کد خبر 1275807
تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: نهایت پس از ماه‌ها کش‌وقوس، با رأی ۸۵ نماینده پارلمان لبنان، کابینه پیشنهادی نجیب میقاتی رأی اعتماد گرفت. چند نکته درباره این مسئله قابل توجه به نظر می‌رسد:

 تقریباً همه وزرای کابینه میقاتی چهره‌هایی فراحزبی، ولی مورد حمایت احزاب‌اند. غیر از «نیروهای قوات» وابسته به سمیر جعجع که به طور کامل مخالف فضای سیاسی کنونی است، بقیه در رأی‌گیری مشارکت داشتند و احتمالا در کابینه نیز سهیم هستند.

 تشکیل کابینه در لبنان پیروزی بزرگی برای حزب‌الله و متحدانش به ویژه میشل عون و جبران باسیل بود؛ چراکه بدون عقب‌نشینی از مواضع، دولت لبنان تشکیل شد. اما در طرف مقابل بزرگ‌ترین بازنده این تحولات سعد الحریری است که هم نخست‌وزیری را از دست داد و هم به لحاظ سیاسی و پرستیژ شکست خورد. 

 مهم‌ترین مسئله در ارتباط با تشکیل کابینه این است که مجموعه تحولات ماه‌های اخیر عملاً در حال سوق دادن لبنان به سمت فروپاشی بود. بحران اقتصادی بی‌سابقه، افت شدید ارزش لیر، بحران فلج‌کننده کمبود سوخت، کمبود شدید مواد غذایی و دارو همگی معضلاتی بودند که لبنان را به سمت لبه پرتگاه حرکت می‌داد. تشکیل کابینه می‌تواند فرصتی برای حل این مشکلات باشد.

 دولت نوپای لبنان با چالش‌ها و مشکلاتی هم روبروست. بر اساس اظهارات میقاتی، طی دوهفته‌ای که از امضای فرمان تشکیل دولت می‌گذرد، هیچ‌یک از سران کشورهای منطقه (به غیر از ایران) با نخست‌وزیر جدید تماس نداشته و به او تبریک نگفته‌اند. این مسئله حکایت از این موضوع دارد که تشکیل دولت میقاتی چندان باب میل برخی بازیگران خارجی نبوده و این بدین معناست که این دولت‌ها بنای کمک اقتصادی به این کشور را ندارند.

 چالش‌های جدی آینده این دولت که درگیر مشکلات اقتصادی است، نشان می‌دهد لبنان به کمک‌های خارجی نیاز دارد. البته میقاتی از انجام مذاکرات با صندوق بین‌المللی پول و دولت کویت برای دریافت وام خبر داده و صندوق بین‌المللی پول نیز پالس‌های مثبتی نشان داده است.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • سعید IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    1 1
    پس معلوم شد که همزبانی برادری نمی آرد . تازه اونهم نه همزبانی که ریشه مادری داشته باشه، همزبانی زورکی . در واقع زبان عربی تنها مختص به چند قبیله در نزدیکی مکه بوده که البته اصل این قبایل تا پیش از ظهور محمد(س) تقریبا از بین رفته بودند و زبان عربی هم بیشتر توسط خاندان اسماعیل و مهاجرین حفظ و ارتقا یافت و زبان عربی به اجبار امرای عباسی و اموی به سایر ملت ها تحمیل شد و خواست خداوند هم که خود خالق زبان و گفتار است هرگز چنین نبوده که اگر بود از ابتدا در کل دنیا تنها یک زبان شکل می گرفت .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس