کد خبر 1293533
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۱
حکم امنیتی مهم نخست وزیر عراق/ « الشطری» جایگزین الاسدی شد

در روزهایی که صحنه سیاسی عراق شاهد دو رویداد مهم به شکل موازی است، مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق در اقدامی معنادار رئیس شورای عالی امنیت ملی عراق را تغییر داد.

به گزارش مشرق، این روزها مهم‌ترین بحث سیاسی عراق، «اعتراضات به نتایج (اعلامی) انتخابات» و «رایزنی‌ها برای تشکیل دولت آینده» است. در ساحت امنیتی نیز دور جدید تحرکات گروه تروریستی داعش و تحولات امنیتی در منطقه «مقدادیه» استان دیالی در رأس اخبار قرار دارد.

در چنین شرایطی، مصطفی الکاظمی به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح به اقدام معناداری دست زد که احتمالا بی‌ارتباط با تحولات امنیتی و سیاسی روز نیست. او «عبدالغنی الاسدی» از فرماندهان قدیمی ارتش عراق را از ریاست شورای عالی امنیت ملی (جهاز الامن الوطنی) برکنار و «حمید الشطری» را جایگزین کرد.

    تصویر «حمید الشطری»

حکم امنیتی مهم نخست وزیر عراق

عبدالغنی الاسدی از فرماندهان قدیمی ارتش عراق بود که در دوران مبارزه با داعش به عنوان یکی از فرماندهان اصلی میادین آزادسازی در کنار فرماندهان حشد الشعبی و مقاومت و هم‌چنین سردار شهید حاج قاسم سلیمانی حضور داشت. مصاحبه مشهوری در این زمینه از او وجود دارد که می‌گوید: «پشت سر [سپهبد] قاسم سلیمانی نماز می‌خوانم.» با این حال، از نظر دسته‌بندی‌های سیاسی، عبد الغنی الاسدی از فرماندهان کلاسیک ارتش عراق محسوب می‌شد که در دوره بعث وارد ارتش شده و در دوران اخیر نیز از فرماندهانی بود که ضمن رابطه حسنه با ایران، ارتباط گسترده‌ای با آمریکا داشت. رابطه وی با مصطفی الکاظمی به قدری نزدیک بود که در اوج بحران استان ذی قار، از طرف نخست وزیر به ناصریه اعزام شد.

حمید الشطری از نیروهای قدیمی «حزب الدعوة» عراق است که در دوران صدام علیه دیکتاتوری بعثی می‌جنگید. الشطری از فرماندهان باسابقه مقاومت محسوب می‌شود و در دوران تأسیس حشد الشعبی، به معاون رئیس کل (فرمانده) نقش بزرگی در تأسیس و سازماندهی بسیج مردمی عراق داشت. او هم‌چنین در دولت‌های پیشین عراق، مسئولیت معاونت ریاست دستگاه امنیت ملی را در کارنامه دارد.

در دوره‌ای که مصطفی الکاظمی تعدادی از فرماندهان نزدیک به حشد را از مسئولیت‌های امنیتی عراق کنار می‌گذاشت، تصمیم گرفت «ابو علی البصری» از فرماندهان قدیمی و خوشنام سپاه بدر را از مسئولیت «معاونت اطلاعات و ضد تروریسم وزارت کشور» برکنار کند. الکاظمی برای این‌که مانع مخالفت جدی مقاومت با این اقدام شود، حمید الشطری را به این مسئولیت گمارد.

به نظر می‌رسد انتصاب چنین شخصی در این روزهای حساس، بی‌ارتباط با رایزنی‌های سیاسی و هم‌چنین تحولات امنیتی (به ویژه در منطقه «مقدادیه») نباشد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • RO ۰۶:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
    0 0
    نام صحیح دستگاه مربوطه سازمان یا دستگاه امنیت ملی است، ضمنا عبدالغنی فردی بعثی بوده و در جنگ هشت ساله حزب بعث و صدام علیه ایران مشارکت داشته و بر حصور خود می بالیده است، ضمن اینکه با انتصاب او در جهاز بنا بود دستگاه مربوطه فریز شده و به یک مجموعه ای ناکار آمد تبدیل گردد. آمدن آقای شطری را با توجه به سوابق ایشان باید به فال نیک گرفت.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس