اعتراضات و تحصن‌های گسترده معترضان علیه نتایج انتخابات عراق

منابع عراقی از گسترش دامنه اعتراضات و تحصن‌های معترضان به نتایج انتخابات پارلمانی خبر دادند.

به گزارش مشرق، «حسین الکنانی» تحلیلگر سیاسی عراقی با اشاره به دعوت کمیته برگزارکننده تظاهرات و تحصن ها در مخالفت با نتایج انتخابات آنرا در راستای تشدید دامنه اعتراضات دانست.

وی افزود: بیانیه کمیته درباره برگزاری تظاهرات در روز جمعه به مثابه بیانیه هشدارآمیز درباره ادامه تعلل کمیساریاست.

بیشتر بخوانید

الخزعلی: روند اعتراضات به نتایج انتخابات عراق ادامه خواهد داشت

این تحلیلگر عراقی گفت: گام‌های بعدی به رسمیت نشناختن انتخابات و تحریم روند سیاسی است که این به بن بست سیاسی منجر می‌شود.

الکنانی بیان کرد: گام‌های معترضان درخواست از دادگاه فدرال برای عدم تعلل و رسیدگی به همه شکایات و بازشماری دستی همه آراء است.

«محمد البلداوی» عضو ائتلاف فتح گفت: طی روزهای آتی بر دامنه اعتراضات افزوده خواهد شد و شاهد تحصن‌های بزرگتر از حال حاضر، خواهیم بود.

وی افزود: گروه‌های سیاسی مهیا اعتراضات گسترده می‌شوند به ویژه که تعلل و سهل انگاری از سوی کسانی که زمام امور انتخابات را دارند، وجود دارد.

البلداوی گفت: بحران کنونی قابل حل است و کمیساریا می‌تواند که به آسانی با شمارش دستی همه آراء، اوضاع را مهار کند. لغو نتایج انتخابات و برگزاری انتخابات جدید از جمله راهکارهاست؛ اما راه‌های آسانتری برای حل و فصل اوضاع وجود دارد.

فضای سیاسی عراق مه آلود است

ائتلاف فتح از مذاکرات غیر رسمی چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه با جریان صدر برای تشکیل فراکسیونی متشکل از ۱۷۰ کرسی مجلس خبر داد.

«علی الفتلاوی»، عضو ائتلاف فتح، گفت: نامشخص بودن نتایج انتخابات باعث شده که فضای سیاسی کشور حالت مه‌آلود پیدا کند.

 وی افزود که هم چارچوب هماهنگی (بیت شیعی) و هم جریان صدر در این زمینه محتاطانه پیش می‌روند.

وی گفت: اهل سنت و کردها به صراحت گفته‌اند که فقط آماده تعمل با موضع متحد شیعیان هستند و افزود که این به معنای آن است که همه در پی نظام سیاسی‌ هستند که امنیت اجتماعی را حفظ کند و روند سیاسی‌ای ایجاد کند که هیچ شائبه‌ای نداشته باشد.

الفتلاوی تأکید کرد که در آینده نزدیک با پیشرفت مذاکرات طرف‌های شیعی شاهد اخبار نامنتظره‌ای خواهیم بود.

 وی افزود که نزدیک شدن بیت شیعی و ائتلاف صدر امری ناگزیر است.

او گفت که جریان صدر۷۳ کرسی و چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه ۹۳ کرسی در اختیار دارند اما هنوز درباره نوع دولت آینده تفاهمی میان آنها وجود ندارد.

 وی پیش‌بینی کرد که سران نیروهای سیاسی کشور برای رسیدن به توافق و پایان دادن به بحرانی که سایه خود را بر شرایط امنیتی کشور انداخته وارد عمل شوند و در این صورت تشکل سیاسی شیعی با ۱۷۰ کرسی تشکیل خواهد شد.

الفتلاوی افزود که مذاکرات و کانال‌های ارتباطی غیر علنی میان چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه و مقتدی صدر، رهبر جریان صدر، وجود دارد که امیدواریم در آینده نزدیک به نتایج خوبی بیانجامد.

او تأکید کرد که اساس اختلاف بر سر توزیع مناصب چه منصب نخست‌وزیری و چه وزارتخانه‌هاست.

 وی افزود که این مشکل بزرگی نیست و می‌توان با مذاکره و اولویت دادن به منافع عمومی خود را حل کرد.

این عضو ائتلاف فتح افزود که همه طرف‌ها مخالف هرگونه دخالت خارجی در روند مذاکرات و رسیدن به توافق هستند و همگی تشکیل دولت را امری داخلی می‌دانند که فقط به نیروهای سیاسی عراق مربوط می‌شود.

او گفت که رفتن جریان صدر یا نیروهای عضو چارچوب هماهنگی به اپوزیسیون به مصلحت نیست چون موجب مانع‌تراشی در مسیر دولت آینده می‌شود.

وی افزود: همه طرف‌های ذی‌ربط چه نهادهای رسمی و چه تشکل‌های سیاسی باید نگاهی مسئولانه به اعتراضات به نتایج انتخابات داشتند و این مسئله را در چارچوب‌های درست قانونی حل‌وفصل کنند.

الفتلاوی گفت که تلاش در این مسیر و کوتاه‌آمدن نه با هدف تأمین منافع شخصی که برای پیشبرد روند سیاسی و حفظ امنیت و سلامت کشور است. منافع ملی ایجاب می‌کند که همه پشت میز مذاکره بنشینند و با توافق کشور را از بحران خارج کنند.

قیس الخزعلی: ائتلاف فتح ۴۸ کرسی را به علت تقلب از دست داد

«قیس الخزعلی»، دبیر کل عصائب اهل الحق، گفت که انتخابات از جانب بخش اعظم نیروهای سیاسی عراق مردود دانسته شده است.

وی  ادامه داد: ائتلاف فتح «به علت تقلب در انتخابات ۴۸ کرسی را از دست داده» گفت که اعتراض‌ها به نتایج انتخابات با شواهد و ادله همراه است.

او گفت که مخالفان از جایگاه سیاسی قدرتمندی برخوردارند و تحصن‌ها و تجمع‌های اعتراضی تا زمان بازگشت «حق به حق‌دار» ادامه پیدا خواهد کرد.

الخزعلی افزود که حجم تقلب در انتخابات اخیر «نامعقول و غیر قابل قبول» بوده است.

 وی تأکید کرد که در صورت عدم تغییر نتایج انتخابات «گزینه‌های متعددی پیش روی خود داریم.

دبیر کل عصائب اهل الحق عراق افزود که اگر بازشماری دستی همه آرا بدون دخالت خارجی انجام شود حق به حق‌دار می‌رسد.

 وی افزود: احتمال دارد که شواهد و مدارک تقلب را از طریق یک عضو دائم شورای امنیت در این شورا مطرح کنیم

او همچنین اعضای چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه (بیت شیعی) را «بیش از حد مؤدب» خواند.

به گفته الخزعلی نرم‌افزار عرضه نتایج آرا که از جانب سازمان ملل فراهم شده توسط شرکت آلمانی طرف قرارداد که روند فنی انتخابات را زیر نظر داشت بررسی نشده است.

وی همچنین افزود که «سروِر اماراتی» که صندوق‌های رأی را به هم متصل می‌کرد با نظر جنین هنیس پلاسخرت، نماینده سازمان ملل در امور عراق، به کمیساریای عالی مستقل انتخابات منتقل شد.

مخالفت با نخست وزیری مجدد الکاظمی

«عبدالهادی موحان» عضو ائتلاف دولت قانون عراق گفت: بیشتر گروه‌های شیعی بر مخالفت با نخست وزیر مجدد مصطفی الکاظمی در صورتی که نام او از سوی برخی از طرف‌ها مطرح شود، اجماع دارند.

«سالم العبادی» مسئول دفتر سیاسی جنبش عصائب اهل الحق در کربلا گفت: «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر پیشبرد امور عراق، نخواهد توانست که مجددا بر کرسی ریاست جمهوری عراق تکیه بزند. اجماع زیادی نزد گروه‌های شیعی درباره عدم بازگشت الکاظمی وجود دارد.

«سعد المطلبی» سیاستمدار مستقل عراقی هم گفت: الکاظمی دستاوردی نداشته و تصمیمات را به تنهایی اتخاذ کرده است. شکست او در پرونده انتخابات سبب شده است که بیشتر گروه‌ها با نخست وزیری مجدد او مخالف باشند.

رایزنی نوری المالکی با سفیر ایران در عراق

«نوری المالکی» رئیس ائتلاف دولت قانون در عراق بر مخالفت با هرگونه تلاش برای ایجاد آشوب در اعتراض به نتایج انتخابات عراق تاکید کرد.

بر اساس بیانیه رسمی دفتر نوری المالکی وی روزگذشته در دفتر خود در بغداد میزبان «ایرج مسجدی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق بود.

بر اساس این بیانیه، مسجدی در این دیدار برگزاری انتخابات و دستاورد ائتلاف دولت قانون در این انتخابات را تبریک گفت.

در این دیدار همچنین تحولات سیاسی و امنیتی عراق و منطقه و موضوع اجرای انتخابات و اعتراض‌های موجود به نتایج آن و تاثیر آن بر شرایط سیاسی کشور بررسی شد.

المالکی در این دیدار ابراز امیدواری کرد که با بررسی دقیق شکایت‌ها بر اساس قانون بتوان از بحران پیش آمده درباره نتایج انتخابات عبور کرد.

وی افزود که با هرگونه تلاش برای ایجاد تنش و آشوب مخالف است و هدفش تسریع در تشکیل دولتی است که بتواند به مسئولیت های خود و آنچه خواست ملت عراق است عمل کند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران نیز ابراز امیدواری کرد که در مرحله آینده عراق نقشی محوری در عرصه‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای داشته باشد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
    0 0
    هرگونه عقب نشینی در انتخابات عراق از سوی مقاومت به نهادینه شدن تغلب در انتخابات آِنده منجر خواهد شد
  • IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
    0 0
    باید اعتراضات ادامه یابد چون مقاومت چیزی برای از دست دادن ندارد تازه فرهنگ مردم عراقظوریا است که اعتراض کنندگان را دوست دارند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس