به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: در روزهای اخیر، گمانه‌زنی‌هایی درباره حمله احتمالی ترکیه به مناطقی از شمال و شمال شرق سوریه منتشر شده است. چند نکته درباره این حمله احتمالی وجود دارد:

 ترکیه در ماه‌های اخیر فعالیت نظامی خود در تل ابیض، تل تمر و رأس العین را گسترش داده و هم‌اکنون براساس برخی پیش‌بینی‌ها، احتمال حمله به تل رفعت و منبج در شمال حلب و عین عیسی و تل تمر در شرق فرات بیش از سایر نقاط است.

 حمله احتمالی ترکیه به کوبانی، می‌تواند از یک‌سو باعث قطع ارتباط یگان‌های کرد مستقر در قامشلی و منبج شود و ازسوی دیگر به اتصال نیروهای وابسته به ترکیه میان شرق و غرب فرات گردد. بنابراین تصرف کوبانی، تلاشی برای تکمیل نوار حائل در امتداد مرزهای مشترک با سوریه خواهد بود.

ترکیه برای حمله به شمال سوریه با موانعی ازجمله واکنش مسکو و واشنگتن مواجه است. اردوغان که به نظر می‌رسد در دیدار اخیر خود با پوتین نتوانسته رضایت همتای روس خود را کسب کند، اکنون احتمالا به حمایت بایدن می‌اندیشد. اما رابطه نامناسب بایدن با اردوغان و نزدیکی تیم سیاست خارجی وی به کردها، احتمالا مانع از چراغ سبز آمریکا به ترکیه شود.

در سمت مسکو نیز اخبار پراکنده حاکی از استقرار چهار جنگنده روس در قامشلی و تقویت حضور نظامی روسیه در مناطق زیر تسلط کردهاست. بنابراین پوتین احتمالاً تا جایی با حمله اردوغان به شرق فرات کنار بیاید که به تقویت حضور نظامی دمشق و مسکو در مناطق کردی و کاهش حضور نظامی آمریکا بیانجامد.

در داخل ترکیه نیز اردوغان وضعیت مناسبی ندارد. سقوط ارزش لیر و همچنین مخالفت احزابی مانند CHP با سیاست‌های وی از یک‌سو و انتقادات تلویحی افرادی نظیر عبدالله گل و داوود اوغلو از اردوغان نشان می‌دهد رئیس‌جمهور ترکیه چندان شرایط باثباتی ندارد. اگرچه تا انتخابات ریاست‌جمهوری زمان زیادی باقی‌مانده، تقویت رقبای داخلی و کاهش حمایت‌های غرب اما می‌تواند آغاز پایان اردوغان در ترکیه باشد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    26 16
    دوستان دقت کردین کشور ترکیه میخواد با نیروهای نیابتی ایران هم بجنگه‌ باز هم به سختی افتاده چه برسه به خود ایران؟؟؟ در سوریه ارتش ایران شرکت نکرده و حتی سپاه هم شرکت نکرده بسیج هم شرکت نکرده و فقط یکی از نیروهای سپاه شرکت کرده
    • IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      8 26
      فقط كافيه نيروي هوايي روسيه نباشه اونوقت معلوم ميشه جريان چيه.بزرگترين نقطه ضعف تركيه نداشتن سامانه برد بلند هست اونوقت شمال سوريه رو مي بست و روسيه هم نميتونست اون طرف جنگنده بفرسته.
    • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      10 20
      تنها نقطه ضعف بزرگ تركيه نداشتن سامانه پدافند برد بلند است و اگر داشت روسيه هم نميتونست كاري بكنه و اسمان شمال سوريه رو ميبست.اونوقت راحت رو زمين هر كاري دلش ميخواست ميكرد و با پهپادهاش روسيه رو هم زمين گير ميكرد.خوبه كه سامانه نداره.
    • نادر IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      0 1
      اتفاقا تو سوریه هم ایران شرکت کرده هم روسیه هم خوده ارتش سوریه
    • ن-خطاب به 15:27 US ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      3 1
      جریان اینه که ترکیه و شیوخ حاشیه خلیج فارس 300 میلیارد دلار در جنگ سوریه و عراق هزینه کردند (اقتصاد ایران 400 میلیارد دلار و اقتصاد ترکیه 600 میلیارد دلار) و شکست خوردند الان هم ترکیه در یه درگیری فرسایشی با آینده نامعلوم گیر کرده و نمی دونه چطوری از این جنگ خارج بشه حالا می خواد با یه عملیات نظامی و بمباران تبلیغاتی از بحران های داخلی فرار کنه که نخواهد تونست ترکیه و تروریست هاش اگه می خواستن کاری کنن اون موقع که 400 متری کاخ بشار اسد بودند می کردند نه الان که درعا تسلیم بشار اسد شد و آمریکا داره تحریم های سوریه رو برمیداره!
    • IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      3 1
      این نوکرای اردوغان عصبی میشن شکر پراکنی می کنن خیلی جالبه ....یادشون رفته ارتش نسل کش ترکیه در نبرد سراقب چجور جلوی رزمندگان مقاومت ذلیل شد...
  • ۲۴۳۸ IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    12 12
    هیچ چی، کافیه بخاد همین.
    • IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      0 5
      بنظرت الان نمیخواد؟
    • IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      2 3
      شماهم خیلی شوخ هستید البته کمی هم منگل اون همه داعشی وامریکا انگلیس خلاصه تمام کشورهای غربی وکشورهای عربی بااون کوه پولی که خرج کردند نتوانستند جائی برای خودشون درسوریه نگه دارند حالا شما نادانها فکر میکنید ترکیه بااین نیروی اندک میتواندغلطی بکندچرانیروهای مقاومت سکوت کردن حتما چیزی نمیدانند یا میترسندخیراتفاقا مایلند ترکیه وارد سوریه شود وواردباتلاق شود اخراردغان خیلی باد زیرپوستش افتاده بایدیک جوربادش راخالی کنند تابفهمد حدخودش رابایدحفظ کند
    • ُسیروان مهابادی IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      40 4
      چون طرف این نبرد اقلیت کردهای جدایی طلب هستند از ته دل دلم میخواد اردوغان هم مانند انفال صدام حسین یک پاکسازی حسابی از این شورشی های تخم وترکه صهیونیست انجام بده منطقه به آرامش برسه
  • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    1 2
    امریکا بهش چراغ سبز نشون میده. اردوغان مست وحشی گری شده و به درجه ای رسیده که همه خونریزها مثل صدام و هیتلر رسیدند. از طرف دیگه انبار سلاحهاش پر شده و در شرق مدیترانه هم داره یاغی گری میکنه. امریکا اجاز میده تا یاغی گریش را در سوریه انجام بده تا هم انبار سلاحهاش خالی بشه و هم باد کلش خالی بشه و هم با روسیه درگیر بشه.
  • IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    4 2
    اردوغان احمق اصلا کل سوریه مال تو ؛ چه غلطی میکنی ؟ چقدر عمر میکنی ؟ بچه های مردم وبه کشتن دادن که هنر نیست
  • نادر IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    1 3
    فعلا ک ترکیه هر کاری ک دلش میخاد انجام میده و هیشکی هم نمتونه بهش چیزی بگه
  • كورش DE ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    3 3
    مهمترين مانع در برابر اردوغان و پانتركيسم، ايران و محور مقاومت هستند كه به زودي همه شان به همراه تروريستهاي اجاره اي از سوريه بيرون خواهند انداخت.
  • IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    2 0
    کشورهایی که نفت و گاز و معدن و وفور انرژی دارند بلحاظ علم و فناوری قوی هستند پایه های اقتصادی شان اغلب داخلی و قویست و نیروی نظامی واقعا بومی و قدرتمندی دارند اندازه ترکیه ماجراجویی نمی کنن ! همین چین که از هر لحاظی 100 برابر ترکیس از این کارها نمی کنه ! حالا ترکیه ایی که از 3 پایه اقتصادش فقط دامداری کشاورزی اش تا حد زیادی داخلیست و توریسم و صنایع تبدیلی اش به عوامل خارجی دوخته شده نفت و گاز و معدن ندارد و بحث نظامی اش یک شوی تبلیغاتی دروغینه و چیز بومی وجود ندارد همزمان با یونان , اروپا , قبرس , سوریه , عراق , روسیه , ارمنستان و ایران و می شود گفت با همه جا درگیر است ! می گن باید با همسایگان سیاست تنش صفر داشت متوهمان عثمانی گویا سیاست تنش 100 را مدنظر دارند دومین خریت بزرگ این ها کار کردن با بحث های نژادیه که بدجوری شمشیر دو لبس , ترکیه با این سیاست ها بشدت با آتش بازی می کند و آینده تیره و تاری داره جوری که زیر 48 ساعت می تونه بهم بریزه این همه بگیر بند و تصفیه دائمی سیستم هم نشون می ده که خودشان می دانند روی یک لبه درحال حرکتن ایرانی هایی که در ترکیه خانه می خرن سرمایه گذاری می کنن بدونن که سرمایه هاشونو به بی ثبات ترین و نمایشی ترین کشور منطقه بردن که به بشکنی بنده والا ایرانی که از سال 57 زیر حمله سنگین و همه جانبه همه رقمه آنگلوصهیون هاست و هنوز ایستاده ثباتش 100 برابر ترکیس ترکیه تحمل یک دهم این همه فشار و حملات همه جانبه را هم نداشته و ندارد عوام ترکیه را زیبا می بینند اما این کشور واقعا به بشکنی بنده یک دو سه تمام .
  • IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    2 2
    برای آغاز عملیات هیچ مانعی نداره کافیه بخواد همین
  • IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    3 2
    همه نیروها و تجهیزات ترکیه همین الان هم در ادلب و همه مناطق شمالی سوریه کاملا در تیر رس نیروهای مقاومت و روسیه هست و به شدت اسیب پذیرن و چند وقت پیش هم همه دیدن که با یه حمله هوایی ساده 35 تن از سربازان ترکیه به قول خود مقامات دولتی ترکیه شهید شدن ! مقامات نظامی خود ترکیه هم میدونن که تو قاب شیشه ای قرار گرفتن ولی از یه سری صبر و شکیبایی نیروهای مقاومت و همچنین روسیه سو استفاده می کنن ولی این صبر یه حدی داره و با سرعت داره به پایان میرسه. ترکیه از نظر تجهیزات اصلی نظامی مثل هواپیما و پدافند ضد هوایی و تانک و توپخانه کاملا به کشورهای غربی و شرقی وابسته است و از این لحاظ فرقی با کشورهای عربی نداره و فرق عمده اش اینه که اینا یه کم دچار توهم و خود بزرگ بینی شدن و این مسائل با خیالات نو عثمانی گری هم تشدید شده و جز با زور نمیشه اینارو از خواب بیدار کرد. دومین تشابه ترکیه با یه کشور عربی مثل عربستان اینه که هر دوتاشون خیال می کنن نفوذ ایران در غرب آسیا به خاطر ارسال نیرو و تجهیزات ایرانی به کشورهای عضو جبهه مقاومت هست ! و هرگز نمیتونن تصور کنن که نفوذ ایران در منطقه معنوی هست و عشق به ایران و اسلام واقعی تو دل مردم مسلمان منطقه است نه تو ارسال نیرو که همین عدم درک مناسب اینارو وادار به ارسال اسلحه و در نهایت حمایت از تروریسم می کنه که هرگز راه به جایی نبرده و اراده مردم منطقه داره پیروز نهایی میشه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس