دیگر تیغ تحریم‌ها علیه ایران برنده نیست

یک کارشناس مسائل هسته‌ای در آمریکا اذعان کرده گزینه نظامی علیه ایران منتفی است ضمن آنکه تحریم‌ها نیز اثرشان تضعیف شده است.

به گزارش مشرق، یک کارشناس مسائل هسته‌ای در آمریکا ضمن منتفی دانستن گزینه نظامی علیه ایران به کُند شدن تیغ تحریم‌ها نیز اعتراف کرده است.

بیشتر بخوانید

شرمن: از آغاز مجدد مذاکرات وین حمایت می‌کنیم

«کسلی داونپورت»، مدیر بخش منع اشاعه در «انجمن کنترل تسلیحاتی» آمریکا درباره چالش‌های دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص مذاکرات هسته‌ای با ایران گفت: «دولت بایدن باید بین نشان دادن به ایران که از تخفیف تحریم‌ها منتفع خواهد شد و عدم تسلیم در برابر اهرم‌های فشار ایران توازن حفظ کند.»

وی که بامداد جمعه (به وقت تهران) با خبرگزاری فرانسه مصاحبه می‌کرد اضافه کرد: «ایالات متحده نمی‌تواند به ایران بابت تداوم نقض توافق هسته‌ای پاداش بدهد.»

«دنیس راس»، مشاور روسای جمهور سابق آمریکا در مسائل غرب آسیا چند روز پیش در یادداشتی که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت مدعی شده بود که دولت بایدن برای به سرانجام رساندن مذاکرات با ایران بایستی تهدید به جنگ را حفظ کند.

او در فارن‌پالیسی نوشت: «اگر ایالات متحده می‌خواهد خطر درگیری را پایین آورده و به دیپلماسی فرصتی برای موفق شدن بدهد، بایستی ترس ایران از واکنش آمریکا را برگردانده و به نحو موثرتری از فشار استفاده کند.»

با وجود این، داونپورت در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفته نه تنها هیچ گزینه نظامی علیه ایران وجود ندارد بلکه تیغ تحریم‌ها هم با توجه به اینکه چین بعید است خرید نفت از ایران را متوقف کند، کند شده‌اند.

او توصیه کرده در صورتی که ایران به رعایت کامل برجام برنگردد بایدن باید به دنبال توافقی کوتاه مدت با ایران باشد که برخی تحریم‌ها علیه این کشور را در ازای توقف برخی از حساس‌ترین فعالیت‌های هسته‌ای رفع می‌کند.

داونپورت گفت: «ایالات متحده گزینه‌های دیگری هم داد ولی هیچ‌کدامشان خوب نیستند.»

جمهوری اسلامی ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند فرصت دهد برای تحقق این وعده تلاش کنند.

بعد از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران ذیل مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

جمهوری اسلامی ایران، بعد از برداشتن ۵ گام برای کاهش تعهدات، سرانجام ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸ اعلام کرد دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.

دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» ضمن اعتراف به اینکه سیاست فشار حداکثری شکست خورده گفته قصد دارد ایالات متحده را به برجام بازگرداند، اما از انجام اقدامات لازم برای عقب‌نشینی از سیاست‌های ترامپ خودداری کرده است.

مضاف بر این، مقام‌های دولت آمریکا پیش از این تصریح کرده‌اند که قصد دارند از ورود به برجام به عنوان «سکویی» جهت پرداختن به سایر اختلافات از جمله مسائل موشکی و منطقه‌ای استفاده کنند.

اخیراً مقام معظم رهبری در جلسه‌ای تأکید کردند آمریکایی‌ها خواستن گنجاندن بندی در توافق هسته‌ای برجام برای ملزم کردن ایران به گفت‌وگو بر سر مسائل موشکی و منطقه‌ای هستند.

رهبر انقلاب اسلامی در آخرین دیدار با دولت دوازدهم خاطرنشان کردند: «آمریکایی‌ها در زبان و وعده می‌گویند تحریم‌ها را بر می‌داریم اما تحریم‌ها را برنداشتند و برنمی‌دارند، ضمن آنکه شرط هم می‌گذارند و می‌گویند که باید در همین توافق جمله‌ای بگنجانید که بعداً درباره برخی موضوعات صحبت شود و گرنه توافقی نخواهیم داشت.»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: «آنها می‌خواهند با گذاشتن این جمله، بهانه‌ای برای دخالت‌های بعدی خود درباره اصل برجام و مسائل موشکی و منطقه‌ای فراهم کنند و اگر ایران حاضر به بحث درباره آنها نشود بگویند توافق را نقض کرده‌اید و توافق، بی‌توافق.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • محمد IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
    20 3
    اره بترسونین وطن فروشان داخلی از جنگ و برخی تحریم های الکی و بدرد نخور رو بردارین ما هم کلا هسته‌ای رو تعطیل میکنیم میام پای میز مذاکرات موشکی و منطقه ای میشینین و یه برجام خوب دیگه هم به شما تقدیم کردیم... ما رو چی فرض کردید کلا از اول انقلاب تا الان گزینه نظامی رو میز بوده بیا یه بار به حرف خودت عمل کنید
    • IR ۰۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
      0 0
      فکر نمیکنم عواقب خوبی داشته باشه ....... نباید زیاد خودت بزرگ ببینی ، مخصوصا وقتی میدونی حریفت خیلی سرسخت تره و چغر تر این حرفاست . تو جنگ دیپلماسی و گفت گو اینا فایده نداره . باید قدرت نظامی داشته باشی . اونم همین الان بزار خیالت راحت کنم ، اگر با اسرائیل وارد جنگ شدیم تا وقتی پوتین باشه دست از حمایت از اسرائیل نمی‌کشه بلکه ممکن کمکشون هم بکنه . آمریکا هم کنه اصلا اینارو نمی‌خواد . خوب فکر کن
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
    12 1
    گزینه نظامی عليه ايران منتفی است!!!نشانش شکار گلوبال هاوک ارکیو ۱۷۰ شخم کردن عين الاسد گرفتن نفتکش سرقت شده
  • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
    7 1
    خخخخخخخخ....
  • یک بنده خدا IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
    9 19
    حالا که نه شما کنار میاید که هسته ای نداشته باشید و نه اونا موافق تسلیحات اتمی شما هستن پس ما مردم تا کی باید روی خوش ببینیم؟ الان امارات رفیق آمریکاست چی رو از دست داده؟ و ما که 43 ساله با آمریکا و غرب و عربا (تقریبا کل دنیا) در حال جنگ هستیم چی گیر آوردیم؟ آیا ما جز سیر کردن شکممون که از گرسنگی نمیریم( اونم بهزور) و یا بمب و موشک و... کاری کردیم؟
    • منطقی IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
      5 5
      به نظر شما گدا بودن و بی عزت شدن و عدم استقلا و سواری دادن بهتر است یا مقاومت پیامبر(ص) گونه در شعب ابی طالب و یا شهادت در راه آرمان ها مانند حسین (ع)در کربلا ؟ آیا ارزش زندگی فقط به زنده ماندن حیوانی است ؟ به هر قیمت ؟ هی هات من الذله
    • منطقی IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
      2 3
      ما زندگی با افتخار و امارات زندگی حیوانی ، ما رنج و ایثار خدا پسندانه و امارات تجاوز و قلدری گردن کشانه ، ما سعی در توشه آخرت و آمارات سعی در پروار شدن گوسفندانه ، ما استقلا و عزت و امارات و عربستان گاو نه من شیر ده ، واماندگی و در ماندگی افتخار ندارد چنانکه چهار کشور عرب در جنگ شش روزه از یک کشور مجعول تازه تاسیس شده چنان شکست خوردند که تا کنون هم جرات مقابله نداشته و کم کم خود با اغوش باز نوکریش را می پذیرند اما ایران نه تنها 8 سال در برابر 80کشور مقاومت کرد بلکه خود بلکه با نواب خود اسرائیل را تا استانه شکست قرار داده است ببین و افتخار کن ، چنان عزتی رنج هم دارد.
    • US ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
      3 3
      به یارگیری اسرائیل کمک کردیم ...!!
    • تبریزی IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
      4 2
      بنده خدایی که که هیچ چیز از بنده خدا بودن نفهمیده!!!! شما اگر واقعاً بنده خداییی، بنده شیظان شدن را توجیه نمیکنی. اولاً اکثریت مردم امارات و عربستان وضعشون خیلی خیلی بدتر از مردم ما هست به عکس تبلیغات مجازی، در ثانی حکام آنها بنده شیطان هستند، بماند که قبل تر از ۴۳ را هم دیده ایم که مردم در چه فلاکت اسفباری زندگی میکردند. شما هم بهتره شنا یاد بگیری صهیونیست که بیشتر به دردت خواهد خورد
    • رحمت عیدی IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
      0 0
      اولا اونایی که میگی تقریبا کل دنیان با ما دشمنی دارن یعنی دشمنی رو ااونا شروع کردن نه ما، واما بعد بنده خدا همه چیز که مادیات نیست ما بجز عقل معاش یه عقل معاد هم داریم ضمنا وضعیت الان که نتیجه رای دادن به جماعت عشق صلح با آمریکاست، اگر هم منظورت از هیچ چیزی که گیر نیاوردیم کاباره و دیسکو و مشروب و بی بند و باری آزاد هست که برات متاسفم، برای ایجاد صلح باید قوی بود آنهم در دنیای قانون جنگل که باید زیر دست و ضعیف بمانی و باشی تا خورده شوی، یه کوچولو اونورتر بشین تا زاویه دیدت تغییر کنه تا ببینی که اون امارات مذکور تمام منابع نفت و عزت و شرف و استقلال خودشو داده تا آزادیهای غربی بگیره و بشه مصرف کننده صِرف و البته قربانی جنگ احتمالی
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
    4 3
    شما سه سال از برجام خارج شدید ما شیش ماه باید ماهم سه سال خارج بشیم تا به یک بلانس برسیم بزرگترین اشتباه نظام در توافق موند بعد خروج ترامپ بود
    • عبدالله IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
      4 3
      بزرگترین اشتباه ایران تن دادن به ذلت برجام است که ماهیتی جز سرکاری ندارد
  • عبدالله IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
    5 8
    مرگ بر امریقا Death To usa الموت لأمریقا
  • NL ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
    9 6
    شما نگران نباش تا زمانی که مادر بمب ها و اژدهای B52 هست تاسیسات اتمی ایران شمعی است در باد
    • IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
      4 6
      ترسو بز صفت. اگر تیرکمان هم داشته باشیم به جای موشک های نقطه زن و پهپادادی دور برد بازم میتونیم در جاهای حساس به آمریکا آسیب بزنیم. اونا میفهمن غربگداها نمی فهمن
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
    5 0
    اقدام نظامی خخخ امریکا بیست با طالبان جنگید نتونست غلطی بکنه
  • محمدرضا IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
    3 1
    از اول هم استکبار داشت قمپوز در می کرد چون همه گزینه ها را اجرا کردن ولی به فضل الهی نتیجه ای نگرفتن ،از این به بعد هم ان شاءالله گزینه های ما مطرح خواهد شد منتظر بمانید
  • حمید IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
    4 1
    کسی که این حرف ها را گفته اینجا نیست تا مزه تحریم ها را حس کندو با تورم سزسام اور و گرانی زتدگی کند .
  • IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
    4 0
    این نظر شخصی این کارشناسه و موضع رسمی دولت آمریکا نیست
    • IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
      1 6
      دولتش خوارتره
  • IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    0 0
    اعتمادی به امریکا نیست این کشور خودش به خواب زده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس