جدیدترین اخبار کرونا در ایران| تلاش دولت برای تکمیل واکسیناسیون سراسری با الزام کارمندان و مشاغل/ طرح "قرنطینه هوشمند" در ۳استان اجرا می‌شود + جزئیات و نقشه

پیگیری جهت کاهش موارد ابتلا به کرونا و مرگ‌ومیر در سطح کشور به مرحله تازه‌ای رسیده است؛ به‌طوری که دولت قوانین ویژه‌ای برای تکمیل طرح واکسیناسیون سراسری به اجرا گذاشته است.

به گزارش مشرق، کرونا در برخی استان‌های کشور روند نزولی و ثبات خود را از دست داده و آمار مبتلایان نسبت به چندروز اخیر افزایش یافته است؛ این وضعیت در حالی می‌تواند زنگ خطر نزدیک‌شدن به پیک ششم شیوع بیماری را به صدا درآورد که علی‌رغم رفع کمبود واکسن در دولت آیت‌الله رئیسی هنوز بخش قابل توجهی از جامعه نسبت به دریافت واکسن اقدام نکرده‌اند و بعضی حتی قائل به رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم نیستند؛ همین امر می‌تواند سلامت دیگر شهروندان را نیز به خطر بیندازد و دولت را موظف به اعمال سیاست‌های تازه‌تر با هدف تکمیل طرح واکسیناسیون سراسری کند.

بر این اساس، خبری امروز به شکل گسترده در شبکه‌های اجتماعی بازتاب داشت که بر طبق آن سازمان اداری و استخدامی اعلام کرده "همه سازمان‌ها از فردا یکم‌آبان از حضور کارمندانی که حداقل دُز نخست واکسن را دریافت نکرده‌اند، در محل کار جلوگیری خواهند کرد". همچنین شرط فعالیت مشاغل از فردا اول آبان این است که صاحب صنف حداقل دز نخست واکسن کرونا را زده باشد.

اجرای آزمایشی طرح "هوشمندسازی قرنطینه" در ۳استان

همچنین بنا به تصمیم کمیته علمی کرونا، اجرای آزمایشی طرح "هوشمندسازی قرنطینه" در ۳استان آذربایجان غربی، کردستان و قزوین آغاز شده است. به گفته جماعتی، دبیر این کمیته؛ "در این طرح، تمام اطلاعات شهروندان مشخص شده و بر اساس واکسیناسیون و علائم احتمالی محدودیت‌هایی ایجاد می‌شود. اگر نتیجه در ۳استان خوب باشد، طرح در سراسر کشور اجرا می‌شود. مجری اصلی طرح هوشمندسازی قرنطینه وزارت کشور و ریاست جمهوری است و وزارت بهداشت از لحاظ علمی آن را حمایت می‌کند."

به نظر می‌رسد این محدودیت‌های هوشمند در سطح استان‌های کشور مقدمه‌ای باشد برای کنترل بیماران، تکمیل چرخه واکسیناسیون و به تدریج سبب کاهش شیوع بیماری؛ و در صورت موفقیت آن، می‌توان به کاهش چشمگیر فوتی‌ها امیدوار شد.

اما در ادامه به جزئیات آخرین وضعیت شیوع کرونا به نقل از مسئولان مربوطه در سطح استان‌های کشور می‌پردازیم؛

۶۱۸ مورد کرونا در اصفهان شناسایی شد

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از ابتلای ۶۱۸  نفر به کرونا در ۲۴ ساعت اخیر در مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خبر داد.

نورالدین سلطانیان در جمع خبرنگاران با اشاره به آمار کرونا در اصفهان، اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته تعداد کل موارد نمونه‌گیری شده ویروس کرونا در  استان ۲۵۶۸  نفر بودند که ۶۱۸  بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان اصفهان به جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل شناسایی شدند.

وی افزود: از این تعداد بیمار جدید مبتلا به کرونای شناسایی شده ۲۴۳  نفر در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بستری شدند همچنین طی این مدت ۲۸۹ بیمار بهبود یافته از مراکز درمانی ترخیص شدند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر ۱۳۹۳ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اصفهان به جز کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: از این تعداد ۲۸۷ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

سلطانیان تصریح کرد: آمار مرگ و میر بیماران مشکوک به کرونا طی ۲۴ ساعت اخیر در استان اصفهان  را ۱۷  نفر بود و از این تعداد ۱۱ نفر فوت شده کرونا مثبت قطعی بوده است.

مجموع بستری‌های کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان از مرز ۴۱۰۰۰ نفر گذشت

با بستری ۶۰ بیمار جدید کرونایی در بیمارستان‌های استان کرمان، مجموع بیماران بستری از ابتدای همه گیری کرونا در استان از مرز ۴۱ هزار نفر گذشت.

حسین صافی‌زاده معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه روند واکسیناسیون کرونا در استان مطلوب است اظهار داشت: بخش عمده‌ای از جمعیت استان واکسن نوبت اول واکسن را دریافت کردند اما هنوز به مرحله‌ای نرسیدیم که با قاطعیت بگوئیم واکسیناسیون کامل انجام شده است.

وی با اشاره به آخرین وضعیت واکسیناسیون دانش آموزان در استان کرمان بیان کرد: واکسیناسیون دانش آموزان در حال انجام است اما در آمار واکسیناسیون دانش آموزان بین شهرستان‌های استان تفاوت‌هایی وجود دارد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه واکسیناسیون به تنهایی کافی نیست گفت: حتی با تزریق واکسن خطر ابتلا به کرونا وجود دارد و لازمه کاهش میزان شیوع کرونا در جامعه  فقط رعایت موارد بهداشتی و دوری از تجمع است.

مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد کل موارد بستری مثبت قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان ۲۴۵ مورد است اظهار داشت: از این تعداد ۱۵۲ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان، ۷ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، ۲۱ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، ۱۷ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و ۴۸ مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری ۶۰ بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید ۱۹، تاکنون به ۴۱ هزار و ۴۸ مورد رسیده است.

وی به فوت ۴ بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به ۴ هزار و ۸۵۰ مورد رسیده است.

شفیعی با بیان اینکه آمار واکسن تزریق شده نوبت اول کرونا در استان کرمان یک میلیون و ۸۲۳ هزار و ۹۳۱ مورد عنوان کرد و گفت: واکسن تزریق شده نوبت دوم کرونا در استان را ۹۷۵ هزار و ۸۰۲ مورد است.

۴۷ درصد گروه‌های هدف در استان گیلان مقابل کرونا واکسینه شدند

براساس آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان در حال حاضر ۳۵۶ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری هستند که ۵۹ نفر از این تعداد ۲۴ ساعت گذشته به آمار بستری‌شدگان افزوده شده‌اند.

۵۳ بیمار کرونایی به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان گیلان بستری هستند و از این تعداد ۹ نفر به تازگی به این بخش منتقل شده‌اند؛ حال ۶۲ بیمار کرونایی در سراسر گیلان وخیم گزارش شده است.

طبق آخرین اعلام رنگ‌بندی کرونایی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال حاضر دو شهرستان املش و رضوانشهر در استان گیلان آبی و مابقی شهرستان‌های استان در رنگ‌بندی زرد کرونایی قرار دارد.

روند واکسیناسیون نیز با شتاب خوبی در استان گیلان جریان دارد و تاکنون ۹۱ درصد دانش‌آموزان بالای ۱۲ سال در استان دز نخست واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و گیلان در حال آماده کردن زمینه آغاز آموزش‌های حضوری است.

به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ۸۶.۵ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال در گیلان دز نخست و ۴۶.۷ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال استان هر دو دز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و زمینه تزریق دز سوم واکسن کرونا در گیلان در حال فراهم‌سازی است.

بستری بخش کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر به ۱۱۵ نفر رسید

با کاهشی شدن ابتلا به بیماری کرونایی تعداد بستری‌های بخش کرونایی مراکز درمانی استان بوشهر که در پیک پنجم بیش از ۹۰۰ نفر بود اکنون به ۱۱۵ نفر کاهش یافته است.

سعید کشمیری با اشاره به خارج شدن استان بوشهر از وضعیت قرمز و نارنجی کرونایی اظهار داشت: ۵۰ درصد شهرستان‌های ۱۰ گانه استان بوشهر در وضعیت آبی و مابقی زرد هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از کاهش ابتلا به کرونا در استان خبر داد و بیان کرد: در پیک پنجم کرونا در مدت ۷۰ روز تعداد بیماران بخش کرونایی استان بوشهر از ۹۰۰ بیمار فراتر رفت که اکنون با مهار این پیک تعداد بیماران بستری در بخش کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر به ۱۱۵ نفر رسیده است.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر افزود: روز گذشته ۲۴ بیمار جدید در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری شده‌اند که از این تعداد ۱۰ مورد به ابتلا کرونا مثبت، قطعی است.

وی با اشاره به اینکه اکنون ۱۶ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند افزود: از این مجموع موارد بستری در بخش‌های ویژه کرونایی، ۶ نفر در وضعیت حاد این بیماری قرار دارند.

کشمیری با بیان اینکه خوشبختانه امروز مورد فوتی ناشی از کرونا در استان بوشهر به ثبت نرسید گفت: تاکنون یک‌هزار و ۹۹۰ نفر بیمار کرونایی در استان بوشهر فوت کرده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: خوشبختانه در شبانه‌روز گذشته ۲۳ بیمار با حال عمومی خوب از بیمارستان‌های استان بوشهر ترخیص شده‌اند، که از این تعداد ۱۴ نفر از آنها مثبت قطعی بوده‌اند

دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر خاطرنشان کرد: از آغاز شیوع کرونا تاکنون ۸۷ هزار نفر در استان بوشهر به این ویروس مبتلا شده‌اند.

وی با بیان اینکه میزان تزریق واکسن کرونا در استان بوشهر از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر فراتر رفت افزود: تاکنون ۸۰ درصد جامعه هدف در استان بوشهر یک نوبت و ۴۶۰ هزار نفر ۲ نوبت واکسن کرونا دریافت کرده‌اند.

۱ فوتی و ۱۷۱ ابتلای جدید در استان ایلام

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام از ابتلای ۱۷۱ نفر به کرونا در ۲۴ ساعت اخیر در مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی این استان خبر داد.

محمد کریمیان، با اشاره به افزایش آمار مبتلایان به کرونا در استان ایلام، اظهار کرد: تاکنون تعداد ۶۲ هزار و ۷۱۲ نفر بیمار مبتلا به کرونا در کل استان بستری شده‌اند.

وی با بیان آمار بیماران جدید مبتلا به ویروس کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته، افزود: در این بازه زمانی ۱۷۱ مورد مثبت جدید بیماری کرونا در استان شناسایی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۱۶۶ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان ایلام بستری هستند، تصریح کرد: در ۲۴ ساعت اخیر ۴۹ بیمار جدید در بیمارستان‌ها بستری شدند و تاکنون کل آمار بهبود یافته‌ها ۶۱ هزار و ۲۷ نفر بوده است.

کریمیان گفت: در ۲۴ ساعت گذشته یک فوتی ناشی از بیماری کرونا در استان مربوط به شهرستان ایلام گزارش شده است و مجموع فوت شدگان ناشی از کرونا تاکنون یک هزار و ۱۱۵ نفر بوده است. ‌

مرگ‌ومیر کرونایی در قزوین ۳۳ درصد افزایش یافت

در ۲۴ ساعت اخیر ۴ بیمار بدحال کرونایی جان خود را از دست دادند که این آمار از روز گذشته ۳۳ درصد بیشتر شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان قزوین از کاهش ۱۰.۴ درصدی موارد قطعی ابتلای به کرونا خبر داد و اظهار داشت: در ۲۴ ساعت اخیر ۲۶۶ مورد جدید ابتلای به کرونا در آزمایشگاه‌های منتخب کووید شناسایی شد که این آمار در مقایسه با روز گذشته ۳۱ نفر کاهش داشته است.

پیمان نامدار همچنین به کاهش ۱۱ درصدی موارد بستری‌های کرونایی روزانه اشاره کرد و گفت: در شبانه‌روز گذشته ۶۴ بیمار کرونایی جدید به خاطر علائم تنفسی حاد در بیمارستان‌های استان قزوین بستری شدند که این آمار در قیاس با روز پیش ۸ نفر کمتر شده است.

وی از کاهش ۱۶ درصدی آمار بیماران بدحال خبر داد و افزود: در حال حاضر ۱۶ بیمار کرونایی با حال وخیم در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های قزوین زیر دستگاه ونتیلاتور بستری هستند که این آمار ۳ نفر از روز قبل کمتر است.

دبیر ستاد مقابله با بیماری کرونای استان قزوین همچنین از افزایش ۳۳ درصدی موارد مرگ‌ومیر روزانه کرونایی خبر داد و گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۴ بیمار بدحال به خاطر علائم شدید تنفسی و ضعف مفرط جسمانی جان خود را از دست دادند که این آمار نسبت به روز پیش یک نفر بیشتر شده است.

نامدار با اشاره به افزایش ۷ درصدی آمار بهبودیافتگان روزانه اضافه کرد: در شبانه‌روز اخیر ۷۷ بیمار کرونایی با علائم قطعی نقاهت و بهبود از بیمارستان‌های استان مرخص شدند که این آمار در قیاس با روز پیش ۵ نفر افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: در نهایت هم مجموع آمار بستری‌های فعلی کرونایی استان قزوین با ۶.۷ درصد کاهش به ۳۳۶ نفر رسید که این‌ آمار در مقایسه با روز گذشته ۲۴ نفر کاهش یافته است.

جولان ویروس کرونا در منطقه کاشان

خوشبختانه کاشان از وضعیت قرمز کرونایی خارج شده است و هم اکنون در وضعیت نارنجی قرار دارد و روند واکسیناسیون نیز در این منطقه با سرعت قابل قبولی در حال انجام بوده و برای متولدین ۱۳۸۸ و ماقبل امکان واکسیناسیون و ثبت نام در سامانه وزارت بهداشت فراهم شده است.

مهدی دلاوری، با بیان اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته ۳۳ بیمار جدید حاد تنفسی در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری شدند، اظهار داشت: از این تعداد ۲۳ بیمار در بیمارستان شهید بهشتی کاشان، هشت نفر نیز در بیمارستان سیدالشهداء و دو نفر در بیمارستان ثامن شهرستان آران و بیدگل بستری شدند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان  با بیان اینکه بیماران بستری شده در کاشان حداقل ۲۴ و حداکثر ۸۶ سال سن دارند، افزود: در شهرستان آران و بیدگل نیز حداقل سن بیماران بستری شده در بیمارستان ۴۳ سال و حداکثر ۸۲ سال است که نشان می‌دهد که ویروس کرونا در این مقطع زمانی محدود به سن و سال نیست.

دلاوری با بیان اینکه تاکنون ۳۰۶ بیمار حاد تنفسی در سه مرکز درمانی شهید بهشتی کاشان، ثامن و سیدالشهداء آران و بیدگل بستری هستند، ابراز داشت: از این تعداد ۲۴۴ بیمار در شهرستان کاشان و ۶۲ بیمار نیز در شهرستان آران و بیدگل و ۸۷ نفر نیز در بخش بستری موقت بستری هستند.

وی از بستری ۳۰ بیمار حاد تنفسی در بخش مراقبت‌های ویژه در دو مرکز درمانی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته متأسفانه یک بیمار آقا ۷۴ در شهرستان کاشان و دو آقا ۷۶ و ۸۲ سال در شهرستان آران و بیدگل به دلیل ابتلا به ویروس کرونا از دست داده است.

دلاوری با بیان اینکه تعداد موارد مثبت جدید کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل به ۱۱۸ مورد می‌رسد، تصریح کرد: تعداد مراجعان به کلینیک‌های حاد تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان طی ۲۴ ساعت گذشته ۳۸ نفر و بستری بیماران در بخش موقت تاکنون به شش هزار و ۲۵۲ بیمار می‌رسد.

وی ضمن تأکید بر رعایت بیش از پیش پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی تأکید کرد: از تمامی شهروندان درخواست داریم پروتکل‌های بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنند تا شاهد کاهش شیوع ویروس کرونا و قطع زنجیره انتقال در منطقه باشیم.

۱۵ نفر دیگر در استان آذربایجان‌غربی جان باختند

جواد آقازاده با اشاره به فوت ۱۵ نفر دیگر در شبانه روز گذشته اظهار داشت: تاکنون ۶ هزار و ۷۱۷ نفر بر اثر کرونا در استان جان باخته‌اند.

وی در ادامه با اشاره به ابتلای یک هزار و ۴۷ نفر به کرونا تصریح کرد: تاکنون ۲۹۷ هزار و ۴۴۱ نفر به کروناویروس آلوده شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه هم اکنون یک هزار و ۴۱۷ نفر به علت سندروم حاد تنفسی در بیمارستان‌ها بستری هستند بیان کرد: ۴۵ نفر نیز با مشکل تنفسی تحت ونتیلاتور قرار دارند.

وی تصریح کرد: همچنین هم اکنون تعداد ۲۸۴ نفر در بخش آی‌سی یوی بیمارستان‌های آذربایجان‌غربی بستری هستند.

آقازاده در ادامه با اشاره به واکسیناسیون ۴۷ هزار و ۱۰۶ نفر دیگر افزود: تاکنون سه میلیون و ۹ هزار و ۱۴۴ نفر واکسن کرونا دریافت کرده‌اند.

۸ بیمار کرونایی در استان البرز جان باختند

سخنگوی ستاد کرونای استان البرز از مرگ ۸ بیمار کرونایی در این استان در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد.

مهرداد بابایی در مورد آخرین وضعیت کرونایی در استان البرز ، اظهار داشت:در ۲۴ ساعت گذشته  ۷۴ بیمار بدحال کرونایی در بیمارستان‌های  البرز بستری شدند.

وی افزود: در حال حاضر ۵۵۶ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان‌های استان البرز تحت مراقبت پزشکی و درمانی قرار دارند.

سخنگوی ستاد کرونای استان البرز از مرگ ۸ بیمار کرونایی در این استان در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و گفت:  با مرگ  ۸ بیمار کرونایی دیگر در استان البرز شمار کل جانباختگان این بیماری در استان البرز به ۶ هزار و۲۵۲ نفر رسید.

بابایی با اشاره به اینکه شیوه نامه‌های بهداشتی همچنان باید با جدیت رعایت شود ، ادامه داد:  ۷۵هزار و ۳۲۰ بیمار کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در البرز بستری شده اند که ۶۸ هزار و ۵۰۸ نفر  آنان بهبود یافتند.

وی با اشاره به اینکه تزریق واکسن بر اساس شیوه نامه ابلاغی وزارت بهداشت در مراکز تحت نظر دانشگاه علوم پزشکی در حال انجام است، گفت: از بین شهرستانهای استان البرز یک شهرستان نارنجی، چهار شهرستان زرد و  یک شهرستان آبی کرونایی است.

 تلاش دولت برای تکمیل واکسیناسیون سراسری با الزام کارمندان و مشاغل/ طرح «قرنطینه هوشمند» در ۳استان اجرا می‌شود +جزئیات و نقشه

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
    3 2
    به نقشه توجه کنید مسافرتهای زیادی بین شهرهای غربی و جنوب غربی آذربایجانغربی با تبریز اتفاق میفته و ببینید برای این غرب آذربایجانشرقی و تبریز از وضعیت زرد به نارنجی متمایل شدند متاسفانه در سایه غفلتها مسافرتهای زیادی بین تبریز و آذربایحانغربی و گیلان انجام میشه این روزها و شاهد رشد کرونا در شرق اذربایجانشرقی و اردبیل و گیلان و غرب مازندران خواهیم بود کاش چند روز مسافرتها را لغو کنند کرونا داره گسترش پیدا میکنه
    • IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
      0 1
      فقط منطق کردنشین قرمز موندن که اونم ایشالا چند روز دیگه تموم میشه میره
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
    1 1
    دوباره دوباره ودوباره گردش دریک سیکل معیوب چرا مردم عبرت نمی گیرند تا حالا که سخت گذشته مدتی صبر کنید تاواکسیناسیون کامل بشه چرااینقدر بی احتیاطی میکنید شمال پراست ازمسافر چراتاپایان واکسیناسیون جلوی سفرها وکسانیکه پروتکلها رارعایت نمی کنن رو نمی گیرید
  • IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
    2 0
    دریاچه ارومیه وضعیتش آبیه یا رنگ خودش آبیه؟ خخخخخ
  • امیر از اصفهان IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
    1 0
    به نظرم نقشه ی ایران اشتباهه.ما اینقدر دریاچه تو ایران نداریم.
  • IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    2 0
    خواهید دید که اجبار نتیجه معکوس خواهد داشت
  • ؟ IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
    0 0
    کرونل واکسن کشنده فریب یهود بر ا نسل کشی وفساد روحی وعقیم و،،وکشتار ،برید بیگیتس ودکتر اشرفی وصوت مینو محرز گوش بده که وزرات بهداشت ایران داره انجام میده چقدر شما ساده هستین ،با تقویت خود ودعا ویس وزیارت عاشورا ودا های سنتی گیاهی ودا وی امام کاظم برده یهود نشوید وخود را بکشتن ندهی با واکشن کشنده ،قران بخوان واز خدا فر ج مولا را بخواهیم که دنیا پر فساد شده،دکلها فایو G5اثرات وحشتناک دارن اگه روشن سود نرارید زنجیرا واکطن زدن کامل شود ،بخدا فاجعه بدی دارن یهود وآمریکا فاسدن ونقشه شوم دارن ر ا شیعه ایران،شما اگاا س زدوببیه را هم مطلع کنید،فرج مولا بخواه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس