هشدار اتحادیه اروپا از خطر افزایش غلظت متان با گرمای بی‌سابقه زمین

سرویس نظارت آب و هوایی اتحادیه اروپا روز دوشنبه اعلام کرد که هفت سال گذشته، گرمترین سال‌های ثبت شده در سطح جهانی بود، زیرا زنگ خطر درمورد افزایش شدید غلظت متان در جو را به صدا درآورده است.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری فرانسه، کشورهای سراسر جهان در سال‌های اخیر تحت تاثیر حملات بی امان فجایع جوی مرتبط با گرمایش جهانی قرار گرفته‌اند، از جمله آتش‌سوزی در جنگل‌های استرالیا و سیبری، موج گرما در آمریکای شمالی که هر هزار سال یکبار اتفاق می‌افتد و بارندگی‌های شدید که باعث سیلاب در آسیا، آفریقا، آمریکا و اروپا شده است.

سرویس تغییر آب و هوایی کوپرنیک در تازه ترین ارزیابی سالانه‌اش تائید کرد که سال ۲۰۲۱ به خط گرمای ناگسستنی از سال ۲۰۱۵ پیوسته است که بر اساس یافته‌های این سرویس، پنجمین سال گرم در رکورد جهانی و از سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۸ گرم‌تر بود.

سرویس تغییر آب و هوایی کوپرنیک یادآور شد که متوسط سالانه دمای هوا ۱.۱ تا ۱.۲ درجه سانتیگراد بالاتر از سطح قبل از صنعتی شدن تخمین زده شد. این وضعیت به رغم تاثیر خنک کنندگی پدیده طبیعی آب و هوایی لا نینا روی داد.

کارلو بونتمپو مدیر این سرویس به داغی تابستان اروپا در سال ۲۰۲۱، موج گرما در مدیترانه و دمای بالای بی سابقه در آمریکای شمالی اشاره کرد و گفت: این رویدادها یادآور نیاز به تغییر روش‌ها، برداشتن گام‌های قاطع و موثر به سوی جامعه‌ای پایدار و تلاش برای کاهش انتشار کربن خالص است.

این سرویس تغییر آب و هوایی همچنین با رصد غلظت دو گاز دی اکسید کربن و متان که باعث گرمایش زمین می‌شوند، دریافت که هر دو بدون هیچ نشانه‌ای از کاهش سرعت، افزایش یافته‌اند.

به گفته وینسنت هنری پیوچ مدیر سرویس نظارت اتمسفر کوپرنیک که افزایش گازهای گلخانه‌ای را رصد می‌کند، شواهد موجود در تلاش برای جلوگیری از فاجعه زیست محیطی بسیار مهم و حیاتی است.

در بیست و ششمین اجلاس آب و هوایی سازمان ملل در گلاسکو که سال گذشته میلادی برگزار شد، تقریبا یکصد کشور به طرح کاهش انتشار متان به میزان دستکم ۳۰ درصد در دهه جاری ملحق شدند. چین غایب این میدان بود.

صنعت نفت و گاز بیشترین پتانسیل را برای کاهش شدید به ویژه از طریق تشخیص و تعمیر نشتی‌های گاز در حین تولید و حمل و نقل دارد.

روان ساتون از مرکز ملی علوم جوی دانشگاه ریدینگ انگلیس گفت اگرچه گرمایش جهانی ممکن است تدریجی به نظر آید، تاثیر آن بر رویدادهای شدید، چشمگیر است.

وی افزود: ما باید رویدادهای بی‌سابقه سال ۲۰۲۱ همچون موج گرما در کانادا و سیلاب در آلمان را به عنوان مشتی به صورت، برای بیدار کردن سیاستمداران و افکار عمومی نسبت به فوریت وضعیت اضطراری آب و هوایی ببینیم.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس