سفیر ومعاون نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل  زهرا ارشادی

نماینده ایران در سازمان ملل با بیان اینکه در ماه‌های اخیر میزبان بیش از ۳۰۰ هزار پناهجوی جدید افغانستانی بوده ایم، گفت: بیش از ۴۰ سال است که میزبان یکی از بزرگترین جمعیت پناهندگان هستیم.

به گزارش مشرق، زهرا ارشادی، سفیر ومعاون نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل طی سخنرانی در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص گزارش کمیساریای عالی پناهندگان اظهار داشت: مایلم در ابتدا از فعالیت‌های کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد قدردانی کنم. گزارش کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد و این واقعیت که مبین افزایش دائمی تعداد پناهندگان و آوارگان می‌باشد، بسیار موجب نگرانی است. چنین وضعیتی بیانگر این حقیقت است که می‌بایست تلاش‌ها برای رسیدگی به علل زمینه‌ای این روند دو برابر شود.

وی افزود: همچنین موجب ناامیدی است که علیرغم سخاوتمندی فوق‌العاده کشورهای میزبان، کماکان شکاف گسترده‌ای فیمابین منابع مالی و نیازها موجود است که بیانگر ضرورت افزایش قابل‌توجه بودجه توسط اهداکنندگان می‌‎باشد.

بیشتر بخوانید:

پاسخ قاطع ایران به گزارش گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر

ارشادی اضافه کرد: طی دو سال گذشته، متأسفانه همه‌گیری موجب بدتر شدن وضعیت وخیم پناهندگان و کشورهای میزبان شده است.همان‌طور که کمیساریای عالی در حاشیه هفتاد و دومین نشست کمیته اجرایی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد که مورخ ۸ اکتبر ۲۰۲۱ برگزار شد تاکید کرد، به‌ منظور رسیدگی به چنین وضعیتی، نیاز شدیدی به در اختیار گذاشتن واکسن کرونا علی‌الخصوص با کشورهایی که میزبان تعداد زیادی از پناهندگان می‌باشند، وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

نماینده ایران: استفاده ابزاری از حقوق بشر برای همیشه کنار گذاشته شود

نماینده ایران اضافه کرد: موجب نگرانی جدی است که در سال ۲۰۲۱، کماکان بیش از ۶.۸ میلیون نفر از اتباع سوریه در داخل کشور آواره‌هستند و ۵.۶ میلیون آواره سوری در برخی از کشورهای منطقه زندگی می‌کنند. جمهوری اسلامی ایران ضمن اشاره به کنفرانس بازگشت آوارگان که مورخ ۱۱ و ۱۲ نوامبر ۲۰۲۰ در دمشق برگزار شد، تأکید دارد که می‌بایست تمامی تلاش‌ها برای کمک به آوارگان با هدف بازگشت به محل اصلی زندگی خود به‌کار گرفته شود. در همین راستا، لغو کامل و فوری تحریم‌های یکجانبه و همچنین حمایت از بازسازی سوریه، امری ضروری تلقی می‌شود.

وی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران همچنین نسبت به تلاش برخی کشورها برای بهره‌جویی سیاسی از حمایت بین‌المللی هشدار می‌دهد. طبق گزارش شورای امنیت سازمان ملل متحد، یمن با حدود ۲۰.۷ میلیون نفر نیازمند به کمک‌های بشردوستانه، قرار گرفتن بیش از نیمی از مردم در معرض قحطی و همچنین وجود آوارگانی که چهار برابر نسبت به دیگران در خطر گرسنگی می‌باشند، همچنان شاهد حادترین بحران بشردوستانه در سطح جهان است. به‌ منظور پایان دادن فوری به چنین فاجعه‌ای، می‌بایست محاصره غیرانسانیِ تحمیلی بر این ملت به‌طور کامل و با قید فوریت برداشته شود تا شرایط برای پایان دادن به درگیری و حل مسالمت‌آمیز بحران فراهم شود.

ارشادی ادامه داد: افزایش شدید آوارگان داخلی و پناهجویان در پی خروج نیروهای خارجی از افغانستان و تحولات متعاقب آن، یکی از تحولات مهم سال ۲۰۲۱ در منطقه ما بود. در نتیجه، طبق گزارش کمیساریای عالی پناهندگان، حدود ۵۷۰۰۰۰ نفر به تازگی در داخل افغانستان بی جا شده اند و تعداد فزاینده ای از افراد به کشورهای همسایه گریخته‌اند. در نتیجه، طبق گزارش کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، حدود ۵۷۰۰۰۰ نفر به تازگی در داخل افغانستان آواره شده‌اند و تعداد فزاینده‌ای از مردمان این کشور، به کشورهای همسایه گریخته‌اند.

وی گفت: علی‌رغم تحریم‌های غیرانسانی یکجانبه به‌ ویژه اقدامات قهرآمیز یکجانبه ایالات متحده آمریکا، جمهوری اسلامی ایران بیش از ۴۰ سال است که میزبان یکی از بزرگترین جمعیت پناهندگان بوده است. در طول همه این سال‌ها، تنها پنج درصد از کل بودجه مورد نیاز به‌ منظور حمایت از پناهندگان در ایران توسط جامعه جهانی تأمین شده است. بنابراین، ما منابع بسیار مورد نیاز خود را با پناهندگان همرسانی کرده‌ایم و چندین برابر بیشتر از سهم خود آن‌ها را مورد حمایت قرار داده‌ایم؛ حقیقتی که بارها در سطح بین‌المللی به آن اذعان شده و مورد توجه قرار گرفته است. 

وی افزود: آقای فیلیپو گراندی، کمیسر عالی پناهندگان، در سال‌های اخیر در همین کمیته اذعان داشته است که «علی‌رغم فشارهای اقتصادی، جمهوری اسلامی ایران همچنان یک میزبان نمونه بود.»

نماینده ایران اطهار داشت: تجارب ما نشان می‌دهد که وقتی با موجی از پناهجویان افغانستانی روبرو هستیم که ممکن است به اروپا سرازیر شود، از ایران خواسته می‌شود که از آن‌ها میزبانی کند. در ابتدا حتی کمک‌هایی نیز ارائه می‌شود، اما به‌محض اینکه آب‌ها از آسیاب افتاد و از وخامت اوضاع کاسته شد، کشور میزبان تقریباً به ‌طور کامل رها می‌شود. اکنون که اقتصاد ایران در نتیجه همه‌گیری و همچنین تحریم‌های قهرآمیز یک‌جانبه آسیبی جدی‌ دیده و در ماه‌های اخیر نیز میزبان بیش از ۳۰۰۰۰۰ پناهجوی جدید افغانستانی بوده است، ما بیش‌ از این قادر به میزبانی از جمعیت آوارگان نیستیم.

وی گفت: بدیهی است که راه حل پایدار برای برطرف کردن معضل مهاجران و آوارگان افغانستانی چیزی جز کمک به ایجاد صلح، ثبات و رفاه در افغانستان نیست. این امر به نوبه خود تنها از طریق ایجاد یک دولت فراگیر که متعهد به مبارزه با تروریسم و جنایات سازمان‌یافته و همچنین تضمین و حمایت از حقوق همه از جمله اقوام مختلف، اقلیت‌های زبانی، مذهبی و زنان براساس آموزه‌ها و اصول حقیقی اسلام است، تحقق می‌یابد.

ارشادی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد می‌خواهد که عملیات بازگرداندن داوطلبانه و اسکان مجدد پناهندگان در کشورهای ثالث را به‌ طور جدی تسهیل کند. موجب ناامیدی بسیار است که طبق گزارش کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد: «تعداد پناهندگان اسکان‌ داده ‌شده به کمترین میزان خود در تقریباً دو دهه گذشته کاهش یافته است.» درهمین چارچوب، ما درخواست کمیساریای عالی مبنی بر لزوم گسترش «تعداد کشورها و مکان‌های موجود برای راه حل ضروری موجود که سهم مهمی در تقسیم بار و مسئولیت دارد» را تکرار می‌کنیم.

وی گفت: بر اساس آخرین گزارش کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، کشورهای درحال‌ توسعه میزبان ۸۶ درصد از پناهندگان جهان هستند. بخش اعظمی از این پناهندگان در چند کشور درحال‌ توسعه همانند ایران زندگی می‌کنند. در غیاب کمک‌ها و حمایت‌های کافی بین‌المللی، انتظارِ این‌که کشورهای درحال توسعه به‌ تنهایی چنین بار سنگینی را به دوش بکشند، واقعاً خارج از انصاف و غیرمنطقی است.

ارشادی ادامه داد: وضعیت موجود بار دیگر بر اهمیت اجرای دقیق اصول همبستگی و تقسیم عادلانه بار و مسئولیت تأکید دارد.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران ضمن یادآوری تأثیرات منفی و جدی اقدامات قهرآمیز یک‌جانبه بر اقدامات کشورهای جهان در راستای کمک به پناهندگان، قویاً خواستار لغو فوری تمامی این تحریم‌ها است. جمهوری اسلامی ایران به ایفای نقش خود در رسیدگی به مشکلات پناهندگان ادامه خواهد داد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
    2 1
    ایا کشورهای دیگرهم به این راحتی پناه جویان را به کشور خود راه می دهند ؟ چرا ؟ اقتصاد آنها که تحریم نیست با مشکل روبرو میشود ولی ایرانی که این همه مشکل اقتصادی دارد به این راحتی مجوز ورود پناهجویان را می دهد و فکر نتایج اقتصادی - امنیتی وسیاسی آن نیست .این بی تدبیری است و لازم است پناهجویان را به کشورهای دیگر سوق داد
    • یک افغانستانی IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
      0 1
      مرز های 1000 کیلومتری قابلیت کنترل صد در صدی ندارد. از طرفی بسیاری از مهاجران از راه پاکستان هم وارد ایران میشوند. که روی هم رفته از نزدیکی چابهار تا سرخس حساب کنید چند کیلومتر میشود.خواه ناخواه مهاجران ورود میکنند. ما از قبل هم گفته بودیم که طالبان با اعمال و کار هایشان موجب فراری دادن صد ها هزار نفر خواهد شد و بهتر است شبیه لبنان و یمن یک مقاومت مسیلحانه با اتحاد بین تاجیک ها و ترکتباران و شیعیان علیه طالبان شکل بگیرد ولیکن کسی به این هشدار ها توجه نکرد متاسفانه
  • یک افغانستانی IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
    2 1
    از ایران درخواست دارم تا مهاجران دروغین پشتو زبان را به کشورشان افغانستان بازگردانند.طالبان بعنوان یک گروه پشتون تبار حمایت غالب پشتون ها را در پشت سر خود دارد. از طرفی متاسفانه در سکوت رسانه ای ده ها هزار نفر از شیعیان افغانستان در ولایت دایکندی و سایر نقاط بعلت غصب شدن زمین هایشان و بعضا کشتن افرادی که سابقا در دولت بوده اند توسط طالبان به آوارگی و بدبختی افتاده اند. طالبان به چشم خصومت آمیزی به انها نگاه میکند و در دولت جدید شان حتی 1 درصد هم سهمی به شیعیان نداده. من خودم در ایران هستم.متاسفانه همین هایی که آواره شده اند دسته دسته در حال فرار بسمت ایران هستند. مرز 1000 کیلومتری ایران و افغانستان قابل بسته شدن نیست پس فکر نکنید که میتوان با بستن مرز جلوی مهاجرت را گرفت.بنظر بنده تنها راه وضع موجود این هست تا ایران با سازمان ملل گفتگو کند تا شیعیان هزاره آواره شده توسط طالبان را در سایر کشور ها انتقال و اسکان دهند. از طرفی هزاران پشتون هم بسمت ایران راه افتاده اند. اینها اکثرشان تحت هیچ تهدید و خطری از سوی طالبان نیستند و فقط بخاطر بیکاری و فقر به ایران سرازیر شده اند. اینها را پس از بررسی باید به نزد طالبان عزیز شان دیپورت کنند. پشتون ها ظاهری شبیه بلوچ ها دارند و به راحتی قابل شناسایی شدن نیستند. ولی در عوض هزاره های شیعه بعلت چهر شان براحتی شناسایی میشوند. مشرق لطفا چاپ کن. حقیقت را گفتم.
    • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
      0 1
      افغانستانی محترم،شما و سایر افغانه از هر طایفه که هستید وطنی به نام افغانستان دارید،خودتان در وهله اول باید به فکر خودتان باشید،لطف نمایید با اتحاد و رفع کدورت و همدلی تشریف ببرید کشور خودتان و برای خودتان مستقیم تصمیم بگیرید مسائل داخلی و خارجی شما به خودتان مربوط است نه دیگر کشورها،به اندازه کافی اینجا حضور داشته اید ،نوبتی هم که باشد! نوبت ساختن و آباد کردن افغانستان خسته و زخم خورده از سالها تنش و جنگ و درگیری است،اسکان دادن افاغنه در دیگر کشورها راه علاج دردهای افغانستانی ها و افغانستان نیست،برای ما تعیین تکلیف نکنید،ما به اندازه کافی مشکلات رنگارنگ داریم که باید به آنها بپردازیم،لطف نمایید بعد از چهل سال و اندی،باری روی دوش ملت و دولت ایران نباشید و برگردید تا با همگرایی یک دولت کارآمد اسلامی و یک کشور آباد بسازید تنها چاره شما فرار نکردن از هویت افغانستانی و خاک افغانستان است،حق و حقوق خود را در خاک خود مطالبه کنید تا جای خالی شما آنجا با دیگران پر نشود و کاسه چه کنم؟چه کنم؟دست نگیرید. لطفا عافیت طلبی خود را به حساب فلانی شیعه است و شکل و شمایلش فلان گونه دیگری فلان شکل هست و فلان کاره!! نگذارید،برای ما افغان در هر صورت افغان است و هویت محترم افغان و کشور مستقل افغانستان دارد و بس.ما تمایلی نداریم که پس از این همچنان انواع افاغنه به هر دلیل وارد خاک ایران شوند،چه پشتون باشد چه هزاره و ..و ..هنوز جای زخم های نیاکان شما روی پیکر ایران زمین باقیست، تعارف که نداریم،خاک و کاشانه مستقل دارید،راضی به حضور شما اتباع بیگانه نیستیم،زمین خدا وسیع است اگر خاک افغانستان مار و عقرب دارد به مذاق شما خوش نمی آید،خاک همسایگان دیگری جز ایران را هم امتحان کنید یا هرکجای دیگر در دنیا که تمایل دارید مثلا مغولستان. مشرق لطف کن منتشر کن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس