نمی‌تواند انجام بدهد، احساس می‌شود دیالوگ‌ها در حد فحش‌های کوچه و خیابان است. برای ایجاد موقعیت‌ها چه زحمتی کشیده شده جز کپی دست‌چندم از آثار فیلمفارسی!

اساساً هادی سطح سواد مخاطبش را در ازای درآمدزایی به مسخره گرفته و احساس کرده با هر جفنگیاتی می‌تواند مخاطب به دست بیاورد. از آنجا که باب شده سینما و سریال برای مخاطب سرگرمی است، هادی هم از این مفهوم که آن را درست فهم نکرده در سریال‌سازی سوءاستفاده می‌کند، اما نیسان آبی نه باعث سرگرمی مخاطب می‌شود و نه می‌تواند او را بخنداند چراکه هادی سعی داشته است ابتذال را در سلیقه مخاطب ترویج بدهد؛ ابتذالی که از شوخی‌های جنسی زن و مرد و روابط زناشویی تا فحش‌هایی که در دیالوگ رد و بدل می‌شود، دیده می‌شود، اما مخاطب امروز شرم و حیا را تشخیص می‌دهد.

به هر حال نیسان آبی در این سه قسمت چیزی نداشته جز توهین ریز و درشت به مخاطب، کارگردانی در آن حتی در ساده‌ترین معنی‌اش هم دیده نمی‌شود و بازیگران تلویزیونی‌اش قطعاً برای امرار معاش در آن بازی کردند و اگر نه، مگر می‌شود بازیگری مثل بهناز جعفری با آن کارنامه درخشان بازیگری یا جمشید هاشم‌پور ستاره دهه ۷۰ سینما خبر از ابتذال دست‌اندرکاران این سریال نداشته باشند؟ راستی چه کسی هم اکنون مسئولیت پروانه ساخت و نمایش چنین اثری را بر عهده دارد!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    15 1
    جمشید هاشم‌پور فیلمای پلیسیش رو خیلی دوست دارم، بعد جمشید هاشم‌پور فیلما رفت تو فاز عشقی و طنز، سینمای ایران یه جمشید هاشم‌پور جدید نیاز داره
  • IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    20 2
    چرا آن کسی که مجوز این چنین فیلم‌های ضد خانوادگی می دهند بازخواست نمی شوند؟
    • IR ۰۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
      0 0
      چون پولش میچسبه. حتی اگه قانونی باشه
    • IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
      2 0
      دلم براتون میسوزه خیلی جدی گرفتید. بازخواست کجا بوده پسر خوب اینا همشون با همن. سهم ما رو بده هر کاری خواستی بکن . پوله که حرف اول و اخرو میزنه
  • پری مجرد 44 ساله IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    21 3
    نیسان آبی به معنی حقیقی کلمه مزخرف، سخیف، مبتذل و انحطاط آور است باید تودهن کارگردان پلشت این سریال زد
  • پری مجرد 44 ساله IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    9 2
    عجب تر اینکه هادی فرزند شهید هست و با آثارش اشاعه فحشا ولنگاری و ابتذال و انحطاط میکند
    • IR ۰۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
      1 0
      موافقم،،، بیت ::: گیرم پدرت بود فاضل،، از فضل پدر تو را چه حاصل؟
  • IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    5 3
    یادش بخیر یه زمانی توی این سینما نجابت وجود داشت کم کم داره میشه مثل زمان شاه! بدون هیچ داستان جذاب و دارای تفکر و فقط استفاده ابزاری از زن و مسایل جنسی و شوخی های مزخرف! اجاره نشینها خانه سبز مزد ترس همسایه ها خانه ما و در شهر و روزگار جوانی دیگه نیستند اینها جاشون رو دادن به فیلمهای طنز رکیک و مسخره و فیلمای غم و غصه و افسردگی و خیانت و جنایت.
  • IR ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    0 2
    مجازات بشه نویسنده تهیه کننده و کارگردان و حتی بازیگران چنین فیلم های ضد فرهنگی و کسی که مجوز داده اخراج و حبس بشه
  • IR ۰۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    1 0
    بابا فازتون چیه فیلم به این باحالی توروخدابزاریدیه کم بخندیم چراانقد جومیدیدصیهونیسم این وسط چیکارمیکنه
  • IR ۰۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    0 0
    حرف دل ما رو زدی
  • IR ۰۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    3 0
    والله اونقدرم مبتذل و سخیف نیست که میگید ! شوخی های فیلم در حد همون فیلم های 7-8 سال پیشه اگر اونام مشکل داشتن خب تا الان دیگه نباید اینا اجازه پخش میگرفتن بعد این همه سال !
  • ﻣﺠﺘﺒﻲ IR ۰۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    0 0
    ﻛﻞ ﻓﻴﻠﻢ ﻫﺎﻱ ﻛﻪ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﻣﻴﺸﻪ اﻭﻟﻮﻳﺖ اﻭﻝ اﺧﺮ ﻓﺮﻭﺵ ﺑﺎﻻ ﻫﺴﺖ ﻛﺎﺭﻱ ﻧﺪاﺭﻧﺪ ﻛﻪ ﻣﺤﺘﻮاﻱ ﻓﻴﻠﻢ ﭼﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻓﻘﻄ ﻓﺮﻭﺵ ﺑﺎﻻﻱ ﺩاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻣﻨﻮﭼﻬﺮ ﻫﺎﺩﻱ ﻫﻢ ﻣﺜﻞ ﻛﺎﺭﮔﺮﺩاﻧﻬﺎﻱ ﺩﻳﮕﺮ ﻓﻘﻄ ﻓﺮﻭﺵ ﺑﺎﻻ ﺑﺎﺯﻳﮕﺮاﻥ ﻫﻢ ﭘﻮﻝ ﺑﺮاﺷﻮﻥ ﻣﻬﻢ ﻫﺴﺖ ﻧﻪ ﻗﺼﻪ ﻓﻴﻠﻢ
  • IR ۰۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    0 0
    چرا کمدی های تلویزیون هم همینطور شده اگر پایتخت و ن خ موفق اند درد اجتماع را در قالب طنز نشان می‌دهند در قالب طنز چرا فیلم هایی مثل مارمولک ابد ویک روز متری شش ونیم و،،،دهها بار توسط بیننده با اینکه درتلویزیون ممنوع است دیده میشود دلیل موفقیت نیسان آبی قالب طنز متفاوت است مانند پایتخت ون خ از بافت پایین اجتماع است مانند پایتخت ون خ یکسری تابوها را شکسته مانند رابطه مرد وزن که اتفاقا اجتماع قبول دارد نه صدا وسیما نه اینکه لمپن بازی دارد آیا پایتخت ون خ ندارد کلا نسل کمدی آبگوشتی مثل این سه مجموعه در دنیا تمام شده اما ما در این نقطه درجا میزنیم واقعیت این است که که صدا وسیما روز به روز مخاطبش را به دلیل تفکرات من در آوردی از دست میدهد پروژه های میلیاردی هزینه میشود جواب نمیدهند مخاطبروز به روز به سمت ماهواره شبکه خانگی ‌شبکه اجتماعی متمایل می‌شوند حالا شبکه خانگی نوعی دولتی است نبایداین مخاظب را هم به دشمنتقدیم کنیم تقریبا اکثر مخاطبی که دسترسی به نت دارند نیسان آبی را فقط برای آرامش ‌خنده دیده اند که مطمانا اگر شرایط برابر بود از ن خ کمتر نیست چرا بعضی فکر می‌کنند نظرشان عین اسلام است مثلا ۹۰ ضد اسلام ومیثاقیان با جلف بازی خود اسلام است شما مزدک را مفتی به دشمن تقدیم کردید که بسیاری از مخاطب ۹۰ را جمع کرده
  • IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    0 1
    واقعا حیف از حسین یاری و جمشید هاشم پور و بهناز جعفری . ما هنوز با سریال شب دهم حسین یاری زندگی کرده و احساس لذت میکنیم
  • IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    0 0
    حتما اینم تقصیر مردمه!!!
  • IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    1 1
    احساس میکنم کارگردان در زندگی شخصی ناموفق بوده و بهترین کار برای رهایی از دعواهای خانگی ساخت سریال هایی با بازی همسر می باشد تا حداقل مدتی ازگرفتاری رهایی یابد.در این شرایط که اوضاع اقتصادی خراب است بد نیست سازمان بازرسی یا هر نهاد موظف دیگری ریشه سرمایه گذاری این پول ها را بررسی کند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس