زمزمه‌های انحلال کنست

با درخواست یک نماینده لیکود، در صورتی که اکثریت نمایندگان کنست به آن رأی دهند، صهیونیست‌ها باید به سمت انتخابات پیش از موعد بروند. اگر این لایحه رأی هم نیاورد.

به گزارش مشرق، یک رسانه عبری اعلام کرد «شلومو گری» عضو کنست رژیم صهیونیستی از حزب لیکود، لایحه انحلال کنست و برگزاری انتخابات پیش از موعد را به کنست ارائه کرده است. این اقدام زمانی صورت می گیرد که عده‌ای از نمایندگان کنست نسبت به استمرار دوره فعلی کابینه اعتراض داشته باشند. در این صورت لایحه انحلال کنست را در داخل آن به رأی می گذارند و در صورت به دست آوردن آراء اکثریت، کنست منحل شده انتخابات پیش از موعد برگزار خواهد شد. در حال حاضر مخالفان کابینه کمتر از ۶۰ کرسی را در اختیار دارند اما اگر آنها بتوانند برخی از اعضای معترض احزاب حاضر در ائتلاف کابینه را با خود همراه کنند این لایحه می‌تواند حایز اکثریت آراء شود.

بیشتر بخوانید

فیلم/ دستیابی ایران به اطلاعات وزیر جنگ اسرائیل

شلومو گری، پس از ارائه این لایحه به رسانه‌ها گفت: این لایحه به کنست ارائه شد چرا که کابینه کنونی اسرائیل علیه یهودیان، علیه حاکمیت قوم یهود، علیه شهرک سازی در کرانه باختری و با بودجه هنگفت بی‌سابقه ای که تصویب کرد و به همگان خسارت خواهد زد علیه همه اسرائیلی‌ها کار می‌کند. همچنین این لایحه به این دلیل به کنست ارائه شد که خطر وجود اولین دولت ضد صهیونیزم در اسرائیل ما را تهدید می‌کند. دولتی که ائتلاف کنونی‌اش اعضایی ضد صهیونیست آن موجودیت یک کشور یهودی و دموکراتیک را به خطر می‌اندازند. حالا کنست ۲۴ به پایان خود رسیده است و باید سرنوشت آن به مردم داده شود تا رهبری جدیدی را برای تأمین آینده دولت یهودی صهیونیستی تشکیل دهند. ما می‌دانیم که ترکیب کابینه فعلی و اندیشه‌ها و اقدامات آن اسرائیل را به خطر می اندازد و در انتخابات آینده به رهبری لیکود اعتماد مردم به کابینه باز خواهد گشت.

اختلاف در داخل کابینه رژیم صهیونیستی

این سخنان اگرچه از زبان یک اپوزیسیون کابینه ارائه شد اما برگرفته از واقعیت‌هایی است که در کابینه رژیم صهیونیستی وجود دارد. در ائتلاف کابینه‌ای که «نفتالی بنت» ریاست دو سال نخست آن را بر عهده دارد دو اختلاف اساسی وجود دارد که همین دو اختلاف می‌تواند به خروج برخی اعضای ائتلاف از آن ختم شده، موجب برگزاری انتخابات پیش از موعد شود:

اعتراض احزاب چپگرا

در حال حاضر در میان احزاب چپگرای حاضر در کابینه رژیم صهیونیستی با دیگر اعضا به ویژه «نفتالی بنت» اختلاف جدی وجود دارد. دو موضوع بودجه‌های اجتماعی و نگاه افراطی «بنت» به وضعیت فلسطینیان ساکن سرزمین اشغالی ۱۹۴۸ و همچنین تصویب طرح‌های بزرگ شهرک سازی مورد اعتراض شدید احزاب چپگرا به ویژه حزب «مرتس» قرار دارد. این حزب، کابینه را تهدید کرده است با ادامه اصرار «بنت» بر مواضع افراطی‌اش از ائتلاف کابینه خارج خواهد شد. که در صورت خروج، ائتلاف کابینه از هم خواهد پاشید.

اختلاف شدید حزب فلسطینی راعم

در حال حاضر حزب فلسطینی «راعم» به ریاست «منصور عباس» اختلافات جدی با راستگرایان حاضر در کابینه دارد. تلاش اعضای کابینه برای تصویب دوباره قانون «شمول خانوادگی»، طرح‌های مقابله با جرم و جنایت کابینه برای مناطق فلسطینی نشین ۱۹۴۸ ، طرح توسعه شهرک‌های کرانه باختری و عدم توجه به تجاوزات شهرک نشینان به مسجدالاقصی مهمترین اعتراضات این حزب فلسطینی است که آن را به خروج از کابینه نزدیک کرده است.

در این شرایط اگر کابینه نظر دو جناح چپگرا و فلسطینی حاضر در ائتلاف را تأمین نکند این دو جناح با خروج از کابینه، زمینه فروپاشی آن را فراهم خواهند کرد که نتیجه آن همان انحلال کنست و برگزاری انتخابات پیش از موعد ششم طی ۳ سال خواهد بود.

افشای فایل صوتی اذعان «بنت» به انحلال کابینه

طی روزهای اخیر رسانه‌های رژیم صهیونیستی به طور وسیع یک فایل صوتی از سخنان «نفتالی بنت» نخست وزیر کنونی رژیم صهیونیستی را منتشر کرده‌اند که وی در جلسه‌ای خصوصی اعلام می‌کند: فکر نمی‌کنم نخست وزیری دوره‌ای محقق شود و کابینه در همین وضعیت منحل خواهد شد.

پس از انتشار این فایل صوتی دفتر «نفتالی بنت» در بیانیه‌ای اعلام کرد «بنت» و حزب متبوعش به توافقاتی که در خصوص نخست وزیری دوره‌ای با «یائیر لاپید» انجام داده‌اند کاملاً پایبند بوده، تمام تلاش خود را برای استمرار کابینه به کار خواهند گرفت.

به نظر می‌رسد کابینه «نفتالی بنت» همانگونه که در آغاز تشکیل پیش بینی می شد کم کم با تشدید اختلافات به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود در صورتی که اختلافات کنونی بر سر برخی بخش‌های بودجه به پایان نرسیده، نظر دو جناح چپگرا و فلسطینی جلب نشود کابینه «بنت» باید از عرصه سیاسی خداحافظی کرده، به سمت انتخابات ششم پیش برود؛ انتخاباتی که از همین حالا باید گفت دیگر افق تشکیل یک کابینه حداقلی مثل کابینه کنونی را نیز به خود نمی بیند و آینده‌ای نامعلوم را انتظار می‌کشد. علاوه بر اینکه اختلافات کابینه کنونی با دولت «بایدن» در ایالات متحده وضعیت آن را نیز هر روز وخیم تر می‌کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس