کد خبر 1295196
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۳

به گزارش مشرق، محمد ایمانی، فعال رسانه‌ای در کانال تلگرامی خود نوشت: برجام اگر خردمندانه تنظیم شده بود، تعهدات ایران باید پس از اجرای تعهدات غرب -یا دست کم، همزمان- اجرا می شد و طرف غربی تضمین معتبر می داد. تعهدات ایران، نقد و غیر قابل بازگشت، یا دیر بازگشت بود؛ و تعهدات آمریکا و غرب، نسیه و روی کاغذ، و به سادگی، قابل بازگشت.

اما این انتظار معقول، در برجام کاملا بر عکس نوشته شد. دولت روحانی، همه تعهداتش را در واگذاری یا بتن ریزی و تعلیق 95 درصد برنامه هسته ای کشور، از اواخر مهر تا 27 دی 94 به انجام رساند؛ تا تازه پس از آن، نوبت "روز اجرای توافق"! برسد و دولت ایران، دنبال حقوق حداقلی خود بدود.

شش سال پس از آن ماجرای عبرت آموز، مقامات آمریکایی در حالی که همچنان مشغول دبّه کردن هستند، هر چند وقت یک بار، ادعای بازگشت همزمان را پیش می کشند. چنان که سخنگوی وزارت خارجه شان گفته؛ "معتقد به بازگشت متقابل به توافق هستیم".

اجرای متوازن و متقابل تعهدات، اقتضای روز اول اجرای یک توافق است، نه متناسب با دوره عهدشکنی یک طرف. وقتی یک طرف توافق، قلدری به خرج داد و به شکل یکطرفه از آن خارج شد، نمی تواند توقع بازگشت همزمان را داشته باشد.

طرف عهدشکن، صداقت و پایبندی اش را زیر سوال برده و نشان داده قابل اعتماد نیست؛ همچنان که معلوم کرده توافق، در قبال تعهدات او به اندازه کافی الزام آور و تضمین شده نبوده است.

بنابراین، اولا لازم است او ابتدا اجرای تعهدات خود را از سر بگیرد و در یک بازه زمانی معقول راستی آزمایی (اعتبار سنجی) شود؛ ثانیا ساز و کار های قوی تضمین و تادیه خسارت در صورت نقض مجدد، از وی اخذ شود.

نکته مهم دیگر، مکانیسم ماشه برای امکان احیای خودسرانه تحریم های شورای امنیت است که دولت آمریکا به خاطر خروج از برجام، دسترسی به آن را از دست داده و حالا می خواهد این دسترسی را با عملیات فریب جدید -به نام بازگشت سریع تر به توافق- احیا کند. 

طرف ایرانی در کنار خسارت های هنگفت شش سال توقف برنامه هسته ای، متحمل بالغ بر 150 تا 200 میلیارد دلار خسارت اقتصادی ناشی از عهدشکنی آمریکا (و غرب) شده و طرف مقابل باید پاسخگوی ایراد این خسارت باشد.

به عبارت دیگر، نمی شود به واسطه احیای نصف و نیمه تعهدات، روند خسارت های ایران تداوم یابد، و طرف غربی صرفا بتواند موقعیت ایراد خسارت بیشتر از طریق ساز و کار معیوب برجام را به دست آورد.

چرا بازگشت همزمان به برجام ناممکن است؟

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    0 3
    خب عقل کل،تحریمها روی کاغذند و فعالیت هسته ای فیزیکی.تحریم که ماهیت فیزیکی نداره ، یک دستورالعمله که در برجام قرار شد که دیگه نباشه.ولی از یک طرف بازگشت سرمایه گذاران سخته و از طرفی تا خواستن برگردند ترامپ اومد. اون موقع که تحریم‌های سازمان ملل رو کاغذ پاره می نامید فکر نمی کردید این کاغذپاره ها چه در سری میشن.
  • IR ۰۷:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    1 0
    با سلام چیستی برجام نشان می دهد که ماهیتا یک بیانیه سیاسی است. امکان تحلیل و پردازش این بیانیه سیاسی در چارچوب قراردادهای حقوقی و یا معاندان وجود ندارد و طرف های غربی بر اساس ماهیت استکباری خود محتوی استعماری و نهادینه شده در آن را دنبال می کنند. برجام از نظر چیستی یک تراژدی استعماری است و مدیریت کردن آن از سوی ج‌اا به ترتیبی که امکان حفظ استقلال و منافع ملی تواما وجود داشته باشد یک رخداد بزرگ و انقلابی است. دولت سیزدهم و سایر قوا هم اکنون از اهلیت سیاسی برای پیگیری این پویش برخوردارند و بطور خردمندانه ای در تکاپوی مدیریت این بازی هستند. دینامیسم ذاتی برجام تمکین و پذیرش تسلیم طرف ایرانی است و این محور همواره در حال تولید بحران خواهد بود. چشم اندازی از آرامش و تعادل بچشم نمی خورد و راهبرد مدیریت کردن این پویش سیاسی در خارج از فضای برجام است و دقیقا متکی بر سیاست توانمندسازی در ابعاد اقتصاد ملی و راهبردی و محور مقاومت در منطقه است. ما ملت در ذیل پرچم امام امت ایستاده این و از این پس امکان پرداخت هزینه های اضافه مدیریت خود باخته و عقیم دولت گذشته را نداریم و بایستی با تمام قدرت در این بازی بس ظالمانه و خطیر هوشمندانه بازی کرد. یاعلی
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    2 0
    ما میدونیم همه این ها رو. اینا رو به چپ ها بگید! اونا معتقدن چون ما در مشکلات اقتصادی هستیم نباید سخت بگیریم! یه چیزی تو مایه های " اقا ببنیدید قرار دادو بره" ی دوره روحانی!!! به همین سادگی با منافع و امنیت مردم بازی میکنن این جماعت!
  • IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    2 0
    آمریکا میخواد با هم زدن جو (توسط عوامل خارجی و داخلی!) و بالا بردن سرعت، دقت ایران در تنظیم و اجرای توافق خوب پایین بیاد و یه قرار داد فاجعه ای مثل دوره روحانی دوباره بسته بشه. این که در سایت ها و روز نامه های اصلاح طلب هی داریم میخونیم که "سریع باشید جامعه داره از هم میپاشه دیگه نمیشه جمعش کرد مردم بیچاره شدن و..." به همین دلیله
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    1 0
    از هر منظر به توافق هسته ای نگاه شود جز خسارت و هزینه سنگین برای ایران چیز دیگری وجود ندارد حتی در بهترین شرایط آن که طرف های مقابل به تعهدات خود عمل کند باز ایران برای همیشه گروگان 1+5باقی خواهد ماند حال باید تصمیم گرفت تا ابد گروگان 1+5باشیم یا با عبور از سختی های خروج از توافق هسته ای یک زندگی خوداتکا برای کشور درست شود
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    0 0
    نمیدانم چرا این خسارات را ادامه میدهیم چرا از برجام خارج نمیشویم از چی میترسید از برجام خارج شوید امریکا نترسید و خارج شد ایران هم نباید بترسد باید خارج شود برجام که مزیتی ندارد!!! و اگر مزیتی دارد حداقل برای مردم توضیح دهید
  • IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
    1 0
    آمریکا باید تمام تحریم ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کرده و هزینه ی خسارت هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتش داده بپردازد و منتظر راستی آزمایی ایران برای انجام این موارد بماند تا ادب شود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس