جدیدترین اخبار کرونا در ایران| پیک ششم در انتظار بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی/ واکسیناسیون سراسری آمار فوتی‌ها را کاهش داد + جزئیات و نقشه

با وجود کاهش میزان فوتی‌های کرونایی در استان‌های کشور، همچنان خطر بروز پیک ششم وجود دارد و به نظر می‌رسد در صورت بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی از سوی مسئولان و مردم بازهم شاهد پیک دیگری باشیم.

به گزارش مشرق، پس از شیوع گسترده ویروس کرونا در پیک پنجم بیماری و بروز بحران در غالب نقاط کشور، چند روزی است که به‌نظر می‌رسد وضعیت کمی آرام‌تر شده و به‌طور مثال دیروز استان خوزستان توانست روز بدونی فوتی کرونایی را تجربه کند.

هرچند این کاهش آمار فوتی‌ها نباید مسئولان و مردم را دچار عادی‌انگاری و بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی کند چراکه در این صورت، ممکن است باردیگر در پیچ‌وخم مرگبار پیک‌های کرونایی قرار گیریم و خدای ناکرده طعم تلخ بیماری و از دست دادن عزیزانمان را بچشیم.

ارتباط کاهش آمار فوتی‌ها با واکسیناسیون سراسری

یکی از اقدامات مهم و اساسی دولت آیت‌الله رئیسی، اجرای فوری طرح واکسیناسیون سراسری علیه کرونا بوده که همین امر نیز امروز به وضوح در کاهش آمار فوتی‌ها خود را نشان داده است؛ اگرچه در میزان ابتلا به بیماری همچنان با نوسانات گوناگون روبه‌رو هستیم و همین امر ممکن است بار دیگر وضعیت را از کنترل کادر درمان خارج کند.

در حوزه واکسیناسیون، بنا به شواهد و قرائن هیچگونه کمبودی در کشور وجود ندارد و دولت آیت‌الله حتی برای اتباع سایر کشورها نیز برنامه‌ریزی‌های مناسبی در این زمینه داشته است؛ به طوری که جمع قابل توجهی از اتباع حاشیه‌نشین پایتخت و سایر شهرهای کشور نسبت به واکسیناسیون اقدام کرده‌اند.

در ادامه به بررسی آخرین وضعیت کرونا در استان‌های کشور می‌پردازیم.

۷۹۳ مورد کرونا در اصفهان شناسایی شد

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از ابتلای ۷۹۳  نفر به کرونا در ۲۴ ساعت اخیر در مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خبر داد.

نورالدین سلطانیان در جمع خبرنگاران با اشاره به آمار کرونا در اصفهان، اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته تعداد کل موارد نمونه‌گیری شده ویروس کرونا در  استان۳۰۸۹  نفر بودند که ۷۹۳ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان اصفهان به جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل شناسایی شدند.

وی افزود: از این تعداد بیمار جدید مبتلا به کرونای شناسایی شده ۲۰۶  نفر در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بستری شدند همچنین طی این مدت ۲۱۰ بیمار بهبود یافته از مراکز درمانی ترخیص شدند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر  ۱۴۴۷ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اصفهان به جز کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: از این تعداد ۲۷۰ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

سلطانیان تصریح کرد: آمار مرگ و میر بیماران مشکوک به کرونا طی ۲۴ ساعت اخیر در استان اصفهان  را ۹  نفر بود و از این تعداد ۶ نفر فوت شده کرونا مثبت قطعی بوده است.

بستری ۶۴ بیمار جدید کرونایی در بیمارستان‌های استان کرمان

با بستری ۶۴ بیمار جدید کرونایی در بیمارستان‌های استان کرمان، مجموع بیماران قطعی بستری در استان به مرز ۴۱ هزار نفر رسید.

مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد کل موارد بستری مثبت قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان ۳۰۳ مورد است اظهار داشت: از این تعداد ۱۶۰ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان، ۲۷ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، ۱۸ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، ۲۱ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و ۷۷ مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری ۶۴ بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید ۱۹، تاکنون به ۴۰ هزار و ۹۸۸ مورد رسیده است.

وی به فوت ۲ بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به ۴ هزار و ۸۴۶ مورد رسیده است.

شفیعی با بیان اینکه آمار واکسن تزریق شده نوبت اول کرونا در استان کرمان یک میلیون و ۸۱۳ هزار و ۱۱ مورد عنوان کرد و گفت: واکسن تزریق شده نوبت دوم کرونا در استان را ۹۵۲ هزار و ۱۳۰ مورد است.

شمار مبتلایان ۲۴ساعت اخیر کرونا در استان مرکزی به ۲۶۵ مورد رسید

رئیس دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به آخرین وضعیت آمار مبتلایان به کرونا در استان مرکزی اظهار داشت: بر اساس آخرین نتایج آزمایشگاهی، شمار مبتلایان جدید کرونا در شبانه روز اخیر به ۲۶۵ مورد رسید که ۲۹ نفر از این بیماران به دلیل وخامت حال عمومی برای پیگیری امور تخصصی درمانی در بیمارستان‌ها بستری شدند.

سیدمحمد جمالیان ادامه داد: ۲۳۶ نفر از این از این افراد بیمار نیز خدمات درمانی سرپایی دریافت کرده‌اند و باید تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه باشند که در مجموع شمار مبتلایان به کرونا ویروس از زمان شیوع این ویروس تاکنون در استان به ۱۰۰ هزار و ۸۷۴ نفر رسیده است.

وی بیان کرد: متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته سه بیمار مبتلا به کرونا نیز در این بازه زمانی در استان به دلیل کرونا جان باختند و شمار فوتی‌هایبیماران کرونایی در استان مرکزی به ۲ هزار و ۸۴۸ نفر رسید.

رئیس علوم پزشکی اراک با اشاره به روند واکسیناسیون در استان مرکزی گفت: هجده درصد از جمعیت هدف استان مرکزی معادل دویست هزار نفر تاکنون به‌دلایل مختلف واکسن کرونا دریافت نکرده‌اند و باید در اسرع وقت برای ایمن‌سازی خود اقدام کنند چراکه برخی از این افراد به دلیل داشتن مشکل جسمی هنوز واکسن نزده‌اند اما طیفی نیز باور به برندهای موجود واکسن در جامعه ندارند و منتظر نوع خاصی از واکسن هستند که این مسئله با توجه به سرعت بالای انتشار ویروس و دامنه مخاطرات بیماری مردود است و در برنامه وزارت بهداشت اکنون تنها برندهای موجود وجود دارد.

جمالیان افزود: یک میلیون نفر از جمعیت استان مرکزی نوبت اول واکسن کووید ۱۹ را دریافت کرده‌اند و از این تعداد ۴۸۰ نفر هر دو نوبت را دریافت کرده‌اند و اگر روند واکسیناسیون در استان با شرایط کنونی به‌پیش برود تا اواسط آبان ماه هر دو نوبت تزریق واکسن در استان تکمیل می‌شود.

۸۲ بیمار کرونایی جدید در بیمارستان‌های گیلان بستری شدند

ویروس کووید ۱۹ که از اسفندماه سال ۹۸ تاکنون در استان گیلان جولان می‌دهد همچنان با افت و خیز در گیلان در حال چرخش است و استان گیلان اکنون وضعیت شکننده‌ای را تجربه می‌کند.

آمار بستری‌شدگان کرونایی در بیمارستان‌های گیلان نوسان‌های افزایشی دارد و نگرانی‌ها از بابت آغاز موج ششم کرونا را بیشتر کرده است البته زمان آغاز این خیز تنها به میزان پایبندی مردم به شیوه‌نامه‌های بهداشتی بستگی دارد.

طبق آخرین آمار اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان ۳۷۹ بیمار کرونایی هم‌اکنون در بیمارستان‌های استان بستری هستند که ۸۲ نفر از این تعداد در ۲۴ ساعت گذشته به آمار بستری‌شدگان افزوده شده‌اند.

همچنین تعداد بیمارانی که به علت وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان گیلان بستری هستند به ۵۷ نفر رسیده که ۱۲ نفر از این تعداد به تازگی به این بخش منتقل شدند و ۵۸ بیمار بدحال هستند.

هر چند واکسیناسیون کرونا در استان گیلان با شتاب خوبی در حال انجام است اما به دلیل تراکم جمعیت استان مسئولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان خواستار اختصاص تعداد بیشتری واکسن کرونا به استان گیلان هستند.

۸۶ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال در استان گیلان تاکنون دز نخست واکسن و ۴۴.۸ درصد هر دو دز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند همچنین ۹۰ درصد دانش‌آموزان بالای ۱۲ سال در گیلان دز نخست واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

بستری ۱۱۴ بیمار در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از کاهش مبتلایان و بستری‌های کرونایی در استان خبر داد و گفت: اکنون ۱۱۴ بیمار در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری هستند.

سعید کشمیری  با اشاره به بهبود وضعیت رنگ‌بندی استان بوشهر در عرصه بیماری کرونا اظهار داشت: با کاهش مبتلایان و بستری‌های کرونایی استان بوشهر از وضعیت قرمز و نارنجی خارج شد و در شرایط زرد و آبی کرونایی قرار گرفت.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر با اشاره به اینکه از ۱۰ شهرستان استان ۵۰ درصد در حالت آبی قرار دارد تصریح کرد: ۵ شهرستان استان بوشهر در شرایط زرد کرونایی قرار دارد که پیش‌بینی می‌شود این ۵ شهرستان هم به‌زودی آبی شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه روز گذشته ۳۳ بیمار جدید در بخش کرونایی بیمارستان‌های استان بستری شدند افزود: اکنون ۱۱۴ بیمار در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری هستند.

وی با اشاره به اینکه اکنون ۱۷ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان بوشهر بستری شده‌اند افزود: از این مجموع موارد بستری در بخش‌های ویژه کرونایی، ۶  نفر در وضعیت حاد این بیماری قرار دارند.

کشمیری از ثبت نشدن هیچ مورد فوتی کرونایی در استان بوشهر تصریح کرد: روز گذشته هیچ موردی از فوتی به سبب ابتلا به کرونا در استان ثبت نشد و تاکنون تعداد قربانیان کرونایی یک‌هزار و ۹۹۰ نفر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: خوشبختانه در شبانه‌روز گذشته ۳۷ بیمار در بخش کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر با حال عمومی خوب ترخیص شده‌اند، که از این تعداد ۱۹ نفر از آنها مثبت قطعی بوده‌اند

دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر خاطرنشان کرد: از آغاز شیوع کرونا تاکنون ۸۷ هزار نفر در استان بوشهر به این ویروس مبتلا شده‌اند.

۲ میلیون نفر در استان آذربایجان‌غربی دز اول واکسن را دریافت کردند

جواد آقازاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی آذربایجان‌غربی، اظهار داشت: در شبانه روز گذشته ۵۱ هزار و ۳۰۹ نفر دیگر واکسن کرونا دریافت کردند و شمار کلی واکسیناسیون به دو میلیون و ۹۶۱ هزار و ۱۴ دز، شامل دو میلیون و چهار هزار و ۵۰۷ نفر دز اول و ۹۵۵ هزار و ۱۰۰ نفر دز دوم رسیده است.

وی در ادامه با اشاره به فوت ۱۵ نفر دیگر در شبانه روز گذشته تصریح کرد: با فوت این تعداد در ارومیه، میاندوآب، بوکان، مهاباد، سلماس و ماکو، شمار کلی فوتی‌ها به ۶ هزار و ۷۰۲ نفر رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی آذربایجان‌غربی از ابتلای ۶۱۶ نفر به کرونا خبر داد و گفت: همچنین ۷۱۷ نفر بستری مشکوک به کرونا به ثبت رسید.

وی بیان کرد: از سوی دیگر یک هزار و ۴۱۱ نفر به خاطر سندروم حاد تنفسی بستری شده و ۴۵ نفر تحت ونتیلاتور قرار گرفتند.

آقازاده افزود: همچنین در شبانه روز گذشته تعداد ۲۷۰ نفر از هم استانی‌ها در بیمارستان‌های سطح آذربایجان‌غربی تحت بستری آی سی یو قرار گرفتند.

شمار جان‌باختگان در استان فارس دوباره دو رقمی شد

با اعلام جان باختن ۱۵ هم استانی دیگر در اثر این بیماری طی روز گذشته تاکنون مجموع جان باختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تاکنون به ۶ هزار و ۸۶۲ نفر رسیده است. 

براساس آخرین اعلام وزارت بهداشت هم‌اکنون یک شهرستان از استان فارس در وضعیت قرمز، ۹ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۰ شهرستان در وضعیت زرد و ۶ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

متولیان بهداشت و درمان استان فارس معتقدند که وضعیت کنونی شکننده و ناپایدار است و با توجه به قرمز شدن شهرستان استهبان این شرایط ممکن است دیگر شهرستان‌های استان را نیز درگیر کند بنابراین رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی امری لازم و ضروری است. 

طی هفته‌های اخیر آمار ورودی به بیمارستان‌های استان همچنان قابل توجه بوده و سبب شده هشدارها از سوی متولیان بهداشت و درمان استان فارس همچنان ادامه داشته باشد به‌گونه‌ای که مهرزاد لطفی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز  اعلام کرد زنگ خطر آغاز موج ششم کرونا در فارس به صدا درآمد.

براساس آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، یک میلیون و ۴۰۲ هزار و ۹۶ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه‌های استان تهیه شده که با بررسی نمونه‌های انجام شده، ۴۱۹ هزار و ۸۶ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

همچنین از ابتدای آغاز طرح شهیدحاج قاسم سلیمانی تاکنون ۲۰۷ هزار و ۷۴۴ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد ۴۷ هزار و ۵۹۰ بیمار مثبت و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۴۶۶ هزار و ۶۷۶ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

بر این اساس مجموع بیماران مثبت و مشکوک دارای علائم که هم اکنون در بیمارستان‌های استان بستری هستند به هزار و ۷۷۳ نفر رسیده که از این تعداد ۱۹۱ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی در بخش‌های ICU مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می‌کنند.

با اعلام جان باختن ۱۵ هم استانی دیگر در اثر این بیماری طی روز گذشته تاکنون مجموع جان باختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تاکنون به ۶ هزار و ۸۶۲ نفر رسیده است. 

پیک ششم در انتظار بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی/ واکسیناسیون سراسری آمار فوتی‌ها را کاهش داد +جزئیات و نقشه

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس