کد خبر 1290705
تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۹
چرا شخصیت جنجالی لبنان در انتخابات شرکت نمی‌کند؟

سعد حریری درحالی که با اقامت در امارات همچنان در تلاش برای جلب رضایت عربستان و پرداخت بدهی بزرگ خود به این کشور است، شرایط مشارکت در انتخابات پارلمانی لبنان را ندارد.

به گزارش مشرق، بعد از گذشت بیش از یک ماه از دوری «سعد حریری» نخست وزیر پیشین لبنان از صحنه سیاسی و رسانه‌ای لبنان به نظر می رسید که انتخابات پارلمانی این کشور فرصت مناسبی برای بازگشت وی به این عرصه باشد.

در همین راستا روزنامه الاخبار لبنان با انتشار مقاله ای نوشت، سکوت سعد حریری همچنان ادامه دارد و شواهد نشان می‌دهد که او هیچ قصدی برای ورود به بحث‌های سیاسی جاری نداشته و خود را موظف به موضع گیری درباره انتخابات پارلمانی نمی‌داند. البته حریری چندین بار تاکید کرده که تمایلی برای مشارکت در انتخابات ندارد.

بیشتر بخوانید:

واکنش سمیر جعجع به سخنان سید حسن نصرالله

ناظران معتقدند که این موضوع بیشتر به وضعیت مالی سعد حریری و عدم یافتن راه حلی برای مشکل اصلی او با «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی مرتبط است. واقعیت آن است که سعد حریری با وجود جدا شدن از صحنه قدرت لبنان همچنان در بحران به سر می‌برد و مشکل حل نشدنی او با محمد بن سلمان همچنان ادامه دارد.

واقعیت آن است که پرونده سعد حریری در عربستان هنوز بسته نشده که همین امر مشکلات بیشتری برای او به وجود آورده است؛ از جمله مشکلات مربوط به کسب و کار و یافتن یک شغل تجاری مناسب برای جبران آنچه که از دست داده است. علاوه بر آن فعالیت‌های تجاری حریری در کشورهای حوزه خلیج فارس و ترکیه و آفریقا متوقف شده؛ آن هم در حالی که قدرت او در لبنان به شکل قابل توجهی کاهش یافته و آینده سیاسی سعد حریری در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. این موضوع را می‌توان در نحوه تعامل وی با پرونده انتخابات پارلمانی لبنان مشاهده کرد.

بیشتر بخوانید:

چند نکته درباره تشکیل کابینه لبنان

به دلیل مشکلات مالی و همچنین تنش‌هایی که بین سعد حریری و اکثر احزاب محلی حاکم به وجود آمده ائتلاف‌های وی هنوز تصویر روشنی از تصمیم خود برای ادامه اتحاد با سعد حریری در انتخابات پارلمانی ارائه نداده‌اند.

بعد از گذشت حدود ۴ ماه از استعفای سعد حریری از تشکیل دولت در لبنان ناتوانی او در عرصه سیاسی و مردمی و مالی به وضوح دیده می شود. این درحالی است که رقبا و مخالفان حریری در مناطق مختلف خود را برای پیروزی در انتخابات آماده می‌کنند.

در حال حاضر هیچ خبری در کاخ سعد حریری در لبنان وجود ندارد و شمار زیادی از کارکنان و نگهبانان اخراج شده‌اند. این در حالی است که حریری به امارات رفته و هیچ نشانه‌ای درباره بازگشت قریب‌الوقوع وی به بیروت وجود ندارد. بسیاری معتقدند که اقامت سعد حریری در امارات به عواقب خشم عربستان از وی مربوط می‌شود.

به همین دلیل علامت سوالهای زیادی درباره سرنوشت سعد حریری که روزگار خود را بین فرانسه و امارات سپری می‌کند، وجود دارد. در حال حاضر «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی اجازه اقامت حریری در امارات را برای یافتن فرصتی جهت سرمایه گذاری با هدف پرداخت بدهی‌هایش به عربستان داده است.

سعد حریری اکنون بیشتر اوقات خود را در هتلی در ابوظبی سپری می‌کند و هر از چندگاهی به سفر چند روزه به پاریس می رود و سوار هواپیمای شخصی یکی از شیوخ ابوظبی می‌شود. او اخیرا با همین هواپیما به قاهره سفر کرده و در آنجا اقامت داشته است. شاید سردرگمی بهترین واژه‌ای باشد که اوضاع این روزهای سعد حریری را توصیف می‌کند؛ جایی که او به عنوان فردی ظاهر شده که انگار به تازگی وارد دنیای تجارت شده است و می‌خواهد خود را بازسازی کند و می داند که فرصت زیادی ندارد.

منابع آگاه به روزنامه الاخبار گزارش دادند که سعد حریری اکنون در یک دفتر کار می‌کند تا با کمیسیون‌هایی که دریافت می‌کند بدهیهای باقی مانده خود به عربستان را بپردازد. علاوه بر آن کمک‌هایی که نخست وزیر پیشین لبنان از محمد بن زاید در امارات دریافت می‌کند بسیار محدود است؛ چراکه ولیعهد ابوظبی از انجام اقداماتی که محمد بن سلمان را خشمگین می‌کند امتناع می ورزد، به ویژه اینکه بن سلمان هیچ گونه واسطه را برای بهبود روابط خود با حریری نمی‌پذیرد.

در حال حاضر بدهی‌های سعد حریری به یکی از بانکهای عربستان بیشتر از ارزش تمام دارایی‌های وی است و به همین دلیل صحبتهایی درباره احتمال اقامت وی در مصر برای سرمایه‌گذاری در این کشور مطرح می‌شود. به نظر می رسد که بن زاید قصد دارد حضانت سعد حریری را از روی دوش خود برداشته و آن را به عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر واگذار کند.

منابع وابسته به جریان «المستقبل» به ریاست سعد حریری تاکید می‌کنند که او توانایی مالی برای شرکت در انتخابات را ندارد. علاوه بر آن روابط حریری با نیروهای این جریان بدتر شده و همین امر حمایت ائتلاف‌های انتخاباتی را برای او نامشخص و تا حدودی دشوار می‌کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    0 0
    خدا رو شکر عاقبت منافق بودن همین است اگه همان موقع که به خاطر کشته شدن پدرش نخست وزیر شد با حزب الله همکاری میکرد و هی نمیرفت تو عربستان الان برای خودش تو لبنان عظمتی داشت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس