انتقاد شدید مسکو از روند تحقیقات سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در سوریه

نماینده دائم روسیه در سازمان منع سلاحهای شیمیایی روند تحقیقات و شواهد این سازمان در ارتباط با سوریه را زیر سوال برد.

به گزارش مشرق، «الکساندر شولگین» سفیر روسیه در هلند و نماینده دائم این کشور در سازمان منع سلاحهای شیمیایی روز سه شنبه از عملکرد متخصصان تحقیقاتی این سازمان در ارتباط با سوریه شدیدا انتقاد کرد و تحقیقات آن را برخلاف قوانین و مقررات موجود خواند.

براساس گزارش خبرگزاری تاس، وی در یک نشست مجازی در این زمینه گفت: من قویا از عملکرد متخصصان سازمان منع سلاحهای شیمیایی (OPCW) در سوریه انتقاد دارم. این تحقیقات در تناقض با قوانین موجود تعیین شده در ارتباط با شواهد جمع آوری شده است.

شولگین با انتقاد از این رویه تاکید کرد، تحقیقات انجام شده اغلب از راه دور و بر اساس اظهارات و شواهد مخالفان مسلح دولت دمشق انجام شده است و نمایندگان گروه کلاه سفیدها نقش پررنگی در ارائه شواهد دارند.

گروه موسوم به کلاه سفیدها در سال ۲۰۱۳ توسط یک کارمند سابق اداره اطلاعات نظامی و کارشناس امنیتی انگلیس با کمک آمریکا و در ترکیه تاسیس شد. بسیاری از اسناد یافت شده توسط ارتش سوریه در مناطق آزاد شده از کنترل تروریستها نشان می‌دهد که کلاه سفیدها عضو گروه‌های تروریستی هستند و از تروریست‌ها حمایت می‌کنند، و خودشان متهم به استفاده از سلاحهای شیمیایی از طریق گروه جبهه النصره برای متهم کردن دولت بشار اسد به استفاده از سلاحهای شیمیایی علیه غیرنظامیان هستند.

نماینده روسیه در سازمان منع سلاحهای شیمیایی همچنین این سازمان را متهم به انشقاق و اتخاذ رویه‌های متضاد کرد.

الکساندر شولگین در ادامه اضافه کرد، مقامات سوریه بارها به دبیرخانه سازمان منع سلاحهای شیمیایی در زمینه اقدامات تحریک آمیز تروریستها با استفاده از سلاحهای شیمیایی گزارش داده اند. و اگر خاطرم باشد روسیه ۲۰۰ یادداشت شفاهی در زمینه اقدامات تحریک آمیز تروریست‌ها به این دبیرخانه ارسال کرده که نادیده گرفته شده است و متخصصان این سازمان حتی به یک مورد هم پاسخ نداده‌اند.

این دیپلمات روس همچنین تاکید کرد که در تابستان ۲۰۲۰ گزارشی از سوی تیم تحقیقاتی سازمان ملل منتشر شد که حاوی اطلاعاتی درباره استفاده تروریست‌ها از سلاح‌های شیمیایی بود. این گروه‌ها نیز در خاک سوریه فعال هستند، مهارت‌ها، فن‌آوری و اجزای سلاح‌های شیمیایی دارند. این سلاح‌ها از زرادخانه‌های ارتش صدام "نشت" کردند؟ انتقال این مواد شیمیایی چگونه صورت گرفته است؟ این سوالی است که آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها باید پاسخ دهند که مراقب ثبات و امنیت عراق بودند.

سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در گزارشی که در فروردین ماه گذشته منتشر کرد مدعی شد: شواهدی به دست آورده است که نشان می‌دهد نیروی هوایی سوریه در فوریه ۲۰۱۸ در جریان حملات به یک منطقه مسکونی در ادلب که تحت کنترل معارضان بود از یک بمب حاوی ماده شیمیایی کلر استفاده کرده است.

این درحالیست که مطابق توافق روسیه و آمریکا در ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۳، سوریه نسبت به نابودی زرادخانه های تسلیحات شیمیایی خود اقدام کرد. این توافقنامه چند روز پس از تشدید لفاظی های جنگ طلبانه ی آمریکا و برخی از متحدانش که سوریه را به دست داشتن در یک حمله ی شیمیایی مرگبار به حومه دمشق در ۲۱ آگوست ۲۰۱۳ متهم می کردند به تصویب رسید.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس