اردوغان و بایدن در بحبوحه تنش‌های ترکیه و غرب دیدار کردند

رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار امروزش با همتای ترکیه‌ای در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ در رم، درباره در اختیار داشتن سامانه موشکی اس-۴۰۰ روسیه توسط ترکیه ابراز نگرانی کرد.

به گزارش مشرق، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا امروز (یکشنبه) در حاشیه دومین روز نشست گروه ۲۰ در رم پایتخت ایتالیا و در بحبوحه درخواست ترکیه برای جنگنده‌های اف-۱۶ و تنش‌های اخیر ترکیه و غرب بر سر حقوق بشر، با رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه گفت‌وگو کرد.

یک مقام دولت آمریکا روز شنبه در اشاره به تنش دیپلماتیک اخیر که تا تهدید به اخراج سفرای غربی از ترکیه بر سر درخواست برای آزادی «عثمان کاوالا» تاجر زندانی در ترکیه پیش رفته بود، به خبرگزاری رویترز گفت که بایدن به همتای ترکیه‌ای خود هشدار خواهد داد که هرگونه اقدام سریع به نفع روابط آمریکا و ترکیه نیست.

بیشتر بخوانید

ترامپ: ارتش آمریکا بی‌اعتبار شده و دولتش شکست‌خورده است

انتظار می‌رفت بایدن در خصوص درخواست ترکیه برای خرید جنگنده‌های اف-۱۶ که قانون‌گذاران آمریکایی به دلیل خرید سامانه‌های دفاع موشکی روسیه از سوی ترکیه با آن مخالفت کرده‌اند، گفت‌وگو کند.

بر اساس بیانیه کاخ سفید، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در دیدار روز یکشنبه خود با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، نگرانی های ایالات متحده را از در اختیار داشتن سامانه موشکی اس-۴۰۰ روسیه توسط ترکیه ابراز کرد.

طبق این بیانیه، بایدن در این دیدار بر تمایل خود برای حفظ روابط سازنده، گسترش زمینه‌های همکاری و مدیریت موثر اختلافات دو طرف تاکید کرد.

طبق اعلام کاخ سفید، وی همچنین «از نزدیک به دو دهه کمک ترکیه به ماموریت ناتو در افغانستان قدردانی کرد» و دو طرف درباره روند سیاسی در سوریه، ارسال کمک‌های بشردوستانه به افغان‌های نیازمند، انتخابات در لیبی، وضعیت در شرق مدیترانه و تلاش‌های دیپلماتیک در قفقاز جنوبی گفت‌وگو کردند.

بر اساس بیانیه کاخ سفید، «بایدن بار دیگر بر شراکت دفاعی ما و اهمیت ترکیه به عنوان متحد ناتو تاکید کرد، اما به نگرانی ایالات متحده در مورد در اختیار داشتن سامانه موشکی اس-۴۰۰ روسیه توسط ترکیه نیز اشاره کرد. وی همچنین بر اهمیت نهادهای دموکراتیک قوی، احترام به حقوق بشر و حاکمیت قانون برای صلح و رفاه تاکید کرد».

اردوغان و بایدن در بحبوحه تنش‌های ترکیه و غرب دیدار کردند

پیش‌تر اردوغان به خبرنگاران گفته بود که مناقشه آنکارا و واشنگتن بر سر جنگنده‌های اف-۳۵ از اولویت‌های دستورکار مذاکرات آتی او با جو بایدن همتای آمریکایی خواهد بود.

رئیس‌جمهور ترکیه یادآور شد که آنکارا پیش‌تر ۱.۴ میلیارد دلار برای این جنگنده‌ها پرداخت کرده است. اردوغان اظهار داشت: باید در مورد این پرداخت صحبت کنیم و اینکه برنامه بازپرداخت این مبلغ [از آمریکا] چه خواهد بود.

اردوغان قبلاً گفته بود واشنگتن از آنکارا دعوت کرده تا جنگنده‌های اف-۱۶ را به عنوان بازگشت سرمایه خود در برنامه اف-۳۵ خریداری کند.

اردوغان و بایدن در بحبوحه تنش‌های ترکیه و غرب دیدار کردند

مناقشه بین آمریکا و ترکیه که منجر به حذف آنکارا از برنامه اف-۳۵ شد، بعد از تصمیم دولت ترکیه برای خرید سامانه‌های دفاع موشکی اس-۴۰۰ ساخت روسیه آغاز شد. در پاسخ، واشنگتن فروش جت‌های اف-۳۵ به ترکیه را به دلیل ادعای افشای اسرار نظامی به روسیه لغو کرد. با این حال ترکیه تاکید کرد که پدافند هوایی روسیه هیچ تهدیدی برای امنیت آمریکا یا ناتو ندارد.

روسیه و ترکیه در دسامبر ۲۰۱۷ قراردادی به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار برای تحویل چهار باتری اس-۴۰۰ امضا کردند. تحویل تمام اجزای سامانه‌های موشکی دفاع هوایی اس-۴۰۰ به ترکیه در سال گذشته تکمیل شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • صادقی IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    7 1
    بایدن تا اردوغان دید بهش سلام نظامی داد
  • محمود IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    0 5
    با شکست اردوغان در انتخابات آتی، ناتو دوباره احیا خواهد شد
  • کاتب IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    0 2
    ترکیهF16 داره... از خرید F35 منع شده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس