کد خبر 1294851
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۵
جیحون بایراموف

«جیحون بایراموف» وزیر خارجه جمهوری آذربایجان اعلام کرد، ایران طی هفته‌های اخیر پیام‌های مثبتی ابراز کرده است و باکو خواهان تقویت روابط بین دو کشور است.

به گزارش مشرق، وزیر خارجه جمهوری آذربایجان روز پنجشنبه (امروز) درباره روابط این کشور با جمهوری اسلامی ایران اظهارنظر کرد.بنا بر گزارش رسانه‌های جمهوری آذربایجان، دیپلمات ارشد این کشور حاشیه دریای خزر باکو بر قدردانی باکو در قبال «پیام‌های مثبت» ایران تاکید کرد.

بیشتر بخوانید:

اردوغان شرایط عادی سازی روابط ترکیه با ارمنستان را اعلام کرد

جیحون بایراموف گفت: «ایران در هفته‌های اخیر پیام‌های مثبتی (در رابطه با جمهوری آذربایجان) را ابراز کرده است؛ (پیام‌هایی) که (جمهوری) آذربایجان بسیار قدردانی می‌کند».این مقام ارشد باکو افزود: «(جمهوری) آذربایجان همانند گذشته خواهان تقویت روابط با ایران است».

این مقام ارشد جمهوری آذربایجان توضیح بیشتری درباره اینکه منظور او از پیام‌های هفته‌های اخیر چیست، ارائه نداده است.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران چند روز قبل از توسعه روابط تهران و باکو خبر داده بود. وی دوم آبان در صفحه توییتر خود با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی خود با جیحون بایراموف نوشت: «جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان دو همسایه مسلمانند، با مشترکات فراوان».

امیرعبداللهیان افزود: «با همکارم آقای جیحون بایراموف در مورد نقشه‌راه رو به جلوی مناسبات همه‌جانبه، گفت‌وگویی صریح، صمیمی و سازنده داشتیم. روابط دو دولت و دو ملت در سایه احترام متقابل توسعه می‌یابد».

جمهوری اسلامی ایران همواره با تاکید بر روابط خوب تاریخی با جمهوری آذربایجان، خواستار تقویت هر چه بیشتر مناسبات دوجانبه بوده است اما به دنبال حضور برخی عناصر تروریستی و همچنین رژیم صهیونیستی در نزدیکی مناطق مرزی، باعث ایجاد تنش‌هایی در روابط دو کشور شده بود.

از سوی دیگر به دنبال تحولات بعد از جنگ بر سر قره‌باغ کوهستانی و ادعاهای باکو درباره کریدور ادعایی «زنگه‌زور»، مقامات ایرانی درباره هرگونه تلاش برای تغییر مرزهای بین‌المللی هشدار دادند.

جنگ سال گذشته بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در تاریخ نهم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آبان ۱۳۹۹) با توافق آتش‌بس به امضای نیکول پاشینیان، الهام علی اف و ولادیمیر پوتین  پایان یافت و و روسیه به عنوان میانجی این توافق نقش آفرینی کرد.

مسئولان جمهوری آذربایجان بخصوص الهام علی‌اف مدتی پس از امضای توافق آتش‌بس، به تنش‌آفرینی مرزی و توسل به پروپاگاندا و اظهارات جعلی برای زمینه‌سازی ایجاد کریدور زنگه‌زور روی آوردند.

در توافق آتش‌بس قره‌باغ، ارمنستان پذیرفته مسیرهای بسته حمل‌ونقل بین بخش غربی جمهوری آذربایجان با نخجوان را باز کند اما در هیچ جای آن از ایجاد یک کریدور در امتداد مرز ارمنستان با ایران که باعث حذف مرز و محروم‌شدن ایران از دسترسی به مسیر ترانزیتی ارمنستان می‌شود، حرفی زده نشده است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • بختیاری IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۳
    14 15
    تا زمانی که افسار الهام دست صهیونیست های بزدل هست شماها کاری جز نمکدان شکستن انجام نمیدید.! و اینکه چرا از سرگذشت سایر نوکران صهیونیست ها و سرنوشت پر از ابهام رژیم آپارتاید کودک کش وحشی اسرائیل درس عبرت نمیگیرید عجیب هست که نتیجه ای جز سر به سنگ خوردن ندارد.
    • DE ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
      0 3
      منابع موثق خبر دادن رجب_هیتلر_عردوغ پارکینسون داره. هنوز نمُرده رجب؟ سگ جونیه
    • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
      3 3
      علی اف برده صهیونیست ها
  • IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۳
    18 3
    دیپلماسی عزتمندانتون هم دیدیم!!!!! دیگه پیام «غلط کردم» چه عزتی داره خدا میدونه
    • IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
      5 20
      فکر نکنم کشوری که با ناوگان پنجم آمریکا سرشاخ میشه و پسش میزنه از آذربایجان بترسه! ایران تا صلح هست تمایل نداره با همسایه هاش وارد تنش و درگیری بشه. مگر اینکه مجبور بشه
  • رضا IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۳
    20 6
    حيف كه مسؤلين دست پائين رو گرفته اند وگرنه گوش مالى تون مى داديم
    • مجتبی از زنجان IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۳
      2 15
      با پالس مثبت و منفی هیچی حل نمیشه تقسیمات جدید نیاز هستش مثل آدم عمل بشه هر چند قبول دارم حساسیت ها هستش افزایش استانها تا100تا 150 و اینکه نام های نژادی استانها با احترام به مردم حذف بشه چون این تقسیمات یکپارچگی رو هدف میده و اینکه همه کشورهای دنیا زبان و نژاد دارند مثل هند-چین
    • TR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
      12 4
      ناشناس نادان این نظر مغرضانه رو حتی نژادپرست ترین عناصر رژیم پهلوی مثل فروغی و کسروی و امثالهم هم نتونسته بودن بدن که بحمدالله در جمهوری برابری اسلامی داریم از زبان عناصر این رژیم دینی میشنویم. هر معلقی حاضرین بزنین اما شعور یادگرفتن احترام به مردم رو ندارین. بافرض انجام این کار دارین روز بروز تنفر رو در کشور توسعه میدین و بازنده آخر هم خودتونین
    • مجتبی از زنجان IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
      3 6
      منفی مدهید اشکالی نداره اما میخواهد کشور تجزیه بشه این تقسیمات بد هستش آیا تقسیمات اکثر کشورهای دیگه هم اسم نژاد روی استان هستش یا اسم معمولی داره2گروه منفی میدن1.اونایی تون استانها هستن و به هیچ وجه تعصب نژادی شون تغییر نکرده2.اونای که حق میدم تغییرات حساسیت داره اما تغییرات در همه210مملکت هست در اسپانیا خودمختاری کاتالونیا یا در هند خودمختاری جامو و کشمیری گرفته شد یا در فیلیپن به مسلمانان خودمختاری داده شد نه مثل فیلیپن ساغول ساغول
  • IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۳
    15 8
    دیدن ایران تو خلیج فارس جلوی آمریکا وایساده، فهمیدن غلط زیادی کردن دارن شکر میخورن. استان باکو
  • IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۳
    11 4
    علیف:استاندار صهیونیست اسراییلیباکو
  • IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۳
    5 0
    عاقلان دانند
  • علی IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۳
    11 7
    ایران پالس فرستاد یا شما از کارهای صهیونیستی دست برداشتید و عقب نشینی کردید؟؟؟؟ ارتش ما هنوز هم منتظر کوچکترین خطای شماست.
  • دختر مردم IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۳
    16 8
    استان باکو
    • مجتبی از زنجان IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
      1 13
      به جای این کارها ادعای خاک مردم تقسیمات جدید ایجاد بشه نام نژادی استانها با احترام به اقلیت ها حذف بشه و استانها هم افزایش پیدا کنه و پایتخت اصفهان بشه تغییرات تقسیمات واجبه تقسیمات210کشور ارزیابی بشه مثلا استان شیراز-استان زاهدان-استان خرم آباد-استان تبریز-استان ارومیه-استان سنندج هر حساسیت ها هم هست اما چاره ای نیست تغییرات همه جا هست از قدیم میگن یشین قاباغن قبل از مشکل توتان(جلوی مشکل از ایجاد مشکل گرفت)
  • IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
    1 3
    واقعا شما از پالس های یک طرفه قبلی و موذی بازی این رژیم جعلی درس نگرفتید که دوباره همون آش و همون کاسه چند بار همین مورد رو انجام دادن دوباره دشمنی کردن جه فرقی کرده؟ این مرتیکه از مجری صهیون بودن دست برداشته یا عوض شده؟یا صهیونیست ها رفتن؟ ما که با مردم هم دین و اصلا هم وطن قدیم خودمون مشکل نداریم که هیچ جان می دیم براشون ولی آیا دولت جعلی دست نشانده استکبار جهانی فرقی کرده که شما دم به دقیقه بعد گوشمالی کوچیک این رژیم جعلی دست دوستی به این نامرد دراز می کنید؟آحه بعنی ما نمی دونم این یکی از دشمنان اصلی شیعه و ایران هست هر دشمنی بتونه می کنه؟ واقعا آدم شاخ در می یاره از یکسری تصمیم ها انشالله که مثل قبل اشتباه نکرده باشید
  • IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
    0 4
    به صهیونیستها اجازه حضور بدهید، خونتان پای خودتان.
  • سعید IR ۰۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
    2 2
    هر پالس ظاهرا مثبتی دلالت بر ضلف و ترس و مصلحت اندیشی دارد ،حال که این فرصت تاریخی به دلیلِ حماقت دشمن پیش آمده باید بیشترین تلاش را برای باز گشت اراضی به زور گرفته شده به سرزمین مادری انجام دهیم،
  • IR ۰۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
    0 3
    مثلا چی گفته دقیقا. گفته بیاین کریدور زنگه زور بزنید بالا سرمون و راه مواصلاتیمون با اروپار و قطع کنین. یا اینکه گفته اگر تعدی کنین به ارمنستان دستتون رو تا آرنج قطع می کنه. ایران به تو ابراز نمیکه، ایران به تو دستور میده کوچولو.
  • NL ۰۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
    9 3
    موضع گیری های اخیر باکو کاملا هر ایرانی رو بیدار و آگاه کرده و ایران خوب می‌دونه باید چطوری رفتار کنه . آرام قاطع و با برنامه برای بلند مدت ‌ اونجا جزیی از خاک اسلامه که خواه یا ناخواه باید به به مسلمانان برگرده
  • Farhad US ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
    1 3
    خاک توی سر آن افراد ذلیلی که این پیامهای مثبت را به کشور جعلی آذربایجان ارسال کرده اند، نفوذی ها اگر هر چه زودتر شناسای نشوند و ریشه آنها با سرعت قطع نشود متاسفانه جمهوری اسلامی ایران عاقبتی خوشی در پیش روی نخواهد داشت
  • م US ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
    10 1
    از اول هم قرار براین بود این رزمایش هم برای مصرف داخلی بود و هیچ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس